Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Mag gastouderschap via de niet-verzorgende ouder?

Hallo allemaal,

Ik wil jullie het volgende voorleggen.

De dochter van mijn partner (wij wonen niet samen) woont bij hem. Nu werkt hij fulltime en zijn ex-vrouw wil op zich wel hun dochter opvangen na schooltijd omdat zij niet werkt. Op zich de meest ideale opvang.

Maar nu het probleem. De ex-vrouw van mijn partner weigert dit te doen uit naam als moeder (met eventuele aanpassing van kinderalimentatie), maar wil dit alleen als gastouder doen.

Mijn partner wil dit op zich wel doen (via een erkend gastouderbureau) maar vraagt zich af of dit wettelijk mogelijk is, even buiten het feit om dat hij zijn vraagtekens stelt over het al dan een gastouder moeten willen zijn van je eigen kind.

Hoe zit dit wettelijk in elkaar?

Alvast bedankt!

Suus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joer

joer

22-01-2009 om 13:21

Wat een vreemde constructie.

Hoi Suus,

Ik heb geen idee hoe dit wettelijk in elkaar steekt.

Ik denk dat je de situatie moet voorleggen aan het gastouderbureau en bellen met de belastingdienst. Zij zullen wel weten of deze constructie in aanmerking komt voor de tegemoetkoming in de kosten kinderopvang via het Rijk.

Groeten JOER.

Prulletje

Prulletje

22-01-2009 om 23:07

Even een primitieve reactie

Zonder nadenken en zonder enige kennis van zaken komt het volgende bij mij boven borrelen:
BELACHELIJK!
Zo, dat is eruit. Sorry, laat nu de serieuze reacties maar komen.

Prulletje

cqcq

cqcq

23-01-2009 om 10:28

Dat zou mooi zijn...

Maar dat kan gelukkig niet.
====================
Uit de wet kinderopvang:
gastouderopvang: kinderopvang in een gezinssituatie door een ander dan degene die als ouder op grond van artikel 5, eerste lid, aanspraak kan maken op een kinderopvangtoeslag onderscheidenlijk een tegemoetkoming of diens partner, bestaande in de gelijktijdige opvang van ten hoogste vier kinderen in de woning waar de ouder of de gastouder zijn hoofdverblijf heeft;
==============

Een ouder kan niet ook gastouder van zijn eigen kind zijn. Ik zou gewoon een goede NSO zoeken voor het kind, of een echte gastouder. Een moeder die betaald wil worden, daar heb ik ernstige bedenkingen bij. Ik zou de hele discussie met haar niet aan gaan. Het lijkt met geen goede plek voor dit meisje.

Pardon?

nou ik vind dit erg raar!
Wie vraagt er nu geld om voor zijn/haar eigen kind te zorgen!
Daarom alleen al zou ik het kindje daar niet naar toe laten gaan!

Inge M

Inge M

23-01-2009 om 20:20

Zwart betalen?

Als het zijn tijd is en moeder wil oppassen (is wat anders dan voor je kind zorgen) dan is een vergoeding nog niet zo gek.
Maar kunnen ze dat niet zwart doen? Ze spreken gewoon een uurbedrag af dat redelijk is. Tenslotte is zij beschikbaar terwijl ze dat niet hoeft te zijn.

Vic

Vic

23-01-2009 om 20:29

Nettere oplossing

Ik vind het absurd dat een ouder geld vraagt om voor haar eigen kind te zorgen, maar dat terzijde. Om de rare situatie wat normaler te laten lijken, is het misschien een idee om de partneralimentatie te verhogen.

Inge M

Inge M

23-01-2009 om 20:58

Partneralimentatie is niet tijdelijk

Het lijkt me onhandig om partneralimentatie te verhogen voor een tijdelijke situatie. Wie weet hoe lang deze situatie gaat duren?
Stel dat kind na een jaar niet meer bij moeder wordt opgevangen, hoe krijg je de partneralimentatie weer omlaag?

Wit alternatief: moeder inhuren als huispersoneel. Dan betaal je minimaal minimumloon en geen sociale lasten. Hierover krijgt vader alleen geen kinderopvangtoeslag.

Vic

Vic

26-01-2009 om 09:24

Partneralimentatie

Als je zelf, zonder bekrachtiging van de rechter, afspreekt dat je de partneralimentatie verhoogt zolang het oppassen duurt, kun je dat daarna toch weer stoppen?

Suus38

Suus38

27-01-2009 om 13:53 Topicstarter

Dank jullie wel!

Dank jullie wel voor de reacties!

Tja, ik vind het ook belachelijk als ik heel eerlijk ben dat de ex van mijn partner dit zo wil. Maar ja...NSO is niet zomaar geregeld...daar zit een behoorlijk lange wachttijd op hier. Ik ga de wet er ook eens even opnieuw op nakijken, ik kon het eerder niet vinden. Het artikel wat gequote wordt (dank!) neem ik eens extra onder de loep. Ik laat jullie weten wat de uitslag van dit alles is!

Groet, Suus

Suus38

Suus38

28-01-2009 om 12:13 Topicstarter

De beerput is open!

Pfoe, mijn zoektocht heeft een beerput open getrokken.

Terwijl mijn vraag hier liep was omgang via gastouderopvang reeds gestart. Het gastouderbureau dat ingeschakeld was met de vraag of dit kon (exvrouw van partner had meerdere vriendinnen die bij hetzelfde gastouderbureau dezelfde constructie hadden), had aangegeven dat het via de opa- en omaregeling zou kunnen. Contract getekend en omgang was gestart...

In mijn zoektocht heb ik contact gehad met BOinK en daar de vraag neergelegd. Het antwoord was erg duidelijk.

Beste mevrouw ***,

Het is wettelijk niet mogelijk om gastouder te worden van je eigen kind. De overheid geeft geld aan ouders die een ander op zijn kind wil laten passen, maar gaat er vanuit dat de ouder dit zelf kosteloos doet. Bij BOinK zijn wij het ook helemaal met deze regeling eens. Ik hoop dat u vooruit kunt met bovenstaande informatie en wens u veel succes met het organiseren van naschoolseopvang voor uw stiefkind.

Met vriendelijke groet,
drs. ****
Beleidsmedewerker BOinK

Mijn partner heeft naar aanleiding van dit antwoord contact gezocht met het gastouderbureau. Dikke paniek daar en het zou een foutje zijn geweest, ze snapten er niets van!? Toen mijn partner erop wees dat het geen eenmalig foutje kon zijn omdat hij minimaal van 4 dezelfde constructies wist bij het bureau, was de paniek nog groter. Ze gaan het uitzoeken daar...ben benieuwd waar ze mee gaan komen.

Vervolgens heeft mijn partner zijn ex-vrouw gebeld. Blijkt ze toch op de hoogte te zijn van dat ze met iets illegaals bezig is! Pfffff...

Ik hou jullie op de hoogte van hoe het nu verder gaat lopen. Ik ben benieuwd wat het gastouderbureau nu gaat ondernemen om hun 'fout' onder de hoed te houden om zo geen belastingdienst o.i.d. op hun nek te krijgen...

Groet, Suus

mamavogel

mamavogel

28-01-2009 om 16:13

Jeetje

Zijn er dan nog meer mensen die geld krijgen om voor hun eigen kind te zorgen??
Je zou zeggen dat die moeder het juist fijn zou vinden om op deze manier meer tijd aan haar eigen dochter te kunnen besteden. Daar vraag je toch geen geld voor.

cqcq

cqcq

28-01-2009 om 22:40

Moeder niet illigaal....

De moeder mag geld vragen voor het oppassen (vind het heel erg gek en onredelijk). Maar degene die vervolgens hiervoor kinderopvangtoeslag vraagt, die is degene die het geldelijk risico loopt. (en degenen die aangesproken kan worden voor fraude.. niet de moeder dus!)

Als er een contract is moet de moeder betaald worden. Dat er dan vervolgens geen recht is op kinderopvangtoeslag is in dit geval het risico van degenen die de toeslag aanvraagt (de vader dus...). Ik zou deze constructie dus onmiddelijk stopzetten. (en dan wel de opzegtermijnen richting gastouderbureau en gastouder in acht nemen).

Overigens geeft de site van toeslagen wel de indruk dat deze constructie zou kunnen. Volgens deze site heb je namelijk alleen recht op kinderopvangtoeslag als je je kind en belangrijke mate onderhoudt (lees minimaal 408 euro per kwartaal besteed aan je kind...). Als er verder een minimale bezoekregeling is... geen alimentatie betaalt wordt en moeder verder ook niets voor het kind betaald, zou het kunnen dat ze onder dit bedrag blijft... en dus geen recht heeft op kinderopvangtoeslag voor dit kind... en dan dus als gastouder aangemerkt zou kunnen worden voor haar eigen kind (zie het artikel dat ik eerder geciteerd heb).

Blijft dat ik onder geen enkele voorwaarde aan een dergelijke constructie mee zou werken. Ik vind het ook erg schadelijk voor het kind zelf namelijk. Het komt altijd een keer uit dat mama alleen op haar wilde passen als mama betaald werd.... Zo horen ouders niet met hun kinderen om te gaan.

Brianna F

Brianna F

30-01-2009 om 10:17

Geheel hypothetisch

Maar wat in het geval dat moeder verplicht is te gaan werken en dus oppas nodig heeft voor haar kind. Vervolgens gaat moeder werken in de kinderopvang. Zij past dus op andermans kinderen omdat er geld in het laatje moet komen en haar eigen kind moet ze aan anderen overlaten. Dan zou ik lekker thuisblijven en op mijn eigen kind "passen". En daar nog mee verdienen ook.
O ja, dat heet eigenlijk bijstandsmoeder, alleen in het eerste geval verdien je je geld en in het 2e geval krijg je je geld.

Vic

Vic

30-01-2009 om 11:57

Brianna

Ik vind dat een vreemde opmerking van je. Vind jij leidster in de kinderopvang geen baan dan? Een bijstandsuitkering is bedoeld als vangnet voor diegenen die echt niet kunnen werken.

Brianna F

Brianna F

30-01-2009 om 13:58

Vic

Dat heb je mij niet horen beweren, ik vind het alleen vreemd dat je wel op andere kinderen mag passen en het dan betaald wordt en op je eigen kind dus niet.

Vic

Vic

30-01-2009 om 17:17

Zorgen voor

Als je op je eigen kind past heet dat 'zorgen voor' en is dat gewoon een plicht die je hebt. Ik vind het bespottelijk dat een ouder daarvoor geld zou vragen. Wel snap ik de situatie waar een van de ouders besluit om niet te werken om voor de kinderen te zorgen, en dat de andere ouder dat dan compenseert door partneralimentatie te betalen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.