Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

sp

sp

16-10-2010 om 16:32

1e breukje in gedoogakkoord?

http://www.nu.nl/politiek/2357551/staatssecretaris-moet-tweede-pas-wegdoen.html

Wat denk je? Hoe lang zal dit kabinet er zitten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gerry

Gerry

16-10-2010 om 18:58

Tja, logisch

Wilders heeft het al eerder gezegd en nu er daadwerkelijk een Zweedse is kan hij niet meer terug.

Maar eerlijk gezegd vind ik dat hij in dit geval volkomen gelijk heeft. De dubbele nationaliteit vind ik een gruwel die nog te begrijpen is als iemand daadwerkelijk in het buitenland geboren is. Maar ook dan geldt, dat je op een gegeven moment moet kiezen, zeker als je hier een bestuursfunctie uit wilt oefenen. 18 Jaar lijkt me een mooie leeftijd om een voorlopige keuze te maken, en dan met je 21e of zo een definitieve keuze.

Ik ben alleen wel benieuwd of hij nu ook zo consequent is dat hij het kabinet niet gaat gedogen tenzij de staatssecretaris bakzeil haalt of er een andere komt. Om de een of andere vage reden denk ik dat het holle vat hier uiteindelijk wel zal uitgalmen terwijl alles bij het oude blijft.

Leg eens uit

..waarom is een dubbele nationaliteit een gruwel?

Ik heb echt geen idee.

reina

reina

16-10-2010 om 20:10

Gerry

Gruwel? Waarom? Ik kan me voorstellen dat je voor bijv familiebezoek niet elke keer een visum aan wilt vragen of in bepaalde omstandigheden langer bij je familie wilt zijn dan met een reisvisum mag. Ik zie daar niets gruwelijks aan. Sommige mensen hebben 2 landen die belangrijk zijn, het land van afkomst en waar je familie woont en het land waar je woont, ze horen allebei bij je, waarom moet je persé kiezen?

Jujube

Jujube

16-10-2010 om 23:52

Gruwel?

Ik heb een dubbele nationaliteit sinds mijn 10e en dat wil ik graag zo houden. Waarom is dat een gruwel?

Maar

Nederland wil het zelf niet. Als ik de Britse nationaliteit zou willen ( woon hier al 13 jaar) moet ik de Nederlandse opgeven. Iemand een idee waarom "ze" dat niet willen ?

Chippie

Chippie

17-10-2010 om 00:47

Maar, maar, maar...

De beste (?) mevrouw heeft een Zweedse paps en een Nederlandse mams (of andersom). Ze kreeg bij haar geboorte automatisch beide paspoorten. Ik zie niet in waarom ze die nu moet opgeven. Het regeerdingetje is bedoeld om mensen die trouwen met een NL-er een keuze voor te leggen. Je WORDT alleen NL-er als je je oude nationaliteit opgeeft. Take it or leave it.
Maar bij die beste mevrouw gaat dat dus helemaal niet op. Ze IS Zweees-Nederlands en heeft dus twee paspoorten. Bizar om dan één van je wortels te gaan ontkennen. Trouwens het kan ook heel vaak niet; je kunt je Marokkaanse nationaliteit helemaal niet opgeven.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2010 om 01:10

En nog steeds

kan hij hiermee zijn vrouw buiten schot houden. Ze is geen bewindsvrouw dus is een dubbel paspoort geen probleem.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-10-2010 om 08:55

Ja, gerry

Leg eens uit, wat is er zo gruwelijk aan mijn man en mijn kind? Ze hebben allebei de Marokkaanse nationaliteit - dochter heeft die automatisch verkregen bij haar geboorte naar aanleiding van een akkoord dat Nederland lang geleden heeft gesloten met Marokko - en ze kunnen die nationaliteit niet opgeven. Wel kan hij worden afgepakt door, jawel, de koning van Marokko vanwege bijvoorbeeld majesteitsschennis.
In jouw wereld is alles lekker simpel, Gerry, in de echte wereld niet.
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

17-10-2010 om 09:42

Beetje dom van wilders

Ik denk dat er meer mensen zijn met een dubbele nationaliteit dan Wilders zich had gerealiseerd. Uiteindelijk gaat het hem natuurlijk alleen om de moslims. Maar er zijn talloze gevallen van Nederlandse intellectuelen met een dubbele nationaliteit. En dat wordt steeds meer door de internationalisering.
Ik heb er ook 2, net als mijn kinderen. Ik heb geen bestuurdersambitie, maar ik zou het opgeven van mijn tweede nationaliteit heel jammer vinden. Vooral omdat het heen en weer reizen en wat langer verblijven in mijn vaderland lastiger zou zijn.

Marie-Louise

Marie-Louise

17-10-2010 om 13:55

Ja precies

wat is er nu zo gruwelijk aan als mensen een dubbele nationaliteit hebben. Ik kan me nog voorstellen dat de betreffende staatssecretaris op haar Nederlandse paspoort moet gaan reizen als ze voor haar werk naar het buitenland moet, maar meer ook niet.
Ik denk ook echt dat het Wilders uiteindelijk alleen of op z'n minst vooral om Moslims gaat. Want hij weet heel goed dat er mensen zijn die niet van een van hun nationaliteiten afkunnen zelfs als ze dat zouden willen. Als zijn eis ooit werkelijkheid wordt, zet hij daarmee bestuurlijk gezien meteen alle Marokkanen buiten spel en ik denk dat dat een van zijn doelen is.
Nu moet Wilders natuurljk ook wel reageren, omdat hij juist in de discussie over Albayrak en Aboutaleb het voorbeeld van iemand met een blonde kuif en een Zweeds paspoort heeft genoemd. Maar dat was toen natuurlijk ook het enige politiek correcte antwoord. Eerlijk gezegd denk ik ook wel dat hij het geweten moet hebben, want hij is betrokken geweest bij al de voorgedragen leden van het kabinet. Deze mevrouw heeft naast de naam die ze voert een overduidelijk niet Nederlandse naam. Maar misschien heeft hij wel gedacht dat 'men' dit niet zo gauw zou uitvinden. En nu dat wel gebeurd is, moet hij toch wat.
Marie-Louise

Loesje

Ik citeer Loesje:

"Dubbel paspoort.

Je zou ze allemaal moeten kunnen sparen!"

En dat vind ik nou ook. Met uitzondering van die landen waar de burgers per se van in het leger moeten, da's weer zo onhandig.

Tja, het idee dat een dubbele nationaliteit iets engs is heeft natuurlijk te maken met het idee dat je hoort bij Je Vaderland, en Trouw bent aan dat Land etc blablabla. Kom op, die natiestaat is ook een betrekkelijk recente uitvinding. Geen reden om dat nu als heilig uitgangspunt te nemen.

Ik dacht ook meteen "aha, de eerste confrontatie". Maar bij nader inzien: Wilders kan nu zijn consequente gezicht laten zien (natuurlijk heeft hij geen enkel bezwaar tegen een Zweeds-Nederlandse op welke post dan ook, daar geloof ik geen bal van), er stemt verder toch niemand voor zijn motie, hij heeft zijn puntje gescoord zonder werkelijk risico te lopen en alles blijft zoals het was.

Als Maxime lef had gehad had hij Coskun Cörüz voor een staatssecretariaat voorgedragen ... (geen dubbele nationaliteit vermoed ik trouwens)

Groeten,

Temet

Ik wacht nog steeds op gerry

maar het woordje 'natiestaat' bij Temet is even een trigger om een beetje meer op de vraag in te gaan.

Volgens mij hangt het van toevalligheden af of je opgroeit binnen 1 of meerdere natiestaten. Alle kanten van je afkomst horen bij je.

Xerxes

Xerxes

18-10-2010 om 09:21

Geen gekke regel

Ik vind het helemaal niet zo'n gekke regel. Een minister of premier moet laten zien dat zijn of haar loyaliteit volledig bij Nederland ligt.

In de VS (je weet wel de grote Satan) hebben ze zelfs een regel dat de president in de VS geboren moet zijn. Stel je voor dat Wilders die hier zou willen invoeren. Het land zou te klein zijn!

Het is inderdaad onwenselijk dat er grote groepen mensen zijn van wie onduidelijk is of ze zich nou Nederlanders voelen of niet en dat krijg je als je twee paspoorten hebt. Vanuit het oogpunt van integratie en eerlijkheid (als een Nederlander emigreert verliest ie in principe zijn NL nationaliteit) is het dus wenselijk dat mensen voor een nationaliteit kiezen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je mensen kunt verwijten dat ze twee nationaliteiten hebben. Ik wil er ook wel twee of drie (maar dan alsjeblieft niet van Marokko, maar van de VS of zo). Dat wil natuurlijk iedereen wel. Maar is het in het voordeel van onze samenleving? Lijkt me niet.

Waar jullie je eerder tegen te weer zouden moeten stellen is dat een land als Marokko ex-inwoners en hun kinderen verplicht hun nationaliteit oplegt (en ook nog verplicht hun kinderen een goedgekeurde naam te geven). Nou, dan ga je je wel Nederlander voelen!

En Wilders kan toch niets goed doen bij de gemiddelde OO poster hier. Als hij deze Zweedse dame accepteert is hij hypocriet omdat hij bij Albayrak wel problemen maakte. Als hij netjes consequent is is het ook fout. Ik vind Wilders' standpunt in deze zeer verdedigbaar.

Zeg xerxes

Voel jij je eigenlijk wel Nederlander? Met die rare Perzische nick van je? Ik bedoel maar, mijn nick is tenminste nog een degelijk Hollands (dialect)woord

Maar mij maakt het dus geen bal uit of iemand zich Nederlander voelt of niet. Als iemand zich maar netjes gedraagt. En voor bestuurders:als die iemand het te dienen algemeen belang ook maar daadwerkelijk netjes dient.

Wij kunnen ons best teweer stellen tegen de verplichte nationaliteit van Marokko, Xerxes, maar daar gaan wij niet over. Daar gaat Marokko over. Dus het is bijna net zoiets als je teweer stellen tegen de regen - het helpt zo weinig.

Ondertussen doet de stemming in Nederland er op dit moment veel aan om te zorgen dat iedereen met een gemengde achtergrond de beide opties zolang en zoveel mogelijk openhoudt. Aan de ene kant omdat het met het mes op de borst dwingen tot kiezen zal leiden tot recalcitrantie ("nou, als het zo moet, dan ben ik Turk"), en ten tweede omdat het natuurlijk voor mensen in het verdomhoekje heel handig kan zijn om nog een uitwijkmogelijkheid te hebben als de situatie hier te vervelend wordt. Geef ze eens ongelijk.

Groeten,

Temet

Het kwaad is overal

Niet alleen de staatssecretaris heeft een dubbele nationaliteit, maar zelfs Hare Majesteit ontsnapt er niet aan
Zie hier: http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/koningshuis/33227-de-dubbele-nationaliteit-van-koningin-beatrix.html

Voor de goede orde: ik twijfel er niet aan dat Beatrix niet in het bezit is van een Brits paspoort. Maar je kan best de nationaliteit van een land hebben ook al heb je het bewuste paspoort niet.

En kennelijk heeft ook Maxima nog steeds de Argentijnse nationaliteit. Waar moet het heen met dit land ...

Groeten,

Temet

Gerry

Gerry

18-10-2010 om 10:11

Uitleg

Xerxes legt al prima uit wat ik bedoel. Plus dat ik groot belang hecht aan het maken van keuzes. Nationaliteit mag dan een recente uitvinding zijn, je ergens mee verbonden voelen en daarin verschil maken in hoeverre je je met het ene of met het andere verbonden voelt is dat niet.

Bovendien zit er in die dubbele nationaliteit een flink staaltje politiek. Dat verslag tussen Nederland en Marokko is ooit gemaakt in de tijd van de multiculturele droom en ik denk dat het actief de integratie tegenwerkt. Da's in het belang van Marokko dat straatarm is en op die manier mensen flink aan zich blijft binden, met jawel, inspelen op de loyaliteit van geboren en getogen Nederlanders omdat ze door een administratieve handigheid ook Marokkaan zijn. En Turkije speelt ook flink op de nationalistische gevoelens, ook van mensen met een dubbele nationaliteit in het buitenland. En reken maar dat dat negatief is voor integratie. je hoeft je immers geen Nederlander te voelen als je het paspoort van een ander land hebt dat heel hard roept dat je altijd Turk of Marokkaan zult blijven.

Verdragen kun je wijzigen of opzeggen. Gewoon Nederlanders van buitenlandse afkomst laten kiezen als ze meerderjarig worden met alle consequenties (studiefinanciering bijvooorbeeld) of het ontnemen aan van de Nederlande nationaliteit plus uitzetting van criminelen en eens kijken hoe snel Marokko bijdraait.

Verder Massi, hoe weten ze in Marokko dat jij en je man een kind hebben gekregen dat zij Marokkaans moeten verklaren? En gaan jullie nou ook een Marokkaans paspoort aanvragen?

Ik vind het echt niet kunnen dat iemand met een buitenlandse nationaliteit hier een belangrijke functie als burgemeester of hoger heeft. We hebben al gezien (hoofdagent politie) dat dat fout kan lopen.

In Turkije hebben we het gedoe met de dienstplicht, waar Nederlandse jongens een grote som geld moeten betalen om niet in Turkse militaire dienst te moeten...

OP het moment dat een paar prominente Marokkanen luid en duidelijk en openbaar het Marokkaans paspoort terugstuurt en Nederland het verdrag opzegt wordt zo'n dubbele nationaliteit snel een dode letter.

Idem als mensen gewoon geen buitenlands paspoort voor hun Nederlandse kind meer aanvragen. Gewoon niet melden in Marokko dat je een kind hebt, daar hebben ze niks mee te maken.

Haha xerxes

ken je klassieken.

Noem mij een Europees koningshuis dat de afgelopen eeuwen trouwde binnen de eigen nationaliteit. En dan ook nog de omstandigheid dat zo'n buitenlandse prins-gemaal of koningin vast wel de nieuwe nationaliteit aanneemt, maar lang niet altijd de religie.. religie was vroeger vaak een reden om over de grens te trouwen overigens.

Vervolgens worden de bloedjes van koningskinderen steevast opgevoed met de mix van talen en culturen die hun ouders in het huwelijk hebben ingebracht. Reken maar dat Amalia Spaans spreekt.

Nee, die vergelijking met de US President is alleen met een korreltje zout te gebruiken. Een flinke korrel.

En de consequentie

Is at Beatrix dus Brits onderdaan is, en dat hadden haar ouders al moeten voorkomen. Te gek voor woorden dat ons land een staatshoofd is dat onderdaan is van een ander land. Idem voor Maxima. Dat die mensen zelf niet principieel afstand doen van hun nationaliteit. Kiezen, gewoon keuzes maken.

Gerry

Ok, je hebt het dus niet over een buitenlandse nationaliteit maar over een Turkse of Marokkaanse.
Da's dan helder.

Xerxes

Xerxes

18-10-2010 om 10:16

Nederlander

Al zou ik willen, dan kreeg ik nog geen ander paspoort. Dus Nederlander tegen wil en dank, maar ik zou echt niet in een moslimland als Iran willen wonen en ik heb er groot bezwaar tegen als moslims hier hun thuisland proberen na te bouwen.

Ik schreef al dat ik heel goed snap dat mensen hun dubbele nationaliteit willen behouden. Zou ik ook doen. Maar die keuze waar jij het over hebt, lijkt me juist een goede. Turk of Nederlander? Kies maar, en als je kiest voor Nederlands kies er dan ook echt voor. Dat betekent ook dat je dochter met een Hollander thuis kan komen als ze dat wil in plaats van een geimporteerde neef. Want zo doen wij dat in de Nederlandse cultuur, als twee mensen elkaar leuk vinden mogen ze gewoon een relatie beginnen.

Zo lost het integratieprobleem zich vanzelf op, maar helaas weet iedereen dat de gemiddelde moslima niet bij haar vader/broers aan hoef te komen met een ongelovig Nederlands vriendje... (mannen mogen al weer veel meer, natuurlijk)

(Xerxes is overigens ook nog een voormalige voetbalclub)

Xerxes

Xerxes

18-10-2010 om 10:17

Republikein

Dat koningshuis moeten ze dan ook afschaffen. Dat hebben die Amerikanen ook beter bekeken. Stel je voor dat Wilders onze kroonprins was!

Voorbeelden

Dat is waar we op dit moment op grote schaal mee te maken hebben en waar regeringen actief probleren hun niet-burgers te beinvloeden vanwege de herkomst van hun (groot)ouder(s). En zoals ik al eeder zei, ik vind dat Widlers gelijk heeft, een staatsecretaris met de Zweedse nationaliteit vind ik niet kunnen, net zomin als een staatshoofd met een Britse.

Die vrouw van wilders

heeft zij haar Hongaarse paspoort al ingeleverd ??

Asa Torell

Asa Torell

18-10-2010 om 10:28

Gerry

Uit het staatssecretaris-voorbeeld blijkt maar weer eens hoeveel het voorkomt. Volgens mij is het aantal nederlanders met 2 nationaliteiten echt veel groter dan je denkt (ik heb er ook 2 in huis). Doet me denken aan dat dominee-lied over wie er nog over bleef om achteraan te gaan toen alle gele, rode, enz. mensen al waren weggehaald. Gerry dus, maar wie nog meer?

Achternaam

Ik vind eigenlijk dat iedereen die geen NL achternaam voert, die dus ten onrechte nog verwijst naar een buitenlandse mogendheid terwijl hij/zij en de generaties ervoor misschien al eeuwenlang misbruik maken van NL met al zijn voorzieningen en hoogstaande cultuur, dat die zijn naam moet vernederlandsen of moet vertrekken.

Waar hebben we hier nou over wil ik maar zeggen.

Hoeveel Nederlanders zijn er met een buitenlandse achternaam? Duits, Frans of Portugees om er maar een paar te noemen. Engels ook (zie dat programma over de afstamming van Gerard Spong, die blijkt een Engelse achternaam te hebben).

Mijn wat serieuzere punt is dat ik de creeps krijgt van "kiezen voor Nederland".
Bedoeld wordt het laten varen van schadelijke ideologie. Die vooral in de Islam wordt gezocht. En ondertussen worden alle Nederlanders die op de een of andere manier hun familiegeschiedenis niet tot één natiestaat hebben weten te beperken in de mangel genomen.

Terwijl die natiestaat een betrekkelijk recent fenomeen is, zoals Temet al zegt, en God wat ben ik blij dat mijn vader het gore lef had om een echtgenote uit het buitenland te halen. Gelukkig ben ik daardoor niet grootgebracht op hersenverwekende slavinken.

Asa Torell

Asa Torell

18-10-2010 om 10:36

Xerxes

Wilders heeft toch zelf gezegd (rondom die kwestie met Aboutaleb) dat een blonde zweed ook afgekeurd zou worden? Dan kan het niet anders dan hypocriet zijn als hij er nu geen probleem van zou maken.
En daarnaast kun je het feit dat hij de dubbele nationaliteit een probleem vindt, ook nog in zijn algemeenheid afkeuren. Dus nee, in deze kan hij voor mij niks goed doen behalve van standpunt veranderen.

Grutjes

"Paul Wilders, Uit GeenCommentaar.nl

Laat mij dan uit de school klappen: Krisztina Marfai/Wilders heeft altijd haar Hongaarse nationaliteit behouden. En zal deze Hongaarse nationaliteit nooit en te nimmer opgeven.
Dat mijn familielid daar liever "geen commentaar" op antwoord doet aan dit feit niets af.
Overigens is haar achtergrond verre van Joods: haar voorouders komen uit het (huidige) Turkije.
"

Grinnik

Tja, die Turken zijn destijds met hun legers nog vrij ver Europa in gekomen. Tot voor de poorten van Wenen, als ik het goed heb onthouden. Dus toen waren ze Hongarije al door.

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

18-10-2010 om 10:46

Verduidelijking

Ik heb dus 2 kinderen in huis met dubbele nationaliteit. Overigens geheel ongevraagd, met vader uit land X ben je automatisch ook X, idem NL met NL moeder. In sommige landen krijg je de nationaliteit zelfs gewoon als je daar geboren wordt.
Ik snap trouwens ook niet zo veel van de gedachte dat je die loyaliteiten bij elkaar op kunt tellen tot een vaste hoeveelheid waarbij er minder overblijft als je er meer dan 1 van hebt. Zijn alle nederlanders met 1 paspoort dan even loyaal? Aan wat precies?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.