Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bofkont

Bofkont

07-02-2009 om 16:24

150.000 euro gekregen

Ik krijg binnenkort 150.000 euro. Ik weet niet wat mij (ons) overkomt. Je dnekt dan aan die draadjes rond oud en nieuw. En nu.... Ik stond even letterlijk te shaken en daarna ging het gewone leventje gewoon door. Zelfde dag begon kind flink te spugen, dus wasjes draaien, en zelfs het etentje ging niet door. En nu, na een paar weken, is het helemaal niet zo'n bijzonder gevoel meer. Ik koop ook niets meer of minder dan anders. Het is gewoon zo. Manlief heb ik iets gegeven wat hij al heel erg graag wilde (7.000 euro), ik heb meteen 1000 euro overgemaakt naar een goed doel, en ik maak wel plannen om een keer met de kinderen een verre reis van 2 maand te maken. En met kerst hebben de kinderen een extra cadeautje gekregen.

We hebben gewoon eigenlijk alles al (spiksplinternieuw huis, leuke baan, huishoudelijke hulp, fijne auto onder de kont) en eigenlijk helemaal geen tijd om dingen uit te zoeken (we moeten wel een keer nieuwe matrassen) of te shoppen (een middagje Bijenkorfen zonder al te veel te kijken op de prijskaartjes leek me altijd erg leuk, nu hoef ik echt niet zo nodig). Erg he?

Ik wil een aantal financiele mensen voorleggen wat zij met 125.000 euro kunnen doen. Iedere maand iets extra's, geld wegzetten (voor wat dan?), sparen voor resterende aflossing hypotheek, ik weet niet eens wat ik wil.

Het is geen erfenis, dus geen druk om het geld goed te besteden.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

07-02-2009 om 16:36

Wat heerlijk!

Geniet ervan!
Goed idee om het even af te wachten. Als het wat 'bezonken' is kun je wat meer overwogen beslissingen nemen.
Wegzetten, voor wat dan? : wij sparen voor de studie van de kinderen. Mijn ex kreeg van zijn ouders een 'startkapitaaltje' voor de aankoop van een huis. Dat soort zaken kun je aan denken bij 'wegzetten'

mijk

mijk

07-02-2009 om 17:50

Wat leuk!

Ik denk dat een wat langere reis met de kinderen mij ook erg zou trekken. Een eigen vakantiebungalow als er een plek is waar je graag komt. Mijn ouders hebben een bungalow in Zeeland en een in Duitsland. Geweldig, leuk en omdat het ook verhuurd wordt betaald het zichzelf. Ietsje duurder natuurlijk maar de huuropbrengst betaald de hypotheek

Zelf zou ik heel graag kunst kopen. Iets echt moois voor aan de muur..

Maar het geld is leuk maar ontdekken dat je eigenlijk al zo tevreden bent, lijkt me ook geweldig!

Mijk

Faith

Faith

07-02-2009 om 20:00

Sparen

Je kunt met een mooie rente op een spaarrekening heel wat doen voor het bedrag dat je elk jaar daarvoor krijgt, of elk kwartaal, net wat je kiest. Ik zou me laten adviseren in ieder geval door je vaste bank.. of een andere.
In ieder geval lekker van op reis en eindelijk die wensen in vervulling brengen die je al zo lang hebt, maar het is ook zo op, denk ik! Wij zouden er denk ik een melkrobot van financieren... maar we hebben het niet. Faith

Inge M

Inge M

07-02-2009 om 21:01

Vakantiehuisje kan een heel goede investering zijn

want door het verhuren heb je er eigenlijk geen kosten aan. Je investering blijft zijn waarde dus houden.
En je hebt er zelf ook nog wat aan....
Mocht je een beter doel weten, dan verkoop je het huisje weer. Oja, wel even wachten met kopen totdat de kredietcrisis voorbij is. Of wachten met verkopen en over een half jaar of zo kopen.

Tijd!

Mijn tijd is me heel kostbaar, dus ik zou het geld gebruiken om meer tijd voor leuke dingen over te houden. Bijvoorbeeld door een schoonmaakster in te huren. Absoluut geen investering, maar wel genieten van de tijd die ik voor mezelf en m'n gezin overhoud.

Prulletje

Prulletje

07-02-2009 om 21:28

Ik weet een goede investering!

Stoepkrijt wil 2 ton om het huis van de buren te kunnen kopen. Dus... als jij het nou koopt, samen met Stoepkrijt en verhuurt aan NORMALE mensen heb jij een investering EN hebben wij een blije Stoepkrijt!

Prulletje

Tinus_p

Tinus_p

07-02-2009 om 21:32

Goede investering

Waarom zou je met 2 ton iets nuttigs moeten doen...

Prulletje/wat ik zou doen...

Dank voor je bemiddeling! Toen ik dit draadje las dacht ik meteen dat ik het wel zou weten.
Wat ik ook zou doen is een vakantie met Cirkel (alleenstaande oudervakantie) boeken voor de zomer. Ik heb het één keer gedaan en het was helemaal fantastisch, maar ik was wel een hoop geld kwijt. Ik was wel voor het eerst in jaren helemaal uitgerust toen ik terugkwam, dus het was iedere cent waard. Dit jaar wordt het gewoon een weekje Zeeland. Ook heel leuk!
En als we dan toch aan het fantaseren zijn: nieuwe eetkamerstoelen, een eigen computer voor dochter, een filmcamera. En mooie boeken gewoon kopen in plaats van wachten tot ze in de bieb komen. Een houten tuintafel in plaats van een plastic ding van de Kwantum. Een televisie van minder dan 25 jaar oud.
Gelukkig kan ik heel goed zonder dat alles en zijn dochter en ik allebei gezond. Maar dromen mag best, af en toe!

Bofkont

Bofkont

08-02-2009 om 00:39

Jullie tips

Een vakantiehuisje lijkt me echt verschrikkelijk. Iedere keer naar dezelfde plek en wat een gedoe met dat verhuren.

Huishoudelijke hulp heb ik al en och, 6 uur extra in de week zou aan de ene kant best gewenst zijn maar aan de andere kant lijkt het me echt niets.

Tinus, ik weet het nu een paar weken en ik heb nog niet eens iets leuks voor mijzelf gekocht. Twee ton opmaken aan nutteloze dingen, gaat me niet lukken.

bankrekening

bankrekening

08-02-2009 om 10:06

Tja

herkenbaar. Sinds een paar maanden zijn wij ook wat rijker. En eigenlijk hebben we nog niks met het geld gedaan. Eerste opwelling was een nieuwe auto, maar eigenlijk voldoet die we hebben nog best. Dus toch maar van dat idee afgestapt.

Wat wij nu doen. Geld goed weggezet en van de rente gaan we leuke dingen doen. Dus een keer vaker goed op vakantie (vliegvakantie in de herfstvakantie) en net iets ruimer bij kas zitten.

En als we nou echt een keer een goed idee hebben, dan gebruiken we daar dat geld voor. Ik schat zo in dat dat voor een grote verwegvakantie zal zijn of over een paar jaar toch bijleggen voor een nieuwe auto. Ondertussen hebben we wel plezier van het geld, omdat we de rente gebruiken.

Klinkt allemaal misschien degelijk en belegen, maar sinds dat besluit 'brandt' het geld ook niet meer zo.

groetjes van bankrekening

reina

reina

08-02-2009 om 10:10

Even denken

Wat leuk, zo'n bedrag zomaar extra om uit te geven!!
Ik zou een mooie reis maken, zo een die ik nu écht te duur vindt, lieft smaen met zoon, dochter + haar vriend (vakantiehuisje zou ik niet kopen, ik vind het al niet leuk om 2 x naar dezelfde plek op vakantie te gaan). Ik zou m'n moeder meenemen op een vakantie naar keuze (want mijn vader houdt niet van reizen, zij wel) En ik zou een keer met het hele gezin gaan winkelen en kleding kopen zonder naar de prijs te kijken, de rest zou ik laten staan voor een volgend superidee!

Tinus_p

Tinus_p

08-02-2009 om 10:14

Wat wil je

Bofkont:
"ik weet niet eens wat ik wil."
Ik denk dat dat dus eigenlijk het probleem is....

Het heeft pas zin, om met financiële mensen te praten en concrete plannen te bedenken, als je zelf weet wat je ongeveer wil.

Wat wij hebben gedaan

18 jaar geleden hebben wij 30.000 gulden geërfd. dat lijkt nu niet zo veel, maar toen was dat een heel bedrag. we hadden net een nieuw huis en dat was (met k.k.) 90.000 gulden....dus het was eigenlijk 33% van een nieuw best groot huis.....(even voor het besef van hoeveel dat toen was).
wij hebben 20.000 afgelost van de hypotheek. maar dat moet wel kunnen, je moet b.v. de rente niet vast hebben staan (moet je boete betalen). maar in ons geval kon het wel en het scheelde ons zo 200/300 gulden in onze vaste lasten per maand (denk ook b.v. aan levenverzekering die dan meteen óók goedkoper wordt).
van de 10.000 die 'over' was hebben we een vakantie gehouden (gewoon wat luxer+ons vakantiegeld) een nieuwe vloer laten leggen, de tuin aan laten leggen en een wat duurdere/betere auto gekocht. o en wat geshopt, wat zorgelozer, geen gekke dingen gekocht ofzo.
die 200/300 gulden per maand die we minder aan vaste lasten moesten betalen was érg prettig...zeker toen er daarna kinderen kwamen. die auto waren we eerst nog niet zo over eens....het lijkt zo'n korte-termijn-investering..wat is die auto nog waard over 10 jaar? maar die we hadden was echt gewoon aan z'n einde.
ondertussen ligt die auto allang op de sloop...is het huis verkocht (wel met dikke winst hoor), dus écht nog iets 'zien' van het toendertijd geerfde geld...nee.
maar wij wonen nog steeds erg prettig met weinig vaste (hoge) lasten en dat is nog steeds te danken aan o.a. onze investering toen (ook wel andere hoor). dus eigenlijk profiteren we er nu nog van....
overgebleven geld nu zetten wij weg op spaarrekening. en man switst altijd van de ene naar de andere spaarrekening dat het maar staat waar de hoogste rente te halen valt (niet vast in ieder geval), die rente verbrassen we ook altijd....
groeten albana

liora

liora

08-02-2009 om 10:44

Heerlijk

Ah wat lijkt dat me heerlijk!!

Ik zou mijn werkster elke week laten komen, verder zou ik een goed bed kopen voor mezelf. Ik zou mijn moeder en haar man trakteren op een weekje Londen en verder zou ik het vast zetten en proberen van de rente een lastenverlichting te hebben!

Liora

Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 10:47

Zoals bankrekening

Ik zou het eerst een keer vieren met een luxe vakantie. En daarna precies zoals "bankrekening" doen. Dat geld dus sparen, de rente gebruiken om wat ruimer te zitten. Je weet nooit waarvoor je het later nog nodig hebt. Je wilt misschien wel eerder stoppen met werken, dan ben je zó door dat bedrag heen.

Tinus_p

Tinus_p

08-02-2009 om 11:32

Later

Guinevere:
"Je weet nooit waarvoor je het later nog nodig hebt."
Je loopt wel t risico dat er geen later is.

Leuk zeg

mooi bedrag 1,5 ton, heerlijk zeg geen miljoenen dus gek zal je niet worden of dat mensen raar gan doen tegen je en toch kan je iets ermee doen waar je wat van merkt.

Hier zou ik de woonlasten er wat mee verlagen ipv 4 ton wordt de hypo dan 2,5 ton en dat scheelt weer een paar honderd euro per maand.

reina

reina

08-02-2009 om 11:38

Juist tinus

"Je loopt wel t risico dat er geen later is."
Natuurlijk kan het helemaal geen kwaad iets opzij te zetten voor later, maar je leeft nú, of er een later is moet je maar afwachten! Ik weet van teveel mensen die vooral leefden voor later, maar aan datgene wat ze dan wilden gaan doen nooit toe kwamen...

Erfgename

Erfgename

08-02-2009 om 12:00

Ook

hier onlangs een fors bedrag gekregen, een erfenis. Omdat ik nog niet goed weet wat ik ermee wil, heb ik het voor een groot deel weggezet op een goede spaarrekening. Verder heb ik mijn studentenlening afgelost (scheelt eur 150 in de maand) en gaat er een niet onaanzienlijk deel naar de belasting (successierechten). Meubels, auto en TV zijn nog prima, boeken heb ik in overvloed, de computers doen het ook nog en qua vakantie zijn mijn wensen tamelijk bescheiden, dus daar op korte termijn geen grote uitgaven. Maar wie weet... je kunt inderdaad morgen wel onder een bus lopen en dan heb je niet van je centen genoten

Kiki

Kiki

08-02-2009 om 12:12

Ooo, ik zou aan allerhande kanten offertes aanvragen

voor opknapwerkzaamheden van mijn huis, zodat het eindelijk eens echt af is. In plaats van 90%, in afwachting tot mijn man zin heeft om eindelijk plinten te leggen en een schilderskwast in handen nemen

Of nee, schrap dat Ik zou met dat bedrag natuurlijk een hogere hypotheek kunnen krijgen en dan in een mooi huis in de duurste wijk van Den Haag kunnen kopen
Wat ik dan natuurlijk met het resterende bedrag helemaal zou opknappen naar mijn smaak

Kiki

Kiki

08-02-2009 om 12:13

Vergeet ik helemaal te zeggen hoe leuk ik het voor je vind

Hartstikke gaaf!

Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 12:27

Duistere gedachten

Tjee, wat een duistere gedachten over later koesteren sommigen! Ik ga er zelf nog steeds vanuit dat ik vér over de honderd word. En als dat niet zo is, dan hebben mijn kinderen lekker plezier van mijn geld, ook goed.
Waarom 150.000 euro over de balk smijten met de gedachte dat er _misschien_ geen later is? Van de rente kun je ook nu al reuze leuke dingen doen. En de gelukkige Bofkont heeft al aangegeven dat ze/hij momenteel bepaald niet op droog brood hoeft te leven.
Andere optie is natuurlijk om een nóg beter huis te kopen. Of die aanbouw te laten doen. In elk geval, doe er iets waardevasts mee, anders is het geld zó verdampt.

Fraz

Fraz

08-02-2009 om 12:30

In ieder geval

een hele leuke mooie verre reis maken. Misschien weer naar nieuw-zeeland bijv.

En verder misschien toch kijken naar een ander wat ruimer huis en een tweede autootje. Verder niet zoveel te wensen.

Fraz

Fraz

08-02-2009 om 12:33

Toch wel

heel gek misschien. Ik zou elke half jaar mijn oksels laten botoxen zodat ik minder/niet meer zweet. Ik heb daar nog al last van en dat maakt me soms best onzeker. Gewoon ook fijn om dan gewoon alle kleding te kunnen kopen zonder rekening te houden met of je wel/niet zweetplekken ziet.

Tinus_p

Tinus_p

08-02-2009 om 12:35

Guinevere

Guinevere:
"Waarom 150.000 euro over de balk smijten met de gedachte dat er _misschien_ geen later is?"
Dat is een nogal calvinistische gedachte van je :S Het gaat niet om 'over de balk smijten', maar om nu doen wat je echt wil.

Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 12:41

Tinus

"We hebben gewoon eigenlijk alles al (spiksplinternieuw huis, leuke baan, huishoudelijke hulp, fijne auto onder de kont)", zegt Bofkont. Dus??? Ben ik dan calvinistisch? Jee, de eerste keer van mijn leven dat iemand die term met mij in verband brengt, haha. Helaas heb ik geen 150.000 euri over, maar ik geniet goed van mijn leven. En hou onderwijl nog wat rekening met later (ik ga over 14,5 jaar stoppen met werken is mijn serieuze plan).

Bofkont

Bofkont

08-02-2009 om 12:42

Jullie reacties...

Nogmaals we hebben al een geweldig mooi huis wat helemaal naar onze wens is met alle luxe die we ons kunnen wensen. En de hypotheek is, door overwaarde vorige huis en wat spaargeld, niets eens zo hoog. En we lenen tegen 4% (netto nog geen 2,5%, sparen levert je nu 5% op). Aflossen is dus niet zo'n goed idee. Wel willen we geld reserveren voor het aflossingsvrije deel van de hypotheek.

Ik wil er zeker ook nu van genieten. Sparen om er later warmpjes bij te zitten en reizen te maken, vind ik niets. Maar aan de andere kant, als ik niet zo oud wordt (lees: morgen omval) dan is het ook fijn dat er een flinke reserve is.

Verre reis, daar ben ik altijd voor in. Maar we hebben kleine kinderen (waaronder 1 baby) en zijn gebonden aan schoolvakanties etc.

Mijn ouders hadden het vroeger niet heel breed én vier kinderen. Ik ben niets tekort gekomen maar veel extra's zat er niet in. Het lijkt mij heerlijk om alle kinderen, zeker in puberleeftijd, extra dingen te kunnen geven. Een laptop als ze geslaagd zijn, rijbewijs, een leuke bon van IKEA ofzo voor de inrichting als ze op zichzelf gaan wonen, buitenlandstage, extraatje tijdens studententijd, een mooi cadeau als de eindstudie er op zit. Omdat ik dit ook niet vreselijk wil overdrijven (en we er tegen die tijd ook wel warmpjes bij zitten waarschijnijk) kost dit ook geen tienduizenden euro's.

Eén ding kwam ik tegen in het rijtje waarvan ik dacht: Ja, dat ga ik ook doen. Tanden bleken! En ik zit nu te dubben over het laseren van mijn ogen, lijkt me ook wel heerlijk geen gefriemel meer met lenzen. Maar zelfs met 150.000 euro in mijn zak, vind ik dat heel erg duur.

Bofkont

Bofkont

08-02-2009 om 12:45

Aflossen...

Ik bedoel dus: Aflossen is dus niet zo'n GOED idee.

Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 12:56

Bofkont

Alle dingen die jij beschrijft kun je m.i. prima financieren met de rente van dat geldbedrag. Dus je kunt gewoon heerlijk ruimer gaan leven, en je houdt je reserve (die je overigens op elk moment in een leuk projectje of wat dan ook kunt steken, zodra je er zin in hebt).

Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 12:59

Tinus

Oh Tinus, ik zit hier nog steeds te schudden van het lachen vanwege mijn "calvinistische gedachten". Ik zie mezelf al in het zwart gekleed nuttig, serieus en zuinig zitten te doen, hahaha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.