Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

2G beleid


dan schreef op 13-11-2021 om 10:34:

Ik ben zelf gevaccineerd en heb de QR code op mijn mobiel. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik op dit moment geen corona kan hebben maar dan zonder klachten? Dus dan kan ik toch ook nog allerlei mensen besmetten als ik de straat op ga, op het werk ben etc etc?

Dat kan. Maar als die mensen net als jij gevaccineerd zijn, is dat niet zo erg. Omdat de kans dat die erg ziek worden en in het ziekenhuis terecht komen klein is. 

In feite loop je met 2G vooruit op de situatie dat Corona een soort griep is geworden, en dat kan alleen door het ontwikkelen van afweer in de populatie. 

Ik denk inmiddels zo: om de crisis te bezweren moet je voorkomen dat mensen in het ziekenhuis terechtkomen. Dat voorkom je door ongevaccineerden uit de populatie te halen: een beperkte ‘klap’. Maar die ongevaccineerden vinden dat zo oneerlijk en voelen zich zo achtergesteld dat ze vinden dat de anderen ook een klap moeten krijgen. Maar als je er nuchter naar kijkt zie je dat dat veel meer is dan nodig is. Het is schieten met een kanon op een mug. Het maatschappelijk klimaat is al met al extreem irrationeel. Misschien ook niet gek met zoiets beladens maar ik sta er toch wel van te kijken dat dit zo slecht wordt uitgelegd.


Dingetje is wel dat als het absolute aantal gevaccineerden dat in het z'huis terechtkomt, blijft oplopen, ook daar de zorgverlening onder lijdt. 
Dan zou je in de bizarre situatie terecht kunnen komen dat je triage moet doen op: 1. niet-corona-gerelateerd; 2. corona-gerelateerd wél-gevaccineerd; 3. corona-gerelateerd niet-gevaccineerd. 

Tijd om verwachtingen over de maakbaarheid van onze gezondheid naar beneden bij te stellen. 

Corona zou wel eens de shift kunnen zijn in het denken over onze gezondheid en het stimuleren dat steeds meer ziekten kunnen worden behandeld (en/of dat mensen ouder kunnen worden en dus nu behandeld worden terwijl ze vroeger zouden zijn overleden). 

Conclusie kan ook zijn dat we veel meer financiële waardering gaan geven voor gezondheid (van uitvoering tot onderzoek), maar hopelijk dan wel met een sociaal-democratische inslag (verzekeringen blijven betaalbaar voor iedereen). Geen splitsing in 'niet verzekerd want arm' en 'verzekerd voor alles en ook nog geld genoeg om bij te kopen'. 

gr Angela

Angela1967 schreef op 13-11-2021 om 12:22:

Dingetje is wel dat als het absolute aantal gevaccineerden dat in het z'huis terechtkomt, blijft oplopen, ook daar de zorgverlening onder lijdt.
Dan zou je in de bizarre situatie terecht kunnen komen dat je triage moet doen op: 1. niet-corona-gerelateerd; 2. corona-gerelateerd wél-gevaccineerd; 3. corona-gerelateerd niet-gevaccineerd.

Ja, die aantallen lopen natuurlijk ook op als dit ‘gewoon door zou gaan’. Gelukkig is dat dus niet zo. Hopelijk zitten de boosters er ook gauw in. Dat gaat ook weer flink schelen, als je naar de cijfers kijkt.


Gisteren in het Parool:

“Boosters zijn zeer effectief (studie Israël eind vorige maand) Volgt vijf maanden na twee prikken met Pfizer een derde, dan vermindert de kans op ziekenhuisopname met liefst 93 procent en op sterfte met 81 procent ten opzichte van twee prikken.”

PS ik heb de opmaak verkloot en krijg het niet meer goed, sorry!

let's booster!

gr Angela

Plantenbak schreef op 12-11-2021 om 13:58:



Ik ben zo klaar met die veel te luide, kleine groep mensen die niks willen, zich nergens aan houden maar ondertussen wel heel veel aandacht krijgen.

Ik ben ook heel blij dat Hugo de Jonge ook klaar is met mensen die zich niet laten vaccineren. Mark Rutte is wat oppervlakkiger, maar Hugo de Jonge kan het niet laten om elke keer te sneren. Nou ja, hersenlozen die hun informatie van Facebook halen en dat onderzoek noemen, hou je toch. 

https://nos.nl/artikel/2405240-alleen-toegang-na-coronaprik-of-genezing-erg-aannemelijk-dat-2g-helpt

Kijk vooral naar de infographics op basis van berekeningen van de TUDelft. Die zijn heel duidelijk. Bij een fictief evenement met 100.000 mensen is het verschil dat met 3G 1,1 personen in het ziekenhuis komen te liggen en met 2G 0,5. 

Als 2G goed wordt nageleefd, scheelt dat dus meer dan de helft aan ziekenhuisopnames. Boosters moeten aan de kant van de gevaccineerden natuurlijk ook nog een slag gaan maken. Anders lopen de opnames daar uiteindelijk ook op. 

Ik las dit plan, daar vond ik wel wat inzitten. 
https://sargasso.nl/1-7g-en-andere-alternatieven-voor-in-de-onzichtbare-lockdown/
Zowel gevaccineerde als niet-gevaccineerde mensen zijn in staat dingen te doen en je pikt behalve besmette ongevaccineerden ook meteen meer a- of lichtsymptomatische besmette gevaccineerden op. Geen tweedeling, meer veiligheid 

skik schreef op 14-11-2021 om 16:28:

Ik las dit plan, daar vond ik wel wat inzitten.
https://sargasso.nl/1-7g-en-andere-alternatieven-voor-in-de-onzichtbare-lockdown/
Zowel gevaccineerde als niet-gevaccineerde mensen zijn in staat dingen te doen en je pikt behalve besmette ongevaccineerden ook meteen meer a- of lichtsymptomatische besmette gevaccineerden op. Geen tweedeling, meer veiligheid

Afgezien van de scholen dicht, zou dit voor mij bespreekbaar zijn. Maar ik ben het gejammer over die tweedeling die de antivaxers zou worden aangedaan onderhand wel beu hoor. Iedereen die ervaring heeft met narcistisch gedrag kent deze dynamiek en weet dat je wordt uitgezogen waar je bij staat met dit soort retoriek. 

Dat wil overigens niet zeggen dat geen enkele antivaxer oprecht en te goeder trouw zou zijn. Maar het zijn er teveel en daarvan zijn er teveel niet te goeder trouw. De goeden lijden onder de kwaden, zoals dat altijd gaat. 

---

---

14-11-2021 om 17:17

Mija schreef op 14-11-2021 om 16:03:

https://nos.nl/artikel/2405240-alleen-toegang-na-coronaprik-of-genezing-erg-aannemelijk-dat-2g-helpt

Kijk vooral naar de infographics op basis van berekeningen van de TUDelft. Die zijn heel duidelijk. Bij een fictief evenement met 100.000 mensen is het verschil dat met 3G 1,1 personen in het ziekenhuis komen te liggen en met 2G 0,5.

Als 2G goed wordt nageleefd, scheelt dat dus meer dan de helft aan ziekenhuisopnames. Boosters moeten aan de kant van de gevaccineerden natuurlijk ook nog een slag gaan maken. Anders lopen de opnames daar uiteindelijk ook op.

Als iedereen zich gewoon zou laten vaccineren is het getal zo ongeveer 0.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.