Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?

Hoewel ik met onze nieuwe keuken een ware inspirationquelle ben de laatste tijd, kan ik toch wel eens nieuwe inzichten gebruiken in het dagelijkse dilemma: wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

ik moet het nog even bedenken, maar iig iets waarbij je zo min mogelijk je arm hoeft op te tillen... (

Guinevere

Guinevere

10-03-2010 om 17:02

Ehhh genista

Ook gij? Ik wist niet dat mijn kreupele arm besmettelijk was?
Hier wordt het dus een magnetronmaaltijd van AH. Zweedse balletjes.

reina

reina

10-03-2010 om 18:24

Massi (ot)

Dank je wel! Verheug me op de dag vanmorgen!!

Bastet

Bastet

10-03-2010 om 19:08

Genista

Wat is er met je arm??
bastet

Rafelkap

Rafelkap

10-03-2010 om 19:14

Mislukt

Vanavond totaal mislukt, het eten. Man was er niet en ik dacht eens wat nieuws uit te proberen. Kikkererwtenburgers, ik weet niet wat ik verkeerd deed maar het was niet te eten! Met rijst en spruitjes (niks anders in huis). Naja, morgen beter (pizza) en overmorgen weer de pompoencurry van Biene, die kan niet mislukken

amk

amk

10-03-2010 om 20:26

Ook mislukt

echt een beginnersfout. Misschien was het handig geweest water bij de worteltjes te doen......

Het werd dus doperwten, reuze vissticks (echt vele malen beter te eten als de gewone) en couscous met yoghurt met een schepje suiker toe.

liora

liora

10-03-2010 om 20:27

Tonijn

hier tonijn met reuzenbonen, rode ui en olijfolie en een broodje erbij, tomatensla (beetje zomers, had er zin in). Zoon: visfrietjes.

Liora

Silone

Silone

11-03-2010 om 08:19 Topicstarter

Amk

Ik doe nooit water bij de wortels. Gewoon boter in de pan laten smelten met (bruine)suiker, wortels erbij en heel zacht smoren met, heel belangrijk, deksel op de pan.

Enneh, wat is dat toch met die armen?

Silone

Silone

11-03-2010 om 08:24 Topicstarter

Morgen

krijgen we eters en ik heb net even een boodschappenlijstje gemaakt dan kan ik dadelijk naar de toko en markt, want het wordt een Indische rijsttafel. Dit gaat er op staan:
kip in roedjaksaus, rendang, maiskoekjes, gefrituurde tempé, eieren in ketjapsaus, witte rijst, miehoen, kruidige nasi, sajoer lodeh,zelfgemaakte atjar.
En dan nog wat kant en klare bijgerechtjes als kroepoek, sambal, gefrituurde uitjes enzo.

Dat wordt dus twee dagen koken. Ik maak grote hoeveelheden. Wat er vanavond al klaar is, eten we vanavond. Als ik nog puf heb ga ik nog een kwee lapis voor toetje maken.

amk

amk

11-03-2010 om 08:53

Silone?

"Enneh, wat is dat toch met die armen?"
Wat bedoel je hiermee?

Silone

Silone

11-03-2010 om 09:00 Topicstarter

Haha

ik boedoelde niet jouw armen...maar die van Guinevere en Genista. Excuus voor mijn onduidelijke typewerk...
Maar die wortels waren wel voor jou

amk

amk

11-03-2010 om 09:20

Silone

jij doet er tenminste nog iets bij.

Guinevere

Guinevere

11-03-2010 om 09:38

Diepvriespizza

Vanwege de arme arm vanavond diepvriespizza, smaak spinazie, één van mijn favorieten.
Ik heb mijn arm verrekt dus, bij de aanhechting van de schouder. Nu ben ik niet meer in staat 'm te gebruiken en ook lichtelijk zwaar gedrogeerd om de pijn te kunnen verdragen. Na jah, gaat wel over.

Silone wat klinkt dat heerlijk...

het water loopt me in de mond.. Zoonlief is er vanavond niet, dus we eten iets met mosselen of garnalen of allebei... ga maar gauw naar de winkel..

Cakey

Hmm guinevere

Ik heb ook een vormpje van verrekking, maar zo te horen toch een stukje minder erg dan bij jou. Vandaag gaat het al beduidend beter, al zie ik mezelf dit weekend nog niet motorrijden (wat wel de bedoeling was, snif...)

Bastet

Bastet

11-03-2010 om 12:56

Zoon kookt!

Zoon kookt vanavond,en omdat ik week nauwelijks heb kunnen eten,mocht ik kiezen.Dus een rundervinkje,boontjes,en gekruide krieltjes met kastanjechampignons,gebakken.
Bastet

Mmm lekker emma!

Wij eten vanavond op verzoek van de kinderen shoarma...

Ingrid (heb je de bout al op? Ik had vorige week iets heerlijks gemaakt met het lamsstoofvlees. Met spaanse peper, koriander, ansjovis, tomaten en weet ik veel...het was heerlijk)

Ingrid

amk

amk

11-03-2010 om 15:08

Smm

een eierkoek achterop de fiets voor dochterlief, en voor mij 2 boterhammen chocopasta.

Lou

Lou

11-03-2010 om 15:39

Kiwi's en drop

Ik denk dat ik vanavond kiwi's en drop eet. Als ik al iets eet. Ik zit voortdurend te niezen en ineens in hoog tempo allerlei pijntjes te ontwikkelen. De werkpc gaat uit en ik ga naar bed. Man en dochter krijgen een "pizza van de brommer".

Puck

Puck

11-03-2010 om 16:00

Ingridt

De bout was heerlijk. Jongste vond hem niet zo lekker, die wil alleen maar worstjes, dus hadden we met z'n 3-en zo'n heel stuk. Valt duidelijk niet onder het hoofdstuk consuminderen. Je mag het recept voor de stoof wel door laten komen hoor, dat wil ik binnenkort doen. Shoarma misschien vanavond, moet nog even kijken. Puckman is er niet en die wil vast ook wel.

Het was deze...

..(zomaar gevonden op internet, gewoon gegoogeld op een paar ingredienten. Wat een jatwerk, er stond niet eens bij dat ie recht uit een kookboek van jamie O komt.)

Enfin, het recept is voor schenkel, maar dat is eigenlijk stoofvlees. Ik heb het dus 'gewoon' gemaakt van het stoofvlees uit mijn halve lam...(en ik heb het niet in de oven gedaan, maar heerlijk een paar uurtjes laten sudderen op het fornuis)

•4 lamsschenkels
•zeezout en versgemalen zwarte peper
•1 theel. korianderzaad
•1 gedroogde rode chili
•1 eetl. verse rozemarijn
•1 theel. gedroogde marjoraan of oregano
•1 eetl. bloem
•1 eetl. olijfolie
•1 knoflookteen (fijngesneden)
•1 grote peen
•6 stengels bleekselderij
•2 medium of grote uien
•2 eetl. balsamico azijn
•170 ml witte wijn
•6 ansjovis
•2 x 400 g pruimtomaten uit blik
•1 hand verse basilicum, marjoraan of bladpeterselie

Kruid het lamsvlees met zout en peper
Vijzel het korianderzaad en chili en meng het met de rozemarijn en marjoraan.
De rozemarijn moet ook worden fijngehakt anders heb je er van de vervelende naaldjes erin.
Rol de schenkels hierdoor.
Bestrooi met bloem.
Haal het uit de pan, doe de knoflook, de fijngesneden peen, bleekselderij, uien en wat zout in de pan en laat dit zweten tot het zacht is.
Voeg de balsamico-azijn toe en laat het reduceren tot siroop.
Doe de wijn erbij.
Voeg de ansjovis toe, vervolgens de tomaten (heel laten).
Schud de pan, doe de schenkels er weer bij, breng aan de kook.
Deksel op de pan en anderhalf uur in de oven laten stoven.
Haal het deksel van de pan en zet nog een half uurtje terug.
Schep eventueel het vet uit de pan, zo nodig op smaak brengen, en de verse kruiden erbij doen.
Als je dit van te voren wil maken:
Af laten koelen als het uit de oven komten het vet afscheppen.
De volgende dag langzaam verwarmen en afmaken op smaak en kruiden toevoegen.

Bolognese

Spaghetti Bolognese, de echte. Nou ja, op het gehakt na dan. Maar het staat al de hele dag zachtjes te pruttelen en geuren.

Margriet*

Margriet*

12-03-2010 om 10:03

Combi van twee

maaltijden waarvan van alles over is.
Dus Bami met garnalen en kip en Spaghetti Bolognese (ook de echte )
Vanavond komt dat goed uit want kids moeten naar scouting. Morgen gaan we wokken met schoonmoeder vanwege haar 65ste verjaardag. Dat vind ze heel spannend, zouden de kleinkinderen het wel lusten? ik denk het wel oma! Die willen ook wel eens iets anders dan patat.

Emma,

The naked chef. Blz 116!

Ingrid

Enne (emma)

....blader dan ook even verder en/of terug. Er staan ook minstens 4 recepten voor lamsbout in.... (ik heb lekker 2 halve, dus ik kan meer uitproberen dan jij!! nanananana!)

Silone

Silone

12-03-2010 om 15:57 Topicstarter

De komende week eten we

de resten van vanavond denk ik
Waarom overdrijf ik ook altijd zo? Nou ja iig is de rijst klaar, eieren in ketjapsaus, kip, rendang, sajoer lodeh, miehoenvulling (mihoen zelf moet nog gekookt), gemarineerde tempé, atjar, beslag voor maiskoekjes. De toetjes staan ook al in de koelkast: roedjak van ananas/mango/appel/komkommer en de rood/wit/groene kwee lapis.

O silone

Het klinkt echt verrukkelijk allemaal. Wat doe je met die gemarineerde tempeh? Bakken, frituren?
Hier eten we kikkererwten vanavond.

Kliekjes....

.....maar wel lamskliekjes!

ik had gisteren teveel shoarma gemaakt. En van eergisteren nog wat stamppot raapsteeltjes over (met lamsworstjes).

Nou, dus heb ik ook het kliekje lamsstoof dat ik in de vriezer had gemikt er maar weer uitgeplukt.

Lekker kopje 'potage bonne femme' vooraf (staat nu te pruttelen. wortel/prei/aardappel/room...jammie!) en we smullen er weer heerlijk van.

Wel een echt lamsweekje...Volgende week maar even dimmen, anders is ie zo op!

Ingrid

Mjammie

Je krijgt echt trek en zin om uitgebreid te koken van dit draadje! Vanavond aardappelgratin, roergebakken wilde spinazie en biefstuk champignon. Suus

Massi Nissa

Massi Nissa

12-03-2010 om 17:53

Hier bonenprut

Ik heb geen tijd om lang in de keuken te staan vandaag, dus bonenprut. Witte bonen vannacht al geweekt (een handjevol is genoeg voor twee volwassenen). Straks ga ik twee ons lamsgehakt rullen met ui, knoflook, een paar blokjes paprika (heb nog een halve liggen) en een schepje harissa. Daar kieper ik de bonen bij. Als het niet 'nat' genoeg is, doe ik er ook nog wat tomatenprut bij (ik heb dat in blokjes in de diepvries, zelfgemaakt). Deze maaltijd kost alles bij elkaar misschien tien minuten voorbereidingstijd en is heerlijk. We eten er meestal warm brood bij en iets van komkommersla. Vandaag geen komkommersla want de komkommer was verrot (had ik niet gezien).
Dochter eet waarschijnlijk niets, die heeft al een paar dagen geen trek 's avonds.
Groetjes
Massi
PS: Als ik mocht kiezen, schoof ik bij Silone aan. Mama mia, wat klinkt dat allemaal heerlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.