Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2009 om 02:22

Weer top gedaan met de energie

We hebben vandaag bericht gehad dat we 312 euro terugkrijgen van Nuon. Ik maak me altijd een beetje zorgen zo tegen het eind van het jaar maar het lijkt wel steeds leuker te worden. Oh wat komt dit goed uit met alle kosten die ons om de oren vliegen
Nou, ik kom weer van mijn gaswolkje af (ieks): valt het bij jullie ook een beetje positief uit, of juist tegen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ilsepilse

ilsepilse

29-11-2009 om 20:08

Nuon

ik heb gebeld naar nuon, begin december krijgen we onze afrekening, omdat mijn man begin februari een auto ongeluk had vrees ik dat de energie rekening fors zal opgelopen zijn, hij zit al 9 maanden thuis, houdt zich nu ledig met tv kijken en pc... en de verwarming moet constant aanblijven.
ik hou mijn hart vast straks ...
ik betaal nu 204 p/m gas en electriciteit met 2 volw en 2 tieners in huis.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2009 om 00:32

Ilsepilse

Als wij thuis zijn staat de tv en de computer, tegenwoordig meerdere computers, ook de hele dag aan. Ik heb niet de indruk dat de kosten de pan uitschieten als je de computer de hele dag aan laat staan, net als met de tv. De verwarming staat hier ook de hele dag aan, op de nacht na. Weliswaar zijn er stukjes dag dat het niet warmer wordt dan 18 graden, maar hij warmt zonodig wel bij dus. Ik vraag me dus af of je erg bang moet zijn voor de extra kosten door huidige situatie.
Ik zou wel proberen afspraken te maken. De thermostaat hoeft niet overdreven hoog ingesteld te worden. Bij onze thermostaat vind ik 22 graden toch wel het maximum, tenzij het buiten -10 is. Als je het dan nog koud hebt kun je ook een trui of vest erbij aantrekken.
Ik ben wel benieuwd of de rekening inderdaad tegen gaat vallen voor jullie. Laat je het nog weten?

Pc en tv

sinds alle kinderen hier een pc + tv hebben ,en die ook dagelijks gebruiken,is onze energie rekening fors gestegen,ik denk dus wel dat het stroomvreters zijn.
de thermostaat staat hiet altijd op 20 graden,wie het koud heeft trekt een vest aan.2 kinderen lopen altijd met korte mouwen in huis,hebben het nooit koud,ik ben degene die weleens een extra vest aan trek.

Puck2

Puck2

30-11-2009 om 09:41

Ilse, viel hier mee

Ilse, wij hebben een soortgelijke situatie. Ik ben eind vorig jaar ook door ziekte thuis komen te zitten, weliswaar niet vanuit 5 hele dagen werken, maar wel vanuit 3 dagen afwezigheid in huis. En de energierekening van de Nuon viel hier best mee. Electriciteitsverbruik was wel behoorlijk gestegen (maar ik den kdat dat mede komt doordat ik vaker de droger gebruik, hij is toch wel makkelijk), maar omdat wij ieder jaar gewoon trouw meegaan in de voorgestelde verhoging kregen we zelfs nog 2 tientjes terug. Het gasverbruik was zelfs 17% lager dan het jaar ervoor. Dat kan ik eigenlijk niet verklaren.

Tirza G.

Tirza G.

30-11-2009 om 17:40

Als dat zo is

Zou ik maar eens contact opnemen met de leverancier. Soms gaat er iets mis en soms is het contract toch net iets anders dan dat je dacht

Tirza

Puck2

Puck2

30-11-2009 om 19:24

Pandia

Ik snap het geloof ik ook niet helemaal, maar als je nu eens op de site van je energiebedrijf kijkt op welke tijden je overschakelt naar een ander tarief. En schrijf eens een paar dagen en weekend de meterstanden op die momenten (2 per dag) dus op. Misschien kun je dan meer duidelijkheid krijgen.

Tirza G.

Tirza G.

30-11-2009 om 20:24

Cobi

Mijn oudste is van 1990. Er dringen zich vage beelden op, vooral van ronde vormen. Van die rondige emmers en badranden. Inderdaad, mint en lila. En geel geloof ik ook nog wel. Volgens mij waren wij de eerste generatie die de brui gaf aan roze en blauw. Neutraal moest het zijn!
Ik herinner me ook nog witte truitjes met strikjes van achteren en mouwtjes die aan elkaar geplakt zaten na de was. En dat je daar dan dat armpje door moest proppen. O, en mijn moeder viel bijna in katzwijm van de handigheid van rompertjes. En wat ik na de bevalling van de jongste node miste: Billies inlegluiers. Voor mezelf Die bestonden nog nét, bij de oudste.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

30-11-2009 om 20:30

Excuses

Deze posting hierboven hoort in een ander draadje.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

30-11-2009 om 22:16

Er moet een pijltje

bij staan en die verspringt inderdaad op bepaalde tijden (soms zelfs hoorbaar vanuit de meterkast) Is die schakeling wel ingesteld bij jou?

Puck2

Puck2

30-11-2009 om 23:32

Yep pandia

Als 23.00 en 7.00 de wisselpunten zijn dan gewoon even een paar dagen en een weekend kijken wat er gebeurt. Als het goed is moet er dan altijd maar 1 meter gelopen hebben.

Puck2

Puck2

30-11-2009 om 23:34

Pelle

Als je alleen maar 1 keer per dag om 12 uur 's middags meet dan heb je altijd 2 meters die gelopen hebben. De hardste loper in het weekend zal degene zijn met nachtstroom. Zo zal Pandia het bedoelen, maar het geeft geen goed beeld. Idd dus zoals ik ook al voorstelde: kijken wat er gebeurt op de wisseltijden.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2009 om 00:50

Pelle

Ik ben zelf heel erg terughoudend met het opschroeven van de temperatuur in huis, maar soms lijkt het wat killer in huis en dan wil ik er niet te erg aan vasthouden dat de thermostaat moet blijven staan zoals hij staat. Bij het raam gezeten zit het verst van het verwarmingspunt en voel je kou van het raam. Als het erg koud is met een noorder/noordoosterwind kan een graadje erbij prettig zijn (voor de huisgenoten).

Puck2

Puck2

01-12-2009 om 08:26

Pandia, jessica

"Volgens mij zie ik het verkeerd en is tarief 1, die bovenaan staat, zoals puck zegt juist het goedkope tarief. "
Huh? Heb ik dat gezegd, dat kan ik me niet voorstellen want ik ben zelf altijd in de war welke meter nu welk tarief is. Hier staat er geen pijltje bij overigens zoals Nasha zegt maar springt er een blokje van wit naar zwart, maar ik weet nooit of het nu het zwarte of het witte blokje is daat aangeeft welk tarief geldt
En Jessica, wat een groot verschil maakt dat bij jou zeg! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw stroomverbruik overdag en 's nachts want jij hebt volgens mij wel een extreem groot gat. Hier scheelt continu stroom en duur piektarief ongeveer 7 cent, (21 vs. 28 cent) dat betekent dat jij 4200 kwU dagstroom moet verbruiken als je nachtstroom 0 zou zijn. NAchtstroom is hier 8 cent, dus voor iedere kwU nachtstroom komt er dan nog eens ca. 1,5 kwU bij om het prijsverschil te compenseren. Of zijn bij jullie de tarieven heel anders?

amk

amk

01-12-2009 om 09:01

Jessica

het is een jaar of 2 geleden al bij radar of kassa uitgebreid aan de orde geweest. Toen is er hier op OO ook een draad over geweest.

amk

amk

01-12-2009 om 10:24

Pandia

juist wel omzetten naar enkel tarief als het verschil niet zo groot is, want dan haal je de extra meterkosten etc er niet uit.

Puck2

Puck2

01-12-2009 om 10:50

Pandia

Reken het gewoon even uit. Haal van de site van je leverancier de tarieven en je kunt zo beide situaties berekenen. Hou er ook rekening mee dat sommige leveranciers ook een ander vastrecht rekenen voor continu of piek/dal en dat bij sommige aanbieders het ook nog een hap geld kan kosten om over te stappen van de ene of de andere variant. Dat is allemaal van belang om te weten of overstappen interessant is. Als ik even een rekensommetje maak met allen de tarieven (zoals die voor mij gelden (0.08/0.28 of 0.21) dan ben je met dubbeltarief wel goedkoper uit.

Niny

Niny

01-12-2009 om 14:12

Wat is jullie jaarverbruik?

Ik kreeg net de jaarafrekening en bij het zien van de cijfers dacht ik: eigenlijk geen idee of dat veel of weinig is.

Komt ie: 2500 m³ gas en 5000 kWh elektriciteit.

Wat hebben jullie?

Niny

Tirza G.

Tirza G.

01-12-2009 om 15:37

Jessica5

Ik denk niet dat je een poot hebt om op te staan. Jij bent zelf vrijwillig dit dubbele-meter-contract aangegaan, de tarieven waren bekend toen je het contract afsloot en je krijgt ieder jaar een afrekening waar precies op staat hoeveel je gebruikt. Dit is iets wat je zelf in de gaten moet houden.

Tirza

Puck2

Puck2

01-12-2009 om 20:16

Klopt lara

Ik hoor ook wel dat je ook van 2 naar 1 tarief flink moet dokken. Wederom bewijs dat de energiebedrijven ons willens en wetens te veel willen laten betalen. Als je dan als klant zo slim bent om uit te rekenen dat 1 meter goedkoper uitvalt, dan draaien ze je alsnog op deze manier een poot uit.

Tirza G.

Tirza G.

01-12-2009 om 22:03

Puck2

Je gaat met je volle verstand zélf dat contract aan. Een energiebedrijf is een commercieel bedrijf, er moet geld verdiend worden. Waar leidt je nog meer uit af dat ze ons willens en wetens een poot uitdraaien? Althans, in grotere mate dan zorgverzekeraars, telecomaanbieders en winkeliers?

Tirza

Puck2

Puck2

01-12-2009 om 23:08

Tirza

Natuurlijk ga je met je volle verstand een contract aan, maar je situatie kan zodanig veranderen dat een ander contract beter past. En tja, dan kost het je soms flink wat geld terwijl het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn.
Overigens heb ik nergens gezegd dat ze ons in grotere mate een poot zouden willen uitdraaien dan zorgverzekeraars, telecomaanbieders en winkeliers.

evy

evy

02-12-2009 om 09:09

Even uitgezocht

Hoi,
Wij zitten bij Green Choice.
Ik heb gebeld en 10 minuten later kreeg ik een mailtje waarin een vergelijk was gemaakt met dag/nacht stroom en enkelstroom. Het scheelt ons 12 euro per jaar bij dag/nacht stroom.

Omzetten bij Eneco, even gebeld, kost niets.
Vanavond even vergaderen.

Groet Evy

evy

evy

02-12-2009 om 12:18

Uitleg

Wij hebben nu dubbeltarief en dat is 12 euro per jaar goedkoper dan enkeltarief.
Persoonlijk vind ik dat niet de moeite waard om te wassen in het weekend en de vaatwasser pas na 11 uur aan te zetten.
Maar ik ga vanavond maar eens met manlief overleggen.
Ik doe liever in het weekend geen was maar ik dacht dat dat veel zou schelen.
Ik wist eigenlijk niet dat er ook een enkeltarief was.
Groet Evy

Puck2

Puck2

02-12-2009 om 17:09

Ha ha pelle

"Het is erg fijn om zonder \'schuldgevoel\' doordeweeks de wasmachine aan te kunnen zetten"
Dat herken ik wel, maar ik compenseer dat door de droger alleen in het weekend te gebruiken. Ik was meestal toch al in het weekend dus ik hou maar de dubbeltarief meter.

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

02-12-2009 om 23:07

Blij

Nou, ze hebben het vast heel fout gedaan met het voorschot, maar ik kreeg vandaag bericht dat ik 1100 euro terugkrijg en daar ben ik HEEL erg blij mee, de timing kon niet beter zijn!!!

Tirza G.

Tirza G.

02-12-2009 om 23:11

Lara10

Is het een koop of een huurhuis? Als het een koophuis is, kun je dit toch regelen voordat je het aanschaft?
Dat het netwerkbedrijf geld rekent is normaal: er moet een meter worden omgebouwd en iemand zal dat moeten betalen. Degene die het wil, dus.

Tirza

Wilma

Wilma

03-12-2009 om 15:33

Met dank aan pelle, hier ook gebeld vandaag

En de meneer van Nuon heeft het netjes voor me uitgerekend en het loont zich nog wel om het dubbeltarief te blijven houden. Dat blijft dus áls 't voorkomt, wassen met een schuldgevoel overdag. Maar nu ik weet dat 't scheelt, vind ik 't toch weer anders. Sinds ik hier las, had ik echt even zoiets van misschien doe ik voor niks al die moeite. Niet dus, 't loont zich nog.

Maar nu nog wat anders. Hier liep 't contract af, met speciaal tarief, per 11 december en ik vroeg wat er nu zou gaan gebeuren. Zegt die beste man dat de stroom nu gewoon duurder wordt (0.09 cent voor gas en 0.34 cent voor stroom zou dan 0.12 cent worden voor gas en 0,44 cent voor stroom) als ik niks vast zou leggen. Nou, wél vastgelegd dus, want dan kost niks extra, blijft 't die negen en die 34 cent. Ik heb 'm gezegd dat ik dat raar vond dat ze zelf ons daar niet op wijzen, die man zei dat dat normaal is, dat je zelf zulke dingen in de gaten moet houden. Hm tja, 't zal dan wel, maar toch vond ik 't raar.

Maar dankzij Pelle heb ik vandaag gebeld en ik doe 't dus goed qua dag- en nachttarief én ik heb geen verhoging van de gebruikskosten komend jaar. Dankjewel!

Groetjes,
Wilma

Tirza G.

Tirza G.

03-12-2009 om 17:00

Wilma

Je houdt bij Albert Heijn toch ook zelf de prijzen in de gaten?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

03-12-2009 om 17:02

Pelle

Iemand zal het omzetten van die meter moeten betalen; het zijn namelijk handelingen en die kosten geld. Een aantal netwerkbedrijven brengt de kosten in rekening bij degene die het wil. Een aantal netwerkbedrijven draagt de kosten zelf en berekent ze door aan alle klanten. Tja.

Tirza

Puck2

Puck2

03-12-2009 om 18:11

Nee tirza

Het zijn geen extra handelingen want er hoeft namelijk helemaal geen meter omgezet te worden. Het is even een rekensommetje extra maken door in de computer 2 standen bij elkaar op te tellen, daarvoor hoeft helemaal niets aan je meter te gebeuren. Ze kunnen ook je verbruik uitrekenen door de huidige stand van de vorige af te trekken dus het moet toch ook wel lukken om twee getalletjes bij elkaar op te tellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.