Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Mannen in de kinderopvang

bericht met toestemming geplaatst

Hallo ouders,

Ik ben momenteel bezig met een opleiding spw 3. Nu moet ik een eindscriptie maken en ik heb als onderwerp gekozen over hoe slecht het is gesteld met het aantal mannen dat in de kinderopvang werkt en wat we daar aan kunnen doen. Ik ben namelijk van mening dat het vooral voor jongetjes goed zou zijn om meer mannen in de kinderopvang te hebben. Ze worden toch al groot gebracht in een vrouwencultuur. Denk aan peuterspeelzaal en school. Nu wil ik graag een paar reacties van ouders die hun kind op een opvang hebben waar ook mannen werken en wat hun ervaringen daar mee zijn. Mag positief en negatief.
Alvast bedankt.
Groeten van Ester Kuilder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Olielamp

Olielamp

25-11-2009 om 11:24

Wij hebben op de BSO een tijd een mannelijke kracht gehad. Was inderdaad heel fijn voor de jongens. Maar ook de meiden dweepten met hem. Hele leuke en actieve vent.
Maar we hebben ook een tijd een dame gehad die zich heel "jongensachtig" gedroeg. En die was onder de jongens ook heel populair. In de vakanties is er af en toe een inval jongen. Maar die ken ik niet goed.
De huidige leidsters van mijn dochters groep zijn wel heel betrokken maar vooral dol op knutselen en oorbellen maken. Dat vind mijn dochter wel heel leuk. Maar de jongens zijn meer voor zichzelf aan het spelen. De huidige leidsters van de jongste groep zijn van het type "ik zit op een bankje en ik klets".
Ik zie het ook op de manege trouwens. De jongens zijn heel blij dat er nu een paardrijleraar is in plaats van al die leraressen en meiden. En ik heb het idee dat er ook ineens meer jongens zich inschrijven voor de ponykampen.
Ik denk dus dat het voor iedereen beter is om de man/vrouw verdeling iets natuurlijker te maken.

Hanne.

Hanne.

25-11-2009 om 11:34

Positief

Hier heel positief, op het KDV is er incidenteel een mannelijke invaller. Het is de enige invaller OOIT waar mijn kind de naam meteen van kende. Ze wordt ook helemaal vrolijk als ze hem ziet. Ik heb alleen geen idee wat hij anders doet dan de leidsters.

Merk wel dat de leidsters er moeite mee hebben. De eerste keer werd ik 's morgens specifiek ingelicht dat er een invaller was en dat het een man was. Over andere inval wordt ik nooit van te voren ingelicht.

Op de BSO is ook een mannelijke inval leider, maar daar heb ik weinig zicht op. Heb het gevoel dat dat mijn zoon niet veel uit maakt.

Ik deel je mening trouwens dat het goed is dat kinderen meer mannen in de opvang tegen komen. Als ik naar mijn kinderen kijk zullen ze, naast de inval leiders, van kdv tot het einde van de basisschool geen mannen tegen komen. Vraag me alleen af waarom dat volgens jou alleen goed voor jongens zou zou zijn, en niet voor meisjes?

ps: ik heb het vermoeden dat de kinderen die naar een KDV over het algemeen NIET de kinderen zijn die naar de peuterspeelzaal gaan. In mijn omgeving is het in iedergeval of of.

Hier op de BSO van de kinderen ook een vaste mannelijke kracht en op de vakantie BSO ook een vaste mannelijke kracht.

Wat wil je specifiek weten? Heb je concrete vragen?

GR Pham

Ook positief

Beide kinderen (jongen en 2 jaar jonger meisje) hebben een paar jaar geleden op hun kdv in de groep 2-3 jarigen een man als 'juf' (zoals ze dat zelf noemden) gehad. Was leuk en goed. Nou was die groep toch al wat 'stoerder' dan de andere peutergroep waar alleen vrouwen werkten, dus alleen aan de man zal het niet gelegen hebben. En een keer zelfs gehad dat de vaste mannelijke kracht er was maar zijn vrouwelijke collega ziek, en dat er toen een man als inval bij kwam - 2 mannen op de groep!
Verder nu een op hun school een meester in groep 3, en een meester in groep 4 - toch heel aardig als ik zo eens om mij heen kijk.

Caroro

amk

amk

25-11-2009 om 22:18

Beleid

op de bso van mijn dochter is het bewust beleid dat er elke dag tenminste 1 man onder de begeleiders is.
Meestal zijn er 2.
Ik vind het een verademing. Mijn dochter is wat moeilijk in de omgang met mannen anders als haar vader, en nu gaat dat een stuk beter.

Het is erg leuk om te zien hoe zo'n stoere knul met 2 meisjes van net 4 naar de bus sjeest zodat ze optijd kunnen eten tussen de middag. (ja de bso haalt op voor de warme lunch)
De kleine meisjes dwepen ook allemaal met de heren.

Op het kdv heb ik geen mannelijke leiding meegemaakt alleen in de vorm van congierge/techneut.

Ook

In de 2 jaar dat zoon op het kdv zit is er denk ik 1 jaar een jongen geweest. Hij begon als stagiere die van alles en nog wat deed en later kwam hij op zoon's groep. Ik vond het wel leuk, want voor de rest zijn het meisjes/vrouwen. Die jongen vond ik trouwens niet heel erg mannelijk/macho, maar zoon trok toch naar hem toe.

Positief!

Op BSO van oudste liep een tijd twee heren rond, ik vond het een bijzondere goede combinatie, zeker voor de wat oudere jongens, die voor "stoere" dingen toch meer naar hen toe trokken. Helaas nu alleen nog maar dames. (overigens zeer tevreden

Op KDV van jongste zit (nog) een mannelijke medewerker, helaas gaat hij binnenkort het KDV verlaten.

Ik zou het een hele goede zaak vinden als het meer gestimuleerd zou worden, dat mannen dit beroep zouden kiezen.

Een mannelijke medewerker op een babygroep bij een KDV vind ik persoonlijk wat vreemd ogen. Waarom? Tja, dat getuttel met baby's lijkt me toch wat meer voor vrouwen. Ik ken in ieder geval geen vaders die meer tutten met hun baby's dan hun partner. Ongetwijfeld zijn zij er wel, maar mss een andere beroepskeuze?

Linda

sjaan

sjaan

30-11-2009 om 16:49

Kdv en bso

Bij mijn jongste zat toen ze op de baby groep zat een mannelijke stagaire. Geweldig! Ik vond het in het begin een beetje een bijzonder gezicht tussen al die vrouwen, maar hij deed het geweldig. Hij was vooral aan het dollen met de kinderen, maar ook knuffelen, luiers verschonen. Geweldig! Ze doen alles net even anders en dat maakt het gewoon een leuke combinatie. Helaas heeft hij na zijn stage voor een andere richting gekozen, want hij was super geschikt. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n jongen zich niet helemaal thuis voelt in de vrouwen cultuur, want dat is het toch wel op het KDV.

Op de BSO hebben ze ook een vaste mannelijke kracht en 1 invaller. Heel leuk! De meiden zijn helemaal gek op hem en de jongens ook. Voetballen is nu vaste prik. En ik vind dat de mannen hele andere ideeen hebben als hun vrouwelijke collega's en die mix maakt het juist zo leuk. Vooral op de BSO.

Ik denk dat kinderen vooral inderdaad op jonge leeftijd heel veel met vrouwen te maken krijgen. Op het KDV of de PSZ werken toch bijna alleen maar vrouwen en op school wordt er in groep 1 en 2 toch voornamelijk door vrouwen les gegeven. Op de hogere groepen zie je wel meer meesters voor de klas, hoewel dat bij ons op school pas vanaf groep 5 is. Tot en met groep 4 hebben ze hier een juf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.