Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

26-03-2012 om 14:52

Wie hangt er nog was op?

Het is prachtig weer en behalve dat ik er mateloos van geniet, vind ik het ook prima weer om de was buiten te hangen. Het valt mij wel op dat er bijna nergens meer was buiten wordt gedroogd, tenminste niet in mijn buurt. Droog jij je was nog buiten?

groet, Lennest


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kim Groothof

Kim Groothof

28-03-2012 om 15:59

Tuurlijk lekker buiten!

De droger laat ik zoveel mogelijk uit. Ga eens in de meterkast kijken als dat ding aan is, word je niet vrolijk van.. dus zoveel mogelijk buiten en bij gebrek aan mooi weer op een wasrekje.

Relithe

Relithe

28-03-2012 om 18:22

Truttig?

Wat is er nu weer truttig aan een droogmolen in de tuin? Ik vind het juist zo heerlijk zomers dat de was buiten wappert! En het ruikt ook zo lekker. In de winter gebruik ik de droger wel)

ody

ody

28-03-2012 om 22:28

Nostalgie

Heb ook iets met van die T palen ... haha zou ze zelf ook wel willen maar odyman ziet het echt niet zitten. We hebben immers zon (truttige)droogmolen.
Kijk af en toe maar eens over de heg heen, buren hebben ze nl. wel.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Onderzoek+ muizen

Het onderzoek waar mirreke op doelt was deze:
http://www.nu.nl/gezondheid/2770190/toename-allergie-en-astma-verklaard.html
Dat had ik ook gelezen.
kortgezegd komt het op het volgend neer: Als baby’s in een te hygiënische omgeving worden grootgebracht, krijgen ze vaker astma, hooikoorts en auto-immuunziekten.
groeten albana
(wist nog waar ik het had gelezen)

Engelandvaarder

Engelandvaarder

29-03-2012 om 11:05

Mijn schuld?

Ik vraag me af hoeveel verder ik ons huis had moeten laten verslonzen, ik heb een zeer hoge vuiltolerantie en zo goed als nooit poetsdrang, en toch een zoon met astma en heftige allergieen. Ik vrees dat ik dan de kinderbescherming op de stoep had gevonden als ik nog minder schoongemaakt had. En bacteriedodende schoonmaakmiddelen, zeepjes en handgels komen er hier al helemaal niet in.
De muizenstudie kan met geen mogelijkheid direct vertaald worden naar onze leefomgeving. En vergeet de erfelijkheidsfactor ook niet. Of zou er misschien een erfelijk poetsgen zijn dat ten grondslag ligt aan de allergieepidemie?
Even zonder gekheid, er is nul komma nul bewijs dat de mate van hygiene in het huis waar een baby geboren wordt astma in het individuele geval veroorzaakt. Maar er is wel een theorie die zegt dat doordat wij in de loop van de eeuwen schoner zijn gaan leven ons door de verkeerde dingen getriggerd wordt. Het is best mogelijk dat daar wat inzit, en de muizenstudie suggereert (maar niet meer dan dat) dat bacterien er iets mee te maken hebben. Het is alleen zeer onwaarschijnlijk dat dit de enige factor is die bepaalt of iemand allergieen ontwikkelt.
(O ja, en ik vind droogmolens ook erg lelijk. Maar ook erg handig, dus we hebben er een en die kun je vanaf de straat door de ramen in de tuin zien staan.)

Conference

Conference

29-03-2012 om 11:49

En bedankt vic

Gisteren twee spinnen gevonden in mijn was en een eng beestje met voelsprieten. Dat is me nog nooit gebeurd, brrr.

Fianna

Fianna

29-03-2012 om 14:40

Grappig onderzoek maar...

'Als baby’s in een te hygiënische omgeving worden grootgebracht, krijgen ze vaker astma, hooikoorts en auto-immuunziekten.''

Grappig, ik was met mijn babies zo druk bezig met het geven van borstvoeding, dat ik niet eens tijd had om schoon te maken. Toch hebben 3 van de 4 al astma, hooikoortsachtige dingen, eczeem, huisstofmijtallergie en andere rare dingen... Kortom, zelfs de combi (lang)borstvoeding en een niet te schoon huis is geen garantie...

Er was nog een stukje

Ik had ook nog een langer stuk gelezen, ik dacht in een krant (volkskrant misschien? Gelezen ergens anders dan thuis, w.s. op werk, misschien in trein...). Dat was uigebreider, maar ik kan het niet meer vinden.
Het is een wetenschappelijk onderzoek, niet zomaar een stukje huis,tuin keukenvlijt dus. Gepubliceerd en de resultaten erkend. Maar dat andere stukje bracht het iéts anders.....Daar werd het meer verklaard met erfelijke factoren erbij en een tijdsbestek van eeuwen....
Schijnt feitelijk vast te staan dat er in landen waar de hygiëne stukken slechter is het aantal allergieën en astma écht veel minder is (zelfs erkent door het astmafonds zag ik toen ik dit even zocht) en schijnt ook vast te staan dat het steeds toeneemt de laatste 100 jaren.
De tendens in dat andere stukje was dat door de toegenomen hygiëne de generaties een steeds grotere mate van mogelijke kans op astma en allergieën ook 'overbracht' op de generatie erna. Dus 100 jaar geleden werden ze al 'schoner' dus die mensen hadden al een minder goed imuunsysteem hiertegen. Hoewel dat zich nog niet uitte met astma of een allergie, brachten ze die verhoogde aanleg al wel over op hun kinderen etc.etc.
Het is dus geen kwestie van 1 generatie, het was van meerdere generaties.
Ook werd het daar 'anders' belicht. Het ging niet alleen om in huis, maar ook om buiten en in opvang etc.etc.
Maar als je onze niet zo 'schone huizen' van nu vergelijkt met pak 'm beet 1700 toen de poep nog vrijelijk in de open riolen stroomde en toen je bedorven etenwaren aan het eind van de winter wel moest eten omdat er nog geen manieren van conserveren waren uitgevonden en je rustig afwaste met water uit de beek achter het huis waar je buurman net een plasje had gedaan....Dan denk ik dat ook het allervieste huis in ned. nu nog steeds stukken hygiénischer is dan toen het schoonste huis.
Maar het lijkt me ook geen optie om weer zo 'vies' te gaan leven. Dan krijgen we weer ratten en de pest enzo... Wel vervelend dat ik dat andere stuk nu niet kan vinden...Sorry.
groeten albana

Detail

Wel Albana, zo klinkt het al weer anders. Nu is het zoiets van ouders die te schoon zijn, alsof je er iets mee kunt als ouders om te voorkomen dat je kind asthma en allergie krijgt. Dat ergert mij. Bij mijn zoon had ik een superschoon huis, toen had ik er nog tijd voor en bij mijn dochter niet, en die heeft asthma.
Overigens denk ik dat asthma en allergie ook voorkwamen zonder dat het opgemerkt en geregistreerd werd. Een nichtje in het verre buitenland kreeg 1x per week eieren en melk vanwege dreigende rachitis. Prompt volgde dan een benauwdheidsperiode. Eczeem werd vroeger echt niet altijd uitgezocht maar met teerzalf behandeld en scheurlinnen.
Bij de vereniging van voedselallergie heb ik een andere theorie opgedaan, want het blijven toch theorien, namelijk dat we na de 2e wereldoorlog een explosie kregen van nieuwe stofjes, plastics, toevoegingen in verwerkt voedsel, autogassen, huishoudelijke artikelen enzovoort. Daar is ons lichaam evolutionair niet aan gewend om daar goed op te reageren. Alleen al de hoeveelheid stofjes is een reden voor het immuunsysteem om op hol te slaan.
Die opvatting kan namelijk ook helpen. Ik had een collega waarbij de arts voorstelde om een tijdje 6 voedingsmiddelen uit zijn dieet te schrappen. Prompt kwam de zaak tot rust. En thuis houden we ons ook aan het beperken van de in te nemen stofjes. En steeds dezelfde. zoals het wasmiddel. Hier niet het wasmiddel uit de aanbieding maar steeds het zelfde merk om ons immuunsysteem niet overmatig te prikkelen. Een handleiding die voor ons werkt. We hebben nauwelijks klachten. Heel wat anders dan een zogenaamd te schone ouder.

Allergie en hygiene

Ik heb eens iets gelezen over de Val van de Muur i.v.m. allergieën en luchtweg/longaandoeningen. In Oost Berlijn woonde men in kleine, vochtige, tochtige huizen waar op kolen gestookt werd. In West Berlijn waren veel huizen centraal verwarmd en geïsoleerd. Toch kwamen er in Oost Berlijn minder allergieën en luchtweg/longaandoeningen voor. En dat was niet omdat de gezondheidszorg zo onoplettend was, want na de Wende werden er betere huizen gebouwd of verhuisde men naar een ander deel van het land met 'betere' huizen en bleek het percentage allergische mensen juist te stijgen.

skik

Mag niet

Waar ik woon, mag het niet. Ik woon in een suburb in Texas en er zijn hier veel regeltjes. Tja, het ziet hier dan ook allemaal keurig uit. Tuinen netjes, opritten netjes, geen zwerfvuil etc. Maar de was mag dus niet buiten hangen. Zou trouwens toch niet drogen, want het is hier veel te vochtig. Maar jammer vind ik het wel.

Muusje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2012 om 17:04

Hé apart

Ik had bij Texas niet het beeld dat de luchtvochtigheid hoog is. Weer iets geleerd

Kaaskopje

Texas is immens groot, wij wonen in het vochtige Zuid-Oosten. Meer naar het Noorden is het kurkdroog.

Muusje

Moontje

Moontje

30-03-2012 om 20:37

Ikke

Ik droog de was in principe binnen; in de droger of aan de radiator (met een wasrekje).
In de lente of zomer droog ik de (fijne) was die ik niet in de droger doe op een rekje in de tuin, als het echt lekker weer is en ik niet bang hoef te zijn voor regen.
Spijkergoed, werkkleding van mijn man e.d. droog ik altijd in de droger, ook in de zomer.
Ik vind een droogmolen een verschrikking, die wil ik nog niet voor niks in mijn tuin en waslijnen wil ik ook niet, dus ik zet een droogrekje op het gras dat ik 's avonds weer inklap en in de schuur zet.

Die rare amerikanen toch...

Dat verbaast me niks Muusje, dat jij je was niet buiten op mag hangen. Toen wij op vakantie in het zuidwesten van de Amerika dacht ik in de woestijn met lekker briesje nog verheugd dat de was zo lekker snel droog zou zijn. Maar volgens het huisreglement van de camping mocht het niet, waslijnen vonden ze 'unsightly'. Terwijl de camping vanwege langverblijvers meer op een trailerpark leek dan op een vakantieoord. En ik denk dat de temperatuur binnen in de droger lager was dan de buitentemperatuur en dat de was aan de lijn sneller droger was geweest.

skik

Margriet*

Margriet*

30-03-2012 om 22:19

Esthetiek vs milieu

Bijzonder hoe iedereen andere afwegingen maakt. Ik heb geen moeite met wasrekjes in het zicht. als de zon schijnt gebruik ik niet de droger, denk dat ik zo nog een bijdrage kan leveren aan het milieu.

amk

amk

30-03-2012 om 22:19

Zo ver hoef je niet te gaan

ik mag ook mijn was niet buitenhangen volgens het huishoudelijkreglement van mijn flatgebouw.

En ik weet meer flats waar dit officeel zo is. Wil natuurlijk niet zeggen dat men zich er braaf aan houdt.

Trailer trash

Zeker in het Zuiden is men in 'nette' wijken nogal bang om als trailer/white trash over te komen en blijkbaar is milieubewust was te drogen hangen 'not done'. Zodra je echter buiten onze Disney-world-achtige suburb komt, zie je trailers, rotzooi, onkruid en slecht onderhouden huizen en tuinen. Ook hele mooie ranches, paarden en long horns (die koeien met die enorme hoorns.) Maar geen drogende was, want die droogt hier niet...

En ondertussen verlang ik ook naar mooie T-palen met waslijnen (en haring

Muusje

+ Brunette +

+ Brunette +

31-03-2012 om 12:49

Was niet zichtbaar ophangen: de spaanse oplossing

Hier staat in het reglement van woongebouwen standaard dat je de was niet ZICHTBAAR op het balkon mag ophangen. Dus geen handdoeken over de balustrade en geen waslijn met wapperende kleding op ooghoogte. Maar een staand wasrek mag wel, die komen niet boven de balustrade uit.

Janeway

Janeway

01-04-2012 om 00:01

Buiten

Als het even kan hangt alles buiten.. Dit ivm een ernstige huisstofmijt allergie van zoon met astma. Het vocht gehalte in huis mag niet te hoog worden.. Maar ik vind het veel lekkerder ruiken als het buiten aan de lijn hangt. En sommige stukken wil ik niet in de droger drogen. Die hang ik dus op.. Vanaf dit voorjaar dan niet meer binnen ivm de astma wat we net een paar weken weten. Enne hier ook een uber truttige droogmolen.. Maar de buurvrouw heeft er ook een dus zijn we samen truttig hahaha.
Enne de allergie komt hier echt niet omdat we te schoon zijn hahahaha.. Helaas maar nu moet het wel een stuk schoner. En qua luchtvochtigheid een stuk droger.

Berlijn

Kan best zijn dat in West-Duitsland meer allergie voorkwam vanwege de zware industrie, meer en grotere hoeveelheid uitlaatstoffen dan in Oost-Berlijn met kolenstook. Alleen al meer wegverkeer en andere circuleren stoffen door meer geld, meer innovatie, meer soorten nieuwe producten.

Annej

Uit het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde:

"De rol van infecties bij het ontstaan van astma en COPD mag niet worden verwaarloosd, waarbij infecties zowel een provocerende als een beschermende factor vormen.11 12 Hieraan is in Nederland al in de periode 1950-1960 uitvoerig aandacht besteed.13 Voorts is later gesteld dat een overmaat aan hygiëne, en daardoor een tekort aan immuunstimulatie, van belang zou kunnen zijn voor het ontstaan van astma. Die conclusie werd enigszins opgedrongen door de verschillen die werden gevonden in de astmaprevalentie in Oost- en West-Duitsland: astma kwam in het rijkere West-Duitsland tot veler verrassing vaker voor en werd als ‘luxe’-ziekte beschouwd. Daarbij werd niet onderkend dat in Oost-Duitsland de chronische bacteriële luchtweginfecties een plaatsvervangende rol als immuunstimulans zouden kunnen vervullen."

skik

Skik

Dat zou betekenen dat mensen in Oost-Duitsland vaker luchtweginfecties hebben (door tochtige slecht geisoleerde huizen?) en daardoor meer weerstand opbouwen? Er zijn dus allerlei achtergronden die niet onderkend worden en bij kunnen dragen aan het verschil in voorkomen van astma en COPD. Scholen en woningen dichtbij een snelweg leveren ook meer astma en COPD op, gewoon door de luchtvervuiling die mensen met een aanleg daarvoor triggeren.
Ik denk niet dat je terug moet naar een situatie van vuil en niet vaccineren om het immuunsysteem beter tot ontwikkeling te laten komen. Dan is het er op of eronder en dat wil je ook niet. Zoals met veel dingen is het zoeken naar een balans denk ik. De uitstoot van stoffen beperken, vaccinaties overwegen en niet te snel voor standaard aannemen, Je eigen omgeving meewegen en daar je beslissingen op baseren. In de woestijn met plaatselijke berperkte voedingsmiddelen heb je minder triggers maar in hetzelfde land in een appartementje in de stad met een tapijt en winkeltjes met diverse producten en aan een doorgaande snelweg wel.

Tinus_p

Tinus_p

01-04-2012 om 14:18

Wat dingen voor annej

Annej:
"Dat zou betekenen dat mensen in Oost-Duitsland vaker luchtweginfecties hebben (door tochtige slecht geisoleerde huizen?) en daardoor meer weerstand opbouwen?"
Nouja, er wordt al jaren over dit soort zaken gediscussieerd en gespeculeerd. Hoe het echt zit, is de grote vraag. Gaat het bv om luchtweginfecties, of heeft elke infectie invloed?
Waar je maar weinig mensen over hoort, is de rol van tbc/mycobacteria -vroeger was iedereen besmet met de tuberkelbacil, tegenwoordig niemand meer. En wat dacht je van de rol van parasieten, zoals malaria en allerlei vieze wormen? Het interessante is, dat allergie een ontspoord IgE-systeem is, en dat de natuurlijke rol van dat systeem is om met parasieten af te rekenen.

AnneJ:
Ik denk niet dat je terug moet naar een situatie van vuil en niet vaccineren om het immuunsysteem beter tot ontwikkeling te laten komen."
Je kunt ook speculeren, dat de mensen die NU astma habben, 100 jaar geleden de mensen waren die aan infecties zouden overlijden.
Overigens; allergieen zijn geen teken van een zwak immuunsysteem -ze wijzen eerder op te 'te sterk (reagerend)' immuunsysteem.

Tinus

Speculatie lijkt me het juiste woord. Jammer dat sommigen dat als feiten presenteren. Zelf ervaar ik het inderdaad als een te sterk reagerend systeem.

mirreke

mirreke

05-04-2012 om 11:39

Overreagerend afweersysteem

Maar dat wordt juist in al die onderzoeken ook gesteld: dat het afweersysteem (omdat het in onze superschone maatschappij teweinig te doen heeft) juist overreageert als er eens n keer wel iets (n bacterie) binnenkomt, en dan op hol slaat. Volgens mij heb ik het zo ook omschreven.
En inderdaad is het in de realiteit natuurlijk/waarschijnlijk een complex samenspel van allerlei factoren. Feit is dat je nooit al die factoren in je onderzoek kunt opnemen.

Tuurlijk was buiten - bij veel wind lijkt het nml net of ik gest

Framboos

Framboos

13-04-2012 om 21:30

Als het even kan

hang ik de was buiten.
Het ruikt lekker en het kost geen stroom en je kleding slijt minder dan in de droger. Het is alleen even wat meer werk en soms zit het weer tegen...

Alleen als ik zeker weet dat het droog wordt

Zoals vandaag dus, het wappert al aan mijn Brabantia wall fix dryer ;o)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-04-2012 om 18:06

Geen wasdroger

Ik heb geen wasdroger dus als het mooi weer is hang ik de was lekker buiten op het balkon; bij slecht weer binnen. Bij ons in de buurt (veel flats) wordt nog best veel was buiten te drogen gehangen. Zeker beddengoed; dat ruikt dan 's avonds zo heerlijk fris. Ik hoef echt geen wasdroger hoor; nooit gehad en ik mis het totaal niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.