Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Hoelang slaapt een baby op de kinderopvang

Nu het lijkt dat mijn zwangerschap toch bestaan blijft komt het moment om na te denken over de opvang. Dit omdat ik in ieder geval na 2 maanden weer ga werken, en mijn vriend zoals al jaren halve dagen. Dus dan willen we graag 5 uur per dag opvang.

Nu zitten we in Duitsland in een dorp , welliswaar met een creche tegenover ons (is een onderdeel van de kindergarten-kleuterschool), maar lijkt toch problemen te geven. Dit omdat ze het toch pedagogisch niet verantwoord vinden om zo jong al kinderen op te nemen in een grotere groep met 3 verschillende leidsters, die kunnen beter in het vertrouwde huis opgevangen worden. Zeker ook omdat zo´n baby een hele kracht op zou opslokken. Ze willen dan liever dat we een oppas aan huis nemen, maar wij hebben geen zin in weer een vreemde vrouw in huis die geheel alleen zonder meekijkende ogen bij ons kind is en geven de voorkeur toch aan buitenhuis opvang, liefst daar waar meerdere oppassers zijn.
Misschien komt het nog goed , want er hebben twee oppasmoeders een goed alternatief begonnen waarbij ze professioneel tot 8 kinderen willen opvangen in een speciaal daarvoor ingericht huis (huizen zijn hier niet zo duur....). Ongeveer 3 km bij ons vandaan. Helaas wordt dit dan wel heel veel duurder , want de creche van de kleuterschool wordt via de gemeente betaald en kost ons maar 100 euro per maand. Die 2 Tagesmuttern (oppasmoeders) ongeveer 400 en een oppas aan huis ongeveer 600-700 euro per maand.
Nu hoop ik dat de kleuterschool bang is voor gezichtsverlies als we ons kind ergens anders heen brengen (dit omdat we letterlijk tegenover de kleuterschool/creche wonen en het dan toch raar is als je je kind elke dag in de auto gaat wegbrengen) en toch een oplossing gaan zoeken.

Maar hoe moet ik me baby opvang voorstellen ? Hoeveel uur is zo´n leidster gemiddeld echt direkt met 1 kind bezig (knuffelen, verschonen, flesgeven , etc.), hoeveel uur ligt zo´n kind zich zelf in een box te vermaken en hoeveel uur slaapt een gemiddeld kind. Kind zou dan vanaf 2 maanden van 8.00 tot 13.00 in de opvang.

Meen dat een leidster in Nederland tot 4 babys onder de 1 jaar mag opvangen . Hoe moet ik me dat voorstellen : rennen die leidsters met 4 babys van de ene naar de andere , of is dat goed te doen.
Hoeveel opleiding heeft zo´n leidster eigenlijk gehad ?? Die oppasmoeders hier mogen met een cursus (meen 160 uur durend of zo) ook tot 4 kinderen per moeder opvangen. En die zijn dan toch denk ik een stuk minder opgeleid.

Wie kan mij helpen om met wat meer onderbouwde argumenten bij de kindergarten/creche voor de dag te komen ????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

14-03-2009 om 12:20

Wat wil je?

Wil je je kind laten opvangen door een instelling die van tevoren al aangeeft dat ze je kind niet de aandacht kunnen geven die nodig is?
Bij ons op het kdv bestond de babygroep uit 7 baby's (tot 1,5) met twee leidsters. Er mochten maximaal 4 baby's tot 1 jaar in de groep zitten. De leidsters draaiden elke dag een dagprogramma waar de heel kleine kindjes gewoon werden ingepast, en ieder kind kon op zijn eigen tijden eten en slapen. Ik snap wel je voorkeur voor een opvang met meerdere leidsters. Ik zou ook niet zo snel 1 persoon de hele dag met mijn kind laten zonder controle.

mir.1

mir.1

14-03-2009 om 18:36 Topicstarter

Vic

In principe is het niet echt het probleem dat het kind op de kleuterschool de aandacht niet zou krijgen, daar zijn gewoon regels voor. Dan moet er gewoon extra personeel ingezet worden of minder kinderen in de groep. En volgens mij kun je gewoon 2 leidsters aanwijzen die de hoofdverzorging op zich nemen , dan hoeft de baby niet bij iedereen in handen te komen.

Waar het de kindergarten leidster vooral om gaat is om het principe dat het kind niet in zijn vertrouwde omgeving blijft en meerdere leidsters krijgt. Alles voor het welzijn van het kind, alleen heb ik andere ideeen over welzijn dan zij (is toch een heel andere cultuur daar in Duitsland). Ze wil dat een kind het eerste half jaar thuis blijft wegens binding en zo, en eigenlijk meent ze dat het beste is dat ik of mijn vriend elternzeit opneemt. Dit is een ouderschapverlof waar je 67% van je loon krijgt van de staat. Op zich leuk , maar ik ben niet zo'n geschikte moeder om met een baby thuis te zitten en mijn vriend heeft nu een deeltijdbaan en houd daarmee zijn werkervaring op peil. Werkgevers zitten er echt niet op te wachten dat hij eventjes een half jaar eruit gaat en je verspeelt er veel good-will mee (als ze al niet een manier vinden om je er uit te gooien).
En wij vinden het ook niet echt een groot probleem als hij werkt, het is tenslotte ook maar een halve dag. Eigenlijk ideaal zo.
Kindergartenleidster haalt het dus een beetje doorelkaar : je hebt weliswaar recht op ouderschapsverlof maar zij gebruikt het meer als dat het daarom vanzelfsprekend is dat je het dan ook neemt, ook al bewijzen veel vrouwen dat er een tijdje uitgaan niet goed voor je carriere is ... (en dan bedoel ik niet met carriere dat je de top moet bereiken, maar meer dat je een normale loonsontwikkeling door kan maken en nog een beetje kunt kiezen wat voor werk je doet). Viel me wel een beetje tegen van iemand die in een gemeente werkt waar familienfreundlichkeit en combineren van beroep en kinderen groot geschreven staat.
Als alternatief zou dan een moeder bij ons thuis kunnen komen, dan blijft het kind in zijn vertrouwde omgeving, maar daar zitten wij weer niet zo op te wachten een weer een vreemde in huis.

Of te wel : het is niet zo dat ze het in de kindergarten niet kunnen, is meer dat ze het niet verantwoord vinden in het algemeen. Met dat oppasmoeder alternatief met 8 kinderen zullen ze al helemaal pedagogisch niet blij zijn (hoewel wij daar nu weer een stuk positiever in staan).

Is alleen dat de kindergartenleidster denkt dat je voor 1 zo'n jonge baby bijna een hele kracht nodig hebt , maar als ik het zo lees mag 1 leidster in Nederland 4 baby's verzorgen.

En dan vraag ik mij af : zijn nu al deze leidsters dan zwaar overwerkt als ze zich met 4 babys bezig houden ?? Ik dacht dat babys ook vaak slapen en gewoon in de box liggen.

Als de kindergarten echt niet wil , dan maar niet, zoeken we zelf een oplossing , waarschijnlijk bij die andere opvang , maar ik hoop toch dat hier een mentaliteitsverandering ontstaat. Als alle ouders zo'n antwoord krijgen, dan is het kleine beetje motivatie van de moeders om meteen weer aan de slag te gaan weer de kop in gedrukt. Als het dan zo onverantwoord is zo'n creche, dan liever niet en liever thuis blijven.....

nieuwkomer

nieuwkomer

14-03-2009 om 21:25

Andere oplossing

Ook in Nederland zijn experts van mening dat kinderopvang in het eerste jaar niet aan te raden is. Maar soms kan het niet anders.
Wij hebben zelf de kinderopvang zo lang mogelijk uitgesteld. Vader heeft na mijn bevallingsverlof parttime ouderschapsverlof opgenomen, en ik werkte parttime.
Ik ben ook zo snel mogelijk met werken begonnen (ondanks spoedkeizersnee en vroeggeboorte). Ik vond dat verplicht fulltime thuiszitten tijdens het bevallingsverlof maar niets. Ik werd daar niet gelukkig van. Maar ik was wel erg blij dat ik daarna parttime ging werken, en rustig kon opstarten omdat mijn vervanger mij nog even bleef bijstaan. Ik was er echt helemaal uit en had tijd nodig om weer op gang te komen en er in te komen. Ook ben ik nog lang heel moe geweest door de keizersnee (= zware buikoperatie). Doordat ik parttime werkte, zag ik mijn kind ook nog vaak zonder continu thuis te zitten - dat vond ik een ideale combinatie. Ook vond ik het een heel fijn idee dat de baby bij zijn vader was als ik werkte. Dat had ook veel praktische voordelen. Geen gestress met brengen/halen naar de opvang en zo. Bij 9 maanden zijn wij met kinderopvang begonnen. Aanvankelijk was ik van plan om pas na een jaar te beginnen, maar dat werd toch moeilijk. Achteraf vind ik het toch jammer dat we niet tot 1 jaar hebben gewacht. De beginperiode was namelijk erg moeilijk voor ons kind. Vanaf 1 jaar begon hij het leuk te vinden, kon hij gaan genieten van de extra's die de kinderopvang biedt.
In jullie geval zou ik serieus overwegen om zelf een tijd parttime te gaan werken. Zo houdt je contact met je werk, maar geef je jezelf ook de tijd om geestelijk en lichamelijk "bij" te komen. Bovendien denk ik dat dit het beste voor het kind is.
Maar parttime kinderopvang zal geen kwaad doen hoor, als het goede opvang is.

mir.1

mir.1

14-03-2009 om 22:09 Topicstarter

Nieuwkomer

Probleem met experts is dat er zoveel verschillende meningen zijn. Klopt ook , er zijn ook veel verschillende situaties en vooral veel verschillende kinderen en ouders.
Als je Nederlandse en Duitse sites leest , dan zou je bijna denken dat het kompleet verschillende wezens zijn Duitse en Nederlandse kinderen. Is ook cultuur bepaald.

Parttime werken zal bij mij juist veel stress opleveren. Dit omdat ik met een klantenbestand werk waarvan je van te voren niet weet hoeveel en wanneer ze aandacht nodig hebben (meestal moet ik dan dezelfde dag nog naar de klant). Flexibele inzet dus. Totaal ben ik maximaal 40 uur van huis weg (inclusief weekenddiensten), dan blijft er ruim tijd over om je kind te zien. Als ik mijn werk perse in een bepaalde tijd moet zien te krijgen , dan geeft dat juist veel stress, want klanten gaan echt niet meedenken. Een kollega van me heeft al eens geprobeerd om parttime te werken, die stond ook stijf van de stress en heeft ook een andere baan gezocht. Weet zeker dat mijn werkgevers het zouden proberen mogelijk te maken om parttime te werken, maar denk niet dat het een goede oplossing is. Geef toch voorkeur aan een minder stressvolle voltijd baan. Zal wel proberen minder uur van huis te wezen, maar als je niet weet wanneer je moet werken , dan moet je toch kinderopvang regelen. Zowiezo is het in onze situatie niet slim om mij heel veel met een klein kind alleen te laten. Ben nu niet echt een baby mamma. Vanaf 3-4 wordt het leuker, maar dan gaat tie zoweizo naar de kindergarten.
Mijn vriend werkt al parttime en zijn loopbaan heeft al een flinke deuk opgelopen bij ons eerste kind. Wil in ieder geval niet dat hij weer een stuk terug valt.

En daarbij hebben wij zelf ook helemaal niets tegen kinderopvang voor een halve dag, ook niet voor het eerste jaar, en afgezien van geld en eventueel niet beschikbaar zijn van een plek blijft er dan voor ons niets tegen spreken om in eerste instantie te blijven werken.
Zien hier in het dorp genoeg voorbeelden van kinderen die nooit in de creche geweest zijn en die zich toch ook niet helemaal normaal sociaal ontwikkeld hebben. Als mijn kind precies zou worden als die kinderen, dan zou de omgeving zeggen : kijk dat krijg je er nu van zo vroege opvang. Heel veel Duitse kinderen die lang bij hun moeder blijven blijken hier met een flinke achterstand in de kindergarten te beginnen.

En je moet ook bedenken : Veel mammas nemen smiddags zo'n jong oppasmeisje voor een paar euro per middag.Zodat mamma even rust heeft. Daar willen wij dan weer niet aan denken. Oppas tieners nemen we alleen als bepaalde oppassers kunnen en het verder echt niet anders kan. Als iemand op ons kind past, dan alleen iemand waar we vertrouwen in hebben.

Of te wel, iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet, maar wij willen graag werk en kinderen kombineren. Zeker omdat onze huidige kombinatie werk-kind ons erg goed bevalt.

Alleen dan nog even de beste plek zien te vinden. Nederland zit dan wel de creche vol en moet je vroeg boeken, Duitsland heeft nog niet zoveel aan de jongste leeftijd te bieden, behalve dan de ouders er toe aan te zetten om thuis te blijven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.