Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2009 om 02:22

Weer top gedaan met de energie

We hebben vandaag bericht gehad dat we 312 euro terugkrijgen van Nuon. Ik maak me altijd een beetje zorgen zo tegen het eind van het jaar maar het lijkt wel steeds leuker te worden. Oh wat komt dit goed uit met alle kosten die ons om de oren vliegen
Nou, ik kom weer van mijn gaswolkje af (ieks): valt het bij jullie ook een beetje positief uit, of juist tegen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Brrr

goed gedaan, lekker om geld terug te krijgen!

ik heb de afrekening nog niet gehad, maar zie er erg tegenop. wij wonen ruim een jaar in ons nieuwbouwhuis, en hebben gehoord van mensen die in eenzelfde huis wonen dat ze enorm moeten bij betalen. de ketel blijkt niet erg efficiënt te zijn, en het totaal van verbruikte energie valt verschrikkelijk tegen *zucht*

ik durf dus niet meer bij de post te kijken deze tijd...

Gruffalo

Bastet

Bastet

11-11-2009 om 07:26

Een beetje

Wij kregen 90 euro terug,prima dus.
320 euro,woepie!Dat is fijn!
Groetjes,bastet

Brianna F

Brianna F

11-11-2009 om 09:17

Durf het bijna niet te zeggen

Wij kregen 900 euro terug. Een beetje mijn eigen "schuld". Het voorschot stond wel erg hoog, maar ik krijg liever terug dan ik bijbetaal.

kaatje43

kaatje43

11-11-2009 om 10:03

Helaas dik bij betalen

Bij het overstappen naar een ander moest in nog even 350 euri bij betalen aan mijn oude leverancier. (van 10 maanden). Slik!!!

Vera*

Vera*

11-11-2009 om 11:46

Pandia

Als je het gaat uitzoeken is het slim om te kijken naar het verbruik. Het maandelijkse voorschot kan (flink) verlaagd zijn zodat je nu moet bijbetalen. Ook kan het komen doordat je energieverbruik flink is toegenomen .

Anonix

Anonix

11-11-2009 om 11:50

Wij ook...

Ik snap niks van Eneco. Vorig jaar zouden de energiekosten gaan dalen, maar ons voorschot ging van 189 naar 249(!). Ik heb dat terug laten zetten naar 219, omdat ik vermoedde dat ze het wel heel royaal hadden ingeschat en we -in geval van nood- die 300 euro eventueel wel zouden kunnen bijbetalen.

Maar we krijgen hadden dus nog eens 300 euro teveel betaald!

Nu gaat ons voorschot van 219 (eigenlijk 249) naar 159 :S Wat ik dus maar weer naar 200 heb laten zetten omdat ik 159 wel heel erg optimistisch vind.

Het blijft leuk met Eneco!

Tihama

Tihama

11-11-2009 om 13:55

Blij

Ik heb nog geen afrekening gezien. Ik zag wel dat de zonnepanelen die sinds april op ons dak liggen intussen 2300 kWh opgeleverd hebben. Ik ga dus wel uit van teruggave

Tihama

Nog niet blij

wij hebben t/m juli 250 euro p/m betaald.vanaf augustus is er elke maand 218 euro automatisch afgeschreven( waarschijnlijk omdat de prijzen zijn gedaald in juli?)
de eindafrekening van nuon komt hier altijd in januari,net na nieuwjaar.
het is dus nog een complete verrassing of we moeten bijbetalen of terug krijgen.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-11-2009 om 16:58

Ik kreeg

ook een behoorlijk bedrag terug, en ik zag ook dat mijn maandbedrag daardoor flink omlaag ging. Denk toch dat ik dat maar iets laat verhogen, anders is het zo schrikken volgend jaar. Ik zag wel dat ik veel minder verbruik had, percentage stond er ook bij!

Maylise

Maylise

11-11-2009 om 17:58

Blij omdat ik moet bijbetalen

Ik probeer juist mijn voorschot zo laag mogelijk te houden en ben dus ergens wel blij als ik weer bij moet betalen. De reden is namelijk dat ik het niet zo geweldig vind dat het energie bedrijf rente ontvangt van mijn teveel betaalde geld wat ik dan zonder die rente terug krijg.

Als ik aan het eind van het jaar net uitkom of bij moet betalen dan heb ik in elk geval geen rente verlies geleden. Bijbetalen is wat dat betreft helemaal fijn want dan heb ik dus wel voor dat geld rente ontvangen. Misschien gaat het niet om grote bedragen maar alle beetjes helpen.

Ik ben minder blij als ik meer bij moet betalen dan ik heb uitgerekend omdat dit betekend dat het energie verbruik hoger is uitgevallen dan verwacht.

Maylise

Guinevere

Guinevere

11-11-2009 om 22:05

Zo is het maylise

Wij zijn ook blij als we moeten bijbetalen. Anders is het door de energieleverancier bedachte termijnbedrag namelijk te hoog. Vinden ze daar wel fijn, maar wij niet.
Elk jaar doen ze weer een poging om het termijnbedrag zonder aanleiding te verhogen, en elk jaar gaan wij daar niet in mee. Slaat helemaal nergens op, wat ze doen. Zelfs als je geld terug krijgt stellen ze voor het bedrag te verdubbelen. Moet je eens kijken hoeveel rente ze vangen als ze dat bij iedereen doen!

Bijzonder maylise

een bijzondere manier om zo tegen je energie rekening aan te kijken,ik moet zeggen,er zit wel wat in.

al moet ik zeggen,stel: ik betaal 250 euro p/m.
dat is 3000 euro per jaar.
ik krijg de afrekening in januari,en zie dat ik 250 euro terug krijg.

die laatste 250 euro die ik betaald heb was voor de maand december,dat bedrag wordt dus in januari al weer teruggestort.
dan heeft de nuon precies een maand rente van die 250 euro.
dat is nou ook weer niet zoveel dat ik liever wil bijbetalen dan terugontvangen.
ik zie het als een leuk (onverwacht)spaarpotje als ik iets terug krijg.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2009 om 00:50

Tjongejonge

waar jullie je niet mee bezighouden! Voor die paar euro rente heb ik niet zoveel zin om in de rats te zitten over hoeveel ik moet gaan bijbetalen. Ik zit in december/januari meestal niet te wachten op dat soort tegenvallers. Nee, dan liever omgekeerd. Een klein beetje renteverlies (het gaat echt om een habbekrats), maar een mooi opgespaard extraatje. Ik voel 'm al aankomen overigens: een heleboel van dat soort habbekratsjes is voor de energiemaatschappij een hoop geld. So be it, ze moeten hun windmolenparken toch ergens van bekostigen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2009 om 01:00

Ik ben toch wel nieuwsgierig

naar hoe sommigen van jullie aan zo'n hoge rekening komen.
Ik denk wel dat wij vrij sober ingericht zijn. Een enkel lampje hier en daar, geen fraaie tafellampen met meerdere lampjes erin, geen wasdroger, geen wii, enz.. We hebben ook twee nieuwe ketels voor de verwarming en warm water gekregen, dat zal ook van invloed zijn geweest. Ik let nogal op de temperatuur in huis. Ik stel de thermostaat alleen maar bij als het echt te koud wordt.
Ik hou het maandtarief op wat het nu is, zo rond de 160 euro. Mocht het volgend jaar dan toch wat tegenvallen dan heb ik blijkbaar een buffertje wat dat op kan vangen.

Anonix

Anonix

12-11-2009 om 09:54

Simpel

Ik ben de hele dag thuis, verwarming staat overdag dus altijd op 10, heb altijd minimaal 1 computer aan staan, soms zelfs 4 tegelijk. Woon in een pijpenla, dus in de winter al vroeg licht aan. Bovendien een hoekhuis (met een heel lange buitenmuur) uit 18-zoveel, slecht geisoleerd, overal kieren, redelijk volumineus, best vochtig, voor de helft enkel glas, de kant met dubbelglas is toevallig ook de kant waar ik altijd iets open heb staan ivm slaapkamers. Tel daar bij op een vaatwasser, wasmachine, wasdroger, etc.

Maar.. wel alleen nog maar spaarlampen in huis!

Overigens wilde Eneco mijn maanbedrag van 249 naar 159 verlagen :S (200 lijkt mij realistischer)

Grootverbruikers

ons huis is in elk geval een stuk groter dan jouw huis ,kaaskopje( toevallig ken ik jouw huis,
verder de hele dag de cv aan,vanwege ploegendienst van man,en zeer wisselende school /werktijden van de kinderen en mijzelf is er altijd wel iemand thuis.
tel daarbij 10x wassen per week+ 10 keer de wasdroger.
alle kinderen hebben een tv + pc op hun kamer,als de kinderen thuis zijn staan die altijd aan.
elke dag gaat iedereen onder de douche,de magnetron wordt elke dag meerdere malen gebruikt vanwege wisselende werk/schooltijden.
de vaatwasser draait soms 2 keer per dag,
en dan stapt er ook regelmatig iemand in het ligbad in deze koude dagen.
ja,zo kom je aan een behoorlijk groot energie verbruik.
wij proberen er zuinig mee om te gaan,gebruiken de nachtstroom voor de wasmachine /droger en de vaatwasser,hebben overal spaarlampen,en letten er op dat er geen onnodig licht brand.
maar die rekening blijft hoog.

Nasha 1st

Nasha 1st

12-11-2009 om 20:34

Heb hem

wel wat verhoogd...ik was nu van 177 naar 138 teruggezet, ik kreeg 255 euro terug van afgelopen jaar. Heb hem nu op 150 gesteld, ik krijg liever terug dan dat ik moet bijbetalen. Mijn verbruik elektra is met 3,8 % gedaald en gas met 8,7%. Wij hebben tegenwoordig bijna overal spaarlampen op de plekken waar altijd licht brand. In de woonkamer overal in. Vorig jaar is een nieuwe ketel geplaatst en ook dat werpt nu dus zijn vruchten af....

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2009 om 20:56

Sus-anne

Ons huis is inderdaad niet overdreven groot, dat zal natuurlijk schelen én het is heel goed geïsoleerd. Wat we dan wel weer te nonchalant doen is dat we geen deur tussen de gang en de huiskamer hebben. De gang is zo klein dat ik een deur alleen maar lastig vond. De bijkeuken is bij de keuken dus bij het hele woongedeelte getrokken, dus ook daar een open verbinding met de achterdeur en de zolder is helemaal open. De schil van het huis is dus goed geïsoleerd maar met de binnenkant rommelen we wat aan.
Hier staat op dagen dat we allemaal thuis zijn de tv aan en 3 computers (w.o. 2 laptops). Soms ook nog een cdspelertje bij dochter 1 en een tv bij dochter 2. Ik jaren geleden de wasdroger weggedaan. Ik vind het energievreters, de was droogt zo ook wel. De vaatwasser is uit zijn functie ontheven omdat er iets stuk aan is, maar ik zou die graag weer gebruiken. We gebruiken elke dag de magnetron wel 1 of meer keer. De wasmachine draait zeker 7 keer per week. Tenslotte heb ik wat slordige gasten hier in huis, die ik constant achter de broek moet zitten om de lichten uit te doen. Mijn jongste dochter hoort daar niet bij.

De wasdroger

het zou hier denk ik al veel schelen als de wasdroger niet meer gebruikt wordt,maar als ik er aan denk dat ik dan alle sokken en al het ondergoed op moet gaan hangen,zinkt de moed me al in de schoenen,wat een afschuwelijk (en tijdrovend) karwei is dat.
verder kan er gemakkelijk veel korter gedouchet worden,maar ja ,de enige manier om een kind onder de douche uit te krijgen is beneden de warme kraan open te draaien,dat is wel effectief maar levert ook behoorlijk boze kinderen op.
bovendien; ik vind het zelf ook heeeeeeerlijk om s,morgen wakker te worden onder een lange warme douche.( ik doe dit ook om mijn stijve spieren(reuma)goed op gang te brengen)

wij hebben ook hoog en laag tarief.
we gebruiken meer laag tarief dan hoog,doen zoveel mogelijk in de nachtstroom,wasmachine ,vaatwasser en droger.( alles elke dag,en verder in het weekend)
dat scheelt echt veel,anders was de energie rekening nog veeeeel hoger!( wij zijn met 6 personen)

Pelle

de rekening van vorig jaar zag er zo uit:
Nuon VastePrijsStroom hoog 2.580 kWh € 0,0935 € 241,23
Nuon VastePrijsStroom laag 3.619 kWh € 0,0574 € 207,73

dus ik heb ruim 1000 kwh meér nachtstroom verbruikt en in totaal 34 euro mínder voor betaald.
als ik geen nachtstroommeter had gehad was ik 579 euro kwijt geweest,nu *slechts* 449 euro.

Pelle

overdag wassen is niet handig voor mij,wij zijn meestal ,savonds en snachts thuis.
s,avonds wasmachine ,vaatwasser en droger aan,smorgens leeghalen en klaar.
dat is al jaren een routine hier.
in het weekend zijn we allemaal thuis meestal,dus dan was ik de overige was.
het is dus geen extra werk en moeite voor mij.
ik wacht de rekening van dit jaar af(begin januari)en zal dan eens vergelijken met de tarieven van nu.
en ook al bespaar ik maar een halve euro per week,elke halve euro is er 1 toch?

Nasha 1st

Nasha 1st

13-11-2009 om 21:07

Droger niet 's nachts....

sinds ik weet dat het brandoorzaak nummer 1 is, durf ik dat niet meer....droger gaat dus alleen nog aan overdag/in het weekend als wij thuis zijn!

Pelle

als ik alleen dagstroom had gebruikt,had ik toch 130 euro meer moeten betalen vorig jaar,of mis ik iets?

Pelle

je mist een punt:

ik zeg niet dat ik 130 euro goedkoper uit ben,ik zeg dat ik 130 euro minder heb hoeven betalen omdat ik veel nachtstroom heb gebruikt.

ik ga nu kijken of het voor mij voordeliger is om over te gaan op het continu tarief.
maar zolang ik kan besparen,al is het maar een euro per week,maak ik liever gebruik van het nachttarief,uiteindelijk zit die meter daar al,en het kost geen extra werk.

Pelle, een vraagje

Pelle:Als je dus overstapt naar enkeltarief ben je overdag goedkoper uit en 's nachts en in het weekend duurder. .

betekend dit dat als ik overstap naar enkeltarief ,dat ik dan juist overdag moet gaan wassen e.d. ,omdat het s,nachts duurder is?
dan is dat voor mij helemaal niet handig,dat zou me juist extra moeite kosten ,omdat ik gewend ben om alles s,avonds aan te zetten,omdat we overdag niet thuis zijn.

of begrijp ik je niet goed?

Ik begrijp het

dank voor je uitleg Pelle.
ik denk dat het in mijn situatie dus niet zoveel uitmaakt of ik enkel of dubbeltarief gebruik,(hoewel dubbeltarief iets goedkoper blijft).
en verder,als wij naar bed gaan,zetten we alle apparaten aan,dat is bijna altijd na 23.00 uur.

Puck2

Puck2

28-11-2009 om 14:22

Hier heeft pelle geen gelijk

Wij kregen net de afrekening van het afgelopen jaar en dan is het wel helemaal makkelijk uitrekenen. Wij zijn net iets goedkoper uit met dag/nachtstroom t.o.v. continu tarief. Het scheelt ca. 50 euro per jaar. Maar wij doen wel heel bewust alle was van een hele week in het weekend en de vaatwasser draait eigenlijk altijd 's nachts.

Puck2

Puck2

28-11-2009 om 22:32

Pelle

Ja, ik denk ook dat heel veel mensen zich er op verkijken en denken honderden euro's te besparen. Ik vind dat je best moeite moet doen om die 5 tientjes er per jaar uit te krijgen. Maar het is niet zo dat ik nooit overdag was of de vaatwasser aanzet. Als het me echt niet uitkomt dan doe ik dat gewoon overdag. En de droger, die heb ik juist voor de luxe gekocht, ik zou niet meer terug willen naar alles ophangen, dus daar valt bij mij niet op te besparen.

Puck2

Puck2

28-11-2009 om 22:33

Oeps (o.t.)

Door dit draadje bedenk ik me dat ik de was nog op moet hangen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.