Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

over the top schijnveiligheid?

Overdag, twee bolderkarren met kinderen er in (jaar of 3-4)en duwende begeleidsters op trottoir. Allen, óók de kinderen in bolderkar, met fluorescerend hesje aan. Waarom? Wat kan er mis gaan dat iedereen een veiligheidshesje nodig heeft? Welk gevaar zie ik niet dat er kennelijk potentieel wel is?


Ad Hombre

Ad Hombre

26-09-2018 om 08:44

Triva

Hij zegt niks over de schildpad en de haas.
Misschien zitten die er al niet meer op...

Triva

Triva

26-09-2018 om 08:50

Ik heb dan ook niks over schildpad en haas gezegd

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2018 om 09:18

Er vrolijk op los fietsen, Postnl en onervaren

Om nog even in te gaan op de kritiek op 'er vrolijk op los fietsen', heb ik een aardig beeld van fietsende ouders en/met hun kinderen. Over het algemeen gaat dit (natuurlijk) verantwoord, maar je kunt niet ontkennen dat net als bij de Stint de schuld niet bij de fietser hoeft te liggen om toch een ongeluk te krijgen. Je bent kwetsbaar zonder metalen kist om je heen. En toch vinden we dat in Nederland een veilige manier om kinderen op te vervoeren, of ze daarmee de weg op te laten gaan. Kinderen/jongeren, kunnen als ze eenmaal alleen los mogen, gevaarlijke capriolen uithalen op de fiets. Ik denk dat menig autobestuurder zit te foeteren achter zijn/haar stuur als hij achter een plukje scholieren rijdt. Maar goed, kinderen/jongeren moeten het zelf leren, dus we moeten door die fase heen. (Ik zou niet anders willen.) Mijn dochter is overigens, toen ze met haar vriendinnen fietste, buiten haar schuld om van haar fiets gereden, omdat de bestuurder van een auto de breedte van zijn aanhangwagen te smal inschatte. Tijdens het passeren harkte de aanhangwagen achter de fiets van mijn dochter, waardoor ze heel lelijk ten val kwam. Ik hoorde thuis de ambulance al die naar haar toe reed en heb nog nooit zo hard gefietst als toen. Gelukkig viel het mee, maar man man.... Ik ben zelf ook twee keer aangereden, lopend op het zebrapad met mijn fiets en jongste kind achterop, bestuurder reed snel door en op een rotonde waar een autobestuurder de zon in zijn ogen kreeg en zich vervolgens ontzettend schuldig voelde en pas wegging toen hij wist dat dat kon.

Ik vind het gebruik van de Stint ook niet per definitie gevaarlijk, het gevaar zit 'm vooral in de omstandigheden. Hoe is de verkeerssituatie, hoe druk is het, hoe is het wegdek, hoeveel ruimte heb je, inderdaad ook hoe handig is de bestuurder met de Stint, enz.. Whatsapp is ook niet gevaarlijk, maar het gebruik ervan kan wel gevaarlijk worden.

In een item in een programma ging het uitgebreid over o.a. de Stint als distributiemiddel bij o.a. de post. Zelfs als kijker zat ik zo hier en daar met samengeknepen billen te kijken naar hoe dat dan samengaat met de rest van het verkeer in een drukke stad. Of hoe krapjes het soms was langs de grachten. Post rondbrengen, of pizza's vergt een minder zwaar verantwoordelijkheidsgevoel dan van kinderen, dus als een bakfiets met pizza's te water gaat is dat geen menselijk leed-drama (als de bestuurder het overleeft uiteraard), maar ook dan is het natuurlijk héél vervelend als dat gebeurt. Toch vind ik het een ontzettend handig ding om voor die doelen in te zetten, óók voor het vervoer van kinderen. Ik vind het verstandig dat ze na het drama in Oss alle Stints van de weg houden om uit te zoeken hoe het heeft kunnen gebeuren, maar als alles veilig bevonden wordt, mogen ze wat mij betreft weer de weg op na een extra training van de bestuurders. Ik zie het als onafwendbare gang van zaken dat we moeten wennen aan dit soort vervoersmiddelen.

Snelheid; zwakke plek

Een scootmobiel of een stint met een twee-snelheden stand is een vervoersmiddel met m.i. een zwakke plek.
Zo was hier in het zorgcentrum een dame hardhandig in aanraking gekomen met een scherpe hoekrand van een muur. Op navraag bleek dat ze de snelle haas-stand had gebruik om nog voor sluitingstijd bij het winkeltje te zijn. De langzame stand was volgens haar op dat moment te langzaam en de gang was vrij van overig verkeer.
Haar pijnlijke elleboog deed haar realiseren dat de haast haar nog dagen zou geheugen. Ze zag in dat ze op tijd van haas naar schildpad had moeten overschakelen zodat ze de bocht rustiger had kunnen nemen. Het was een inschattingsfout, mede ontstaan door de beperking van twee sterk uiteenlopende, bruikbare snelheden.

Tja..

Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg https://nu.nl/binnenland/5490404/minister-verbiedt-gebruik-stint-openbare-weg.html (via @NUnl)

Tijdelijk?

Hopen maar dat het tijdelijk is en ze uitgevonden hebben wat maakt dat het ding op cruciale momenten, met name bij spoorwegovergangen, niet kan remmen.
Verder lijkt het mij juist een hele veilige manier van kinderen vervoeren.

Het af en aanrijden van auto´s en bussen bij scholen en opvang is veel gevaarlijker. En veel duurder. Met de stint kun je eigen leiding de kinderen laten vervoeren.

Je ziet het ding goed op de weg, het valt op zodat andere weggebruikers rekening kunnen houden.

De bestuurder heeft goed zicht op de kinderen en zit niet met de rug naar ze toe. Kinderen zitten vast met een gordel.

Ik vraag me af of er nu niet op grond van een incident beleid gemaakt wordt.

Tijdelijk tot uitgezocht is wat er mis is gegaan, lijkt me passender. En sowieso op fietspaden lijkt het me helemaal geen probleem.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-10-2018 om 19:12

E-disaster

Op een of andere manier heeft de electrische aandrijftechniek een nieuw niveau bereikt. Batterijen, borstelloze gelijkstroommotoren en de redelijk complexe besturingstechniek die erbij hoort zijn nu zo goed en goedkoop dat de electrische voertuigen als paddestoelen de grond uit schieten.

Electrische fietsen, segways, electrische stepjes, drones, gemotoriseerde skateboards, e-scooters en electrische auto's. Ze worden zo goedkoop en licht dat ze overal opduiken. Veel van die dingen zijn niet eens toegestaan op de openbare weg.

Je ziet tegenwoordig steeds vaker van die hoverboards omgebouwd tot een soort lage wagentjes. Kost geen bal, gaat heel hard en als je in een auto of vrachtwagen zit zijn ze vaak nagenoeg onzichtbaar. Ik weet niet of er veel ongelukken mee gebeuren, maar als ik het zo zie denk ik eigenlijk dat het niet anders kan.

https://www.bol.com/nl/p/hoverkart-voor-hoverboard-oxboard-6-5-8-inch-hoverseat-lichtblauw-blauw/9200000081873102/

Bloedlink volgens mij, die krengen.

Duidelijk

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/25/mocht-de-stint-te-snel-de-weg-op-a1776000

*In de link staat dat de stint een maximum snelheid heeft van 17km/u. Als je langzamer wilt, moet je de schildpadknop ingedrukt houden. Ik vind het ingedrukt houden een rare constructie, te meer daar de schildpadknop op het middenconsol zit ipv nabij een handgreep. Als de duim te kort is, kan je de schldpadknop niet goed indrukken.

*Verder staat dat in het begin de stint was uitgerust een noodknop. Die knop is daarnaast het concept verwijderd. Als de gashendel blijft hangen, moet de sleutel uit het contact getrokken worden. Dan zal de bestuurder ipv met twee handen, met één hand sturen om de andere hand te gebruiken om de sleutel uit het contact te draaien. In een elke seconde situatie, onveilig.

Ali

Ali

01-10-2018 om 19:45

Andere incidenten

https://www.at5.nl/artikelen/186876/minister-verbant-stint-van-openbare-weg-drie-amsterdamse-incidenten

Uit het nieuwsbericht:
‘Uit het 'feitenrelaas' waarmee de minister haar besluit beargumenteert blijkt dat er in het verleden drie Amsterdamse incidenten waren met een stint. Twee keer was er iets mis met de accu, maar bij het derde incident kwam de stint niet meer tot stilstand. Pas toen de bestuurder de contactsleutel omdraaide, stopte de bolderkar.’

Toch hoop ik net als AnneJ dat het product technisch zodanig verbeterd wordt, dat het veilig gebruikt kan worden. Ik vind het basisconcept namelijk nog steeds erg goed.

Link feitenrelaas

Hier is het feitenrelaas van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-waterstaat/documenten/brieven/2018/10/01/bijlage-2-feitenrelaas-eerste-verkennend-technisch-onderzoek-stint

Als een bepaalde stroomkabel "doorbroken wordt", versnelt de Stint naar maximumsnelheid. De handrem is niet krachtig genoeg om dat te stoppen. Sleutel omdraaien stopt de Stint wel, maar dat is een erg onlogische actie (ook omdat je daarvoor de handrem die wel "een beetje" helpt, moet loslaten).

Het "doorbreken" van die kabel in de test is opzettelijk gedaan door de onderzoekers, maar ze denken dat die kabel spontaan kan lostrillen, smelten of breken.

Straling van de spoorwegovergang wordt helemaal niet genoemd in het rapport. Het kan overal gebeuren dat de remmen uitvallen. Langs het water bijvoorbeeld.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-10-2018 om 11:43

Syboor

Dat is behoorlijk slecht, inderdaad. Volgens mij kan zelfs de krachtigste auto hard genoeg remmen om een op hol geslagen motor te stoppen (maar dat weet ik niet helemaal zeker).

Sowieso zou het natuurlijk logisch zijn als de electromotor helemaal stopt wanneer de rem wordt ingeknepen.

Zo'n enkele handrem lijkt me ook heel eng op de fiets. Steek je een arm uit (of doe je even iets anders met de verkeerde hand) kun je helemaal niet meer remmen.

Breken, trillen en smelten kunnen, maar door verkeerde montage kapotknellen van de kabel is misschien nog waarschijnlijker. Dat kan heel makkelijk in een voertuig. Ik heb pas nog een kabel gemold doordat hij tussen een achterstoelsteun kwam.

Wat mij zorgen baart

Is vooral het idee dat zo'n stint veilig is! Het basisconcept vind ik verre van veilig.

De riempjes waarmee de kinderen vastzitten zijn niet erg stevig, hun hoofdjes steken boven het logge apparaat uit zonder helmpjes, de bestuurder hoeft geen enkele opleiding/rijvaardigheid rijk te zijn, de kar vervoert in een keer een hele hoop kinderen, de kar is zwaar en moeilijk wendbaar in een noodsituatie, hij gaat behoorlijk snel, én de kar is in principe ontworpen door gebruik te maken van allerlei mazen in de wetgeving. Dat lijkt mij al een recept voor ongelukken. Om dan nog maar niet te spreken over wat er dus mis kan gaan.

Het is goedkoop, ja. Het vervoert in een keer tot wel 10 kids, beetje vergelijkbaar met veevervoer. Taxibusjes etc zijn duur en onhandig, maar wél een heel stuk veiliger.

Ik ben van mening dat veiligheid voorop dient te staan, niet kosten. Daarbij vind ik dat een elektrisch aangedreven apparaat àltijd voorzien moet zijn van een ervaren bestuurder die daarvoor een opleiding heeft gehad (net als brommer od scooterexamen, of rijexamen) want als de bestuurster had geweten dat ze hem had kunnen afremmen door de sleutel uit het contact te halen, was het misschien niet gebeurd.

Daarnaast vind ik een open kar met weinig extra veiligheidseisen simpelweg een gevaarlijk middel om meerdere kinderen van iemand anders in te vervoeren. Mijn kinderen hebben er nooit in gemogen, en zullen er ook nooit in mogen. Ik betaal dan liever voor een taxiservice met een auto met goede gordels, airbags en een gecertificeerd chauffeur. Dan kan er óók van alles gebeuren, maar er is minder risico dan met een stint..

Houding van de ontwerper

Ik heb moeite met de houding van de ontwerper. Het klopt wel dat zijn product om welke reden dan ook ( milieu vriendelijk en goedkoop?), toendertijd is goedgekeurd, maar het product heeft veranderingen ondergaan, zoals een sterkere motor en het verwijderen van de noodknop.

Er zijn kinderen overleden en Dhr. Renzen ging direct naar Oss.
Maar nu wilt hij de karren niet terug nemen. Als er ontwerpfouten aan het licht komen, steek je toch de hand in eigen boezem. Maar Dhr. Renzen heeft het vooral over de schade die hij nu gaat lijden en het sluiten zodat mensen zonder baan komen.

vlinder72

vlinder72

02-10-2018 om 15:08

Bakkertje

"Het is goedkoop, ja. Het vervoert in een keer tot wel 10 kids, beetje vergelijkbaar met veevervoer. Taxibusjes etc zijn duur en onhandig, maar wél een heel stuk veiliger."

De stint is destijds gekomen voor de veiligheid. Die busjes en taxi's bij school veroorzaakten juist onveilige situaties bij scholen. Als ouder van een fietsend en naar de bso lopend kind heb ik liever een Stint op de stoep als al die taxi's en busjes die weer overal gaan parkeren. Deuren die weer opengegooid worden zonder te kijken etc. En voor de bso kinderen; busjes die te laat komen, kinderen die verkeerd afgezet worden etc

Hopelijk vinden ze snel weer een veilige oplossing.

Erica

Erica

02-10-2018 om 16:26

Ja, tijdelijk

Het gaat inderdaad om een tijdelijk verbod. Als ik het feitenrelaas lees, denk ik dat de gebreken hersteld kunnen worden. De Segway lijkt de zwakke plek te zijn. En ach, hij gaat niet harder dan een fiets en daar zitten de meeste kinderen ook zonder helm op. En gebruikt iedereen altijd de gordels op de fiets? Dat schijnt trouwens wel verplicht te zijn. Volgens mij zijn er geen bso's die een stint door een zestienjarige lieten besturen.

Ik las toevallig afgelopen week nog een stuk waarin Edwin Renzen veel lof toegezwaaid kreeg. Voor de balans.

https://www.adformatie.nl/reputatiemanagement/stint-directeur-laat-ware-crisiscommunicatie-zien-na-oss

Erica

Erica

02-10-2018 om 16:29

Alternatief

www.tolkampmetaalspecials.nl, BSO-fiets.

erica

erica

02-10-2018 om 16:57

Erica,

Had je ook de reacties gelezen helemaal onderaan het stuk van reputatiemanagment?

Erica

Erica

02-10-2018 om 18:20

Ja?

Iemand vindt het een overbodig stukje, iemand vindt het een sterk staaltje crisismanagement, iemand snapt niet dat ze het publiceren, iemand vindt het passend voor een blad over communiccatie.

Vol lof

Het lijkt zo tegenstrijdig; natuurlijk is de producent geraakt en betrokken. Door erover te schrijven kan hij zelf sturing geven aan de infostroom. Aan de andere kant komt er steeds meer info naar boven, zoals de ontwerpfouten en de ‘aanpassingen’ . Een opmerking zoals er lacherig over doen en de weigering de stint terug roept, rijmt niet met de openhartige en goede bedoelingen van de reputatiemanagment.

Hoe kan Lars dan schrijven dat hij vol lof bent over de crisiscommunicatie?
Lars schrijft dat hij voelt dat de woorden uit het hart komt. Maar dat zegt eigenlijk niets;
daden zeggen meer zoals het zou sieren om wel de Stint terug te halen.

Een Vandaag

https://www.npostart.nl/eenvandaag/02-10-2018/AT_2096842

Het is een drama voor de families van de leidster en de kinderen in Oss. Maar de eigenaar van de Stint heeft gedaan wat hij kon om zijn betrokkenheid te laten zien.
Het stilleggen van de Stints, door de minister, is ook een drama voor zijn bedrijf en voor zijn medewerkers.
Hoe begrijpelijk ook. En zelfs de eigenaar van de Stints kan het goed begrijpen.

Maar het moet toch ook wat betekenen dat er relatief weinig problemen zijn geweest met de Stint en dat het voor veel mensen een gewenst vervoermiddel is geworden om diverse redenen.

Er zijn technische tekortkomingen. Dat kan opgelost worden.

De minister kan zich geen ongeluk veroorloven met de Stint nu dit zo gelopen is want dan is zijn verantwoordelijk.
Maar ze niet laten rijden heeft voor alle betrokkenen enorme consequenties.

Overigens afschuwelijk dat er dan ook nog mensen zijn die op straat een Stint vastrijden of met eieren te bekogelen en de bestuurders voor 'moordenaar' uit te maken.
Wat een enorm slecht gedrag. Tuig eigenlijk.

bij onze stint (schildpad-haasknop)

Ik heb niet alle reacties al gelezen maar bij de stint die bij onze opvang staat Is schildpad/haasstand een schakelaar die je om kunt zetten, gewoon vast. Die hoef je niet ingedrukt te houden. Je kon van te voren kiezen wat je wilde en onderweg wel omzetten. Wat wel altijd een rare constructie is/was dat je voor je knipperlicht t stuur los moest laten met 1 hand om die aan te zetten. Anders kon je er niet bij. Ik heb er niet veel mee gereden, pakte liever de taxibus die we hebben.
Vond het best een gevaarte om te sturen.

OND

OND

03-10-2018 om 19:36

tja...

"Jouw posting doet me denken aan een bekentenis van een collega van mij, die vertelde dat hij ooit eens bezorgd was dat hij bij het ophalen op het KDV zijn eigen tamelijk prille babyzoon niet zou herkennen. ".
Erg herkenbaar. Een tijd een constante zorg geweest, jaren schuldgevoelens over gehad...

Niemand wint, in het dossier van de stint.

https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie/2018/10/overheid-wentelt-eigen-falen-af-op-ondernemer-653411/

De ondernemer is failliet. Zat er aan te komen. Minimaal 30 medewerkers op straat, laat staan het personeel van toeleveranciers.
En een milieusparend vervoermiddel wat in een echte behoefte voorzag van de weg. Uiteraard is er een vraag geweest over de veiligheid.

Maar dit is toch wel heel erg zuur. De ondernemer is een aantal keren wezen praten met het ministerie over mogelijke aanpassingen. Echter het ministerie wacht op onderzoeken van een aantal overheidsinstanties als het RDW. Ook begrijpelijk.

Hopelijk schieten ze een beetje op met die onderzoeken en is de stint snel weer op de weg. Zal niet meevallen na al die kapitaalvernietiging.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 14:24

AnneJ

Ik mag hopen dat de overheid de man schadeloos gaat stellen als blijkt dat de Stint veilig genoeg is om de weg op te mogen. Als het oordeel anders uitpakt, nou, dan wordt dat nog wat! Wat volgt er nog meer wat niet veilig genoeg is? Ik begrijp dat scootmobiels min of meer hetzelfde werken... ook allemaal van de weg? Productiestopzettingen?

mirreke

mirreke

30-10-2018 om 14:41

Betere ondersteuning

Je zou mogen verwachten dat ondernemers worden ondersteund die meedenken met betrekking tot andere soorten vervoer. Dit was een gruwelijk ongeluk, maar hopelijk kan het ook een goed gevolg hebben, namelijk dat er een standaard wordt opgesteld voor dergelijke alternatieve vervoersmiddelen.
Ik zag ze echt heel vaak rijden in een vrij heuvelachtige omgeving en ik vond het er altijd zo vrolijk en gezellig uitzien.

Het is ook wel echt iets van deze tijd van adhoc beslissingen en inderdaad schijnveiligheidsbeleid om dan meteen met een verbod te gaan zwaaien, als het om kleinere partijen gaat. Ga nou toch samen met iemand oplossingen bedenken om de stint wel veilig te maken.
En hoe lang zijn vrachtwagens niet levensgevaarlijk gebleken in verband met hun dode hoek (en nog meen ik) terwijl die vanwege de economie natuurlijk helemaal niet verboden worden, lekker cynisch. Daar zijn veel kinderen door overleden...

Flavia

Flavia

30-10-2018 om 15:04

idd

veel meer dan 4, jaarlijks ongeveer 10 dode hoek doden sinds 2007 daarvoor waren het er meer dan 10 per jaar. Maar niet allemaal tegelijk, dat maakt de nieuws waarde een stuk lager.

file:///C:/Users/474269/Downloads/factsheet_dodehoekongevallen_gearchiveerd.pdf

Alison

Alison

30-10-2018 om 16:53

Scootmobielen

Afgelopen zaterdag liep ik over een druk voetpad en kwam een scootmobiel met een behoorlijk hoge snelheid vlak langs me gereden. Schrok me dood. Stukje verderop was een scherpe bocht in het voetpad waar meneer blijkbaar niet snel genoeg op anticipeerde want hij vloog uit de bocht. Net goed wat mij betreft. Ik ben ook doorgelopen. Met asociale mensen heb ik niet veel op.
Wat ik niet begrijp is dat die dingen zo hard kunnen. Dat is toch levensgevaarlijk voor de omgeving en de bestuurder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.