Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

over the top schijnveiligheid?

Overdag, twee bolderkarren met kinderen er in (jaar of 3-4)en duwende begeleidsters op trottoir. Allen, óók de kinderen in bolderkar, met fluorescerend hesje aan. Waarom? Wat kan er mis gaan dat iedereen een veiligheidshesje nodig heeft? Welk gevaar zie ik niet dat er kennelijk potentieel wel is?


Half a twin

Half a twin

17-11-2017 om 19:19

onderweg naar de speelplaats?

En alvast binnen iedereen een hesje (met opdruk van het Kdv/BSO) aan gedaan, zodat ze straks goed weten welke kinderen ze bij zich hadden?
Zag het jaren geleden al in de speeltuin aan het eind van de straat, daar kwamen soms kinderen van 2 BSO' s tegelijk spelen. De ene BSO met paarse hesjes en de andere met gele. Leidsters ook. Iedereen wist wie waar bij hoorde.

vlinder72

vlinder72

17-11-2017 om 19:23

Kwijtraken

Die hesjes hebben ze aan om de kinderen in de speeltuin te herkennen. Je neemt zo een verkeerd kindje mee als er meer groepen ergens spelen.

serieus?

Leidsters die zo'n hesje nodig hebben om kinderen te herkennen??

Tijd voor een andere crèche, denk ik dan

Jippox

Ze moeten ze snel kunnen herkennen terwijl ze door elkaar rennen in zo'n speeltuin om ze snel te tellen of ze er alle tien nog zijn. Best handig dan zo'n vestje.

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-11-2017 om 20:30

Of shirtje

Met schoolreisjes krijgen de kinderen toch meestal ook een shirt van school aan? Heeft dezelfde reden lijkt me

Jippox

Ik herken mn kids v d groep echt heel snel en goed hoor ,maar ik kan me voorstellen dat als er veel meer kinderen rondlopen t best handig is dat je hesjes kan tellen. Want al die staartjes of korte koppies lijken aan de achterkant best op elkaar. Zeker als ze rondrennen. Ik denk dat t de kinderen wat vrijheid geeft juist omdat je ze dan van een afstandje makkelijk kan herkennen. Idd net als schoolshirts,zo zie ik t.
Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt omdat de speeltuin rustig was op t moment dat wij er waren, maar collega die naar een pretpark mocht op uitnodiging had ook hesjes met logo erop

Ad Hombre

Ad Hombre

17-11-2017 om 22:33

Jippox

Ik herken soms mijn eigen kinderen niet eens. (en zoveel heb ik er nou ook weer niet)

Haha Ad Hombre

precies mijn idee.

Toen mijn kinderen (3) klein waren gaf ik ze ook altijd opvallende kleding aan (vaak oranje) zodat ik ze kon herkennen tussen alle roze en blauwe kinderen...

Lente

Lente

17-11-2017 om 23:34

Met uitstapjes kregen mijn kinderen ook dezelfde kleur aan

Allebei een rood of kobaltblauw shirt. Zodat ik alleen in het rond hoefde te scannen om ze in de gaten te houden.
Scheelde een hoop onrust bij mij. En zij kregen daardoor meer ruimte om te spelen

Homogene populatie

Nou vindt iedere ouder zijn kind heel bijzonder en uniek, maar als het er op aankomt is het nog best lastig jouw sneeuwvlokje te herkennen in het zwembad, op het hockeyveld of soms zelfs op het schoolplein, zo tussen leeftijdsgenootjes die er uiteindelijk eigenlijk best wel allemaal zo'n beetje hetzelfde uitzien.

skik

tuurlijk

Ik herken ze ook niet altijd meteen in een groep, maar ik heb toch echt nog nooit het verkeerde kind mee naar huis genomen...

Tijgeroog

Tijgeroog

18-11-2017 om 11:30

Gewoon handig

Met een groepje kinderen met knalgele hesjes zie je het meteen als er eentje opeens de andere kant op loopt. Bij een kindje met een donkerblauwe jas kan het er een van jou zijn, maar ook een ander. Bovendien zullen er soms nieuwe kinderen zijn die nog niet zo ingesleten zijn, en nieuwe leidsters, of een vervanger ivm ziekte. En er blijven veel minder kinderen over die je moet "scannen" als je rondkijkt. Ook van grote afstand zijn ze nog duidelijk herkenbaar.

Silone

Silone

18-11-2017 om 11:54 Topicstarter

hmmm

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie in de woonplaats is, maar hier kun je op een speelpleintje midden op de ochtend, als basisscholen aan zijn, blind een kanon afschieten zonder iemand te raken. Als de leidsters zin hebben in een flinke wandel is er een grotere speeltuin in een park verderop, maar ook daar krioelt het eind november niet van de kinderen.
En dan nog een vraagje, als dit zo gemeengoed is, kun je dan je kinderen wel terug vinden als IEDEREEN zo'n hesje aan heeft, of zijn er afspraken welk kdv welke kleur mag dragen?

KD

KD

18-11-2017 om 12:19

Idd

Met mijn collega telde ik elke 5 minuten om beurten de kinderen, ook op de speelplaats bij de opvang. Je hebt er Houdini's bij dat wil je niet weten!
Dat tellen gaat sneller met bv een geel hesje aan. En zelfs dan heeft er soms eentje zich uit het hesje gewurmd...

Half a twin

Half a twin

18-11-2017 om 12:34

Ieder KDV/BSO zijn eigen hesje

Alle organisaties in het dorp hier die kinderopvang aanbieden hebben hesjes in eigen kleuren en/of een logo van de organisatie erop.
Geen idee of dat afgesproken is of eigen initiatief, mijn kinderen zaten niet op KDV of BSO.
Vond het wel makkelijk; als ik in de speeltuin een kind uit de draaimolen zag vallen kon ik het zonder vragen (die door het gehuil toch niet beantwoordt werden) terugbezorgen bij de verantwoordelijke leidsters.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-11-2017 om 12:49

Silone

Nu is het rustig in de speeltuin. Maar misschien gaan ze ook wel eens naar de supermarkt, waar het drukker is. Of is er toch nog een andere groep. Of komen ze er ook in de zomer. En dan is het praktisch als je niet per keer hoeft in te schatten of het nodig is, maar gewoon altijd standaard die hesjes aantrekt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-11-2017 om 13:06

Regelgeving

Het zal wel ergens in de regels staan. De (oudere)kinderen die hier door de bso bij school worden opgehaald krijgen ook zo'n vestje aan. Het is misschien meteen ook een contact of telmoment.

Silone

Silone

18-11-2017 om 13:37 Topicstarter

weer wat geleerd

Ik had het nog niet eerder gezien, terwijl er toch een opvang bij ons in de straat is.

Jaina

Jaina

18-11-2017 om 13:51

Toen mijn kinderen kleiner waren deed ik ze ook vaak hetzelfde opvallende shirt aan als we een dagje weg waren. Zo kan je in een oogopslag zien wie er bij je horen. Totdat de oudsten het stom vonden en het niet meer wilden. Toen viel het systeem uiteen.
Ik zie heel regelmatig schoolreisjes en andere groepsuitje waar bij de kinderen allemaal hetzelfde dragen. Het is zoveel handiger om te tellen en je ziet meteen als een kind van jouw opvang/school in de problemen raakt of afdwaalt.

in Canada..

... zagen we ook van die BSO klasjes lopen met allemaal zelfde hesje èn hoedje (vanwege zon denk ik) en dan ook nog allemaal met een touw aan elkaar vast. Vooraan een leidster met het ene uiteinde van het touw, achteraan een leidster met het andere uiteinde.

IEIEIEH!!

Triva

Triva

18-11-2017 om 15:03

tja jippox

Ik begrijp je probleem echt niet, blijkbaar ben jij nooit met een groep kleuters naar een speeltuin als bijv Linnaeushof geweest, nou ik was blij geweest als ze allemaal dezelfde kleren aan hadden gehad. Je wordt echt gek van het kijken, zoeken en tellen. Ook als er eentje toch wegloopt kan iemand snel zien waar die vandaan komt en dat is toch wel een voordeel. Toen ik dat deed hadden ze wel een button op met het 06 nummer van een leerkracht die mee was maar ja dat zie je echt niet als ze vier kanten uit lopen. Wie doet hier kwaad mee, waarom is het zo'n issue voor je? Worden kinderen hierdoor gemarteld ofzo?

ooo jee jippox...die heb ik ook

heel handig en je kunt met wel 12 peutertjes lekker lopen, ze vinden het geweldig om zo weg te gaan. Ze mogen allemaal een eigen ring om vast te houden uitkiezen of zelfs samen 1 als ze dat graag willen en alle 2-4 jarigen lopen dan super mee tot we in het gebied zijn waar ze lekker mogen rondkijken( zonder hesje dat dan weer wel, want t is daar rustig)

hesjes

Volgens mij is fluogeel inderdaad de meest populaire hesjeskleur, dus ik kan me voorstellen dat op een mooie meidag in de speeltuin de verschillende BSO-kindertjes lastig uit elkaar te houden zijn.

Die touwen met ringen zijn zodat je ze niet in een bolderkar hoeft te stoppen . Je kan ze ook hand in hand laten lopen, maar sommigen laten toch weer los, of gaan trekken, of er komt ander gezeur van, vermoed ik zomaar. Als ze wel netjes meelopen met zo;n touw lijkt mij dat een prachtoplossing (en minder log dan een bolderkar).

Mijn zoon had als kleuter een tijdje een knalgeel petje met een rode klep. Dat was handig! We konden hem altijd al op 50 meter zien, zelfs in een menigte. Het petje was er niet op uitgezocht, maar bleek een gouden greep, jammer dat hij eruit groeide.

Groeten,

Temet

Jouw posting doet me denken aan een bekentenis van een collega van mij, die vertelde dat hij ooit eens bezorgd was dat hij bij het ophalen op het KDV zijn eigen tamelijk prille babyzoon niet zou herkennen. Ik neem aan dat het goed is afgelopen, al valt natuurlijk niet helemaal uit te sluiten dat er die dag twee ouders een verkeerd kind mee naar huis genomen hebben.

Ik zou dezelfde zorg gehad kunnen hebben, maar had de mazzel dat mijn zoontje de enige halfbloedaziaat op de groep was, dus die was er zelfs voor mij (ik ben erg slecht in gezichten) wel uit te pikken.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

18-11-2017 om 19:38

Jippox

Het is mij niet duidelijk wat jouw probleem nu precies is. Ziet het er raar uit?

Volgens mij zorgen die hesjes en zo'n wandelkoort ervoor dat er op een kinderdagverblijf met de kinderen op stap gegaan kan worden. Zo'n leidster kan moeilijk een stel kinderen alleen laten als drie kinderen besluiten om de bloemetjes te plukken. Een kat te aaien. Gewoon even te gaan rennen of weet ik veel wat.

Op het kdv van mijn kinderen gingen ze vroeger nooit op stap. Het lag aan een veel te drukke straat en het was nog van voor de bolderkartijd. Nu doen ze het wel. En inderdaad met de nodige veiligheidsmaatregelen want de meeste ouders vinden het niet erg fijn als een kind halverwege kwijtraakt. Of onder een auto terecht komt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-11-2017 om 20:12

Intocht van Sint

Feit weekend waren de drie oudste kleinkinderen bij ons en wilden uiteraard de intocht van Sint zien. De middelste was vastbesloten Sint een hand te geven en was in no time in de menigte verdwenen. Gelukkig had hij de oranje Unox muts op die zijn vader ooit kreeg bij de nieuwjaarsduik. Prima hoor, zo'n opvallend element.

Ik ben nog uit de tijd van schoolreisjes zonder hesjes of shirtje, maar het lijkt me heel handig. Net als zo'n touw met vakjes voor een peuter/kleuterhandje. Hoe houd je anders een groepje ukkies bij elkaar ?

Vogel

Vogel

18-11-2017 om 20:42

Ik draag er zelf één!

Op het schoolplein notabene. Maar dat is zodat mijn leerlingen met visusproblemen me sneller opmerken, en dus geheel off topic.

rustig maar

Zo erg vind ik het allemaal niet hoor. Maar zoals dat in Canada gaat mij wel wat te ver. Het zijn kinderen, geen hondjes die je uitlaat.

Ik heb zelf 4 kinderen en met vriendjes/vriendinnetjes regelmatig een 'klasje vol' gehad. Ook natuurlijk in de loop der jaren de nodige feestjes, schoolreisjes enz. begeleid. Nooit behoefte gehad aan hesjes, stickers, petjes of whatever. Ook nooit eentje kwijt geraakt (niet mijn eigen kinderen, noch die van anderen)(althans nooit langer dan eventjes).
Ik kan best het gemak zien van identieke, opvallende outfits, maar misschien vind ik het wel niet zo nodig om altijd voor 'gemak' te gaan.
Maakt mij dat een slecht mens? Ja, blijkbaar voor sommigen hier wel
Nou, daar kan ik wel mee leven

kom op

Nee hoor, je bent geen slecht mens als je niet voor gemak gaat. Zei iemand dat?

Ook geen beter mens. Er is niet per se iets tegen gemak. Het is best wel makkelijk.

Als je je eigen kinderen meeneemt en nog een paar vriendjes heb je natuurlijk geen stapel hesjes klaarliggen. Als je een KDV hebt, dan bestel je een stapel van die dingen. Wel zo praktisch.

Groeten,

Temet

Kaori

Kaori

18-11-2017 om 22:13

al jaren geleden

had het kdv van dochter ze graag gehad.
Ik zie ze nog tellen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
9?? huh!

nog een keer tellen en nog een keer maar het bleven er 9 en met z'n 2 mochten ze er toch maar echt 8 mee. Waar kwam nummer 9 dan vandaan. Was die stiekem meegelopen?

Nope, mijn dochter was gewoon gezellig met haar vriendinnetjes gaan spelen want wij waren ook in de speeltuin. En ja, op andere dagen was mijn dochter er ook in deze groep.

Met hesjes waren ze tot 8 gekomen en niet tot 9. We hebben er nog regelmatig om gelachen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.