Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?

Hoewel ik met onze nieuwe keuken een ware inspirationquelle ben de laatste tijd, kan ik toch wel eens nieuwe inzichten gebruiken in het dagelijkse dilemma: wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

12-03-2010 om 18:09

Mja

Ik ben geen Silone,maar mijn eenvoudige nasi was goddelijk.
Bastet

Silone

Silone

13-03-2010 om 12:36 Topicstarter

Anneque

Tempe in blokken van een halve cm dik snijden (en 3 a 4 cm lang). Half uurtje marineren in tamarinde met zout.
Dan in kleine porties frituren of bakken in pan in olie. Uit laten lekken op keukenpapier. Uitje, pepertje en knoflook snipperen en aanbakken met salam/laurierblad. Stukje trassi en stukje laos erbij. Flink wat goela djawa smelten in beetje warm water. Schenk die stroop bij in de pan dan de tempeblokjes erbij doen en helemaal rustig aan droog laten bakken. Je hoort het eigen koud te eten, maar net van het vuur is het ook heerlijk. Ook prima voor de vegetariër die mee at. Ik snap nooit dat vergetariërs aan de tahoe willen als je ook tempe kunt eten

Silone

Ik vind tempeh ook veel lekkerder dan tofu. Dank je wel!

En vandaag eten we

Gemengde bonencurry (zwarte bonen, oogboontjes en kidneybonen).

Die bonencurry

Anneque, mag ik weten hoe jij die ongeveer klaar maakt.
Ik ben nl. gek op peulvruchten en bonen in het bijzonder. Ik heb een heerlijk chili con carne recept, maar ben uiteraard helemaal in voor een andere bonenrecept en bonencurry klinkt in ieder geval al goed.

Pilsje, komtie

Voor 4 personen: 200 gram gedroogde bonen (zwarte, kidney-, oogboontjes, whatever) / olie / 1 tl komijnzaad / 1 tl mosterdzaad / 1 ui / knoflook / currypasta / zout / tomaten uit blik / tomatenpuree / verse koriander

Bonen laten weken en koken. Ui en knoflook fruiten, mosterdzaad en komijn erbij. Currypasta erbij en even laten bakken. Dan tomaten en -puree erbij en zachtjes laten pruttelen. Bonen erbij en verse koriander.
Die currypasta maak ik zelf, interesse? Vast wel
1 rode chilipeper, 3 groene (vers) / 1 takje citroengras / geraspte schil van een limoen (als ik die 2 dingen niet in huis heb, pers ik een citroen uit, gaat ook best hoor) / 2 sjalotjes / 2 teentjes knoflook / 1 tl ketoembar / ½ tl djinten (gemalen komijn) / 1 cm gemberwortel, fijngehakt / 2 el gehakte verse koriander
Staafmixer!

Verhouding

Die currypasta is wat veel in verhouding tot die 200 g gedroogde bonen. Ik zou dus wat meer bonen nemen (heb er net een blikje kidneys bijgekieperd . Of wat currypasta bewaren natuurlijk.

Fijn anneque

van de week ga ik het een keer maken. Ook de curry! Goed dat je die er ook bij gezet hebt.

1 vraagje nog. Weet je hoe lang die currypasta ongeveer houdbaar is? En dan bedoel ik of ie misschien 1 à 2 weken in de koelkast kan? Of alleen een paar daagjes?

In ieder geval bedankt voor de recepten. Ik laat nog wel weten hoe het beviel.

Bewaren

Ik heb eigenlijk geen idee, maak het altijd meteen op. Maar als ik moet gokken, zou ik zeggen: net zo lang als verse pesto, een paar dagen (3?) in een schoon bakje in de koelkast.

Katrien

Katrien

15-03-2010 om 21:17

Hier weer simpele kost

Hier was het vandaag weer simpele kost (maar dat valt bij de kinderen toch echt het meest in de smaak): broccoli (gestoomd) met aardappelpuree en worst.

Morgen eten we vis met worteltjespuree.

Op woensdagavond maak ik het mij altijd gemakkelijk. Pasta (deze keer tortellini met spinazie en ricotta-vulling) en kaassaus (en misschien zal de saus zelfs uit een potje komen...).

Donderdag is (deze week toch) veggiedag en dan staat er risotto met paprikareepjes en erwtjes op het menu.

En traditioneel eindigen we de week met spaghetti waarbij ik in de saus de groentenresten van de week verwerk.

Zaterdag ben ik een hele dag weg, dus waarschijnlijk zullen het 's avonds dan croque monsieurs of zo worden. Zondag gaan we uitgebreid brunchen en dan zal het 's avonds gewoon een boterham worden.

Voila, ons menu voor deze week.

Katrien

reina

reina

16-03-2010 om 05:48

Vanavond

Eindelijk kan ik de lasagna maken die zoon graag wilde eten na thuiskomst, gelukkig had ik de ingredienten nog niet gekocht, want die waren na 5 dagen niet meer fris geweest De bolognesesaus, die ik al wel klaar had, heb ik net uit de vriezer gehaald, daar gaat macaroni bij. En daarbij een salade. En toe: kofie met Oliebollen! Want die heeft alleen reinaman gegeten dit jaar, de rest was ver weg met oud & nieuw en toen heb ik mezelf beloofd oliebollen te bakken zodra we weer compleet zijn

Bastet

Bastet

16-03-2010 om 12:45

En....

Voor de minder haaklustigen,je kunt ze ook kopen,oa bij www.dittemedatjes.nl
Bastet

Silone

Silone

16-03-2010 om 13:38 Topicstarter

Hmmm

Ga je voor vanavond spaghetti haken, Bastet? Heb je nog een leuk patroontje voor me, want wij eten vanavond ook spaghetti
Enne, heerlijk Reina, al je dierbaren weer om je heen. Geniet er van (en van de oliebollen).

Limoenworteltjes....

die stonden gisteren in de NRC. Wortels in limoen-room. Nu zijn vooral de kinderen hier dol op limoen, en dol op wortels, dus meteen maar maken (temeer daar er nog een bos wortels lag die nodig opmoet)! Stukje vis erbij en rijst (en nog een half stronkje broccoli, mocht iemand het echt vreselijk vinden...)Ik denk dat het smullen wordt...

Ingrid

Hahahahaha emma!

dat is wel heel grappig!

(en laat ik nou ook nog helemaal per ongeluk 2 limoenen hebben liggen in de fruitschaal!! LOLLOL!)

Zullen we elkaar nog even laten weten of het lekker was??

Trouwens...(over nrc aanraders)

Ik heb vorige week 'potage bonne femme' gemaakt, ook uit de NRC. Was eigenlijk niks meer dan wortel, prei, aardappel gestoofd in royaal roomboter, daarna met wat water (ik deed er een tuinkr bouillonblokje bij) gaarkoken & pureren met een scheut room.

Het was echt lekker. Romig, zacht, warm. Knus baggerweer-eten. De kinderen waren ook unaniem enthousiast. Lekker brood erbij en tjakka. Een heerlijk vegetarische consumindermaaltijd.

Ingrid (erg te spreken over de NRC recepten de laatste tijd)

Bastet

Bastet

16-03-2010 om 18:51

Kerrie

Mijn moeder heeft een grote pan rijst,met kerrie en rundvlees gemaakt.Salade en komkommer erbij,heerlijk!
Bastet

Ingridt,

weet jij of bij die nrc recepten ook een zoekfunctie zit om recepten op naam op te zoeken? Ik kan niks vinden maar dat kan heel best aan mij liggen

Limoenwortels (en ps voor pilsje)

Ik vond ze verrukkelijk! Oudste zoon ook. Man en de andere 2 waren wat gematigder. Maar even afwachten of ze een blijvertje worden dus.

En jij Emma??

Ingrid

ps..pilsje, ik krijg de NRC ouderwets in de brievenbus, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je op welke manier op de website kunt vinden qua recepten...sorry!

Limoenwortels

dat klinkt erg lekker maar helaas ben ik geen nrc lezer, dus dames als het lekker is zou ik graag het recept weten. maandag was mijn werkdag en hebben we lekker risotto op bij mijn schoonouders, gister fricandeau met champignonsaus aardappeltjes uit de oven en peultjes en vanavond wordt het gepekelde scharrelkip, die gaat in de oven, wederom aardappeltjes uit de oven en dan een lekkere salade erbij.... zodra het zonnetje begint te schijnen heb ik zin in "lichte" gerechten.... voorjaar in de bol

Cakey

Dit waren de wortels....

http://weblogs.nrc.nl/thuiskok/2010/03/15/wat-ze-toverde-in-de-pan/comment-page-1/#comment-1489

Marjoleine de Vos is het idd. Stuk leuker dan die wat opgeklopte types die het vroeger om-en-om deden, de NRC kookrubriek. dat waren altijd van die ingewikkelde dingen met kwartelborstjes, of speciale kappertjes die je alleen in A dam zuid of via een importeur kon bestellen....

Ik maak bijna elke week wel eens 'iets' uit de NRC...

Ingrid

Silone

Silone

17-03-2010 om 14:54 Topicstarter

Vis

gewoon gekruid gebakken met aardappelpuree en wortels met peterselie en doperwten.
Simpel en snel ivm andere activiteiten rond etenstijd.
De knoflook-citroenspaghetti van gisteren is trouwens een aanrader. Zelden iets gemaakt wat zo unaniem tot hemels is bevonden.
(Hier nog steeds geen uitslag van eindtoets).

Kindereten

Vanavond aardappels uit de oven met ketchup, vissticks en spinazie.

liora

liora

17-03-2010 om 16:11

Hier

Wij eten kipfilet die een hele nacht in een marinade van citroensap, knoflook, chilipeper en koriander heeft gestaan... erbij denk ik couscous met van alles erdoor, of misschien gewoon gekookte aardappels met de saus van de marinade....

Bastet

Bastet

17-03-2010 om 18:35

Hier..

Gebakken aardappelen,erwtjes vd kinderen,witlofsalade met appel voor mij,hamburgers met plakje gesmolten kaas erbij.
Bastet

Massi Nissa

Massi Nissa

17-03-2010 om 21:05

Bloemkool

HIer bloemkool uit de oven met aardappelschijfjes en geruld gehakt en een sausje uit een pakje. En het was best te eten, ook nog. Had er wel stiekem wat knoflook en chilipeper bij gedaan, het leek me anders wel heel erg saai. Best of all: het duurde alles bij elkaar toch zeker tien minuten om in elkaar te flansen .
Groetjes
Massi (even geen tijd om echt te koken, komt later wel weer)

Citroen, citroen,

volgens mij zit de lente in de lucht. Ik lees en hoor overal citroen en limoenrecepten. Gisteren stond er alweer iets in de krant waar citroen door moest.

Man is weg, dus hier speciaal voor de kinderen spaghetti carbonara. Worden ze heel blij van.

Ingrid (en morgen witte bonensalade. Nog maar afwachten of ze daar blij van worden. Wel van de tonijn die er door moet, dat weet ik zeker.)

Terpi

Terpi

18-03-2010 om 12:15

Vandaag...

Eten we een mengsel van kaastortellini, spercieboontjes in stukkies, tomaten in stukken, pesto en gesnipperde ui en als laatste daar doorheen geroerd een zakje minimozarella bolletjes, heeeerlijk! Zeker als er nog een teentje verse knoflook doorheen geperst wordt

Silone

Silone

18-03-2010 om 13:22 Topicstarter

Kenloze citroen-knoflook-spaghetti

Dit is zo makkelijk, daar hoef je Ken niet voor wakker te maken.
Kook spaghetti in 10 minuten gaar. Zo'n 3 minuten voor het einde van de kooktijd verhit je een flink kop olijfolie en laat daarin zachtjes 4 geperste tenen knoflook gaar worden. Dan dezelfde grootte kop citroensap er bij doen met anderhalf tuinkruidenbouillonblokje. De spaghetti is dan wel gaar. Afgieten en de citroenolie erdoor roeren samen
met een flinke hoeveelheid fijngesneden peterselie. Op borden scheppen en ruim bestrooien met versgeraspte parmesaan. Hmmm, ik heb er nu al weer zin in.
Voor vanavond weet ik het nog niet. Ik ben net terug uit het ziekenhuis met een sneue puber met een gipsbeen
(Lollig lichtpuntje was dat ik de rö-foto's zelf heb gemaakt)

amk

amk

18-03-2010 om 13:22

Tosti

het is donderdag = zwemles en dan eten we bij het zwembad. Dochterlief heeft me weten over te halen dat het tosties zijn deze week. Meestal nemen we gewoon brood mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.