Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2009 om 02:22

Weer top gedaan met de energie

We hebben vandaag bericht gehad dat we 312 euro terugkrijgen van Nuon. Ik maak me altijd een beetje zorgen zo tegen het eind van het jaar maar het lijkt wel steeds leuker te worden. Oh wat komt dit goed uit met alle kosten die ons om de oren vliegen
Nou, ik kom weer van mijn gaswolkje af (ieks): valt het bij jullie ook een beetje positief uit, of juist tegen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

19-12-2009 om 16:47

En het wordt aangepast

bij je jaarafrekening bij het vaststellen van je nieuwe voorschot bedrag. Voorlopig merken we er dus helemaal niets van tenzij je in deze periode je jaarafrekening hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2009 om 17:27

Op het journaal

Ik had het gezien op het journaal. Het kan een bezuiniging van 23 procent opleveren, behalve bij de klanten die het vast hebben gezet was het commentaar. In het nieuws werd Nuon met name genoemd.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2009 om 17:33

Amk

Vind ik helemaal niet erg. Wij betalen nu meer dan nodig is. Ik liet dat zo om tegenvallers op te vangen, maar het ziet er naar uit dat het juist minder wordt dus kan ik het maandbedrag wel iets lager stellen.

Aha

dat is dan goed nieuws,ik heb zojuist de meterstanden doorgegeven,januari ontvang ik de rekening,dan zal het voorschot meteen een stuk omlaag kunnen

Tirza G.

Tirza G.

19-12-2009 om 20:07

Reken je niet rijk

De prijs voor elektriciteit is opgebouw uit een aantal componenten:
Natuurlijk een kWh-prijs, dat ligt zo rond de 5-10 cent.
Daar komt dan nog bij het transport (gebruik van het leidingennet dus), iets van 3-5 cent per kWh.
En dan nog de energiebelasting, ook iets van 5-10 ct per kWh.

Kortom:
Gebruiks-kWhprijs plus transport-kWhprijs plus belasting per kWh - dan zit je op zo'n 20 ct per kWh. Dan je vaste kosten nog, je mterkosten (ook zo'n 100 eu bij elkaar) en je BTW.

Als NUON zijn tarieven verlaagt, heb je een goeie kans dat ze alléén de kWh-prijs verlagen (die is nu zo'n 5-10 ct). Als ze dat met 23% verlagen, wordt die prijs dus 4-7 cent. Als de rest níet verandert (en waarom zou dat meeveranderen........) scheelt dat op een gebruik van 3000 kWh/jaar toch zo'n 75-100 euro, dat is 6-10 euro per maand. Nou, vette bek.

Tirza

64 euro

volgens de site van nuon gaat de gemiddelde gebruiker 64 euro p/jaar minder betalen,nou das toch een dikke vijf euro in de maand!wie het kleine niet eert

Tirza G.

Tirza G.

19-12-2009 om 23:25

Dat bedoel ik

Kijk, ze halen het nieuws met die 23%, maar in de praktijk valt dat toch echt wel tegen. Het is géén 23% van je maandbedrag - ofzoiets.
Mensen die het vastgezet hebben, hebben die 64 eu waarschijnlijk al lang verdiend Wij wel in elk geval (drie jaar vast); we kregen meteen al een afsluitpremie van 50 eu.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2009 om 00:40

Ik denk toch echt

maar dat is zo´n onderbuikgevoel, dat het vastzetten van je energiekosten meer oplevert voor de maatschappij dan voor de klant. Het aardige is vaak dat ze je eerst overhalen om stap 1 te nemen en als een heleboel mensen dat dan gedaan hebben komt stap 2 in dit geval het grote nieuws: we kunnen de prijs verlagen, maar dat geldt níet voor de vastgelegde prijzen. Dit betekent dat er minder mensen profiteren van die prijsverlaging dan eerder, dus dat scheelt weer.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2009 om 12:50

Inderdaad

Ik meen me inderdaad te herinneren dat jij het daar eerder over gehad hebt. Het werkt overal zo dus waarom niet met de energieprijzen.

Tirza G.

Tirza G.

20-12-2009 om 13:14

Dat is vooral een kwestie

van goed kunnen rekenen. De bonus die je kreeg bij het vastzetten van je tarief (voor 3 jaar, dus dat verloopt bijna) had vooral te maken met klantenbinding. Met het vrijgeven van de energiemarkt waren veel leveranciers bang dat hun klanten weg zouden lopen, dus deden ze veel om ze te binden. Bij het vastzetten kreeg je sowieso een gunstiger tarief dan het toen geldende "vrije"-tarief.
De stijging en daling van de tarieven is maar heel beperkt, zie mijn andere posting en die van Sus-anne. En er wordt onevenredig veel aandacht aan besteed, de tarieven daalden altijd al in de zomer en gingen omhoog in de winter, gewoon een kwestie van vraag en aanbod, zo werkt de energiemarkt namelijk ook.
Goed rekenen, goed kijken wat je tarief de afgelopen jaren heeft gedaan, goed doorgronden wélke component stijgt en daalt. Dat doen veel mensen niet in mijn ervaring.

Tirza

Puck2

Puck2

20-12-2009 om 14:14

Kaaskopje en pelle

Ik heb dat onderbuikgevoel niet alleen bij de Nuon, maar bij alle andere aanbieders van diensten en produkten die je een "beter" aanbod doen dan je huidige dienstanafname. Tot nu toe is me altijd weer gebleken dat je als puntje bij paaltje uitkomt het voordeel idd bij je aanbieder ligt en dat je zelf alleen maar meer geld kwijt bent.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.