Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

26-03-2012 om 14:52

Wie hangt er nog was op?

Het is prachtig weer en behalve dat ik er mateloos van geniet, vind ik het ook prima weer om de was buiten te hangen. Het valt mij wel op dat er bijna nergens meer was buiten wordt gedroogd, tenminste niet in mijn buurt. Droog jij je was nog buiten?

groet, Lennest


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

26-03-2012 om 22:36

't is toch apart

Niemand heeft spinnen in zijn was. Héél bijzonder. Woon ik zo landelijk dan? Als ik 's morgens mijn rekje neerzet (leeg), zitten er 's middags geheid spinnewebben in. In mijn tuinstoelen zitten ook altijd spinnewebben. Waar wonen jullie? Dan wil ik daarheen verhuizen, want ik vind spinnen verschrikkelijk.

Buiten of binnen drogen

Mijn droger had het na 18 jaar begewen en van mij hoeft het ook niet echt meer dus hangt het nu op rekjes in de slaapkamer.
Buiten is teveel gedoe. Ik moet nog wel een paar lijnen maken voor beddegoed. Dat gaat nu op een paar stoelen naar buiten. Hoewel ik wel getriggerd ben door de opmerkingen over hooikoorts. Nou weet ik het niet meer. Voor de huisstofmijt naar buiten en voor de hooikoorts naar binnen? We hebben het hier allebei. Ik twijfel nu over die waslijnen buiten.

Favoriet

Was ophangen en vouwen is mijn lievelingsklusje! Op het gare wasrekke wat mijn man in zijn studietijd al gebruikte.
En lakens enz inderdaad over deuren. Gaat heel snel hier, het drogen - dat maakt per huis-soort wel uit geloof ik?
Ik vind dat het buiten eerder muffig gaat ruiken maar dat ligt misschien aan de benedenbuur.. We wonen bovenin een vallei, zou toch bij alpenfris is de buurt moeten komen!

Ouders hebben een x aangeboden een droger voor ons te kopen maar dar heb ik totaal geen behoefte aan. Kinderkleding schijnt ook flets wn uitgerekt te worden in de droger maar ik weet niet of dat overal opgaat.

app-sent

tonny

tonny

26-03-2012 om 23:37

Nog even over die pollen

(want dat die een probleem zijn bij buiten drogen wist ik écht niet, en ik heb wel iemand in huis die ooit positief testte op gras; nou ja, gras zweeft niet toch?)

Ik begrijp dus dat die blijven kleven op het natte wasgoed. Maar als het waait, en de was droogt, blijven ze dan nog steeds zitten (jullie zien wel, ik ben een leek op dit gebied)

tonny

tonny

26-03-2012 om 23:38

Nooit spinnen of zo, maar...

... soms wel vogelpoep.

Bah!

Even reclame maken

Toen na een tuinrenovatie er geen goede plek meer was voor de droogmolen heb ik de "Brabantia wallfix" gekocht. Een droogmolen aan de muur, je klapt hem in, hoes erom en klaar. Ik vind het ideaal !

Fiorucci

Fiorucci

27-03-2012 om 07:13

Vic

Ik woon vlakbij Den Haag,maar spinnen heb je hier ook, tot afgrijzen van mijn buurvrouw. Ik haal soms flinke exemplaren uit haar schuur, anders durft ze niet naar binnen. Maar echtechtecht, in de was zitten ze niet. ik heb wel een heerlijke wind van zee, was is hier zo droog. Dus die spin krijgt de kans niet..

Fiorucci

Fiorucci

27-03-2012 om 07:13

Roosje katoen

Oefening baart kunst, mijn was hangt in vijf minuten en ik zit dus uitgebreid in de zon hoor!

Ook buiten (en binnen)

Wij hebben een grote tuin, dus hebben het voordeel dat ondanks de droogmolen we nog genoeg zon over hebben
En de molen staat als we buiten zitten, ook niet in de 'weg' of in het 'zicht' pontificaal. Als je erg je best doet kan je 'm misschien net zien....Hij staat ongeveer net 'om de hoek' zeg maar.
Wij drogen buiten en met enigzins twijfelachtig weer binnen in de droger.
Hier geen trap op traf af problemen. Zowel droger alsook wasmachine op de b.g. grond. Dus meer dan deur open en ophangen is het niet. Molen wordt na gebruik bijna altijd weg gezet, daar hebben we een vaste plek voor, naast het schuurtje. Heb ik veel was (dus morgen weer) dan blijft ie wel eens staan tot de volgende dag, maar dan wel ingeklapt.
groeten albana

Waslijnen

Buiten nog ouderwetse waslijnen, waar ik als het even kan de was ophang. Hier ook mensen met allergieën maar ik merk geen verschil. Spinnen zie ik ook niet in de was. Het enige nadeel vind ik dat je soms ' s avonds ineens ziet: o, de was moet ik nog binnen halen. Als het binnen hangt dan laat je het rustig hangen, maar dat kan buiten m i niet. En als het buiten hangt dan is heg ook bijna strijkvrij (bijna).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosase

Rosase

27-03-2012 om 09:15

Tonny

Gras zweeft niet, maar die pollen wel.

Voor de rest weet ik het ook niet. Het is een advies en ik vind het prima om me daar aan te houden.

Het was gewoon een fijn moment toen ik vorige week de was weer buiten kon drogen. Eerder had ik het wel geprobeerd maar bleef het te klam. Ik heb een schuur met overkapping, dus het hangt buiten maar wel droog in geval van een buitje. Ideaal dus. Maar mijn huis is niet zichtbaar vanaf de straat en de schuur al helemaal niet, dus het verlevendigt het straatbeeld niet.

skik

Anne Carin

Anne Carin

27-03-2012 om 09:34

Was

Ik heb geen droger dus droog alles aan de lijn. Als het kan in de tuin aan de droogmolen maar dan moet ik wel zeker weten dat het niet gaat regenen. De tuin is groot genoeg dus ik kan dan ook nog in de zon zitten. De droogmolen haal ik altijd weg als er geen was aan hangt. Die staat dan in de schuur. Bij minder weer droog ik de was op zolder. Nog nooit een spin tegen gekomen trouwens in het wasgoed en ik vind ook dat buiten gedroogde was zo heerlijk ruikt !!

Mijn pollen

zijn al heel actief.
maar ik hang de was lekker buiten. ik slaap veel beter als het beddengoed schoon naar 'buiten' ruikt. en ik heb niet meer last van pollen in het wasgoed. wel was ik in deze periode regelmatig de vitrage, want daar blijven de pollen flink in hangen.

verder heb ik in nederland gelukkig geen droger dus kom ik ook nooit in de verleiding zo'n energieslurper te gebruiken. radiatoren en droogrekjes aan de deur werken prima.

mirreke

mirreke

27-03-2012 om 12:23

Buiten als het kan!

En ik draai nu dus als een haas ook beddegoed- en handdoekwassen erdoor. Heerlijk buiten hangen. Die droger probeer ik zo min mogelijk te gebruiken. Te duur en kan niet tippen aan de geur van buiten gedroogde was. Heerlijk.

mirreke

mirreke

27-03-2012 om 12:28

En over allergieen (enigszins ot)

Gisteren op de radio: er is bewijs gevonden voor de theorie (die al langer bestaat) dat doordat mensen gewoonweg te schoon wonen en te schoon zijn er steeds meer allergieen (helaas, als ik trema's ed gebruik komen er rare tekentjes te staan) ontwikkelen. Dit komt omdat het menselijk afweersysteem teweinig te doen heeft, en als er dan een keer een bacterie oid binnen durft te dringen, het afweersysteem overreageert. Daardoor dus steeds meer allergieen en ook wschl autoimmuunziekten.
Daar heb je natuurlijk niets aan als je al een allergie hebt, dus dan kun je die was in tijden van rondwervelende pollen niet meer buitenhangen.
Maar voor wie daar geen last van heeft, ga ajb niet die was binnenhouden om allergieen te voorkomen, als je bv. net een baby hebt!

neteret mut

neteret mut

27-03-2012 om 12:48

Ook gelezen

en alweer een aantal jaren geleden, maar...In hoeverre kun je zelf er nog iets tegen doen als je al kinderen hebt. Je hebt nl ook een al of niet aanwezige aanleg tot het ontwikkelen van allergieën. Hm ik geloof dat ikzelf het antwoord al geef, de aanleg is er misschien wel maar het ontwikkelen kan tegengegaan worden.
Ik droog buiten als ik zin heb en het weer het naar mijn idee toestaat, binnen aan een rek ( niet alles) en in de droger ( vooral handdoeken, ondergoed, sokken spijkerbroeken).

mirreke

mirreke

27-03-2012 om 12:54

Theorie bestaat al lang

maar er is nu na onderzoeken met muizen wetenschappelijk bewijs voor gevonden. Dus aantoonbaar in het afweersysteem.

Maylise

Maylise

27-03-2012 om 14:06

Nu we geen droger meer hebben hang ik weer alles op. Als het enigszins kan buiten. Van spinnen in de kleding heb ik nog nooit last gehad en ik vind de was altijd zo heerlijk fris ruiken.

caropiet

caropiet

27-03-2012 om 14:25

Altijd, maar binnen

Sinds een jaar ben ik gestopt met de droger, vooral uit milieu overwegingen. Onze wasmachine staat op zolder, dus ik hang alles ook op zolder op. Daar heeft niemand er last van en het kan lekker blijven hangen tot het droog is.

Op mijn ene parttime dag ophangen, op de andere parttimedag vouwen

toja

toja

27-03-2012 om 16:10

Zolder

Wasmachine en droger staan op zolder. Droger gebruik ik echter niet. Ik hang de was gewoon op, maar wel op zolder. Met de ramen altijd open is de was zo droog.
Buiten hangen vind ik te lastig.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Allergie

Die onderzoekjes waarin bewezen wordt dat we te schoon leven en dat dat de oorzaak is van allergie kunnen mij maar niet overtuigen. Het bewijs is meestal flinterdun en gewoon een bevestiging van een geformuleerde vooronderstelling. En het is ook niet mijn ervaring.
Bij mijn geboorte, echt al behoorlijk lang geleden, bleek na een tijdje dat ik een koemelkeiwitallergie had. We woonden toen vanwege de woningnood in een soort recreatiewoning buiten met veel gras en bomen en veel buiten. En dat had mijn grootmoeder op de boerderij ook en daar leefden ze echt niet zo schoon.
Zelf denk ik dat het anders ligt. Maar dat deze theorie steeds weer opduikt en ook nog serieus aangehangen wordt blijft lastig.

mix

mix

27-03-2012 om 17:29

Wel last van pollen en beestjes

als ik de was vouw begin ik te niezen en mn ogen te prikken. Beestjes vind ik wel, maar dan vooral vliegjes en mieren, af en toe een lieveheersbeestje. Spinnen nog niet eerder gevonden.
Zodra het even kan hang ik het wel buiten, maar in de tijd dat ik het heftigst reageer toch niet.

Anna3

Anna3

27-03-2012 om 21:00

Over droogmolens

61 reacties op een vraag over was ophangen.. En kennelijk is dat interessant, want ik ga het allemaal nog lezen ook.
Hier gaat bijna alles in de droger; die we vorig jaar pas hebben gekocht, toen de tweede op komst was.
Maar ik droom ervan dat ik nog weer eens zo groot ga wonen dat de was buiten aan de lijn kan.
Droogmolens vind ik trouwens mooi, vooral hoog in de lucht. Bij ons in de buurt liggen een paar grote woonboten in het water, de bewoners daarvan hebben ze ook, mooi gezicht!

costa

costa

27-03-2012 om 21:35

Ja hoor

Ik vind het heerlijk een buiten gedroogd wasje! Ik hang het op een droogmolen op het platte dak op de 1e verdieping. Hier in de buurt wordt er trouwens veel was buiten gedroogd Ik vind het wel eens een gedoe want de wasmachine staat op zolder maar ik vind het lekker fris en bovendien energiebesparender en milieuvriendelijker dan m'n droger. In de winter of bij slecht weer gooi ik meer in de droger maar ik hang m'n was ook wel eens binnen op zolder (daar heb ik zo'n leifheitlijn).

Drie wassen buiten gehangen vandaag

En ze waren om half 5 allemaal droog. Heerlijk ruikende harde handdoeken, echt genieten.

Wel moet ik altijd als ik was ophangen aan iemand hier denken die per handdoek dezelfde knijpers gebruikt. Geen idee meer wie het was maat het heeft wel indruk gemaakt. Het lijkt me zo omslachtig, iedere keer zoeken naar twee dezelfde knijpers.

Nog erger anna3

Je gaat ze zelfs tellen
Das nog truttiger dan een droogmolen schijnt te zijn. Hoewel ik eveneens het trutgehalte van een droogmolen niet zie. Ik kijk met plezier naar de mijne.

O jee (trutgehakte droogmolens)

dart was ik geloof ik, die dat truttige in de discussie heeft gebracht.

Met excuses. het is echt iets puur persoonlijks & ik kijk niemand er verder op aan. Ik vind ze eigenlijk gewoon lelijk. Kan er ook niks aan doen. Van die ouderwetse waslijnen, van die lange, liefst 2 of 3 draden breed & dan gespannen langs 2 van die 'hoge smalle T' vormige palen. Ijzeren palen. Ja, dat vind ik mooi. Die zou ik ook wel in de tuin willen. Slaat nergens op natuurlijk, want onhandig, lang, sta-in-de-weg, niet op te ruimen, noem maar op.

Go, normaal vond ik mijzelf altijd zo'n hyperpraktisch type, maar volgens mij ben ik nostalgischer dn ik dacht...

Ingrid (tuin is groot zat, dus wat houdt me eigenlijk tegen!)

Trutgehakte?!

ahum. trutgehalte natuurlijk. leuke verschrijving.

mirreke

mirreke

28-03-2012 om 10:46

Hygiene hypothese (ot) en over droogmolens

Hier de link van een aardig onderzoek dat op mondiale schaal kijkt naar het voorkomen van auto-immunziekten en allergieen.
Blijkbaar neemt het voorkomen van dit soort aandoeningen af naarmate de onhygiene toeneemt. Duidelijk is te zien dat de rijkste werelddelen het meest 'ziek' zijn.
Enfin, ik kan natuurlijk ook vanuit mijn eigen situatie spreken (alhoewel dat natuurlijk onzin is, het gaat om de grote getallen, niet om de eigen ervaring, maar toch dan):
Ik kom uit een (weliswaar klein) gezin met een moeder die schoonmaken niet als hobby had. Lees, het was aardig smoezelig en stoffig in huis. Nooit ergens last van gehad. Heb zelf ook geen schoonmaakwoede in me, en onze kinderen (vijf) zijn nauwelijks ziek. En ik hang zoveel mogelijk de was buiten
Oh, en wat heel vies schijnt te zijn, onze katten slapen (regelmatig) op bed, en dat gebeurde bij mij ook al toen ik heel klein was. En ze zitten (stiekem) op het aanrecht. En ik poets met een vaatdoekje waarmee ik de vloer heb geboend ook lustig het aanrecht nog eens af.
Het onderzoek waar ik over hoorde over muizen kan ik zo snel niet vinden.
OH, en on topic, ook vandaag weer enkele wassen buiten aan de droogmolen die ik zelf idd heel lelijk vind maar oh zo handig. Buren naast en voor hebben ook die lange lijnen op de t-palen. Roept bij mij idd ook nostalgische gevoelens op, merkte ik. Heerlijk, die lange wapperlijnen. Maar ik ben zelf wel blij dat ik gewoon die mand op een plek kan neerzetten en alleen die molen hoef te draaien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.