Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2009 om 02:22

Weer top gedaan met de energie

We hebben vandaag bericht gehad dat we 312 euro terugkrijgen van Nuon. Ik maak me altijd een beetje zorgen zo tegen het eind van het jaar maar het lijkt wel steeds leuker te worden. Oh wat komt dit goed uit met alle kosten die ons om de oren vliegen
Nou, ik kom weer van mijn gaswolkje af (ieks): valt het bij jullie ook een beetje positief uit, of juist tegen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

03-12-2009 om 22:35

Maar iemand zal die handelingen in moeten voeren in de computer, jouw contract omzetten zodat dat voortaan altijd gebeurt, ze maken misschien wel een nieuw account voor je aan, de facturering moet aangepast. Ook administratieve handelingen kosten geld.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2009 om 14:52

Ja pelle

Bij jou worden de kosten afgewenteld op alle gebruikers, heel simpel. Als alle 3 of 10 of 100duizend gebruikers 2 centen betalen voor administratiekosten ben je er ook, nietwaar.

Tirza

ilsepilse

ilsepilse

04-12-2009 om 20:24

Kaaskopje

ik hou je op de hoogte of het hoger of lager was, heb nog niks ontvangen,
Februari was wel nog koud maar het was best een warme zomer dus toen stond de verwarming uit, we hadden net voor het ongeluk een nieuwe tv gekocht dus die zal wel wat meer verbruiken, mijn man kon in het begin snachts niet slapen en sliep dan beneden en keek snachts ook tv...
we hebben ook trouwens een dubbele meter.

Puck2

Puck2

05-12-2009 om 11:25

Tuurlijk tirza

Natuurlijk zijn er administratieve handelingen nodig en dat je daar als gebruiker zelf voor betaalt kan ik ook nog wel inkomen. Maar er wordt door sommige leveranciers ook gewoon gezegd dat er een andere meter in zou moeten of dat de meter omgebouwd moet worden. En dát is onzin en geldklopperij. En een bedrag van 100 euro voor wat administratieve handelingen lijkt me erg royaal, om maar niet te zeggen buiten proportioneel belachelijk.
Overigens vraag ik me af op ik bij aankoop van een nieuwe huis überhaupt het besef zou hebben om te letten op een dubbele of enkele meter, ik kan me er iets bij voorstellen dat daar op dat moment absoluut niet aan gedacht wordt.

Tirza G.

Tirza G.

05-12-2009 om 12:47

Inderdaad

Dat ligt aan de leverancier. Sommige bouwen de meter inderdaad om, andere niet. Er zit ook een TF-relais (wat dus zorgt voor de omschakeling-op-tijd), wat ze vaak weer terug willen hebben.
Bij de aankoop van een (bestaand) huis lijkt me vragen naar de energieverbruiken toch niet zo heel vreemd? Natuurlijk verschilt het wel per gezin, maar als je een huis koopt met een schuifpui op het noorden en een gasverbruik van 2000 m3, dan is het misschien toch interessant om eens over isolatie/verbouwing na te denken.

Tirza

Puck2

Puck2

05-12-2009 om 13:03

Tirza

Je zegt dat zij een TF-relais terug willen hebben. Oke, maar moet ik dat dan betalen? Mij zit dat relais echt niet in de weg, mag rustig blijven zitten hoor, dus wat mij betreft kunnen ze dan volstaan met een administratieve verrekening die veel goedkoper is.
En ik ben met je eens dat vragen naar energieverbruik niet zo vreemd is bij aankoop van een huis, maar ik zou geloof ik niet denken aan een dubbel- of enkel-tariefmeter. Maar ik heb nog nooit een huis gekocht, ik heb gewoon een man gezocht die al in het bezit was van een leuk huis

ilsepilse

ilsepilse

05-12-2009 om 22:47

Kaaskopje toch meegevallen

ik kreeg vandaag de afrekening : 238 euro bijbetalen pff ben blij, mijn maandbedrag gaat wel met 34 euro omhoog maar ik had het vorig jaar niet laten omhooggaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2009 om 02:48

Mooi dat je het mee vond vallen

Het is nog steeds een heel bedrag, maar het is te overzien. Hopelijk (niet voor de rekening, maar voor hemzelf) gaat het snel de goede kant op met het herstel van je man.

ilsepilse

ilsepilse

06-12-2009 om 14:02

Inderdaad

toch weer 400 euro ophoesten in 1 maand , (nieuwe maandbedrag 240)...
maar hij gaat nu de reintegratie in, hij kan zijn oude werk niet meer doen (vleesverwerking), heeft nog veel te veel last van zijn rug (ribben) en arm die gebroken waren..
thanks.

Claudia B

Claudia B

06-12-2009 om 19:50

Nou

Naar aanleiding van dit draadje ook de jaarafrekingen en tarieven er maar eens bijgepakt. Ging makkelijk want het staat allemaal online
Even gerekend en met het hoog en laag tarief wat we nu hebben (en wij zijn nog 1 van de weinigen die laag tarief al vanaf 21.00 uur hebben door de weeks) bespraren we dus 5, 20 euro per jaar!!!
Op de site van de Nuon gelijk even gekeken wat de kosten zijn van omzetten van dubbeltafief naar enkel (continu dus) maar dat kost dus niets (volgens mij was er hier iemand die 100 euro moest betalen daarvoor bij de Nuon? Op de site staat dat het niets kost).
Jullie raden vast wel wat ik morgen ga doen ............ eerst maar eens even bellen met de Nuon en omzetten naar continu tarief.

Pelle bedankt!! Ga ik gewoon ook door de weeks wassen en niet alleen in het weekend zodat ik op zondagavond/maandag met een stapel strijkwerk zit

Groetjes, Claudia

Claudia B

Claudia B

06-12-2009 om 22:42

Lara

Ik zal het ook zeker morgen nog navragen hoor. Zeker omdat jij een andere ervaring hebt. En dan is het nogal raar dat ze dat op de site zetten ..............
Gelukkig heb ik hier een lijst met de "normale" telefoonnummers die achter de 0900 nummers zitten dus kan ik tegen normaal tarief met ze bellen dat scheelt dan weer.
Groetjes, Claudia

Claudia B

Claudia B

07-12-2009 om 09:29

De Nuon gebeld en besproken over het hoge en lage tarief.
Ik kon het zo overzetten naar continu tarief, kwamen echt geen kosten bij.
Dus ik vertelt dat ik had gehoord (Lara) dat er iemand was die ook van dubbel naar enkel tarief wilde en dat daar 100 euro aan kosten bij kwamen.
Zij gaf aan dat dat echt niet is als je van dubbel naar enkel tarief gaat. Je moet wel gewoon alletwee de standen doorgeven en Nuon telt dat dan bij elkaar op en rekenen uit.
Alleen als je een enkele meter hebt dan moet je wel betalen omdat er een nieuwe meter geplaatst moet worden.
Raar Lara dat jij dan dus wel moet betalen.
Wat een eindeloze keuzes heb je trouwens aan de telefoon als je daar heen belt.
De keuze die ik dacht te moeten hebben verbrak steeds de verbinding dus heb het via een andere keuze gedaan en dat werkte dus ook prima.
Ook weer geregeld!

Groetjes, Claudia

Puck2

Puck2

07-12-2009 om 12:02

Verhaal van claudia

Het verhaal van Claudia sterkt mij alleen maar in mijn vermoeden dat ze de klant gewoon een poot willen uitdraaien, Tirza, ik kan er niet veel anders van maken. Of heb jij er een andere plausibele verklaring voor.

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 13:44

Het ligt ingewikkeld

De meter is eigendom van het netwerkbedrijf, dat wordt nooit jouw eigendom. Zo zul je bijv. ook de meteropnemer toegang moeten verschaffen. Het plaatsen van een dubbeltariefmeter is niet standaard en niet gratis. Het ombouwen (= weer terugbouwen naar enkeltarief, in dit geval) van een meter ook niet.
Tussen de netwerkbeheerder en de energieleverancier liggen afspraken. Immers, de energieleverancier is afhankelijk van de meters die van de netwerkbeheerder zijn. Dat zijn grote, veelomvattende deals. Eén ding is zeker: beide bedrijven hebben geen zin in het maken van kosten die ze niet kunnen verhalen. De leverancier moet, in het geval jij terug wil naar 1 meter, administratieve handelingen verrichten (nieuw account aanmaken, ik noem maar wat). In dat geval ligt het werk/de moeite/de kosten bij de leverancier. Blijkbaar worden die afdoende afgedekt door de goeie deal met de netwerkbeheerder. Als dat niet zo is, proberen bedrijven de kosten op elkaar af te wentelen (pas jij nou die meter aan, anders moet ik zoveel administratie aanpassen - en andersom). Of ze nemen de easy way out: ze wentelen ze af op degene die het verzoek doet, jij als consument dus. Óf dat ook daadwerkelijk zo gaat gebeuren, kan zomaar per contract verschillen. Contract met jou als consument dus.
Zo zit er in die contracten vaak verschil tussen huur- en koophuizen, bijvoorbeeld. Of tussen langlopende en kortlopende contracten, dan willen de voorwaarden ook nog wel eens anders liggen. Enzovoort enzovoort.

Tirza

Wilma

Wilma

07-12-2009 om 13:48

Tirza

Yep, bij Albert Heyn let ik ook op de prijzen, heb je groot gelijk in .

Groetjes,
Wilma

Wilma

Wilma

07-12-2009 om 13:49

Claudia b

Heb jij 't ook laten uitrekenen door de medewerker van de Nuon? Of je goedkoper uit bent met een tarief? "Mijn" medewerker zei namelijk dat je het niet zo makkelijk kon stellen met twee keer zo veel duur tarief dan goedkoop tarief en dan ben je beter af met één meter. Hij moest het invoeren of uitrekenen of weet ik 't.

Groetjes,
Wilma

Claudia B

Claudia B

07-12-2009 om 14:40

Wilma

Ik heb het niet laten uitrekenen door de Nuon. Wel gevraagd of zoals ik het deed de juiste was.
Er blijven altijd kosten die altijd gelden (netbeheer b.v.) maar het bedrag wat je per kw betaald verschilt.
Ik weet wat ik nu betaal bij hoog en bij laag tarief en ik weet wat mijn tarief is als ik continustroom zou hebben. Inderdaad niet met alleen hoogtarief rekenen ofzo.
Ik heb mijn verbruik er van vorig jaar bij gepakt (die van dit jaar komt nog).
En aan de hand van verbruik hoog en laag uitgerekend wat het me nu dus kost (met het huidige tarief, we hebben vaste prijs) en daarna het verbruik bij elkaar opgeteld en dat uitgerekend met het continutarief wat we dan zouden betalen.
Het verbruik blijft hetzelfde of dat nu continutarief is of uitgesplitst in hoog en laat, dat maakt niet uit natuurlijk.
Ik let al jaren op wassen e.d. in het weekend, lage tarief, maar aan de hand van de afrekening van vorig jaar scheelt het dus maar 5,20 euro.

Groetjes,
Claudia

Groetjes,
Claudia

Claudia B

Claudia B

07-12-2009 om 14:45

Tirza

Hier wordt dus helemaal niets omgebouwd of een nieuwe meter geplaatst nu we teruggaan naar 1 tarief. Alles blijft bij het oude, alleen de 2 meterstanden worden nu bij elkaar opgeteld bij de afrekening en dan de continuprijs berekend.
Tijdens het telefoongesprek verrichte zij al handelingen om dit in orde te maken, de overstap naar continutarief. (daar zullen die telefoonkosten dan wel voor zijn .

Groetjes,
Claudia

Wilma

Wilma

07-12-2009 om 16:15

Pelle

Nee, ik had wel begrepen hoe jij het beschreef, ik had (en heb) de gegevens alleen niet zo makkelijk voor handen. Binnenkort komt de jaarafrekening (begreep ik aan de telefoon) en dan zou ik 't kunnen berekenen inderdaad, of ik met enkeltarief goedkoper uit zou zijn.

Ik probeer er nu al heel erg op te letten, maar zoals iemand al schreef, vooral dat je schuldig voelen als je de (af)wasmachine 's avonds vergeten was aan te zetten ofzo, als dat blijkt dat het niet veel uitmaakt (5 euro ofzo), dan ga ik zo over op enkeltarief.

Ik blijf je dankbaar dat je 't allemaal zo helder uiteen zet !

Groetjes,
Wilma (die even naar de site gaat om te zoeken naar de prijzen van Nuon)

Puck2

Puck2

07-12-2009 om 16:45

Tirza, het klopt gewoon niet wat je zegt

Zoals hier uit het draadje al naar voren komt is het helemaal niet nodig om een meter om te bouwen als je van dubbel naar continu tarief gaat. Omgekeerd wel en dan kan ik me voorstellen dat je er wel voor moet betalen. Maar het omzetten NAAR continutarief kan dus afgedaan worden met wat administratieve handelingen en dat kan nooit 100 euro zijn, in dat geval ga ik als tarief-omzet-administratie-miep werken.

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 19:21

Puck2 - niet nodig

Dat klopt Puck2, dat het niet nódig is. Dat heb ik ook nergens gezegd. Het is alleen zo, dat als de meter niet wordt omgebouw, de energieleverancier (die dus vaak níet dezelfde is als de netwerkbeheerder) de kosten draagt. Die administratieve handelingen dus
Het vervangen van de meter is niet perse nodig, maar sommige netwerkbedrijven dóen dat wel. Daar liggen de afspraken met de energieleveranciers dan dus anders; de energieleverancier wijst dan dat uitvoeren van die administratieve handelingen af en zegt doodleuk: daarvoor moet u de meter om laten bouwen door de netwerkbeheerder. Dan moet je die contacten en die rekent daar dan een Xbedrag voor. Je hebt daar als klant verrekte weinig over te zeggen, die afspraken liggen tussen de netwerkbeheerder en de energieleverancier en soms in een persoonlijk contract met jou als consument.

Tirza

Puck2

Puck2

07-12-2009 om 20:06

Oké tirza

Het begint steeds ingewikkelder te worden en volgens mij heb jij behoorlijke inside-informatie. Maar je zegt nu "Het vervangen van de meter is niet perse nodig, maar sommige netwerkbedrijven dóen dat wel. " Als het niet persé nodig is dan moeten ze dat zelf weten, maar dan vind ik het onredelijk om de kosten daarvan op de consument af te wikkelen.
Maar ik geloof dat ik blij ben dat een dubbel tarief bij mij nog steeds uit kan, scheelt me een hoop rompslomp en ergernis heb ik het idee

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 22:31

En dat is nou de grap puck2

Bij energiemeters (en de leidingen tot áán die meter, ook al lopen ze door jouw tuin) is het zo, dat ze níet jouw eigendom zijn maar dat je wel alles mag betalen wat de netwerkbeheerder in zijn hoofd haalt.
Als de kabel in jouw voortuin het loodje legt om welke reden dan ook, mag je toch echt zelf je tuintje daarna weer goedleggen
Voor klachten over de Energiewetgeving moet je in Den Haag zijn

Tirza (enorm inside)

Klopt tirza

Ooit een gaslek meegemaakt dat in de tuin van de buurman bleek te zitten (net buiten de voordeur), en inderdaad, die zat naderhand met de zooi. Maar zonder gaslek, gelukkig

Wij hebben een dubbeltariefmeter maar nooit dubbeltarief gehad. Dat kan dus ook nog. We hebben het een tijdje in de gaten gehouden voor de zekerheid, maar die ene draait echt niet mee.

Essent

ik heb hierover kontakt gehad met Essent, wij hadden dubbeltarief en ik wilde van dat gedoe af, alleen in de weekenden wassen en 's nachts de vaatwasser.

Het scheelde ons iets van 25 euro per jaar meen ik, dat enkeltarief duurder was (ik denk zelf minder) dus toen heb ik besloten dat ik enkel tarief wilde.

Nu hebben ze het aanbod gedaan dat ze kijken wat voor mij het voordeligst is, dus berekenen achteraf of ik beter enkel of dubbel kan.

Dat kan dus ook!

Claudia B

Claudia B

09-12-2009 om 09:13

Lara10

Is het nog gelukt met omzetten.
Ik ben er wel even benieuwd naar

Groetjes, Claudia

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2009 om 13:07

Goede beslissing genomen!

Ik heb getwijfeld of we de prijs van de energiekosten vast moesten zetten en besloten dat we het aan het lot moesten overlaten. Oh, wat ben ik blij dat we dat gedaan hebben! Nuon verlaagt de elektriciteitsprijs met zo'n 23 procent. Dat scheelt toch weer.

Hoe?kaaskopje

ik zit ook bij nuon,heb jij hierover bericht ontvangen kaaskopje? ik weet van niks?

Puck2

Puck2

19-12-2009 om 15:07

Sus-anne

Ik zit ook bij de nuon en ik heb nu geen bericht ontvangen. En ik denk Kaaskopje ook niet. Kaaskopje is bij omdat ze een tijdje geleden de goede beslissing heeft genomen door het niet vast te zetten (net als wij overigens).

Nasha 1st

Nasha 1st

19-12-2009 om 15:36

Stond op teletekst

bij allemaal gaat het omlaag, maar Nuon het meest....heeft met de olieprijs te maken....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.