Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?

Hoewel ik met onze nieuwe keuken een ware inspirationquelle ben de laatste tijd, kan ik toch wel eens nieuwe inzichten gebruiken in het dagelijkse dilemma: wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

14-02-2010 om 12:08

Lasagna

vanavond!

Guinevere

Guinevere

14-02-2010 om 12:44

Verrassing

En vanavond alweer een verrassing. Want we gaan bij mensen thuis eten, net als gisteren. Tjonge, wat een verwennerij, straks verleer ik het koken nog!

Katrien

Katrien

14-02-2010 om 12:49

En hier

Kippebout, groene boontjes met spekblokjes en gekookte aardappelen (misschien wordt het aardappelpuree).

Katrien

Spinazietaart

gister hadden we spinazietaart, en vandaag samen met mijn man bouillonfondue.

Petr@

Petr@

14-02-2010 om 19:27

En hier

hadden we verse pasta, kip met pesto op een bedje van tomaten in olie, salade caprese, sla en focaccia. En als toetje hadden de jongens Ben & Jerry ijs (cookie dough) en wij kersenijs.

Biene M.

Biene M.

14-02-2010 om 21:10

Emma b - polenta

Waar koop jij polenta? En maak je hem echt zelf, inclusief eindeloos roeren?

Biene M.

Biene M.

14-02-2010 om 21:51

Emma

Dank je! Ik wist niet dat het in Nederland ook te koop is. Had vorige week juist erg zin in polenta Ik ga nog eens zoeken.

Yta Chalne

Yta Chalne

14-02-2010 om 22:02

Polenta

Hm, hier gaan er kilo's doorheen (is glutenvrij en multi-inzetbaar). Ik koop bij voorkeur de snelklaar versie te koop in elke Turkse buurtsuper (vaak zelfs in drie grofheden, ik heb ze allemaal in huis). Die van de groene winkel vind ik net wat te grof (en een heel stuk duurder uiteraard).

Biene M.

Biene M.

14-02-2010 om 22:21

Yta!

Emma en jij hebben mijn dag gemaakt! Woensdag ga ik eens goed rondsnuffelen bij de Turk en de natuurwinkel. Heet het bij de Turk ook polenta, of is het daar onder een andere naam te vinden?

Hmmmmm, wat zal ik er eens bij maken?

Silone

Silone

15-02-2010 om 08:19 Topicstarter

Zwart gat in mijn culinaire ontwikkeling

want ik kan me niets voorstellen bij die polenta. En eerlijk gezegd gaan mijn smaakpupillen ook niet direct in de lekkerstand staan bij de beschrijving van Emmab. Misschien eens wat plaatjes googelen, dan heb ik er een beeld bij.
Het weekend was makkelijk. Zaterdag uit eten, zondag de tomatensoep (van markttomaten) van vrijdag gegeten, met zelfgemaakte ciabatta (daar moet ik nog even een draadje over starten) en restje rollade uit de diepvries.
Ideaal trouwens dat vriesweer. Ik zet zo de hermetisch afgesloten grote hogedrukpan met soep of stoofpot buiten op de picknicktafel en het blijft wel een paar dagen goed.
Voor vanavond weet ik het nog niet, ik moet nog boodschappen doen. Ik heb wel zin in rijst met iets.

Yta Chalne

Yta Chalne

15-02-2010 om 08:56

Polenta

Nog even het maismeel dan; het is een van de weinige dingen waar hier in huis de meningen enigszins over verdeeld zijn. Iedereen eet het wel, maar het wordt beoordeeld van 'heel lekker' tot 'liever niet te vaak'.
Mijn drie favorieten: polenta in de dik-vloeibare vorm met paddenstoelen/room, polenta in plakken gegrild met wat-dan-ook (in de polenta kun je nog variëren met kruiden etc.) en polenta als nagerecht (gekookt in melk, vgl. met tarwegriesmeel) met veel suiker en bijvoorbeeld bessensap. Kan zowel vloeibaar als in stevige vorm.

Yta

Ik ben mijn hele jeugd doodgegooid, nou ja niet doodgegooid, het ging veel subtieler, met mijn moeders afkeer van polenta. In de ergste hongertijd had hun vader ergens een zak maismeel op de kop getikt. En ze heeft een hele winter ontbeten met maispap, geluncht met een stuk koude polenta en 's avonds weer hartige maispap gegeten. Of maisbrood, maar dan van maismeel, dus dat wordt een soort koek geloof ik.

Dat zegt natuurlijk niets objectiefs over de smaak, ik heb zelf grove polenta in huis voor de italiaanse keuken (meer als drooghouder en antiplak), maar ik vind het wel grappig dat bij jullie thuis ook die ambivalentie is.

Zou het toch ook gewoon zijn hoe je het klaarmaakt? Gekookte polenta is gewoon niet zo spannend denk ik. Mijn tante van Russische oorsprong maakte het, en dan kregen we dus opmerkingen tussen de regels door van mijn moeder, en ik zie haar nog roeren in zo'n grote pan. Of maakt het gewoon veel uit wat je erbij geeft? Of dat mensen juist goede herinneringen hebben, dus het omgekeerde van mijn moeder, iets met de geur van rozemarijn en druipende kippepoten en veel gezelligheid en dat iedereen nog leefde.... dat je het dan wel lekker vindt. Dus dat het eigenlijk een drager van smaken en herinneringen is? Oeps beetje zwaar op de hand op de vroege morgen...

Restjes

Vandaag: man eet de aardappelen-in-oosterse-saus en kool van gisteren op. Ik eet spaghetti met een restje pesto en witlof en de kinderen spaghetti met vissticks en een uitgeperste sinaasappel.

Yta Chalne

Yta Chalne

15-02-2010 om 15:21

Vandaag

Een paar extra pubers te eten en maar weinig tijd, want vanavond moet ik nog werken. Dus iets met rijst, veel vlees en sla, zodat ik met weinig werk veel eten klaar heb.

Bastet

Bastet

15-02-2010 om 15:26

En hier......

Ik mag bij mijn moeder een pannetje boerenkool halen voor mij en oudste zoon,de rest van mijn gezin ligt plat met buikgriep....
Bastet

Smullen

vandaag eten we zonder kinderen en dus heerlijk allebei een biefstukje met champignons en een pittige peperroomsaus. stokbroodje en salade er bij hmmm heerlijk!

Vera*

Vera*

15-02-2010 om 16:17

Pizza

De pizza-aanbieding van de ah is leuk. Ik had er vanochtend vier gekocht maar blijkt de diepvries boven vol ijs te zitten (terwijl die net ontdooid is). Vanavond dus maar de pizza's en het shoarmavlees bak ik vast en eten we morgen (of overmorgen)

Jujube

Jujube

15-02-2010 om 16:55

Mmm, polenta

Man maakt weleens een heerlijk italiaans recept met plakken polenta met een rode saus met veel groenten en kaas erdoor uit de oven.
Ik ga straks pannenkoeken bakken; lekker makkelijk en zo klaar als ik met 2 pannen tegelijk bak.
Groet,
Jujube

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-02-2010 om 17:56

Gevulde aubergine

Aubergines, gevuld met een lekkere prut van gehakt, uien, tomaten en Mexicaanse kruiden. Ze staan nu in de oven, het ruikt al lekker! 'k Zal zo de rijst maar even op zetten.
En die polenta... volgens mij is dat wat ze in veel Afrikaanse landen mili-pap noemen en zowel eten als ontbijt, lunch en als avondeten. Als je genoeg geld hebt maak je er een prutje vlees en groente bij.

amk

amk

15-02-2010 om 19:45

Flansjes

gegrilde courgette, rijst, en tofu/rijst ananascurry burger.

Polenta

Polenta met tomatensaus en spruitjes (evt. met wat gorgonzola).
Leuk draadje dit, ik kijk tegenwoordig eerst ff hier

Net uit het nrc gescheurd....

...vanavond niet denk ik (jarig kind mag kiezen wat de pot schaft) maar te leuk om weg te gooien. Een speciaal voor Sven Kramer bedachte wentelteefjes-taart/soufle, van gestapelde witte boterhammen in een ovenschaal met tomatensaus, veel mozzarella, eieren, melk en parmezan. En basilixcum en zo. Dat klonk wel heel erg lekker voor as weekend... Lekker sla erbij, en klaar!

Ingrid

Silone

Silone

16-02-2010 om 11:00 Topicstarter

Nou

Ik héb gisteravond met polenta in de hand gestaan bij de jumbo, maar ik heb 'm toch weer terug gelegd. Volgens mij is dat net even een brug te ver voor huisgenoten
Hoewel, hoeveel verschilt het nu eigenlijk qua consistentie met knödels? Dat wordt hier zeer gewaardeerd. Hmm, tijd om weer eens de grens over te gaan om boodschappen te doen...
Gisteravond rijst gegeten met sajoer lodeh en ajam kerrie. Beetje kroepoek, gefrituurde uitjes en gebakken tempé als bijgerecht. Van de tempé en sajoer is nog wat over, rijst had ik voor twee dagen gekookt. Vanavond roerbak ik er nog wat biefreepjes bij met (gisteren)voorgegaarde wortel en boontjes en een flinke scheut woksaus. Dan vind ik het wel weer klaar.

Silone

Silone

16-02-2010 om 11:03 Topicstarter

En ingridt

Wat eet de jarige vandaag? Gefeliciteerd trouwens.

Nou silone,

wat de jarige wil....

Krokante kipschnitzels (met van die gemalen cornflakes aan de buitenkant)

Gebakken aardappeltjes uit de oven

en (tadaaa!) rauwe worteltjes.

wat een feestmaal, niet? (ik maak er voor ons maar wat lekkere salade bij denk ik)

Ingrid

Silone

Silone

16-02-2010 om 11:29 Topicstarter

Proest!

Die krokante kipschnitzels van die verguisde kiloknalleraanbieding van de c1000 van een paar weken geleden?

Neeee silone.....

gelukkig kun je die hier bij de markt-poelier halen, of bij de slager......

Ingrid

Guinevere

Guinevere

16-02-2010 om 12:13

Ingridt

Dan zou ik die rauwe worteltjes raspen en er met rozijnen erdoor een lekkere rauwe-wortelsalade van maken. Heerlijk!

Guinevere

Guinevere

16-02-2010 om 12:16

Aardappeltaart met camenbert

En ik maak vandaag een aardappeltaart met camenbert en ham erdoor. Restjesverwerking, die camenbert ligt me al een week tegemoet te geuren. De ham moet op en ik heb ook nog een aangebroken bak slagroom.

Nasha 1st

Nasha 1st

16-02-2010 om 14:23

Krokante kipschnitzels

waren anders niet te versmaden hoor, uit dat pakket van C1000!!!!

Wij gaan vanavond aan de Turkse Durum van Knorr.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.