Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

over the top schijnveiligheid?

Overdag, twee bolderkarren met kinderen er in (jaar of 3-4)en duwende begeleidsters op trottoir. Allen, óók de kinderen in bolderkar, met fluorescerend hesje aan. Waarom? Wat kan er mis gaan dat iedereen een veiligheidshesje nodig heeft? Welk gevaar zie ik niet dat er kennelijk potentieel wel is?


nou och

Triva begint over 'martelen' dus tja... En waarom vind je het nodig om te zeggen 'ook geen beter mens'? Zeg ik dàt dan?

Niks hoor. Ik weet wel dat mijn kinderen het niet hadden kunnen waarderen, aan een touwtje meegevoerd worden. En ik als ouder ook niet. Dat maakt ons niks beter of slechter dan een ander, het is gewoon maar een mening hè.

Kaori

Kaori

18-11-2017 om 22:15

aan een touwtje

ik neem aan dat jouw kinderen ook jouw hand vast hadden tijdens het lopen?

Bij gebrek aan handen een touw met lussen.

Wordt ook op scholen en kdv gebruikt om het ontruimingsplan te oefenen. Heel handig om dat regelmatig te gebruiken dan zijn ze er aan gewend en ontstaat er niet gelijk paniek als dat ding een keer voor het echie te voorschijn wordt gehaald.

saar

saar

18-11-2017 om 23:36

nou, laatst

liep hier zo'n relaxte moeder met een paar kleine ukkies, vast een feestje oid. Ze liep er heel stoer bij.
En ik kon flink op de rem trappen, want een aantal van die ukkies liepen zo de straat op, negeerden het stoplicht.
Eng hoor!
Een touw was hier wel zo veilig geweest misschien.
Vond zelf een feestje ook altijd spannend, vooral onderweg, toen ze nog klein waren. Je kent die vreemde kindjes niet zo goed, weet niet hoe ze zich in een groep bewegen etc. Altijd zo opgelucht als we veilig thuis waren.

De elektronische kinderkar

Een touw met ringen die de kinderen dienen vast te pakken om zo in het gareel te blijven, biedt ook geen garantie. Ze kunnen de ringen zo loslaten als ze een leuk hondje willen aaien.
Maar hier zi eik ook steeds vaker de elektronische kinderkarren van de opvang, gevuld met wel 6 kinderen door het verkeer rijden. De opvallende karren lijken veiliger dan een touw, alleen rijden de bestuurders nogal stevig door.
Je weet gewoon niet wat je ziet! Ik ben blij dat ik geen kleine kinderen meer heb. Veiligheid versus tijd.
Dus als ik kinderen met opvallende hesjes zie, snap ik dat dit is om minder tijd te verspillen aan koppies tellen. Ook de touw met ringen doen mijn wenkbrauwen niet optrekken. Zowel de ringen als de hesjes baren mij nog geen zorgen. De grootste schijnveiligheid schuilt in de e-Bike kinderkarrenen hun opvallende kleuren.

Silone

Silone

19-11-2017 om 13:50 Topicstarter

o maar die ken ik dan weer wel

Volgens mij hier in de stad (groot dorp eigenlijk) niet, maar bij kdv/bso in buitendorpen wel. Daarmee worden ook de kinderen van school gehaald.

Triva

Triva

19-11-2017 om 15:21

waarom is de stint nu weer onveilig?

Ze rijden hier ook rond, niks mis mee, ook in een auto kan de chauffeur onveilig rijden en bij het vervoer aan een touw kan er ook van alles mis gaan en dan heb ik het nog niet eens over de ongelukken die gewoon op de buitenspeelplaats kunnen gebeuren.

O..oo

Ook die hebben we ....met 2 snelheden slak en haas met een maximumsnelheid van 15 kilometer per uur, al zou hij 25 km per uur mogen.

Te snel en onbekend

De karren kunnen 17 km/u. Soms zie ik medewerkers rijden en vraag ik mij af of ze de aanwezigheid van overige verkeer niet onderschatten. Te snel ook nog even een stoplicht willen pakken, ervan uitgaande dat ze gezien worden. Of een bocht insturen terwijl met name fietspaden net voor of na een brug smaller zijn dan fietspaden op rechte stukken. Het gevaar zit hem in de onderschatting op drukke plekken.

Maar zo reed een gebruiker een kar de gracht in omdat deze per abuis op de gasknooppunt drukte ipv de remknop.
En op een landelijke lokatie belandde een kar in de sloot omdat een kind aan het stuur trok.

Het zijn wel vervoersmiddelen waar met name kinderen redelijk onbeschermd met een tamelijk hoge snelheid van A naar B gaan. Overig verkeer is nog niet zo bekend met hun aanwezigheid en snelheid binnen het verkeer.
Als een Stint een langzamere fietser op het fietspad wilt inhalen, maar het pad is amper 1,5 m breed, heb je wel een probleem. Een stint vraagt veel van de kwaliteiten van bestuurder, dat is mijn bezorgdheid. De sites over de stint gaan uit van ideale omstandigheden en roemen de wendbaarheid en milieuvriendelijke manier van vervoer.
Zo positiefdat ze over de knelpunten heen dansen.

Een personenvervoersbus kan ook betrokken raken bij een ongeluk. Maar de omvang biedt net wat meer bescherming.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-11-2017 om 22:37

Ach Flanagan

17 km/u, daar fietst menig fietser op z'n gemakje langs. Dus nee ik zie het gevaar ook niet zo bij deze nieuwigheid.

Ginny,

Een fiets is een stuk smaller en ja, die kan makkelijk een andere fiets inhalen. Het gaat om het feit dat zo'n kar te breed is voor een standaard fietspad. Zeker in de grote steden.

Erica

Erica

20-11-2017 om 06:48

Ik zie het ook niet

misschien moeten we de grote stad (Amsterdam?) erbij denken. Bij ons rijdt de bso fiets (www.tolkampmetaalspecials.nl) rond. Ook leuk.

Triva

Triva

20-11-2017 om 07:52

tja

In de link die jij geeft staat dat ze 15 km per uur gaan en elk vervoermiddel is iets wat je moet leren besturen. Als ze bij jou zo gevaarlijk rijden: waarom klaag je er dan niet over bij die BSO of KDV?

Ja ze rijden hard maar 15-17 km per uur is niet extreem, het lijkt hard als ze anderen inhalen.

15-17,

Om het even. Als in druk verkeer onverwachts iemand voor de kar duikt, zijn ze niet zo wendbaar meer en ze staan ook niet meteen stil.
Maar als je zelf in een gebied woont met brede fietspaden en ruime bochten, kan ik mij voorstellen dat het een veilig transportmiddel lijkt.

Hier in de buurt lopen de kleine turven met een geel hesje zodat je ze minder snel over het hoofd ziet.
Maar als ik in het centrum aan het sporten ben en op een drukke kruising die karren voorbij zie gaan, ben ik minder overtuigd van de schijnveiligheid die de opvallend geverfde kinderkarren uitstraalt.
Maar misschien zeur ik wel, want in het centrum is het sowieso ieder voor zich.

Kaori

Kaori

20-11-2017 om 09:30

hier in de stad

Hier hebben ze ze ook in de stad. Drukke stad, je fietsroute 's morgens is meestal anders als je fietsroute 's avonds omdat ze noord-zuid aan het verbouwen zijn (al jaren)

Het is veiliger dan met een groep kinderen op de fiets te rijden. Grachtje op, grachtje af. Die bakken vallen erg op en als bestuurder sta je vaak hoger dan de fietsers. Je hebt beter zicht. Ze staan verdomd snel stil die Stints als het moet.

Net als het andere verkeer moet je er mee leren omgaan. Als BSO krijg je eerst les voor je er mee de weg op gaat.

Ik had graag gewild dat ze die in dochters kdv/bso tijd hadden ipv met al die kinderen op de fiets.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2017 om 17:23

Kaori

Voor die wagentjes, reden hier personenbusjes voor vervoer van en naar de BSO.

Ik wist niet dat dit Stints zijn, dus weer wat geleerd. Maar ik vind ze erg opvallend. Die zie je niet zomaar over het hoofd. En op de een of andere manier staan de bestuursters er áltijd breedlachend op. Je wordt er blij van .

ja kaaskopje

eerst is t een verkrampte grijns als je les krijgt en daarna is t leuk
De taxibussen hebben we ook nog nog maar wel steeds minder.

De jurist spreekt

https://www.facebook.com/Rollebol/videos/1012630788756743/

O, wat hebben ze een pret en wat gaan ze hard, roepen ze zelf.
Gelukkig dat het in een stil straatje is..

http://www.nienhuisjurist.nl/de-elektrische-bolderkar/

De schadejurist heeft een andere mening over over dit transportmiddel.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2017 om 22:10

Flanagan

Ik kom je tegemoet: ze zouden kunnen overwegen om de kinderen een helmpje op te doen. Dan zijn de schedeltjes in ieder geval beschermd.

Ik vind dat je een beetje zeurt, sorry. Natuurlijk is dit vervoer niet dusdanig veilig dat er niets kan gebeuren, maar dat is de fiets ook niet, de bakfiets van ouders ook niet en ook ingegordeld in een auto kan er nog steeds van alles misgaan. Als je op een gewone fiets een beetje tempo maakt, gebeurt er ook heel wat als je een botsing krijgt, of een hobbel op de weg over het hoofd ziet. De kleur van de Stint is opvallend, ook voor automobilisten. Het is ook best een bakbeest.

Kijk hier eens: https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-verschillende-type-fietsen-vergeleken/

Zijn er ook beelden uit jouw woonplaats waarin je kunt zien dat de situatie gevaarlijk is?

Met dezelfde snelheid

Link 1 laat zien hoe rap men door het verkeer rijdt. Gelukkig zit er alleen maar post in de kar. Maar de bediening is hetzelfde en het doel ( snel verplaatsen) ook.

https://mobile.twitter.com/susannebalm/status/807550586270924800

Link 2 laat zien wat er kan gebeuren als je afgeleid bent en de knop in haasje-stand staat ipv schildpad.. die postbode wilde remmen ipv gasgeven. Het gaat erom dat je heel alert moet zijn dat je wel in schildpad stand vertrekt. Ergens zijn het leuke racemonsters zoals een Squad waarbij je snel de kracht kan onderschatten. Met name als je de brug af gaat. En die rijlessen bij de filmpjes van een KDV stellen m.i. ook niet veel voor.

http://www.at5.nl/artikelen/170129/bakfiets-van-postnl-te-water-in-herengracht

We wachten wel af of de veiligheid daadwerkelijk in het geding komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2017 om 01:35

Flanagan

Ik weet niet in welk tempo jij je op de fiets voortbeweegt, maar als je dit al 'rap tempo' noemt, dan kan dat niet erg snel zijn. Je kunt aan de fietser die filmt zien, dat die regelmatig de trappers stilhoudt en af en toe even een extra vaartje moet maken, maar allemaal op een zeer normale snelheid, zeker voor jongere mensen. Ik denk dat ik sneller rij met mijn e-bike. En nee ik heb niet zo'n supersnelle e-bike. Mijn zus heeft een e-bakfiets. Omdat die logger is, de bochten wat stroever maakt, gaat dat minder vlot dan met mijn fiets. Ik moet regelmatig inhouden, zodat ze weer aan kan sluiten.

Net als ieder vervoersmiddel is het met een stint natuurlijk ook zo dat je over voldoende rijvaardigheid moet beschikken en de verkeersregels niet aan je laars lapt. Inderdaad heel prettig dat de stint die in het water is beland geen kinderen vervoerde, maar de vraag is natuurlijk of mensen die kinderen vervoeren die risico's nemen. Je bezorgdheid doet me een beetje denken aan de zorgen die mensen hadden toen ze voor het eerst een locomotief zagen rijden. Dat kon nooit goed gaan, zo'n snel ding.

Helaas gaat het inderdaad af en toe niet goed, maar zet dat naast ongelukken met fietsen, auto's en zelfs de benenwagen, waarbij kinderen betrokken zijn en vraag je dan af waarom je uitgerekend bij de stint denkt dat kinderen daar teveel gevaar in lopen.

Te smal

'Over een toename van het aantal bakfietsen en andere al dan niet gemotoriseerde karretjes waarin kinderen worden vervoerd maakt de Fietsersbond zich geen zorgen. Hoe meer karretjes immers, hoe minder auto's op de weg.

Van Es: "Waar we ons wel zorgen over maken is de infrastructuur die in veel gemeenten niet is aangepast aan de stromen fietsers. Fietsstroken zijn te smal voor al die fietsen met bakken, mandjes, kratjes, karretjes maar ook e-bikes, racefietsen en andere snelle fietsen. In overleg met de gemeenten proberen we er voor te zorgen dat bij reconstructies of aanleg van nieuwe wegen de fietsers de ruimte krijgen die hun toekomt."'

https://www.bndestem.nl/brabant/grote-voertuigen-zijn-en-blijven-gewoon-heel-risicovol-in-het-verkeer~a1be0092/

De e-bakfietsen zijn al ongemakkelijk te ontwijken vanwege dat uitstekende voorwiel waardoor de draaicirkel groter is dan bij een fiets of een scooter. Een stint is nog breder en moeilijker te ontwijken omdat de paden te smal zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2017 om 10:28

Beleid fietspaden e.d.

Dat er nagedacht moet worden over wie waar mag rijden en wat de gemeente daarvoor moet aanleggen, is echt broodnodig. Het zou heel dom zijn om nieuwe, ook nog schonere, mogelijkheden van de weg te houden tot de overheid, stads- of landelijk, het geld bij elkaar geschraapt heeft.

Triva

Triva

21-11-2017 om 10:53

bizar

dat je je punt wil maken met die karren van Postnl. Die ene kwam in het water tijdens het leerproces, daarna is dat niet meer gebeurd. Verder rijden die dingen helemaal niet zo snel.

Bizar

Bizar Triva, dat er voorbijgegaan wordt aan de boodschap in het filmpje op zich. Het maakt mij geen fluit uit welke naam op een kar staat. Het zegt niets over een bedrijf maar hoe een middel waar je met een simpele druk op de knop al de fout kan ingaan als deze ook maar even in de snelstand staat.
Maar ook de volgende link laat zien wat er kan gebeuren als onbedoeld aan een stuur wordt getrokken.

http://m.westlanders.nu/nieuws/bolderwagen-met-kinderen-te-water-14435/

Ik hoop dat ik nu weer niet een andere groep tegen de schenen schop. Het gaat mij om een gevaar in een kleine hoekje. De mate van gemakzucht viel mij ook al op in het filmpje in de eerste link in #49. Eigenlijk hebben ze een spiegel nodig om te zien of ze worden ingehaald. Net als een scooter.
Het is net of een bestuurder van het gevaarte andere weggebruikers dwingt om rekening met hen te houden ipv andersom. Eerlijk gezegd vind ik dat ook met die bakfietsen waar ouders hun kinderen voorin plaatsen: 'Owee als je geen rekening met mij houdt. Er zitten wel kleine kinderen in.' Vaak staat zo'n voorwiel voorbij de stopstreep.
Maar nu ga ik wel erg Off topic.

Kaori

Kaori

21-11-2017 om 13:25

Flanagan

aan elke vorm van transport zijn risico's verbonden. De risico's van een stint zijn vergelijkbaar of lager dan die bij een fiets. Zeker wanneer je het vergelijkt met een groep fietsende kinderen.

Er vallen meer doden en gewonden door het gebruik van een auto per km dan door de stint.
Ga je nu ook geen auto meer gebruiken?

Schijnveiligheid

Kaori, het draadje ging over schijnveiligheid. De KDV doet overkomen alsof de stint veilig is. Toch vind ik een personenvervoerbus veiliger dan een stint. Alleen vraagt een bus meer planning en is het duurder.
Verder zie ik op straat amper kinderen van een kdv op de fiets. Ze stappen in een bus of gaan lopend of met de tram.
En ja ik gebruik zowel de fiets als een auto. In beide gevallen ken ik mijn verantwoordelijkhedi. Daarnaast heeft onze Zweedse auto ook een stevige bumper en zijn wij beter beschermd in het verkeer dan auto's zonder botszone.
Vroeger hadden we een auto zonder kofferbak. We waren blij dat de kinderen nog niet geboren waren toen deze van achteren werd aangereden. Onze eis voor de vervangende auto werd een auto met een redelijke kofferbak.
Ik betaal graag voor wat extra veiligheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2017 om 14:57

Flanagan

Ik vind het een beetje gek dat je schrijft 'ik ken mijn verantwoordelijkheid' en daarmee suggereert dat jij dat wel doet en stint-bestuurders niet. Dat je een veilige auto hebt, is fijn, maar je rijdt ook op een fiets rond, met kreukbaar metaal en onbeschermde lichaamsdelen. Ik neem aan dat je daar ook kinderzitjes op had? Verkeersveiligheid moet van twee kanten komen. Ook in een auto blijf je kwetsbaar.

Je lijkt de het verantwoordelijkheidsbewustzijn van anderen in twijfel te trekken, waarom?

Kaaskopje

Het was meer een reactie op de flauwe vraag van kaori of ik dan ook geen auto meer reed. Als een draadje zo verder gaat, vind ik dat een dooddoener.

We hoeven niet uit dit verschil van visie te komen. De ene vind het niet gevaarlijk, de ander wel.

En ik trek de verantwoordelijkheid van anderen niet bij voorbaat in twijfel. De paden zijn gewoon te smal en naar mijn mening niet geschikt voor een Stint. Hoe makkelijk het ook voor een KDV ook mag zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2017 om 19:40

Ik vind... Flanagan

En daar ga je de mist in. Het is helemaal nog niet gezegd dat die Stint onveiliger is dan een taxibusje.
Jij vind het er onveiliger uitzien, en dat komt met name omdat jij de snelheid van dat ding via je scherm niet goed kunt inschatten.

Hier rijden ze ook en kan het prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.