Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?

Hoewel ik met onze nieuwe keuken een ware inspirationquelle ben de laatste tijd, kan ik toch wel eens nieuwe inzichten gebruiken in het dagelijkse dilemma: wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-03-2010 om 21:38

De kaartjes van ah

Van de week heb ik de vegetarische zuurkoolschotel, met tofublokjes en tomatensaus, gemaakt die in de 'kaartjesbak' bij AH staat. Normaal houd ik niet zo van allerlei creatieve zuurkoolvariaties, maar dit was erg geslaagd.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-03-2010 om 22:37

Jessie

Leuk en 'anders' koken hoeft helemaal niet veel tijd te kosten hoor! Ik sta ook geen uur in de keuken, heb ik inderdaad geen tijd voor (lees: zin in). De receptenkaartjes van de AH zij misschien een goed idee voor je (staan ook op ah.nl). Makkelijke recepten, vaak snel klaar.
En die roux-sausjes: gewoon de mixer gebruiken, ben je zo klaar.

amk

amk

06-03-2010 om 23:09

Jessie

ik plan gewoon een week vooruit. Houd dan rekening met de tijd die ik heb die dag. Op donderdag hier dus standaard brood. Dochterlief van 4.5 eet dan tussen de middag warm bij de bso, dus die heeft na de zwemles van 5 tot 6 genoeg aan een boterham bijvoorbeeld.
Ovenschotels bereid ik vaak 's avonds al voor of eet ze in het weekend als er tijd genoeg is.
En soms kun je door het recept iets aan te passen heel veel tijd winnen. Ik heb een recept voor risotto, maar ipv daar lang op staan te wachten, kook ik gewoon de rijst en mik ik die door de rest. Scheelt echt veel tijd.

Guinevere

Guinevere

06-03-2010 om 23:23

Jessie

Ik kook meestal pas als mijn man thuis is, dus wij eten altijd laat. Hij mag de koters vermaken en ik kan ongestoord koken. Dat vinden wij wel een goede taakverdeling. Koters zijn 7 en 2, die van 2 heeft nogal de neiging in de weg te lopen als ik wil koken, dus ik wacht liever op mijn man.
Ik begrijp het roux-probleem niet, natuurlijk moet je daarbij roeren, maar je bent er toch zo mee klaar? Kwestie van de basis niet té klompig te laten zijn en het vocht geleidelijk toevoegen. Een roux-saus met een mixer maken? Daar kan ik me niets bij voorstellen, het is een roux maken, vocht, roeren, laten binden, weer vocht, roeren, laten binden etc. Dat proces verstoor je toch met een mixer? Overigens maak ik zelden sauzen op basis van een roux, hoogstens een kaassaus voor de lasagna.

Oudere kinderen

Maar Emma, jouw kinderen zijn wat ouder dan die van Jessie (en van mij: 6,5,3). Ik vind het ook vaak moeilijk om rustig te kunnen koken, op de eoa manier valt het samen met het instort-, klier-, en stoeimoment van alledrie tegelijk. Ik hoop maar dat dat wat verandert als ze ouder worden: rustig koken terwijl ik wat met ze klets lijkt me heerlijk! Als het weer een beetje te doen is, stuur ik ze nog wel eens naar buiten.
Gisteren trouwens heerlijk gegeten: avocado, toast met garnalen en een uienprutje (daar is vast een culinaire term voor), een simpele spaghetti met olie, knoflook en peperoncini en als laatste gang een mootje zalm. Verrukkelijk. Kinderen lagen al op bed, dus het was zeer relaxed

Koken

Dat heb ik bijna verleerd. Was vroeger gek op koken, heb er nu de rust niet meer voor. Maar ja met 4 kleine kinderen is dat misschien niet gek en het is hier regelmatig (lees: altijd)een gekkenhuis eind van de dag. Hier wachten tot man thuis is geen optie, dan liggen kinderen veel te laat in bed.
ik hoop dat als mijn kinderen ouder zijn ik er weer de rust voor kan vinden. Want ik vond koken heerlijk, nu heb ik er een hekel aan gekregen.
Het is bij ook zo dat ik eigenlijk ook niks meer kan bedenken.

reina

reina

07-03-2010 om 09:45

Hete bliksem

Ik eet het net vaak meer, mijn kinderen waren er vroeger dol op, dus toen stond het vaak op het menu, maar vanavond eten we lekker Hete Bliksem.

reina

reina

07-03-2010 om 09:48

Jessie

Het ligt er denk ook aan hoe leuk je koken vindt, het kan ook ontspannend zijn om even lekker te gaan koken. En toen mijn kinderen 5 waren hielpen ze zo nu en dan al mee, dus had ik daar geen last van tijdens het koken. En aardappelen, groente, vlees hebben wij nooit veel gegeten, het was hier een uitzondering als we 'hollandse pot', zo noemden m'n kinderen dat, aten. Jij maakt ws tijd vrij voor andere dingen ( zonder dat je het door hebt).

reina

reina

07-03-2010 om 09:50

Guinevere

Mmmm, wat klinkt jouw maaltijd van gisteren lekker!!!

Bastet

Bastet

07-03-2010 om 09:50

Nou....

Met twee mannekes aan mijn jeans en een baby in de box vond ik koken ook niet altijd een ontspannen iets aan het eind van de dag,als de heren helemaal geen zin hadden in koddig gekeuvel aan de keukentafel.....
Bastet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-03-2010 om 10:23

Nog even over de roux

Ik vind het zelf ook erg meevallen hoor, die roux maken. Kost nauwelijks meer tijd dan saus uit een pakje.
Jessie schrijft dat ze maar blijft roeren in de roux; ik moest gelijk denken aan mijn moeder die soms ook eindeloos in de pan aan het roeren was om ook het allerlaatste klontje weg te krijgen. Ik heb soms ook van die klontjes: en daar zet ik dan de mixer op.

Biene M.

Biene M.

07-03-2010 om 10:34

Jessie

Mijn kinderen zijn 2 en 15. Van de geboorte van de jongste totdat hij ongeveer anderhalf was heb ik weinig gekookt hoor. Ja, even eten klaargemaakt, dat wel. Nu kook ik vaak terwijl mijn man de jongste naar bed brengt. Op vrije dagen maak ik vaak al een deel klaar terwijl jongste zijn middagdutje doet.

Guinevere

Guinevere

07-03-2010 om 12:27

Ja reina

Ja Reina, het was ook lekker! Gelukkig was het ook veeeel te veel, dus 1 maal raden wat we morgen eten... Lekker makkelijk, na het werk even in de magnetron en klaar is Kwin.

Jessie

Jessie

07-03-2010 om 12:41

Reactie

Hallo dames,
Net even met mijn man besloten dat we in het weekend lekker samen gaan koken/eten als de kindjes in bed liggen. Kaarsje aan, wijntje erbij en rustig de tijd om het eten klaar te maken. Dochterlief van bijna 5 is nogal snel moe en moet om 5 uur echt eten, anders valt ze om. Ik breng haar regelmatig om 6 uur al naar bed, ze slaapt dan 13 uur.
Vandaar dus dat de tijd nemen om te koken er vaak niet van komt. Ook onze jongste dochter is aan het einde van de middag vaak wakker, soms onrustig, dan weer een fles of een poepluier, nee, dan lukt het mij niet om een nieuw recept uit te proberen, daar heb ik rust om me heen voor nodig om ervan te kunnen genieten.
Oh ja, en het rouxsausje. Ik heb een paar keer video's opgezocht op internet en weet nu denk ik wat ik verkeerd deed. Ik moet toch echt goed afwegen of met lepels werken om de juiste hoeveelheden boter/bloem te bepalen. Ik had teveel bloem en liet het niet genoeg gaar worden waardoor de smaak niet echt lekker was. En ik denk dat ik een andere pan nodig heb met een dikkere bodem.
Groetjes en ik blijf jullie recepten met heel veel plezier lezen!!

reina

reina

07-03-2010 om 12:56

Emma

Ja, dat is inderdaad misschien anders, als je keuken en kamer van elkaar af liggen, lijkt me lastig. Ik zette de deur open en/of de kinderen kwamen aan de keukentafel zitten (wij eten in de keuken, dus daar staat de grote tafel).

Emma b

Ja die breken de boel af, huilen, jennen elkaar. Ik heb ook een open keuken hoor, maakt niks uit.
Veel ligt aan het type kind waarmee je gezegend bent. Sommige kinderen die moe zijn worden juist hyper of dwars of beide.

Guinevere

Guinevere

07-03-2010 om 13:00

Boel afbreken ja

Het komt inderdaad aardig in de buurt van het afbreken van de boel, Emma. In elk geval verandert alles hier in huis tussen 5 en 6 uur opeens spontaan een een soort gekkenhuis, waarbij alles door elkaar heen schreeuwt en rent. En peuter heeft dan al HONGER! Dus die krijgt eerst te eten, die redt het niet tot onze maaltijd. En om fijn te kunnen koken heb ik wel wat rust aan mijn hoofd nodig, anders staat er weer iets aan te branden omdat ik ergens een "brandje" moet blussen. Of er rent opeens een peuter voor mijn voeten als ik een pan pasta wil gaan afgieten. De keuken zit hier ook bij de kamer, interactie met de kinderen genoeg, alleen ik wil helemaal geen interactie met ze als ik kook.

Emma

"Wat doen die dan als je kookt? De boel afbreken?"
Eh....ja Ik heb er drie, die in leeftijd dicht op elkaar zitten. De oudste 2 zijn drukke, fysiek ingestelde jongetjes. Aan het eind van de dag zijn ze moe en hongerig en dit alles zorgt voor een behoorlijke dynamiek.

Juist guinevere

Dat is hier ook het probleem. Ik wil ook geen interactie als ik kook. In vorige huis was de keuken apart en kon ik de deur dichtdoen (desnoods op slot) dat werkte veeeeel lekkerder.
Ik laat regelmatig wat aanbranden door al dat gedonder, er staan kinderen voor de deur, peuter heeft driftbui of wil alleen maar opgetild worden, baby ligt te huilen, oudste is onhandelbaar of hyper. En man is pas vaak thuis als het eten klaar is. Ik ben al vaak blij als het me lukt een blik knakworsten open te trekken Okee, ik overdrijf nu wel, maar toch

Bastet

Bastet

07-03-2010 om 13:16

Ja emma

Sommige kinderen worden druk van moe zijn,alsof ze zichzelf proberen wakker te houden,zeg maar.Zo merkte ik altijd wanneer het bedtijd was:de jongens werden druk.
Bastet

Nee

helaas helpt dat hier niet. Vooral peuterdochter is niet aanspreekbaar voor dat soort oplossingen. Die gaat dan de bakjes van haar broers leeghalen of zo. Spelletjes leiden tot geruzie.
Ach het gaat wel weer over...

Silone

Silone

07-03-2010 om 14:45 Topicstarter

Koken en kleine kinderen

vind ik ook niet de meest relaxedte combinatie. Onze kinderen zijn inmiddels 13, 12 en bijna 10. Toen ze klein waren hebben we echt jarenlang de vrijdagavond vrij gehouden en gingen we samen lekker koken als de kinderen op bed lagen. Echt elke week. Je kookt dan wel relaxed en het is ook gezelig met z'n tweetjes. Soms mis ik dat wel nu die jongens op vrijdag net zo lang opblijven als wij. Maar nu heb ik wel tijd zat om vaak uitgebreid te koken.

Jessie

Jessie

07-03-2010 om 19:26

O, gelukkig

ik schrok al, was al bang dat mijn kind heel uitzonderlijk was in haar gedrag aan het einde van de dag.
Meestal zet ik voor haar de tv aan en krijgt ze alvast een hapje komkommer of een soepstengel voor de ergste trek. Ik krijg van haar altijd het gevoel dat ik te laat kook. Om 16.00 uur heeft ze de ergste trek en die moet onmiddellijk bevredigd worden. En ik maar snel die macaroni (of wat we dan ook eten) klaar maken.
Hoe leer je je kind geduld??? ik laat haar ook weleens meehelpen, maar dan moet ik in een heel geduldige goede bui zijn, want ze kan zo goed smeren. Het gehakt kneden vond ze wel heel leuk. Laatst doopte ze haar komkommertjes in de tomatensoep, alles was oranje. Maar ja, ze eet dan wel lekker en vindt het leuk.
Groetjes en veel kookplezier!

Biene M.

Biene M.

07-03-2010 om 20:21

Ontaarde moeder hier

Mijn zoontje gaat slopen als hij moe is en wordt chagrijnig van honger. Honger heeft hij om 18.15 uur, dan zijn mijn man en ik meestal nog niet eens allebei thuis. Hij krijgt op dagen dat we beiden werken daarom vaak nog een potje.

Hopelijk past hij zijn ritme niet aan als straks de zomertijd ingaat, dan kan hij vanaf dat moment met ons mee-eten.

Biene m

Hoezo ontaard??? je kan het ook zo zien: je houdt rekening met de behoefte van je kind!
Ik ben ontaard. Ik geef mijn dochter op dagen dat ik niet op tijd kan koken of als ze uit de creche komt wat te knabbelen voor het eten (haalt de scherpe kantjes weg bij haar), met als gevolg dat ze geen avondeten eet, maar vlak voor ze gaat slapen weer honger heeft en dan krijgt ze inderdaad nog een boterham

Massi Nissa

Massi Nissa

07-03-2010 om 20:42

Klein kind

Onze dochter heeft rond half vijf, vijf uur 's middags trek. Om zeven uur (wanneer man en ik eindelijk kunnen eten, man komt laat thuis) wil ze alleen nog maar heel rustig aan tafel zitten met een puzzel of boekje. De trek is dan helemaal weg. Oplossing: ik geef haar om vijf uur warm eten. De hele diepvries staat vol met kleine plastic bakjes met daarin twee eetlepels macaroni met saus, twee eetlepels hutspot etc.
Om zeven uur zit ze er dan wel bij en kletst met ons mee. Soms eet ze nog een stukje brood of een paar happen yoghurt. Meestal wil ze alleen iets drinken. Prima toch?
Als ik kook, kijkt dochter naar filmpjes op de computer - de laatste paar dagen naar de door Lidwientje getipte filmpjes met klassieke muziek, maar meestal iets met liedjes of Disney prinsessen. Ze kan zelf met de muis een ander filmpje opzoeken, al moet je daar wel een oogje op houden .
Groetjes
Massi

Vanavond

was het risotto met doperwtjes, paprika en kipreepjes. Morgen wordt het een allegaartje wat ik nog in de vriezer heb, het geld is op, dus de een zal chili con carne eten, de ander mie, de ander restje risotto en nog een restje pasta met saus. Wie niet blieft, eet een boterham. Dinsdag krijg ik mijn weekgeld weer, dan gaan we weer koken.

Jons

amk

amk

07-03-2010 om 21:32

Brocoli stamppot

in het kader van alles gebruiken wat er gebruikt kan worden.
Men neme de stronk van de brocoli. (de roosjes hebben we eerder van de week al gegeten.) schilt die voor zover nodig, snijdt in kleine stukjes en die kook je gaar.
Aardappels koken en stampen, brocoli, warme melk en peper er door, en met uitgebakken spekjes heb je een heerlijke stamppot.

Mmmmm reina,

Hete bliksem is mijn lievelingskostje, de kinderen zijn er ook dól op. Wat een lekkere recepten komen hier voorbij zeg.

Hier vanavond tomatensoep uit blik met boterhammen met boter (lekkere combi met tomatensoep vinden wij) en zelfgemaakte pizza, ook erg lekker. Dit was pas de 2e keer dat ik pizza helemaal zelf maakte, en hij was erg goed gelukt al zeg ik het zelf en leuk om zelf te maken. Mijn dochters vinden het ook leuk om de pizza te besmeren en beleggen, dus ik heb er nog hulp bij ook.

Massi (beetje ot)

"...de laatste paar dagen naar de door Lidwientje getipte filmpjes met klassieke muziek"
Wil jij mij es tippen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.