Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Katrien

Katrien

20-09-2011 om 19:03

Canneloni van pompoen

Canneloni van geroostere pompoen en ricotta, met een kaassaus en dan gegratineerd in de oven.

Katrien

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-09-2011 om 20:36

Katrien

Mag ik het recept? Klinkt heerlijk!

Katrien

Katrien

20-09-2011 om 21:14

Recept canneloni van pompoen

Het is een héél gemakkelijk recept.

Nodig:
- Pompoen: ik neem zo een oranje pompoen, die weegt meestal tussen 1 en 1,5 kilo.
- verse lasagnevellen, al dan niet zelfgemaakt
- ricotta
- gemalen kaas (vb gruyere of een mengeling)
- boter, melk en bloem voor de béchamelsaus
- peper en zout, nootmuskaat
- olijfolie

Werkwijze:

Eerst de pompoen vierendelen en de pitten eruit halen. Dan de stukken pompoen met de schilkant naar beneden op een bakplaat leggen (ik leg er altijd bakpapier onder), beetje olijfolie over sprenkelen en een beetje zout.

Dan in een oven op 200 graden roosteren tot de pompoen zacht is.

Pompoen uit de oven halen en wat laten afkoelen.

Ondertussen maak je een béchamelsaus (boter laten smelten, bloem toevoegen en goed roeren, even laten bakken, melk in beetjes toevoegen tot je een mooie witte saus hebt). De gemalen kaas toevoegen en kruiden met zout, peper en nootmuskaat.

Dan ga je verder met de pompoen. Je verwijdert de schil (mag er ook aan blijven, maar dan krijg ik het niet verkocht aan mijn dochter), en plet de pompoen een beetje (het moet niet helemaal puree worden, er moeten ook stukken pompoen tussen blijven). Kruiden met peper, zout en muskaatnoot (als ik het alleen voor echtgenoot en mezelf maak, gebruik ik ook nog cayennepeper om het wat pikant te maken).

In een ovenschotel doe je een dun laagje van de kaassaus.

Je neemt nu een pan/pot waar je warm water in doet. Je legt er een lasagnevelletje in (dit is om het lasagnevelletje iets werkbaarder te maken en dus is dit niet nodig als je zelf de pasta hebt gemaakt).

Na een 30-60 seconden neem je het pastavelletje uit het water en leg het op een plank (of op je werkblad of op een bord of ...). Je legt vooraan een hoopje pompoen in worstvorm (of iets wat daarvoor door moet gaan), dan neem je een eetlepel ricotta en legt die op de pompoen. En dan het lasagnevel mooi oprollen tot een canneloni. In de ovenschotel leggen met de naad naar beneden. Verder doen tot alle canneloni's gemaakt zijn (ik maak er meestal een stuk of 6, daar eet je makkelijk met z'n vieren van). De rest van de kaassaus erover gieten. Bestrooien met nog wat gemalen kaas en dan een half uurtje in de oven op 200 graden tot er een mooi bruin korstje is.

Een ideaal vegetarisch hoofgerecht.

Katrien

Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-09-2011 om 13:38

Ziet er heerlijk uit katrien

Die ga ik binnenkort ook maken!

Bibi72

Bibi72

21-09-2011 om 14:25

Creatief met restjes

Ik had nog wat oude kaas, een bol mozzarella, wat salami, een pak gezeefde tomaten en wat wraps over, dat wordt straks een wraptaart! Dan maak ik er nog een lekkere salade bij, en klaar is Klara!

Ouderwets gebakken aardappeltjes

Andijvie en een visstick/vegaballetje.

Puck

Puck

21-09-2011 om 17:27

Pizza

Oudste is op kamp en jongste wilde graag pizza eten. Lekker makkelijk, ze heeft ze nog zelf gehaald ook.

amk

amk

21-09-2011 om 20:34

Ook pizza

maar hier als afsluiting van een hels kinderfeestje. Even met z'n 2tjes rustig afkicken op de bank voor de tv nog wel. Ow wat zijn we stout.

Thais

Vriend net terug uit Bangkok waar hij oa een kookcursus geeft gedaan:

Tom Kah Gai: chicken and galangal in coconut milk

Khao Neaw Moon: coconut sticky rice

Zelf de kinderen (7 en 4) hebben er goed van gegeten!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Fianna

Fianna

22-09-2011 om 11:22

Gisteren surinaamse

masala kip, het favoriete gerecht van dit gezin. Dit keer zonder roti pannenkoeken.
Voor vanavond weet ik het even niet meer. Op een gegeven moment zijn mijn ideeen op.
Ik ga eens in eerdere berichtjes kijken hier voor inspiratie.

Curry

Van koolvis met sperzieboontjes. En rijst erbij. Geen idee of 't wat wordt.
Morgen courgettesoep (vrij naar Ingridts komkommersoep), linzensalade met gerookte forel (naast elkaar, niet dóór elkaar) en spaghetti met saliepesto. Heb geen basilicum meer, vandaar. Zit er wat voor je bij, Fianna?

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2011 om 15:23

Beenhammetje

Vanavond beenham mosterd/honing, met stokbrood en salade.

Katrien

Katrien

22-09-2011 om 15:51

Curry

Vanavond maak ik een bloemkool-kikkererwten curry met basmatirijst.

Katrien

Kliekjesdag

De donderdag is altijd zo'n hapsnapracedag waarbij iedereen verplichtingen heeft. Ik heb de diepvries maar eens losgetrokken. Pompoensoep, bamirest en roti, en ik kook er overgebleven sperziebonen bij. Ik vond ook nog gemarineerde (rauwe) sate. Die kieper ik dan gelijktijdig onder de grill. Zelfmaakte satesaus erbij. Ik geloof dat ik de handen wel op elkaar krijg vanavond (als ik dan maar zelf die pompoensoep opeet)

Katrien, pompoen

Katrien dat ziet er echt heerlijk uit, ben gek op pompoen. Op hoeveel tijd moet ik ongeveer rekenen voor de gaartijd van de pompoen in de oven? Dan weet ik een beetje hoelaat ik moet beginnen
Bedankt voor het recept in ieder geval!

jessica 5

jessica 5

23-09-2011 om 17:28

Zuurkool

Met spek en een heerlijke Hema worst.

Katrien

Katrien

23-09-2011 om 17:54

Bree

Je moet toch zo'n 30-45 minuten rekenen, afhankelijk van de grootte van de stukken pompoen en van je oven.

Katrien

Zuurkool?

Ik zoek nog zuurkoolrecepten. Jongste zoon is de enige die het lust,en ik heb hem beloofd het een paar maal speciaal voor hem te maken. Maar ik kan d'r niks van

Wij eten vandaag gebakken aardappelen, wortels uit de tuin met doperwtjes uit de diepvries, voor de mannen een slavink, voor mij een venkelsalade.

jessica 5

jessica 5

23-09-2011 om 19:23

Silone

Ik doe het heel simpel hoor. Gewoon aardappels koken. In een aparte pan zuurkool en daarbovenop de spekjes die ik dus gewoon meekook. Aardappels afgieten en dan stampen. Het vocht wat over is van de zuurkool bewaren. Zuurkool en de spekjes door de aardappels stampen en het vocht toevoegen,op smaak maken met e.v.t peper en zout. Wij vinden een Hema worst er heerlijk bij. Hier drie van de zeven die dat lekker vinden. Als je wat meer maakt is het ook goed om in te vriezen,lekker makkelijk voor een paar keer voor alleen je zoon. Hoef je het alleen maar te ontdooien en dan op te warmen.
Wij hebben weer gesmuld vanavond.

krin

krin

23-09-2011 om 21:08

Zuurkool

Zuurkool kun je zachtjes stoven in de Riesling. Met daarnaast varkensvlees, ui, snufje cayenne, beetje bloem erover, blussen met Riesling en dan een half uur stoven. Afmaken met scheut room.
Of speklapjes in stukjes, ui, paprikapoeder, kleintje tomatenpuree en bouillon, gare zuurkool erbovenop en weer stoven. Ook afmaken met scheut room.
Of je kookt rijst in de ene, zuurkool in de andere pan, smelt/bakt in een koekenpan (vet)spek uit, bakt een preitje in het spekvet en gooit alles bij elkaar. Lekker met een lik sambal.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

23-09-2011 om 21:40

Zuurkool voor silone's zoon

Kruidenzuurkool opwarmen in het sap van een blikje ananas, ananas erbij in de pan. TEgelijkertijd aardappels koken en aardappelpuree maken. DAn alles door elkaar in een ovenschaal, geraspte kaas er overheen en even in de oven tot de kaas een mooi korstje heeft.

Ja roosje

Dat ga ik maken voor zoon. Hij is ook dol op ananas!!

Pompoensoep

Flespompoenen waren erg goedkoop op de markt, twee halften in de oven gaar laten worden, met uitje ernaast, en bakje doorgesneden cocktailtomaten ook in de oven. Alles gepureerd, water erbij en bouillonkuipje (werden op straat uitgedeeld).
Smaakte goed.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-09-2011 om 20:50

Silone

Leuk!

Zuurkool

O, wat is Nederland toch een heerlijk land met alle soorten varkensvlees die je kopen kunt. Wat mis ik dat in mijn buitenland!

Maar goed, heeft Silonezoon al eens brood met zuurkool op? Recept kreeg ik van Amerikanen (die heel verbaasd waren dat wij aardappelen bij de zuurkool aten). Lekker volkorenbrood besmeren met wat mosterd, plakjes appel erop, laag zuurkool en worst. Kan in plakjes, of brood om hele worst heenvouwen.

Andere zuurkool misschien zelfs wel voor silone zelf!)

Met kip & spek.

Iets spek of baconachtigs uitbakken in een pan. Uitje erbij. Kipfilet in blokjes erbij. Kruiden met peper en zout. Dan paar (zure) appels in blokjes erbij & zuurkool. Ik knijp het altijd wel even uit & snij het wat fijner voor dit recept (maar ik gebruik meestal van die relatief grove zuurkool van de groenteboer, uit het vat)

Dan een blikje tomatenpuree erbij (of 2) en een scheutje water (dl of zo, de boel moet net pruttelen, maar niet droogkoken. Evt af en toe even checken en een beetje water erbij) Paar jeneverbessen & kruidnagels erdoor

Half uur tot uurtje laten sudderen. Af en toe even roeren. Afmaken met een flinke schep creme fraiche.

Lekker met aardappelpuree.

Echt, deze zuurkool smaakt heeel anders dan 'gewone'. Het originele recpet komt vongens mij uit een margrietkookboek of zo, maar ik heb het in de loop der hjaren wat gepersonalized.

Probeer maar eens!

Ingrid

Haha

Het arme kind wordt bedolven onder de zuurkool. IngriT's recept vind ik wat bewerkelijk voor 1 persoon. En ik ga er niet op gokken dat de rest dit ook gaat eten. Als het moet eten man en ik wel zuurkool, maar gelukkig hoeft het niet

Morgen de bietenrisotto (onderdeel van een Italiaans etentje voor vrienden), verslag volgt...

cakey

cakey

30-09-2011 om 07:15 Topicstarter

En vandaag...

omdat het weer heel warm wordt; een koude tomatensoep en bulgursalade die we lekker aan het water gaan opeten en misschien nog wat kipkluifjes of spareribs.Ik maak het vanochtend en dan hoef ik het alleen maar mee te nemen in de koelbox. Jammie..
Cakey

Klinkt goed cakey

Vooral die koelbox. Dat impliceert een heerlijk dagje erop uit.
Morgen willen we bbq-en, en vandaag maak ik daarvoor alvast de aardappelsalade van rodebeuk (zie archief).

Snuggle's

Snuggle's

30-09-2011 om 10:45

Cakey

Klinkt lekker inderdaad, maar wat is bulgur salade?

Snuggle's

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.