Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?

Hoewel ik met onze nieuwe keuken een ware inspirationquelle ben de laatste tijd, kan ik toch wel eens nieuwe inzichten gebruiken in het dagelijkse dilemma: wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieke

Rieke

18-03-2010 om 13:57

Lekker silone

Ik heb het recept al gekopieerd. Klinkt heel lekker.
Sterkte met je zoon!

Guinevere

Guinevere

18-03-2010 om 20:47

Smurriepasta

Vandaag aten we pasta met smurrie en sperziebonen. Omdat zoon (7) dat zo lekker vond. De smurrie bestond uit een blik roze zalm, een restje paturain, scheut slagroom en een klein blikje mais. Hij heeft zijn buik helemaal rondgegeten.
Af en toe is dat leuk om te doen, zo'n soort kinderpasta. Alleen al door zoon's enthousiasme krijg je zelf zin in die smurriepasta!

Lys Lionne

Lys Lionne

18-03-2010 om 22:58

"kliekjes"

Ondanks dat ik vrij was vandaag werden toch alle kliekjes uit de (koel)kast getrokken. Deze fraaie dag heb ik namelijk heerlijk buiten doorgebracht en vandaar dat ik geen zin meer had in uitgebreid koken
Zoon had de laatste 2 pannenkoeken, dochter wat stronkjes witlof met een stukje overgebleven Unoxworst en ikzelf heb genoten van een heerlijke rauwkostsalade met een restje pasta en (diepvries)zalm erdoor, hmmmmm....

Limoenworteltjes

Vanavond! Ben benieuwd. En ernaast aardappelpuree en een stukje vis denk ik.

Anneque...

moet je even op de NRC site zoeken naar marjoleine's recpet van gisteren. Viskoekjes, die heerlijk moesten combineren met de limoenwortels!! Ik heb hem ook al uitgescheurd...

Ingrid

Silone

Silone

19-03-2010 om 11:32 Topicstarter

Citroen-limoen

Dat doet idd lekker lente-achtig aan, IngridT. Ben ook dol op recepten met citrusvruchten, maar worteltjes horen zoet te zijn vind ik. Dus mij trekt dit niet zo aan.
Gisteren mocht zielige puber kiezen: aardappeltjes uit de oven, ijsbergsalade met fruit, chippolataworstjes en zelfgemaakte custard toe.

Voor vandaag ga ik wat groenteresten wokken (rest witte kool, winterwortel, broccoli), en heb net de karbonades in de indische marinade gezet. Witte rijst erbij, klaar.

Kent iemand trouwens het maandblad: koken en genieten?
Ik heb van mijn zus een abbonement voor mijn verjaardag gekregen. Wat een heerlijk blad. Geen geneuzel, maar gewoon veel, zeer maakbare recepten.

Silone....

zoet met zuur is een heerlijke combi hoor! (citroensorbetijs of zo!)

Die limoenwortels zijn nog steeds best zoet vond ik, maar de limoenroom geeft een citrus-touch die (wederom ...mijn smaak!) er heerlijk mee combineerde.

En joh! Doe gewoon eens gek. Die spaghetti van jou met een hele kop olie en citroensap erdoor klonk mij eerlijk gezegd afschuwelijk in de oren, maar jij was er zo laaiend enthousiast over dat ik hem toch gewoon ga maken binnenkort!

Ingrid

Ingridt

de bonencurry was lekker! Ik was wel te lui om zelf de curry te maken maar dat ben ik wel van plan de volgende keer. Ik heb het lekker met zilvervliesrijst en een stukje gebakken kabeljauw gegeten.
Bedankt nog

Viskoekjes!

Thnx Ingrid, ziet er heerlijk uit en volgens mij heb ik alles al in huis, zelfs de door mij gehate bleekselderij. Ik ga ze maken!
Enne, pilsje....ik ben het met je eens dat Ingrid fijne tips heeft, maar die bonencurry kwam echt van mij....
Fijn dat-ie smaakte!

Huh, ik

was denk ik in de bonen
Dankjewel Anneque!

Hahaha (bonencurry)

die was idd niet van mij. Ik ben niet zo van de curry's. Qua dat ik ze maak zeg maar. En eigenlijk moet ik nog iets ergers opbiechten..ik heb dat recept van Anneque wel gezien, maar ik snap eigenlijk helemaal niet wat een curry nou tot een curry maakt. Is 'een curry' gewoon een willekeurig prutje waar een curry-achtige kruidenmix doorgaat?

En zo'n curry met alleen maar bonen...ik vroeg me af wat je daarbij at. Zelf dacht ik aan een bak sla of zo, dat de bonen-curry zeg maar koolhydraten en vlees ineen zijn. maar nu lees ik dat Pilsje binencurry eet met vis en rijst, wat zou betekenen dat de curry eigenlijk groente is???? Whaah! Help!!

We zijn trouwens wel heerlijk recepten aan het uitwisselen zo, want ik eet vanavond die witte bonensalade met tonijn van Emma, in de opgeleukte versie met ook nog wat rucola en zongedroogde tomaten erdoor enzo.

Ingrid

Wat is een curry eigenlijk?

Hmm, tja, ik interpreteer het idd als: een gerecht dat gegaard wordt in een currypasta (evt. "aangelengd met kokosmelk en/of bouillon). Die bonencurry eet ik eigenlijk als groente + vlees en eigenlijk ook nog wat koolhydraten, want ik eet er hooguit een handje rijst bij, of naan. Weet niet zeker of dat voedingstechnisch klopt, maar volgens mij kom ik een end zo (ik tel tomaten uit blik méé als groente hè

Rafelkap

Rafelkap

19-03-2010 om 17:26

Hete drap

Een curry is een (in meer of mindere mate) hete drap. Vaak met rijst of brood.

Rafelkap

Rafelkap

19-03-2010 om 17:27

Kliekjesdag

Vandaag hier kliekjesdag. En ook hete drap

Hmm. (curry)

Thaise curry. Indiase curry. Afrikaanse curry. Rood of groen. Met bonen. Of linzen, Of vlees. Kip. Groente.

Hmm, volgens mij is 'hete drab' nog best een omschrijving die de lading aardig dekt!

Ingrid (nog steeds ietwat in verwarring, maar ik snap nu dat dat niet aan mij ligt)

Maar emma,

Eerst natuurlijk bedankt voor je uitgebriede uitleg.

En dan toch...is spinaziecurry groente? En eet je er behalve rijst oid dan ook nog vlees bij? En is kipcurry vlees? En eet je er dan ook nog groente bij?

Eigenlijk is 'curry' gewoon alles waar 'curry kruiden' doorheen zitten. Dus. Met allerlei nationale verschillen tussen wat je 'currykruiden' noemt.

Hmm. Wel bijzonder eigenlijk, een hele categorie vlees-, groente- danwel peulvruchtgerechten die allemaal hetzelfde heten....

Ingrid

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-03-2010 om 20:58

Vandaag gevulde aubergine

Aubergines gevuld met een lekker gekruid prutje van gehakt, ui en tomaat. En daarna met wat geraspte oude kaas in de oven. Beetje rijst erbij; het was lekker!

Lou

Lou

19-03-2010 om 21:25

Vis

Ik heb vandaag een vis met een moeilijke naam die vergeten ben, gebakken in de oven, met limoen en knoflook en witte wijn. Daarbij sla en rösti. Was ook lekker. Morgen wordt het denk ik couscous.

Curry

betekent saus. Niet te verwarren met kerrie of curry powder. Die hoeven er nl. niet in om een curry te zijn

Silone

Silone

20-03-2010 om 12:04 Topicstarter

Maar olief

wanneer heet dan iets goulash? Ik maak zowel vlees als aardappelgoulashes. Moet ik dan spreken van curry's? Volgens mij heeft het toch te maken met het soort kruiden. Curry is voor mij oosters gekruid, goulash balkanachtig.

Silone

Goulash is een stew (weet ècht het nederlandse woord niet..ehm pruttelgerecht )

Biene M.

Biene M.

20-03-2010 om 21:54

Lekker gegeten!

Gestoofde courgette, paprika, wortel, uien, kikkererwten met knoflook, gember en veel kruiden met couscous.

Stampot bietjes

rode bietjes in blokjes, spekjes met ui en stukjes appel fruiten, dat allemaal door de puree.....heerlijk! De pan was leeg hier.

groetjes van Purk

Terpi

Terpi

22-03-2010 om 10:08

Vandaag

Grote pitabroodjes met daarin een goodbite kaasburger, sla, ui, tomaat, komkommer en wat curry/mayo met daarbij een heerlijk royale rauwkostsalade!

Margriet*

Margriet*

22-03-2010 om 10:24

Oeh

die stamppot bietjes klinkt lekker en die bonen tonijn salade moet hier ook snel op tafel.

Gisteren hadden we lasagna en de kinderen hadden zaterdag de al bereide saus voor de lasagna met spaghetti. Wij waren heerlijk uit eten (ik had gamba's en kabeljauw).
Vrijdag had ik een consuminder dag met een restje wortels en aardappels had ik met bladerdeeg en kerrie/uit/knoflook en nog wat kruiden een vulling gemaakt voor Samosa's. Heerlijk met wortelsoep. Toe ging zoon van 9 los met flensjes met ijs (doen we niet elke dag hoor).
Vanavond ga ik denk ik die bietjesstamppot maken

Vera*

Vera*

22-03-2010 om 15:19

Kaas-perentaart

Vandaag eten we blauwekas-perentaart. Erg lekker, het beetje pittige van de kaas en het zoete van de peren. Dochter had dit als verjaardagseten gekozen.
En, ook niet onbelangrijk, zo ontzettend makkelijk te maken.

Bastet

Bastet

22-03-2010 om 15:21

Pastei toeptoep

Wij eten pastei toetoep.Voor geinteresseerden,als je erop googlet vindt je het recept,ooit door mijn zus geplaatst op een kooksite.Overigens vervangen wij de wortelen door sperzieboontjes.
Bastet

reina

reina

22-03-2010 om 16:06

Bastet

Dat klinkt lekker, ´k heb ´t uitgeprint en als dochter + vriend hier weer eten ga ik dat maken!

Puck

Puck

22-03-2010 om 16:21

Vera*

Klinkt goed, jammer dat ik de enige in ons gezin ben die van blauwschimmelkaas houdt. Overigens gefeliciteerd met je dochter.

Vera*

Vera*

22-03-2010 om 17:32

Recept

Je hebt nodig:

bladerdeeg voor de bodem
1 groot blik peren
1 pakje blauwschimmelkaas
6 eieren
peper en zout

Je bedekt de bodem van een springvorm met bladerdeeg. De halve peren leg je netjes gerangschikt met de bolle kant naar boven. Dat ziet er mooi uit omdat de peer boven de vulling uitsteekt. Of je snijdt de peer in stukjes en die verdeel je over de bodem.
De kaas verdeel je in stukjes en die verdeel je over de springvorm. Eieren kloppen met naar behoefte peper en zout toevoegen en dat over de kaas en de peer gieten. Een half uurtje in de oven op 200 graden en je kunt eten, lekker met een groene salade.
Je kunt wat varieren met de hoeveelheid en de soort blauwschimmelkaas. De ene soort is wat pittiger dan de ander en hoe meer kaas hoe meer smaak natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.