Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

2G beleid


Daglichtlamp schreef op 10-11-2021 om 15:54:

[..]

Volgens mij bekritiseren ze Oostenrijk omdat die vanaf 1 januari niet langer genoegen nemen met 1 Janssen prik. Maar Hugo de Jonge heeft ook al een spoedadvies gevraagd voor een extra prik voor mensen die Jansen hebben gehad. Opnieuw vraag ik me af waarom wij altijd zelf het wiel moeten uitvinden. Andere landen doen dat al, waarom geeft de minister niet gewoon opdracht aan de GGD om te beginnen?

Nederland gaat proberen Oostenrijkse coronaregels te versoepelen https://www.nu.nl/coronavirus/6166911/nederland-gaat-proberen-oostenrijkse-coronaregels-te-versoepelen.html (via @NUnl)

Er is toch maar één reden waarom Nederlanders zich massaal druk maken over reizen naar Oostenrijk deze winter?

Daglichtlamp schreef op 10-11-2021 om 15:54:

[..]

Volgens mij bekritiseren ze Oostenrijk omdat die vanaf 1 januari niet langer genoegen nemen met 1 Janssen prik. Maar Hugo de Jonge heeft ook al een spoedadvies gevraagd voor een extra prik voor mensen die Jansen hebben gehad. Opnieuw vraag ik me af waarom wij altijd zelf het wiel moeten uitvinden. Andere landen doen dat al, waarom geeft de minister niet gewoon opdracht aan de GGD om te beginnen?

Echt hè! Dit zie je toch al van verre aankomen! Kort nadat ik half mei met Janssen ben geprikt, waren hier al signalen over. Misschien kunnen ze met ons beginnen. Als de ouderen pas twee weken na de griepprik geprikt kunnen worden, zetten ze ons maar als eerste. Ik kan morgen!

Anoniemer schreef op 10-11-2021 om 16:04:

[..]

Nederland gaat proberen Oostenrijkse coronaregels te versoepelen https://www.nu.nl/coronavirus/6166911/nederland-gaat-proberen-oostenrijkse-coronaregels-te-versoepelen.html (via @NUnl)

Er is toch maar één reden waarom Nederlanders zich massaal druk maken over reizen naar Oostenrijk deze winter?

Als ik de Oostenrijkers was zou ik die gekke Nederlanders keihard uitlachen. Wat een bizarre actie: zelf hopeloos achter de feiten aanlopen en dan verontwaardigd een ander land kapittelen dat ze de deur voor je dichthouden. Het is de omgekeerde wereld. 

Tango

Tango

10-11-2021 om 17:41 Topicstarter

RodeKrullenbol schreef op 10-11-2021 om 15:33:

[..]

Begrijpelijk dat je dat gevoel krijgt, wanneer je verwachtingen niet uitkomen. Wie wèl rekening hield met een toename van het aantal besmettingen kijkt er uiteraard anders tegenaan. Die denkt bijvoorbeeld nuchter: geef mij die boosterprik maar, nu het kennelijk nodig is.

Ik kom helemaal niet in aanmerking voor een booster prik. Ben net in de 50, heb 2 keer Pfizer gehad en vind dat voorlopig voldoende. Laat ze eerst de 60+ ers maar prikken en mensen met onderliggend lijden. En inderdaad de mensen die Janssen hebben gekregen. 

Tango schreef op 10-11-2021 om 17:41:

[..]

Ik kom helemaal niet in aanmerking voor een booster prik. Ben net in de 50, heb 2 keer Pfizer gehad en vind dat voorlopig voldoende. Laat ze eerst de 60+ ers maar prikken en mensen met onderliggend lijden. En inderdaad de mensen die Janssen hebben gekregen.

Dat denk ik dus ook. Zo tegen het begin van de zomer is vroeg genoeg voor een booster voor mij, mijn man en voor drie van onze kinderen. Mijn 18 jarige heeft Janssen gehad. Als het waar is dat Janssen nauwelijks nog bescherming biedt na 6 maanden dan lijkt het mij inderdaad verstandig om de janssen mensen ook eerst een booster te geven. 

Er ligt genoeg pfizer op voorraad. Ggd's hebben al aangegeven per direct te kunnen opschalen dus hup opschieten met die boosters. 

RodeKrullenbol schreef op 10-11-2021 om 15:33:

[..]

Begrijpelijk dat je dat gevoel krijgt, wanneer je verwachtingen niet uitkomen. Wie wèl rekening hield met een toename van het aantal besmettingen kijkt er uiteraard anders tegenaan. Die denkt bijvoorbeeld nuchter: geef mij die boosterprik maar, nu het kennelijk nodig is.

Iedereen die daar wél rekening mee had gehouden, heeft dit waarschijnlijk heel nuchter ongeveer anderhalve maand geleden bedacht. Bij mij is de nuchterheid inmiddels alweer verdampt, nu het kabinet alweer een week of drie, vier in toenemende mate wordt bestookt met verzoeken, pleitredes en smeekbeden om de stijging serieus te nemen en zij op het gemakje de tijd nemen om daar heel 'zorgvuldig over te denken'. Ik word in ieder geval knetterdol van die Hugo de Jonge! Mark Rutte weet zichzelf erg behendig buiten schot te houden weer. Dat is zijn grootste talent volgens mij. 

Tango

Tango

10-11-2021 om 19:15 Topicstarter

Mija schreef op 10-11-2021 om 18:00:

[..]

Iedereen die daar wél rekening mee had gehouden, heeft dit waarschijnlijk heel nuchter ongeveer anderhalve maand geleden bedacht. Bij mij is de nuchterheid inmiddels alweer verdampt, nu het kabinet alweer een week of drie, vier in toenemende mate wordt bestookt met verzoeken, pleitredes en smeekbeden om de stijging serieus te nemen en zij op het gemakje de tijd nemen om daar heel 'zorgvuldig over te denken'. Ik word in ieder geval knetterdol van die Hugo de Jonge! Mark Rutte weet zichzelf erg behendig buiten schot te houden weer. Dat is zijn grootste talent volgens mij.

Nou ja dat dus. We lopen inderdaad (weer) achter de feiten aan. De maatregelen die afgelopen zaterdag zijn ingegaan zijn natuurlijk verre van voldoende. En worden bovendien nauwelijks gecontroleerd. 
Daarnaast mag er heel veel nog gewoon door gaan. 
Zo heb ik volgende week nog een bijeenkomst van werk staan waar meer dan 200 mensen bij elkaar komen. Weliswaar wordt de QR code gecontroleerd, maar lijkt me in deze tijd toch niet de bedoeling? Ik overweeg het dus af te zeggen.
Verder kwam er gisteren een bericht binnen van de voetbalclub van zoon dat ze in december weer gewoon een kerstdiner voor de jeugd willen organiseren. In de gauwigheid komt dat neer op 21 teams keer ongeveer 10 spelers en dan ook nog volwassen begeleiding dus ook al gauw meer dan 200 personen in een krappe voetbalkantine. Ik stuurde een bericht terug of dit nou wel verstandig was. Heb nog niets terug gehoord. 

En natuurlijk is het jammer en vervelend dat het niet door kan gaan, maar helaas is het nog steeds de realiteit denk ik. Hoewel ik in mijn naïviteit dus ook anders had verwacht. 

" Als het waar is dat Janssen nauwelijks nog bescherming biedt na 6 maanden" - op de site van de Volkskrant zie ik een kop die inhoudt dat het onderzoek dat zou aantonen dat de effectiviteit van Janssen snel afneemt aan alle kanten rammelt. Maar het artikel zelf is alleen toegankelijk voor abonnees. Is er hier iemand die er wel bij kan en een korte samenvatting kan geven? 

Groeten, 

Temet

Tango

Tango

11-11-2021 om 11:13 Topicstarter

Ik lees nu dat het OMT een korte, lichte lockdown adviseert. Evenementen zullen dan niet doorgaan, bioscopen en theaters gaan dicht. Mogelijk sluit de horeca weer eerder en groepsgrootte wordt aangepast. Ik ben benieuwd of het kabinet dit over neemt. Het alternatief is weer langdurige maatregelen, zoals verplichten van de anderhalve meter (waarvan ik me afvraag hoe je dat gaat verplichten en controleren). 
2G wordt inderdaad ook over gesproken als opvolger van de korte lockdown.
Ik verwacht in ieder geval dat mijn werk-bijeenkomst volgende week niet door gaat. 

Er wordt door ongevaccineerden vaak op gewezen dat gevaccineerden ook besmettelijk kunnen zijn. Oftewel, het is niet "hun" schuld dat de besmettingen oplopen. Dat is zeker waar, alleen loopt een ongevaccineerde meer risico om ziek te worden en in het ziekenhuis te belanden, getest of niet.
Aangezien deze regering stuurt op ziekenhuisbezetting en niet op het voorkomen van besmettingen, is het dus wel logisch dat ze het erger vinden als ongevaccineerden besmet raken (en dus houden ze die liever weg bij drukte) dan gevaccineerden. En ze willen het vaccineren stimuleren, wat ik ook begrijp (een wat minder wiebeleige strategie had beter geholpen vermoed ik, maar goed),
Maar uiteindelijk dam je een epidemie natuurlijk het beste in als iedereen getest wordt en als iedereen die besmet is, thuis blijft tot het over is. Mits je wil sturen op besmettingen. En dat lijkt dus niet hun strategie te zijn.
Mij komt het beleid allemaal erg ingewikkeld en impulsief over, en ik zie het wel want wat ik ervan vind heeft er maar heel weinig invloed op.
Het zou wel fijn zijn als mensen elkaar ondertussen op social media wat minder, en in real life al helemaal niet zo aanvallen. Dus scheld geen winkelmedewerkers uit omdat ze je vragen je aan de richtlijnen te houden, bijvoorbeeld. Bestel dan gewoon je spullen online. Dat provoceren is zo kinderachtig.

Temet schreef op 11-11-2021 om 10:17:

" Als het waar is dat Janssen nauwelijks nog bescherming biedt na 6 maanden" - op de site van de Volkskrant zie ik een kop die inhoudt dat het onderzoek dat zou aantonen dat de effectiviteit van Janssen snel afneemt aan alle kanten rammelt. Maar het artikel zelf is alleen toegankelijk voor abonnees. Is er hier iemand die er wel bij kan en een korte samenvatting kan geven?

Groeten,

Temet

Diep in de technische bijlages bij het vakartikel stuitte hij op de verklaring. Het team heeft de waarnemingen langs een logaritmische functie gelegd, een lijntje dat vanzelf een duik naar beneden maakt > dit is wel een heel gek lijntje. Je forceert het model in een bepaalde vorm die alles naar beneden trekt. Heel gek dat dit in Science staat. En het lijkt me heel naar als mensen dit gebruiken als argument om te betogen dat vaccins niet werken. > Dat het vaccin van Janssen niet onfeilbaar is, staat immers evenzeer vast. In New York zakte de bescherming tegen besmetting onder jongeren ingeënt met Janssen van 89 procent kort na vaccinatie, tot 70 procent een halfjaar later. Veel minder alarmerend dan de veteranenstudie, maar nog altijd iets om rekening mee te houden. Een andere grote studie, in North-Carolina, vond vergelijkbare cijfers, en zag bovendien dat de bescherming tegen ziekenhuisopname en overlijden licht afneemt: van 90 naar ruim 80 procent. > Dus toch maar een extra prik voor de Janssenlichting? Dat is nog een lastige afweging, zegt Koopmans. ‘Janssen werd in ons land gegeven aan de wat jongere leeftijdsgroepen, bij wie ernstige ziekte sowieso minder voorkomt. Wat is er precies te winnen als je die allemaal een boosterprik geeft? Of kun je die moeite beter besteden aan het inenten van mensen die nog niet zijn gevaccineerd?’



dan

dan

11-11-2021 om 11:44

RodeKrullenbol schreef op 10-11-2021 om 15:33:

[..]

Begrijpelijk dat je dat gevoel krijgt, wanneer je verwachtingen niet uitkomen. Wie wèl rekening hield met een toename van het aantal besmettingen kijkt er uiteraard anders tegenaan. Die denkt bijvoorbeeld nuchter: geef mij die boosterprik maar, nu het kennelijk nodig is.

Ik hield er wel rekening mee dat er weer meer besmettingen zouden zijn na de zomer maar niet dat de ziekenhuizen weer zo snel "vol" zouden liggen. Want niet iedereen komt in het ziekenhuis terecht na besmetting en veel mensen zijn gevaccineerd dus minder kans om in het ziekenhuis terecht te komen als ze alsnog besmet zouden raken. Of begrijp ik het nou allemaal verkeerd?

---

---

11-11-2021 om 11:50

WendelmoedM schreef op 11-11-2021 om 11:22:


Maar uiteindelijk dam je een epidemie natuurlijk het beste in als iedereen getest wordt en als iedereen die besmet is, thuis blijft tot het over is. Mits je wil sturen op besmettingen. En dat lijkt dus niet hun strategie te zijn.

Hoe kom je er bij dat we dat niet doen? Als je verkoudheidsklachten hebt moet je je laten testen en blijf je thuis tot je de uitslag heb en ga je in quarantaine tot het over is. 

Ik vond het wel bijzonder dat zovelen vanaf eind sept weer gingen knuffelen en handenschudden, dat was helemaal niet stopgezet. Dat het lastig is al die wisselende maatregelen ben ik met je eens.

Dank je wel Angela! Bescherming tegen ziekenhuisopname is toch waar het in hoofdzaak om draait. 
Als ze een boosterprik gaan aanbevelen aan de Janssen-lichting zal ik die wel gaan halen, maar echt dringend nodig lijkt het me niet. Overigens: Janssen werd gegeven op verzoek aan wie met 1 prik klaar wilde zijn, en dat waren veel echte jongeren, maar ook zeevarenden etc. en verder aan de lichting 1966-1968, als ik het wel heb. Zo heel jong zijn we nu ook weer niet . Maar inderdaad niet per definitie risicogroep. 

Groeten, 

Temet

dan

dan

11-11-2021 om 11:56

WendelmoedM schreef op 11-11-2021 om 11:22:

Het zou wel fijn zijn als mensen elkaar ondertussen op social media wat minder, en in real life al helemaal niet zo aanvallen. Dus scheld geen winkelmedewerkers uit omdat ze je vragen je aan de richtlijnen te houden, bijvoorbeeld. Bestel dan gewoon je spullen online. Dat provoceren is zo kinderachtig.

Zeg dat wel, sommigen zijn echt zo fel bezig op social media, niet leuk meer. Al hoef ik het natuurlijk niet te lezen, laat staan te reageren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.