Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

moeder in psychiatrische crisisopvang

Hallo,

Een vriend van mij is vader van 2 prachtige zonen, eentje van 3 en eentje van nog geen jaar. De moeder is opgenomen in psychiatrische crisisopvang, duur onbekend. 
Hij werkt 6/7 en heeft in de maanden hiervoor al meermaals zorgverlof of afwezigheid moeten opnemen dus opnieuw lange afwezigheid vanop het werk kan hij zich niet permitteren.

Heeft iemand weet van een organisatie waar hij beroep op kan doen voor de opvang van de baby als hij uit werken is. Bestaat er geen opvang bij psychiatrische crisis als ondersteuning
De financiële kost van een nanny of kinderoppas ligt te hoog om dit fulltime te gaan betalen.

Moet er wel even bijzeggen ze wonen in België, niet Nederland !

Alvast bedankt om even mee te brainstormen


Bestaat in België nog zoiets als gezinszorg (via familiehulp of zoiets)? Tsjor

Andere mogelijkheid: kinderen bij familie. Of toch: minder werken. Tsjor

Heftig hoor! Toen mijn schoonzusje bijna 1 was (en mijn exman 11) is mijn schoonmoeder ook bijna een jaar op de PAAZ geweest. Hierdoor is de hechting met schoonzusje niet heel goed gegaan ook. Dus buiten het opvangprobleem zou ik ze wel aanraden om daar wel aandacht voor te hebben. 
Voor België zou ik geen oplossing weten. Ze kennen daar geen WMO ed. 
Wellicht dat de gemeente of de ziektenkostenverzekering iets kan betekenen daar? 

Elfje88

Elfje88

18-02-2023 om 11:55 Topicstarter

Ja we hebben hier ook gezinszorg maar dit is bijna uitzonderlijk toegankelijk voor opvoedingssituaties die vastlopen. En dit is nu niet echt geval, het is gewoon een ouder die even uit het gezin weg is maar de opvoeding an sig loopt wel. Ik kan zeker bij hen horen maar vrees er voor.
Bij familie/vrienden is bijna geen optie ivm werk, hebben eigen kinderen , geen zin, etc ! Voor elke dag een andere oplossing zoeken is niet ideaal!

Bedankt toch

Voor zover ik (als Belgische) weet, is er in België geen speciale opvang voor kinderen van wie de ouders ziek zijn. Het is dan opvang door familie, crèche of onthaalmoeder, de laatste twee binnen de openingsuren. En ik denk dat je anders al onmiddellijk overgaat naar pleegzorg. Maar dan komen de kinderen (tijdelijk) niet veel meer thuis. 

Misschien iemand uit de buurt die niet werkt, tegen betaling de kinderen laten opvangen tijdens de uren dat het nodig is met desnoods ook soms overnachting?

Geen kennis over België maar misschien heb je hier iets aan. 
In Nederland was dit vroeger ook een probleem waardoor menig kind door vader aan Jeugdzorg is meegegeven wanneer hij ging werken. Die kinderen komen eigenlijk niet meer terug ivm hechting etc.. tegenwoordig bestaat er in Nederland de mogelijkheid om moeder mét kind op te nemen. Bestaat zoiets niet in België?

je kunt je niet ziek melden ?

een werkgever heeft altijd mogelijkheden om buiten de in Cao of wet geplaveide banen maat werk te leveren in het kader van goed werkgeverschap en duurzame inzetbaarheid. Zeker met de huidige arbeidsmarkt is het zaak alle medewerkers binnenboord te houden.

Aanpassingen in werktijden, locaties of taken zijn altijd mogelijk als medewerker en werkgever creatief denken.
Ik ben ten tijde van mijn scheiding door mijn werkgever bv een week of 2 vrij geroosterd om orde op zaken te stellen. Dus niet ziek, geen verlofdagen opgenomen maar ook niet gewerkt. Waarom geen verlofdagen: omdat je die nodig hebt om energie op te doen was het argument van mijn werkgever.

kan het kind met de moeder in de kliniek blijven?

Een kinderdagverblijf of gastouder lijkt me dan toch de enige oplossing? In Nederland weet ik dat er via de gemeente een plaatsing kan worden aangevraagd wanneer er echt nood in een gezin is. Wie weet in Belgie ook?

Knutselkei schreef op 18-02-2023 om 13:21:

Een kinderdagverblijf of gastouder lijkt me dan toch de enige oplossing? In Nederland weet ik dat er via de gemeente een plaatsing kan worden aangevraagd wanneer er echt nood in een gezin is. Wie weet in Belgie ook?

Is dat geen jeugdzorg? Dan ben je kind kwijt.

Treurniet schreef op 18-02-2023 om 13:08:

kan het kind met de moeder in de kliniek blijven?

Het gaat over crisisopvang. Lijkt me niet de juiste plek en tijd om bij moeder te zijn. 

Philou schreef op 18-02-2023 om 13:23:

[..]

Is dat geen jeugdzorg? Dan ben je kind kwijt.

Nee hoor,deze kinderen zijn dan bij ons in de kinderopvang geplaatst en gaan savonds gewoon naar de ouder. Het zijn wel echt uitzonderlijke crisisgevallen die een plaats krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.