Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tiepmiep

Tiepmiep

18-11-2015 om 14:13

Wat kost een poes aan verzorging minimaal?


Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2015 om 22:49

Zo duur als je het zelf wilt maken

Wij hadden vroeger katten die hun neus optrokken voor ander voer dan Whiskas. Daar hadden we het zelf naar gemaakt. We gingen van goedkoop naar steeds duurder omdat de schatjes het goedkopere niet zo lekker vonden. Onze huidige kattenstapel eet al zolang we ze hebben gewoon eigen merk supermarktblikvoer en brokjes. De oudste twee katten zijn ruim 16 en mogelijk 17. De jongste is zo'n 9 jaar. De kat van 16 trekt nog een sprintje door de kamer als de hond er achteraan zit en springt nog behoorlijk hoog. Toen we de katten kregen, was ik nog helemaal niet zo bezig met 'het perfecte voer', nu we de honden hebben doe ik dat wel. De katten weten niet beter dan wat ze gewend zijn en doen het daar blijkbaar goed op, dus die laat ik nu zo. Als ik nu weer aan een kat zou beginnen, zou ik ook overwegen vers vlees te geven. Maar ik vind dat echt geen noodzaak. Ik vind het eigenlijk ook geen schande als je je huisdieren in zekere zin op gelijk niveau als het baasje voert. Als het baasje zich geen biefstukken kan veroorloven, kan een gehaktbal ook heus geen kwaad. Bij wijze van spreken dus.

Wij hebben nu 3 katten. Die eten denk ik zo'n anderhalf blik kattenvoer per dag. 1 Kat zou dus kunnen volstaan met een half blik. 25 cent per dag voor 1 kat, maal 7 is 1,75. Daarnaast Felixbrokjes, ik meen rond de 3 euro per doos (weet het niet precies op dit moment). Daar kun je met 1 kat schat ik zo'n 2 1/2 week of meer mee doen, in combinatie met blikvoer dan. Kattengrit kost nog geen 2 euro per zak bij de supermarkt. Daar doen we een week mee (er gaat maar 1 kat op de bak, de rest pertinent niet).

Hoe duur een kat in aanschaf is, is natuurlijk helemaal afhankelijk van de situatie. Onze katten waren 'gratis'. Zwerfkatten, een kat die we overgenomen hebben, een hier geboren kat, of van mensen die er niets voor vroegen. Als je naar een asiel gaat, of er een uit het buitenland adopteert, of een raskat neemt, zitten er wel kosten aan. Persoonlijk vind ik een raskat prachtig, maar ik hoef geen kat van 800 euro, die vervolgens opgesloten moet worden uit angst voor diefstal.

De dierenarts... Goed prijzen vergelijken is echt zinvol. Voorheen waren wij nogal trouw aan een praktijk, maar met de komst van de huidige honden ben ik toch wat bewuster bezig met wat hoeveel kost en daardoor had ik in de gaten dat onze vaste dierenarts niet zo goedkoop was. Vaccinaties halen we nu bij Ranzijn (voor zover we die nog halen) en een sterilisatie gaat straks weer bij een andere praktijk gebeuren.

Vaccinaties zijn niet ieder jaar nodig. Dat is een commercieel fabeltje. De noodzakelijke vaccinaties in de kittentijd uiteraard wel, maar vervolgens hoeft het echt niet meer, of als je persé wilt eens in de drie jaar of meer. In een perfecte wereld zou ik de katten ook geen vlooienmiddel meer geven (wat ik dit jaar ook daadwerkelijk niet gegeven heb), maar een vlooienplaag wil niemand. En dan moet je ook meteen wel goed investeren en zéker niet van winkels als Aldi of Action kopen.

Ik heb onze honden verzekerd. De katten niet. Bij de katten was het een kwestie van 'te dure grap'. 5 katten verzekeren is wel een erg prijzige bezigheid. Zo wik en wegen we wat af over wat het ons mag kosten

Katten die altijd binnen moeten blijven moeten wel wat hebben om aan te krabben. Mijn ervaring is dat ze overal aan krabben behalve een krabpaal, maar ik zou zeker wel een goede krabpaal in huis neerzetten. Mandjes hoeven niet persé. Katten zijn nogal eigenwijs en zoeken een eigen plekje. Als je radiatoren hebt, zou je er van die hangmandjes op kunnen hangen. Katten liggen graag een stukje boven de grond. Verder doe je een kat ontzettend veel plezier met kartonnen doosjes.

Paddington

Paddington

20-11-2015 om 07:52

Katniss

Er zijn ook mensen die heel oud worden ondanks dat ze roken als een ketter.

Ik zou zeggen verdiep je er eens in. Lees bijvoorbeeld: "Natuurlijk voeren voor hond en kat", geschreven door de dierenarts Marike Stooker, of "Voer voor Carnivoren" van Tanneke Koning, ook dierenarts.

Ik ben het trouwens helemaal met Zus eens. De ontlasting stinkt veel minder en doordat katten en honden hun tanden en snijkiezen moeten gebruiken waarvoor ze bedoelt zijn, hebben ze veel minder last van gebitsproblemen.

Daarbij komt dat het de dieren meer bevredigd. Mijn katten die vers voer kregen, begonnen elke ochtend met 3 eendagskuikens. In de avond verschillend dingen, zoals een stuk konijn. Als je de dieren echt ziet werken om te eten, dan weet je waarom hun gebit zo opgebouwd is. Echt Katniss, kijk er eens naar voordat je mensen gaat vertellen dat het slecht zou zijn. Het blijft de eigen keuze van mensen, maar mijn carnivoren krijgen niet anders meer.

mama2

mama2

20-11-2015 om 11:53

KVV of barf

Helaas trekken die van mij hun neus echt op bij KVV, maar anders hadden ze hier inderdaad niets anders gekregen. Onze hond krijgt echt nimmer brok.

Dierenartsen die dit zeggen hebben waarschijnlijk een deal met een brok leverancier of zo, want hoe kan je nu zeggen dat brokken met allemaal toegevoegde shit beter is dan puur natuur rauw vlees zonder ook maar 1 toevoeging.....

Brigit

Brigit

20-11-2015 om 11:58

De dierenarts zegt

Er is altijd wel een dierenarts die iets vindt of een stokpaardje heeft, net zo als bij mensenartsn. Daar zijn er ook (echte, afgestudeerde) die vinden dat je bij kanker vooral niet aan de operatie of behandling moet maar duivenvoer moet eten, eventueel met wat op jouw gestel toegespitste korreltjes erbij. Dan kan je lichaam het namelijk prima zelf oplossen, en chemo daar ga je dood van.
Dierenarts Koning heeft een opleiding in de klassieke homeopathie, houdt zich bezig met orthomoleculaire geneeskunde en gaat zich verder bekwamen in de Bach bloesemtherapie. Ik ben geen voor of tegenstander van vers voer of brokken, ik dnk dat het met goed verstand allebei prima kan. Er zijn katten die gezond oud worden op brokken en er zijn er die dat doen op vers voer. Maar ik zou niet overstappen op vers omdat dierenarts Koning Het Zegt.

Brigit

Brigit

20-11-2015 om 12:01

Ah mama2

Dat was ik vergeten... De dokter die je aan de chemo wil hebben heeft natuurlijk een deal met die chemo fabrikant... Ik was het big pharma complot vergeten.

Paddington

Paddington

20-11-2015 om 13:08

@Birgit

Wat heb jij tegen dierenarts Koning?

Injel

Injel

20-11-2015 om 14:30

mama2

'want hoe kan je nu zeggen dat brokken met allemaal toegevoegde shit beter is dan puur natuur rauw vlees zonder ook maar 1 toevoeging'

Simpel: omdat rauw vlees en ander nat voer meer tandsteen oplevert en dat leidt op de lange termijn tot rottende tanden. Of je moet elke avond de tanden van je kat willen poetsen ...

Paddington

Paddington

20-11-2015 om 14:43

@Injel

Ik ben juist overgegaan op rauw voer vanwege gebitsproblemen.Als je de kipfilet in kleine stukjes snijd, dan werkt het niet, maar geef ze een kippennek, met bot en ze zijn aan het knagen en scheuren, worden hun tanden heel mooi van.

Ik heb ook katten gehad die alleen maar droge brokken kregen (en verschillende merken, ook met speciale vorm tegen tandsteen), het gevolg: veel tandsteen en rottende tandjes, vreselijk zielig. Ik zie het voordeel van brokken op dat gebied niet.
Laat een kat lekker elke dag een op een eendagskuikentje kauwen en na een week geen tandsteen meer.

Injel

Injel

20-11-2015 om 14:45

klopt

'met bot en ze zijn aan het knagen en scheuren, worden hun tanden heel mooi van.'

Klopt, het gaat om het knagen.

Paddington

Paddington

20-11-2015 om 15:15

Niet op droge brokken

dat helpt helaas niet.

Noet

Noet

20-11-2015 om 15:24

mam2

omdat je met rauw vlees weer heel andere risico's introduceerd. Rauw vlees bevat bacterien die schadelijk kunnen zijn voor dier en baas.

Brigit

Brigit

20-11-2015 om 16:01

Huh paddington?

Ik heb niets tegen dierenarts Koning, ken haar niet, zal best een heel aardig mens zijn. Maar net zo goed dat ik als ik kanker krijg geen korreltjes ga nemen omdat er Een Dokter is die dat zegt, zou ik niet overstappen op rauw voer omdat Een Dierenarts dat zegt. Ik neem de achtergrond van wie dat zegt dan mee in mijn overweging. En dierenartsen die niet zeggen dat alle dieren aan het rauw moeten maar ook brokken als een goede optie zien, zijn voor mij niet perse DA's die dierenwelzijn niet echt interessant vinden en alleen maar op geld uit zijn. Ik geloof niet zo in complotten.

Injel

Injel

20-11-2015 om 18:16

jawel hoor paddington

maar dan moeten het wel grotere brokken zijn.

Katniss

Katniss

20-11-2015 om 18:19

Beetje suffe vraag

Ik neem aan dat je ze dode eendagskuikens geeft? Anders zou ik het echt zielig vinden. En doe je dan de keukendeur dicht als je zoiets geeft? Die van mij worden dermate 'wild' van een lekker stukje echt vlees, dat ze dat bij voorkeur meenemen naar onder de bank om er daar in alle rust van te genieten. Dat heb ik toch liever niet, rauwe vleesresten of bloed door het hele huis

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2015 om 19:19

Barf

Gaat het hem bij ons niet worden. Onze honden kunnen helaas niet vreedzaam in een ruimte eten.

Wat mij opvalt aan carnivoren-bezitters, is dat er zo'n zendelingendrang tentoon gespreid wordt. Stort je je met hetzelfde vuur op de discussie van vegetarisch of niet vegetarisch eten van mensen?, vraag ik mij dan ook af.

Ik ben hóndenbezitter en ik probeer voor óns een goede gulden middenweg te bewandelen. Ik voel mij ook wel veilig bij het idee dat onze honden niet volledig afhankelijk zijn van kvv óf brokken.

Wat Tannetje Koning betreft: ik denk dat Tannetje best goede adviezen geeft, maar ik denk ook dat ze onderhand ook een goedlopend commercieel bedrijf runt, die draait op mensen die ik toch onder de categorie 'zwevers' schaar. Homeopathie kun je geven onder de noemer 'baat het niet, dan schaadt het niet', maar om je er volledig op te verlaten vind ik onverstandig.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2015 om 19:26

Katniss

Het kan ook te dol hè? Dat zijn dode kuikentjes. Maar je kunt ook complete karkassen geven. Van gevogelte of stukken wild. Ik zou dat op zich ook best willen geven, maar ja, dan gaan onze honden aan elkaar kluiven, dus dat doe ik maar niet.

Zus

Zus

20-11-2015 om 23:09

Haha Katniss

Het zijn dode kuikens. En inderdaad, ze krijgt het vlees op het balkon en wordt soms de keuken ingesleept. Keukendeur houd ik dus dicht even .

Zus

Zus

20-11-2015 om 23:20

geen zendelingendrang maar

Een reguliere discussie, volgens mij.
Natuurlijk kunnen katten op allerlei voedsel heel oud worden. Het is alleen sub-optimaal. Ik houd het vermoedelijk ook best lang vol op kroketten en patat . Ik heb ook katten gehad die alleen maar brokjes of blik bliefden. Deze hadden we allerlei, voornamelijk, gebitsproblemen toen ze oud werden. Maar ja, die waren niks anders gewend.
Het is gewoon wat logischer om vlees te geven, gezien hun gebit en darmstelsel. Ze hebben niet meer nodig en (gezien starter van draadje) zonde om te betalen voor vulling die ze niet eens kunnen verwerken maar in de kattenbak belandt.

Katniss

Katniss

20-11-2015 om 23:36

Goedkoopst

Toen mijn grote kater nog naar buiten mocht was ik aan eten en kattenbakgrit maar weinig kwijt. Hij is een verdienstelijke jager (niet zo goed als wijlen zijn zus die ooit met een grote kraai aan kwam), en scoorde wel wat hapjes bij elkaar. Enige wat wel duurder was was de dierenarts, als meneer weer eens met de buurtbullebak had gevochten.

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2015 om 10:40

Rauw of brok

Rauw voeren kan heel voorwaardig zijn, maar dan is het belangrijk dat het volwaardig en compleet is. Dus goed afwisselen en de botten etc horen er ook bij. Het is lastig om een ouder dier eraan te laten wennen, maar bij kittens heel makkelijk. Er zijn ook kant en klare diepvriesproducten te koop, maar die missen dan het voordeel van het goede kauwen op het vlees. Een dierenarts die beweert dat het slecht is voor het gebit snapt niks van katten of hun oorsprong....

Tjatja

Tjatja

22-11-2015 om 11:13

oorsprong

In die oorsprong waren katten vast nog geen huisdieren zoals nu, en was er dus ook nog minder besmettingsgevaar naar de mens toe.

Bij katten moet je trouwens ook uitkijken voor een tekort aan taurine. Dit wordt namelijk bij het invriezen van het vlees afgebroken.

In elk geval kosten katten soms meer, soms minder dan het gemiddelde. En dat kan aardig oplopen als je een zieke kat hebt.

Tjatja

Tjatja

22-11-2015 om 11:16

in het eerste jaar zou ik ivm calcium en fosfor en een nog niet volledig ontwikkeld immuunsysteem (dus vatbaar voor infecties) zeker geen rauw voeren. Een kitten heeft daar meer van nodig dan een volwassen kat (denk aan latere problemen met het skelet) en als ik aanneem dat je geen voedingsdeskundige bent op gebied van dieren, zou ik daar niet zomaar aan beginnen.

Jaina

Jaina

22-11-2015 om 11:24

Paddington

Dierenarts Koning verliest natuurlijk wel iet wat aan geloofwaardigheid als je leest dat ze homeopaat is en zich bezighoudt met acupunctuur, orthomoleculiare geneeskunde, fytotherapie en Bach bloesems plus nog allerlei andere van dit soort termen. Ik zou die persoon ook op andere gebieden als dierenarts niet meer heel serieus kunnen nemen.

Wat niet wegneemt overigens dat er ongetwijfeld niks mis is met het geven van vers vlees mits je zorgt dat dit hygiënisch gebeurd.

'natuurlijk' (ot)

Even zoeken op google leert mij dat er vers vlees (als kattenvoer) te krijgen is, samengesteld uit oa. rund, lam, kalkoen, eend, kip, enz.

Nou snap ik kip en eend nog wel. Die zie ik de wilde voorouder van poekie nog wel vangen. Maar een koe?!

Paddington

Paddington

23-11-2015 om 08:52

Het was maar een van bronnen die ik heb gegeven

daarnaast er zijn nog veel meer mensen die onderzoek hebben gedaan.

Onze huisdieren hebben zich wel aangepast aan het leven bij mensen, maar hun spijsverteringsstelsel is niet veranderd. Voedsel waar veel granen inzitten zijn dus eigenlijk niet geschikt. Ik zie wilde katten nooit aan granen kauwen.

@Tjatja, waarom zou je jonge katten niet vers voer geven? Natuurlijk moet je opletten met wat je geeft, maar dat is niet meer dan logisch. Voor jezelf en je kinderen let je ook op dat ze genoeg van de verschillende vitamines en mineralen binnen krijgen.

Nogmaals, ieder moet het voor zichzelf weten, maar bij mij komen er geen brokken meer mijn huis in. Ik heb echt heel veel verschillend brokken bij mijn katten geprobeerd, ook grote, helaas nog steeds problemen met de gebitten. Bij mijn honden hetzelfde. Dat is voor mij de reden geweest om te gaan kijken naar een alternatief.

Als je het tegenover de duurdere brokken zet, is het een stuk voordeliger. Daarnaast scheelt het een hoop geld als je niet ieder jaar naar de dierenarts hoeft om een gebit te laten reinigen.

Ja, je moet er in het begin veel tijd in steken, maar als je een dier in huis neemt, dan moet je sowieso je eerst goed informeren over de behoeften van een dier. Taurine is ook zo'n verhaal. Katten kunnen prima leven op een dieet van muizen en vogeltjes, dus als je hun voedsel geeft in diezelfde verhouding komt het goed. Eerst verdiepen, dan starten, niet andersom.

Het is in mijn ogen hetzelfde probleem bij mensen die vegetarisch gaan eten. Vanwege het weglaten van vlees, wat mensen al heel lang geleden hebben toegevoegd aan hun dieet (tijd van de grotbewoners), moet je gaan oppassen. Veel ziektes van onze huisdieren zijn ontstaan in de tijd dat er 'diervoeders' voor onze huisdieren op de markt kwamen. Dit is gekomen doordat deze diervoeders niet volledig voorzagen in de behoefte van onze dieren. Nu doen ze dat wel, maar door alle toevoegingen kunnen ze andere problemen veroorzaken.

Dan lees ik nog het commentaar over hygiëne. Natuurlijk moet je daarmee opletten, dat is niet anders dan als je vlees verwerkt voor eigen consumptie. Als je met eten werkt, dan moet je dat hygiënisch doen.

@Jippox, mijn katten kregen: vis, eend, konijn, fazant, haas, kip en kalkoen. Soms een zelf gevangen muis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.