Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Carola

Carola

19-05-2016 om 15:11

Zaken waar je niet kunt pinnen


Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2016 om 15:20

Triva

En daar gaat het dus mis. Daarom ontstaat bij mij het beeld van 'wat ik normaal vind ís normaal'. Omdat jij geen groenteboeren zonder pin kent, zijn ze er ook niet. Die stelligheid die in jouw hoofd zit, maar niet de realiteit, zie ik vaker in jouw reacties.

Ik gaf al aan dat ik zelden tot nooit in groentewinkels en slagerijen kom, maar ik hoef duidelijk geen persoonlijke ervaring meer te plaatsen, dat hebben anderen al gedaan.

Haha kenfan

De meeste impulsAnkopen die ik doe gaan juist via internet. Lees ik iets over een of andere schrijver in de krant, even googelen en een hele stapel boeken bij Amazon is met 1 klik besteld. Want toch zonde qua verzendkosten om maar 1 boek te bestellen....
Als ik moest wachten tot de echte boekwinkel weer open was gaf ik vast minder uit.....

Ingrid

Pinautomaat

Lijkt inderdaad wel of die muurautomaten aan het afnemen zijn. In mijn winkelcentrum waren er twee, een in de supermarkt. Beiden zijn, mogelijk alleen vanwege renovatie, niet meer in gebruik. En dat is toch wel vervelend. Nu kun je in elk geval wel wat extra pinnen bij de kassa gelukkig.
Maar voor ik boodschappen ga doen rijd ik tegenwoordig om via een andere wijk waar ik wel kan pinnen.
Ik heb namelijk een paar keer met een vak vol boodschappen zonder geld op mijn pasje gestaan en dat gebeurt mij nu in elk geval niet meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2016 om 15:33

Als je weinig meer in fysieke winkels komt doe je ook weinig imp

Kenfan, daar heb ik geen internet voor, maar een man Hij kan heel rechtlijnig boodschappen doen. Dit moet ik halen, dus dan haal ik dat ook. Omdat hij een snoeperd is, komt er wel eens een zak snoep mee of zo, maar dat is het dan ook. Als ik ga, ga ik extra zaken kopen, die heus wel praktisch zijn, ze gaan gebruikt worden, maar ze stonden niet op mijn lijstje. Bijvoorbeeld een net nieuw op de markt gebrachte smaak thee die ik nog niet kende. Als het aan mijn man ligt, ontdek ik pas na een jaar dat die smaak er is.

Ik vraag me trouwens, heel algemeen, wel af of webshoppen impulsaankopen echt ontmoedigt. Het bestelt wel makkelijk weg voor veel mensen denk ik. En ach of de eindrekening nu 80 euro is of 75 euro... Je hebt toch maar mooi het gemak dat je niet hoeft te sjouwen.

Noet

Noet

22-05-2016 om 15:38

Kaaskopje

dat ontdekken doe ik op een heel ander niveau.

Zo kwam ik er pas na meer dan een half jaar achter dat we een Dille & Kamille in de stad hadden gekregen, en dat is voor mij echt luilekkerland.

Nieuwe producten duren nog veel langer of het moet toevallig in een recept staan wat ik ga uitproberen. Tenzij het fruit of groenten zijn, die proberen we wel vaak uit.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2016 om 15:49

Muurautomaten

Ja die nemen inderdaad af op sommige plaatsen. Te duur. Te gek voor woorden. In de wijk(en) waar ik woon en naast woon, was ook lange tijd maar 1 pinautomaat. Als ik van de trein kwam, kon ik nergens pinnen voor als ik eens naar de snackbar wilde bijvoorbeeld. Gelukkig is in de loop van de tijd een apparaat in de supermarkt gezet en mag je ook bij de kassa pinnen. In dit soort situaties kan ik Triva wel gelijk geven. Als je spontaan, dus niet als vast onderdeel van je wekelijkse boodschappen, een aankoop wilt doen en er is niets in de omgeving waar je kunt pinnen, dán loopt een winkel of horecagelegenheid zonder pin mijn geld mis. Bij het punt waar wél een pinautomaat staat is ook een snackbar, dus dan ga ik niet terug naar die ene.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2016 om 15:57

Noet

Dat zou mij ook kunnen gebeuren. Ik kom heel zelden in de stad, omdat in een winkelcentrum eigenlijk 90 procent van wat ik nodig heb te vinden is. Dus als ik na een heleboel weken weer eens in de stad ben, mis of ontdek ik wel eens een winkel. Het is dat er geen Bristol of C&A in het winkelcentrum is, anders zou ik echt niet weten wat ik de stad moest doen. Hoewel er nu wel een Primark is. Ik ga er binnenkort eens kijken.

Hahaha triva en kaaskopje...

Als je ( zoals ik) altijd contant geld op zak hebt loop je sus nooit tegen zulke problemen aan.

Overigens...over dat contant geld onveilig is..... Ik ben 51, en bog nooit in mijn hele leven ben ik op een onplezierige manier geld kwijt geraakt. ( dus bestolen of verloren of zo). Nu weet ik ook wel dat dat statistisch gezien volstrekt irrelevante informatie is, maar toch. Het is echt het laatste waar ik me druk om maak in de afweging cash vs pinnen...de hypothetische kans dat ik de cash kan kwijtraken. Volgens mij worden er tegenwoordig meer pinpassen gepikt van onoplettende bejaarden die niet hebben gemerkt dat er iemand stond mee te gluren toen ze ergens aan het pinnen waren...

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2016 om 16:16

Ingrid

Nee, dat is ook een vervelend gevolg als je zelden geld op zak hebt. Ik zie dat ook vooral als een probleem wat ik zelf veroorzaak. Het gaat mij ook niet om de onveiligheid. Puur het gemak van de pinpas.

Ik ben op twee manieren geld kwijt geraakt, oh nee drie. De eerste keer is er regelrecht contant geld uit mijn kamer geroofd. Domme ik had mijn kamerdeur een keer vergeten af te sluiten... Ik was in afwachting van de levering van een wasmachine voor mijn nieuwe flat en ik had dat geld dus net bij de bank gehaald. De tweede keer heeft iemand met mijn pasje geld weten te pinnen, de bank vond toen dat wij te lichtzinnig met de pas waren omgegaan (niet dus) en we kregen niets terug. En heel erg vroeger heeft een 'vriendje' op mijn kosten naar zijn vaderland gebeld voor een paar honderd gulden. Zo kan het ook nog. Maar dit alles is langer dan 20, 30 jaar geleden. Sindsdien ben ik niet meer bestolen. (Klop snel onder de tafel).

Jaina

Jaina

22-05-2016 om 16:29

Allebei

Ik zorg dat ik altijd wat los geld op zak heb maar verder pin ik eigenlijk overal. Toch zijn er zeker momenten dat los geld handig is. Bijvoorbeeld als we met een groep ergens gaan drinken en ik wil eerder weg dan leg ik alvast wat geld op tafel, zeker als we geen individuele drankjes hebben besteld maar een fles. Dat is dan makkelijker dan mijn deel alvast afrekenen. Sowieso als je met een groep uit eten gaat en de rekening wil splitten is contact afrekenen soms wat makkelijker. Hoewel dat op zich met pinnen ook wel gaat. Dan betaal je gewoon om de beurt met kaart het bedrag. Dat maakt op zich niet zoveel uit.
Verder vind ik contact geld handig als je ergens een ijsje wil kopen of wat te drinken bij zo'n kraampje op straat.
Fooien geef ik ook altijd contant want dat is voordeliger voor het personeel omdat ze er dan geen belasting over hoeven te betalen (nou ja, officieel wel maar dan geven ze het natuurlijk niet op). Maar misschien is dat in Nederland anders?
Hier heb je geen collectes aan de deur maar wel eens op straat dus dan is contact geld ook handig (in Nederland voor collectes aan de deur)
Of om een keer wat aan een bedelaar te geven.
Collecte in de kerk.
Zakgeld voor de kinderen.
Muntjes voor de wc.
Iets op het strand kopen (ijsje, drinken, zonnebril...)
En op de markt inderdaad. Daar kan je meestal niet pinnen. Zelf kom ik niet zo vaak op de markt maar mijn man wel dus daar kopen we ook veel.
Sommige kleine winkels en bars kan het ook niet. Ik ken zo al twee winkels en een bar waar het niet kan.
Als je bij kleine boeren aan huis producten koopt (honing, aardappels, eieren, groenten, melk...)
Toch nog best wel wat gelegenheden waarbij contant geld handig is.
Ik heb dus sowieso altijd iets van contant geld bij me want dat is soms handiger.

Impulsaankopen doe ik trouwens veel eerder online dan in de winkel. Ik hou niet zo van winkelen en het is dan vaak druk en dan kan ik niet goed nadenken en dan heb ik er al geen zin meer in. Thuis heb ik met één klik iets bestelt. Amazon heeft mijn creditcard gegevens dus die drempel is wel heel laag.

Triva

Triva

22-05-2016 om 16:34

Jaina

Als ik met een groep uit eten ga vind ik het gewoon het handigst dat 1 persoon pint en de rest geld overmaakt naar die persoon maar ja dan moeten er geen mensen tussen zitten die dat stiekem 'vergeten' maar goed dat kunnen sowieso geen mensen zijn met wie ik uit eten wil

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-05-2016 om 16:59

2,35

Zoveel zit er nu in mijn portemonnee. Ik pin eens in de zoveel tijd 20 euro en meestal doe ik daar een maand mee. Nu ging ik toevallig lunchen met collega's en mijn aandeel was 19 euro, dus ik was gelijk mijn net gepinde briefje weer kwijt. Bij veel restaurants is het geen probleem als je ieder je eigen deel wilt pinnen, maar dit meisje keek wel heel ongemakkelijk dus vandaar dat we maar contant hebben betaald.
Mijn vader weigert te pinnen in winkels (kan dit ook niet makkelijk), en hij heeft er dus vooral last van dat er winkels zijn die geen contant geld accepteren. Dat vind ik dus eigenlijk erger dan een winkel zonder pin.
Maar zelf betaal ik dus voornamelijk met pin. Contactloos betalen vind ik helemaal ideaal, dus dat doe ik als het kan. Zooi koop ik dan weer zelden, ik heb al genoeg troep in huis zonder dat ik het speciaal aankoop.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2016 om 17:14

Vesper

Dat vind ik dus eigenlijk erger dan een winkel zonder pin.===

Ik ook. Zolang het contant geld een wettig betaalmiddel is, zou het geaccepteerd moeten worden. Maar daar ben je dus vrij in als ondernemer.

Wat echt heel goed werkt tegen 'zooi' voor in huis kopen, is een hond die nieuwe zooi érg graag wil uitproberen. ) Ik heb een aantal Afrikaanse beeldjes en spulletjes, dat alleen aangevuld wordt bij een bepaalde winkel of andere zeer bewust gekozen zaak, dus ook dat leent zich niet voor impuls-gedrag. Alleen rond kerst en pasen wil ik me nog wel eens te buiten gaan aan wat nieuws en dat gaat in een kist na afloop.

impulsaankopen

'Als je weinig meer in fysieke winkels komt doe je ook weinig impulsaankopen.'

Hm, dat vraag ik me af. Internetwinkels zijn er heel goed in je dingen voor te spiegelen die héél goed bij je zojuist in het winkelmandje geplaatste artikel passen. Wie het lastig heeft met 'brandend geld' is niet meteen van zijn/haar probleem af door alleen internetwinkels te bezoeken.

Alicia

Alicia

23-05-2016 om 07:15

nou

'Mij ontgaat het verband tussen "zooi" en een vaatwasmachine voor een klein huishouden'

Waar het om gaat, is dat Noet wil bepalen wat mensen mogen kopen. Terwijl ze zelf iets koopt wat in mijn ogen echt volslagen onzinnig is. Dat vind ik hypocriet.
Zeker voor iemand die de knuffels en het kinderspeelgoed van haar dochter wegdoet omdat ze 'minimalistisch' wil leven.

Noet

Noet

23-05-2016 om 07:56

alicia

werkelijk, je legt verbanden die er niet zijn en laat me dingen zeggen die ik niet gezegd heb.

Ik zeg dat ik mij verbaas over dingen, zoals aan de ene kant steeds een mandje vol kiepen met spulletjes die men (naar eigen zeggen he,ik bepaal dat niet) niet echt nodig heeft, en dan melden dat ze niet uitkomen.

Wat ze kopen moeten ze echt zelf weten.

En lees dat draadje over die spullen van mijn dochter nog eens heel goed door. Want dat IK de spullen weg doe heb ik niet geschreven. Dat hebben jullie er van gemaakt. Ik heb alleen geschreven dat er in mijn woonambitie geen ruimte is om dingen te bewaren.

Noet

Noet

23-05-2016 om 07:59

en dat jij een vaatwasser onzinnig vind prima, dan ben je een uitzondering, en dat mag natuurlijk.

Want een keuken zonder vastwasser is een vermindering van de waarde van je huis en dat huis moet op een gegeven moment wel verkocht.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2016 om 09:28

Ga je verhuizen dan Noet?

Als het om de opwaardering van je keuken gaat, heb je bij de kringloop misschien ook wel vaatwassers. Heel milieubewust.

Ik hoop overigens dat dat een grapje was. Daar koop je toch geen vaatwasser voor? Wij hebben er ook een overigems.

Noet

Noet

23-05-2016 om 09:38

Kaaskopje

Ik heb een hele nieuwe keuken gekocht, niet alleen een vaatwasser.

Koken terwijl je de afzuigkap met 1 hand moet vasthouden omdat hij anders in je pannen valt is niet handig. Een oven die kortsluiting maakt, kastdeurtjes die met tape vastgeplakt zitten en een werkblad dat gewoon doorzakt omdat het verrot is moet echt vervangen worden als ik er nog meer dan een jaar wil wonen.

Hij had 10 jaar geleden toen ik in dit huis kwam wonen al vervangen moeten worden. Toen geen tijd en andere prioriteiten (een werkende badkamer met een 1 jarige is toch handig).

En nee, het was dus geen grapje, want dit is letterlijk wat de makelaar en anderen gezegd hebben.

Het problem met de vaatswassers van de kringloop is dat ze niet zo energie zuinig meer zijn. Je kunt uit milieu overwegingen beter een nieuwe kopen, geldt overigens ook voor 7 jaar oude koelkasten die nog prima werken.

En ik zou heel graag willen verhuizen, maar dan wel naar wat ik echt ambieer. En daar zit nog een groot knelpunt in wetgeving want in het huis dat ik ambieer mag ik volgens het bouwbesluit niet full-time wonen.

Jouw gemeente is heel progressief en heft als eerste gemeente toestemming gegeven om te wonen in een tiny house. Marjolein heeft gister haar huisje bij de oude gasfabriek geplaatst.

Zo iets wil ik, maar dan on-grid, dus met gewoon water, gas, electra aansluiting.

Dus voorlopig zit verhuizen er nog niet in helaas.

Hortensia

Hortensia

23-05-2016 om 10:09

Noet, tiny house

Een tiny house, ik heb er veel over gehoord. Lijkt me geweldig als vakantiehuisje of zo, maar niet om echt in te wonen maar ik hoor meer mensen die het juist wel graag willen.
Vanmorgen op Radio 1 was er nog aandacht voor. Ik kan het online niet terugvinden maar misschien komt het nog (http://www.radio1.nl/).

Rente

Rente

23-05-2016 om 10:32

hey Noet

Ik heb google er eens op losgelaten, ik weet ongeveer wat het is en ik weet van je vorige link als voorbeeld. Maar ik zie bij Tiny houses ook zoveel verschillen dat ik benieuwd ben wat je eigenlijk wil en misschien vooral ook waarom.
Er bestaan er met de grootte van een huifkar, maar ook "tiny houses" die groter zijn dan mijn appartement en de grootte van een woonwagen hebben.
Wat zou jij graag willen? En wat geeft het jou? Wat is de reden dat je er aan toe bent om op die manier te gaan wonen? En hoe denk je een dagje thuis door te brengen tegen die tijd? Zou je dan niet figuurlijk tegen de muren oplopen of juist meer buiten leven bv?
Zijn oprechte vragen

Noet

Noet

23-05-2016 om 10:56

Rente

zullen we daar een ander draadje voor openen? Dit ging over niet meer contant kunnen betalen.

Internetverleidingen

Proest Ingridt, jij loopt dus met twee tientjes in je knip de aanbiedingen bij de Aldi af te schuimen om daarna duizenden euro's stuk te slaan op Amazon.

Het winkelaanbod in mijn woonplaats is voor mij zo onaantrekkelijk dat als ik echt kleding nodig heb ik naar de provinciehoofdstad trek. En verder bezwijk ik weinig voor "dit vind je misschien ook interessant"verleidingen op internet. Ik heb een verlanglijst op bol, daar kijk ik om de vraag "wat wil je voor je verjaardag/sinterklaas te kunnen beantwoorden. En soms vul ik wel eens mandjes om dan bij het eindbedrag te beslissen dat ik het toch te gek vind geworden. Dat kun je in een echte winkel niet doen, je spullen bij de kassa van de band afhalen.

Noet

Noet

23-05-2016 om 11:51

Kenfan

"Dat kun je in een echte winkel niet doen, je spullen bij de kassa van de band afhalen.'

Ja, hoor dat kun je daar prima doen, en ik zie het ook regelmatig gebeuren bij mensen die blijkbaar een tekort op hun rekening hebben en niet voldoende hebben om het gewenste af te rekenen.

Veel mensen doen het denk ik niet omdat ze het 'genant' vinden en leggen daarom maar producten tussen de andere spullen. Let maar eens op bij de spullen bij de kassa liggen vaak heel andere dingen.

Noet

Nauurlijk weet ik dat het wel mogelijk is. Als ik per ongeluk twee dingen van iets in mijn mandje heb gedaan bijvoorbeeld, Maar in vrijwel alle andere gevallen neem ik het besluit tussen wel of niet iets aanschaffen al ruim van te voren voordat ik iets op de band leg.

Stickertje

Stickertje

23-05-2016 om 13:23

Bliep

Ik ben helemaal fan van de zelfscan bij onze buurtsuper. Op maandag kijk ik in mijn portemonnee hoeveel er nog rest tot donderdag en dan ga ik voor 3 dagen boodschappen doen. Al bliepend door de winkel en als mijn scanner aangeeft dat mijn geld op is dan komt er geen zak chips of fles wasmiddel meer.
Ik ben ook zo'n type dat een weekbedrag opneemt voor de dagelijkse boldschappen, in een blik zien hoeveel ik nog heb. En dat gast al jaren goed.

Kenfan...

Nou..2 tientjes...je kent me wel beter dan dat toch? Daar kom ik niet ver mee. Maar even serieus, toen ik ooit jaren terug een keer puur voor de fun bijhield hoeveel geld ik per week uitgaf aan 'de dagelijkse dingen' schrok ik me eigenlijk een hoedje. Zeker in vergelijking meevalt ik gier wel eens las. Zo'n draadje zal de trigger ook wel zijn geweest denk ik. En toen ik daarna puur ter uitprobeer eens checkte wat er gebeurde als ik iedere week 50 euro minder dan mijn normale bestedingspatroon uit de automaat trok, merkte ik dat ik daar gemakkelijk mee toe kon zonder dat ik eigenlijk verschil merkte in wat ik aan boodschappen etc insloeg. Nou, dat is snel verdiend. Kan ik mooi boeken van kopen......( en daar overdrijf je weer. Engelse pockets zijn spotgoedkoop. Voor 50 euro heb ik soms een stapel waar je u tegen zegt...)

En kun jij in je woonplaats geen leuke kleren kopen?? Wat idioot! Ik slaag meestal in mijn eigen dorp. Kom voor kleren zelden in 'de stad'

Ingrid

ja maar IngridT -o.t.

jij woont dan ook in een heel fraai dorp met een ruim aanbod, volgens mij mede dankzij de toeristen die pp regenachtige dagen wat extra vertier zoeken.

jamaarjamaar

Zonder privacy gevoelige info op het forum te gooien....Kenfan s woonplaats staat met gemak in de top 10 van de grootste steden van Nederland. Ik heb er nog nooit geshopt, maar daar kun je minder goed kleren kopen dan in ons knullige dorpje met 15000 inwoners??????? Dat is toch raar!!! ( sorry voor t afdwalen van het draadje..,)

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.