Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kowalski

Kowalski

22-03-2016 om 09:46

Aanslag Zaventem

Nou mensen, zeg het maar: willen we *meer* of *minder* aanslagen in West-Europa?


Imogen

Imogen

25-03-2016 om 20:13

bloemetje

'Imogen, ik denk dat je het teveel als een 'groep' beschouwt. 'De moslimgemeenschap' bestaat gewoonweg niet.'

Precies. Dus die acties van 'de moslimgemeenschap' zeggen helemaal niets, behalve over die twee of drie mensen die hardop op tv zeggen dat ze tegen de aanslagen zijn. Ze vertegenwoordigen helemaal niemand, behalve zichzelf.
Kunnen ze net zo goed hun mond houden.

Flauw Imogen

Ook moslims zijn georganiseerd in verbanden. Die zo goed mogelijk elkaar proberen te vertegenwoordigen. Net als andere Nederlandse organisaties. Allemaal mensenwerk. Waarom zo bokkig?

bloemetje

bloemetje

25-03-2016 om 20:19

hun mond houden

"Kunnen ze net zo goed hun mond houden."

Als ze niets zeggen, dan krijgen ze ook bakken kritiek over zich heen. Er zijn massa's mensen die verwachten (of eisen) dat moslims openlijk afstand nemen van terreur.

Dus zeggen ze niets, dan is het niet goed. Nemen ze wel afstand, dan is het voor een ander deel van de bevolking weer niet goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2016 om 20:33

Tav nam het woord "burgeroorlog" in de mond. Ik gaf aan dat dat zo'n vaart nier zal lopen. Maar áls... Heb ik het over aanslagen gehad? Een aanslag is géén burgeroorlog.

De definitie van burgeroorlog:
Een burgeroorlog is een oorlog tussen partijen binnen een land.

Volgens diverse regeringsleiders zijn we in oorlog met IS, maar dat is geen interne partij. Handlangers, sympathisanten, ja dat wel, helaas.

Ik verbaas me al jaren over extreem rechts. Ik ben er persoonlijk niet bang voor, ik ben donkerblond met grijsblauwe ogen, maar ik vraag me wel af hoe het mogelijk is, dat dit soort groeperingen nog steeds kunnen rekenen op nieuwe aanwas.

Imogen

Imogen

25-03-2016 om 20:37

AnneJ

'Waarom zo bokkig?'

Omdat ik me groen en geel erger aan die Turkse jongeman die op tv roept dat Brussel deze aanslagen aan zichzelf te danken heeft. Aan de leerlingen van die Amsterdamse middelbare school die juichen bij de beelden over Brussel en zeggen dat ze hopen dat er zoveel mogelijk mensen dood zouden gaan. Aan de groepen moslims die een pro-IS-demonstratie houden in de Haagse Schilderswijk. Omdat er steeds meer berichten komen dat een groot deel van de moslims stiekem de aanslagen wel prima vinden.

Ik ben NIET tegen moslims in het algemeen. Maar deze mensen zouden ze wat mij betreft echt een enkele reis naar Syrië mogen geven. En dan vind ik de zalvende woorden van 'de vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap' te schijnheilig voor woorden.

Nieuwe aanwas.

Die zal er altijd zijn. Als je ĺeven niet op rolletjes verloopt of om je heen dan moet "iemand" de schuld krijgen.
Het lucht op blijkbaar om een groep mensen de schuld te geven van het leed om je heen. Al ken je dat leed niet persoonlijk, maar alleen uit de krant en t.v.

"Eigen volk eerst", dat roept lekker en het voelt zo solidair met de verwaarloosde ouderen en de rijen mensen bij de voedselbank.

De mensen die dat roepen brengen overigens zelf geen kop koffie rond in het verpleegtehuis en pakken geen doos in voor de voedselbank.
Welnee, ze zijn druk met roepen hoe slecht het gaat in ons land dankzij "hun".

Imogen

Imogen

25-03-2016 om 20:56

lachende pubers

Er is net een aanslag gepleegd in een voetbalstadion in Irak. Zeker dertig mensen zijn om het leven gekomen door de bomaanslag bij een voetbalstadion ten zuiden van de Iraakse hoofdstad Bagdad. Terroristische organisatie IS heeft de verantwoordelijkheid voor de aanslag opgeëist.

Mijn pubers lachen nu niet, en roepen ook niet dat ze hopen dat de gewonden ook nog overlijden. Al vermoed ik dat die pubers in Amsterdam het nu ook wel uit hun hoofd laten om te lachen. Nu zouden hun ouders waarschijnlijk wél ingrijpen.

Tav

Tav

25-03-2016 om 21:53

Kaaskopje

Waarom wil jij weten tot welke "categorie" ik hoor? Jouw woorden hè. Ga jij mijn ideeën anders bekijken als je weet welk geloof ik heb, of geen, of welke kleur? Goh, en ik dacht dat jij niet discrimineerde.

Tav

Tav

25-03-2016 om 22:03

wil40

De pot verwijt de ketel, klagen is echt niet voorbehouden aan autochtone Nederlanders. Gelukkig ontmoet ik dat soort mensen nooit. Wel mensen die een mening hebben over waar het met hun land heen moet. En daarvoor hoef je echt niet eerst dozen in te pakken, dat heet namelijk democratie.

Aanslag in Iskandariya, Irak

https://nl.wikipedia.org/wiki/Alexander_de_Grote

De aanslag in Irak vond plaats in Iskandariya. In het Midden Oosten zijn een aantal steden vernoemd naar Alexander de Grote, de Griekse bevelhebber, die overal de Griekse cultuur wist te verspreiden. Opgeleid door Aristoteles, met een voorliefde voor Homerus. Over Europese cultuur gesproken.
In het Midden Oosten.
Ook nu nog heb je Griekse sporen aan musea, wijken en gebouwen, gemeenschappen in het Midden Oosten.

Tav

Tav

25-03-2016 om 22:24

Ginny

Dat is precies wat ik bedoel, mensen doen hier alsof het lot van de christenen ze niet aangaat. Terwijl de gelukkigen onder hen gewoon hier in de AZC's zitten, of al verder zijn. Over de minder gelukkigen komt weinig naar buiten, maar wat er naar buiten komt is afschuwelijk. Christelijke / Westerse landen zijn de enige landen waar deze mensen iets van zouden kunnen verwachten. Maar dat kunnen ze maar beter uit hun hoofd zetten, want het boeit hier niemand.

Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van de moslims.

Vrijwilliger

Vrijwilliger

25-03-2016 om 22:37

Wil

Even off topic, maar zo herkenbaar! Tijdens een voorlichtingsavond hier ben ik de schreeuwlelijken die een grote mond hadden over de ouderen en voedselbanken niet kleumend aan de band in de loods van de voedselbank of bij het vrijwilligerswerk voor ouderen tegengekomen. Gek genoeg zijn al die vrijwilligers stuk genuanceerder. Maar wel heel erg gatsie bah "fatsoenlijk" en dat moeten we natuurlijk niet hebben!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2016 om 22:56

Tav

Ik was mij er niet van bewust dat ik verantwoording af moet leggen over waar ik mij ontzet, verdrietig of boos over voel. Dus wil je niet voor me invullen wat mij boeit? Mag ik vragen wat jij actíef meer betekent voor het draaglijker maken van het lot van deze christelijke mensen dan "de mensen hier"?

Imogen

"Aan de leerlingen van die Amsterdamse middelbare school die juichen bij de beelden over Brussel en zeggen dat ze hopen dat er zoveel mogelijk mensen dood zouden gaan."

Na elke aanslag zijn er nieuwsberichten van dubieuze bronnen over juichende moslims. Soms zelfs met foto's. Alleen blijken die foto's dan altijd weer van een heel andere gelegenheid te zijn die niets met de aanslag te maken hebben, maar van een gewonnen sportwedstrijd o.i.d.

Jij haalt in dit draadje nu tot drie keer toe een (hoax) tweet van een puberella aan om zo'n beetje de hele moslimgemeenschap als vijandig weg te zetten. Vind je het zelf niet ook een beetje mager om daar je mening op te baseren?

skik

De niet bestaande juichende en lachende scholieren

http://www.krapuul.nl/samenleving/media-blog/2568005/de-niet-bestaande-juichende-en-lachende-scholieren/

Hoax.
"maar de juichende schoolklas bleek een tekstje dat iemand getweet had na ‘iets’ op internet gelezen te hebben, en nu blijkt ook het verhaal van lachende scholieren helemaal nergens op gebaseerd te zijn: - See more at: http://www.krapuul.nl/samenleving/media-blog/2568005/de-niet-bestaande-juichende-en-lachende-scholieren/#sthash.bBvVIhtk.dpuf"

Nou ja, Krapuul is natuurlijk te ene zijde.

andere zijde is bijvoorbeeld De Dagelijkse Standaard.

Opblazen maar.
"Driemaal raden welke bevolkingsgroep oververtegenwoordigd is op Sanne’s school. Eén hint: het zullen geen boeddhisten of hindu’s zijn…"

Het zal beslist nog weleens voorkomen dat er scholieren zijn die, uit baldadigheid of overtuiging, geweld toejuichen, maar ik heb toch de indruk dat het rap afneemt nu zo duidelijk wordt wat een slachtoffers er ter linker- en rechterzijde aan het vallen zijn.

Vraagje Done

Wat heeft een bericht in de serie Boer zoekt Vrouw te maken met een aanslag in Irak?

Imogen

Imogen

26-03-2016 om 08:22

skik

Oke, een andere vraag dan: waarom wordt een Belgische Marokkaan, die door de Turken als gevaarlijk wordt bestempeld, uitgezet naar NEDERLAND? Hij heeft géén Nederlands paspoort en hij wordt uitgezet omdat hij als Syrieganger was geïdentificeerd. Dat hij naar Nederland wilde, snap ik. Maar waarom vonden de Turken dat goed?

Imogen

Imogen

26-03-2016 om 09:32

nogmaals skik

'Jij haalt in dit draadje nu tot drie keer toe een (hoax) tweet van een puberella aan om zo'n beetje de hele moslimgemeenschap als vijandig weg te zetten. Vind je het zelf niet ook een beetje mager om daar je mening op te baseren?'

1. leer eens lezen. Ik zet juist NIET de moslimgemeenschap als een geheel weg.Dat is nou juist de essentie van mijn betoog.
2. ik wist niet dat ik jou om toestemming moest vragen om ergens op terug te komen.
3. de reden dat ik er op terug kom, is omdat andere mensen er vragen over stellen. Mag dat ook al niet?
4. speciaal voor jou: in Trouw staat een artikel van drie moslimjongeren die zeker weten dat Amerika achter IS zit. Ook een hoax waarschijnlijk, volgens jou. Of ga je nu roepen dat Trouw in dezelfde categorie hoort als de Telegraaf en GeenStijl?

Pak er even een lineaaltje bij AnneJ

Leg 'm op het scherm....
En zie de onzinnigheid van deze discussie in centimeters uitgedrukt.

Prettige Paasdagen verder!

Jaina

Jaina

26-03-2016 om 10:17

Maar

Natuurlijk kun je wel drie mensen vinden die denken dat Isis een hoax is. 300 ook wel. 3000 ook wel. Niet alleen moslims overigens. Op Facebook zitten hele komplot groepen te praten over chem trails, bildenberg groepen, en big pharma. Die geloven ook dat isis een hoax is. En 9/11 een inside job. Bij die groepen zitten lang niet alleen moslims.

En zo zal je ook moslim jongeren kunnen vinden die de aanslagen een goed idee vinden. In mijn jonge jaren waren er genoeg mede-scholieren en mede-studenten te vinden die de acties van de RAF en aanverwante groepjes toch wel heel gaaf vonden. En genoeg westerse jongeren die achter Stalin en Mao aanliepen en de wanddaden van deze figuren ontkenden als westerse propaganda of dat als een soort collateral damage beschouwden wat zeker geoorloofd was onderweg naar het stichten van de Heilstaat.

Fascisme was in die tijd niet zo populair. Daarvan waren de gevolgen de meeste mensen nog wel bijgebleven maar er liepen in die tijd ook nog genoeg oud NSB'ers rond en andere fascisten die nog steeds heilig geloofden in het ideaal. Het was alleen niet geoorloofd om het uit te spreken maar de overtuigingen waren er nog wel.

Dus ja je kan ongetwijfeld heel veel moslims vinden die heel veel domme dingen denken. Maar dat is niet exclusief voorbehouden aan moslims.
Het is ook niet perse iets permanent. Veel van mijn communistische oud medestudenten zijn nu keurige burgers geworden en hebben helemaal geen extremistische denkbeelden meer en stemmen waarschijnlijk PVDA of D66(ik heb er zelfs voorbij zien komen die nu lid zijn van de VVD en actief zijn voor deze partij)

Dus het verbaasd me absoluut niks dat je moslims hebt met vreemde denkbeelden. Je kan er ongetwijfeld een hele krant mee vullen en hele documentaires over maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2016 om 11:08

Ik zit ook even aan Che Guevara te denken

Het is nog steeds stoer om zijn hoofd op een t-shirt te hebben. Aan welke kant je ook staat met Che Guevara, het was een guerrilla-strijder/aanvoerder. Een Marxistisch gevaar voor wie dat vond. Dus inderdaad vind je in de geschiedenis van ons zelf ook voorbeelden, waaruit je op kunt maken dat de jeugd zich met strijders identificeert om zich af te zetten. Ik wil hier nadrukkelijk niet mee zeggen, dat ik het gedrag van juichers na aanslagen goedkeur. Dat gedrag is ronduit verwerpelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2016 om 11:21

Isis een hoax

Mensen die denken dat IS in het Westen verzonnen is om ons in paniek te laten raken, mogen van mij naar de psychiater.

Ik lees op een Facebookgroep die kritisch is tegenover Wilders en zo, maar daar slaan mensen soms ook door. De kunst is om overal doorheen te lezen en daarlangs een zo goed mogelijke éigen mening te vormen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2016 om 11:22

Done

Misschien hebben wij niet dezelfde humor en logica, maar het ontgaat mij totaal wat jij zo duidelijk vindt met je twee linken.

Kowalski

Kowalski

26-03-2016 om 11:39

Vandaag in de Volkskrant

Afshin Ellian (in 1989 als politieke vluchteling uit Iran naar NL gekomen) vandaag in de Volkskrant:

'De aanslagen in Brussel maken me heel verdrietig. Op het Journaal zag ik militaire trucks door de straten rijden, dat deed me denken aan het militaire regime in de laatste dagen van de sjah. Ook de Nederlandse samenleving militariseert. De Tweede Kamer wordt nu beveiligd met automatische geweren en de marechaussee op Schiphol is zwaarbewapend. Frankrijk en België zijn al volledig gemilitariseerd. Mijn verdriet is een dubbel verdriet omdat ik mijn inmiddels overleden zus geen brief meer kan schrijven. 'Alles is veranderd', zou ik haar geschreven hebben. 'Waar we ook naartoe gaan, ze komen achter ons aan en veranderen de wereld'.'
Wie zijn 'ze'?
'De islamisten: zij die willen terugkeren naar de zuivere islam.

'Alle moslims krijgen met de pap-lepel ingegoten dat ze superieur zijn en het voorbeeld van Mohammed moeten volgen. En wat is dat voorbeeld? De profeet dwong mensen tot bekering, voerde de sharia in en stichtte een islamitische staat. Want alleen in een islamitische staat kun je de islamitische wetten toepassen.'

U heeft het nu steeds over de radicale islam. Er zijn ontzettend veel gematigde moslims.

'Nee, dit ís de islam. Deze leerstellingen gelden voor alle moslims. Als zij die niet allemaal in praktijk brengen, lijden ze aan vergetelheid. Dat is precies het punt. Islamisten geloven dat de Europeanen tijdens het kolonialisme de islam hebben vervalst. Zij hebben met hun Verlichtingsidealen moslims doen geloven dat de islam een individueel geloof is; dat een beetje bidden en aardig zijn voor anderen voldoende is, maar dat de islam verder geen politieke ambities heeft. Islamisten geloven dat die vergetelheid ervoor heeft gezorgd dat zij als moslims worden vernederd en niet meer kunnen functioneren in de wereld, dat ze slaven en knechten zijn van ongelovige westerlingen. Daarom moeten ze volgens de islamisten worden gereïslamiseerd.'

Wat leert dit ons over de huidige terreur? Kunnen we ons niet beter bekommeren om zaken als discriminatie op de arbeidsmarkt die moslimjongeren gevoelig maken voor ronselaars?

'Door discriminatie word je geen jihadist. Als je dat denkt, is dat niet alleen een kinderachtige, maar ook een gevaarlijke misvatting. Jihadisme is extreem gewelddadig. Een echte jihadist bewandelt die weg voor de beloning die Allah hem geeft, niet omdat je daardoor opeens wel burgemeester van Haarlem kunt worden. Weet u wat in sommige gevallen het moment is waarop iemand radicaliseert? De dood van zijn moeder. De Koran vult de eenzaamheid op die de moeder achterlaat.
'Uiteenlopende omstandigheden kunnen duwtjes in de richting van de radicale islam zijn, maar ze verklaren niet waarom iemand jihadist wordt. Waarom zijn Marokko en Tunesië, waar je als moslim niet gediscrimineerd wordt, grootleveranciers van jihadisten? De meeste strijders komen nog altijd uit islamitische landen. Jihadisten zijn geen losers en criminelen. De lichtste en kleinste categorie, die de meeste aandacht krijgt van de media, bestaat niet uit islamisten. Dat zijn avonturiers, mafkezen, die al snel huilend terugkeren uit Syrië.
'Om écht jihadist te worden, is veel meer nodig: een grote mate van innerlijke zuiverheid en overgave aan Allah. Echte jihadisten huilen en bidden de hele dag. Het zijn diepreligieuze mensen, zoals ook Khomeini en Bin Laden diepreligieus waren. In alles wat ik tegen hen heb, wil ik u wel zeggen: ik heb respect voor ze. Zij waren bereid hun leven te geven voor wat zij dachten dat goed was en hebben zichzelf nooit verrijkt. Als je de waardigheid die de vijand toekomt, niet erkent, ga je de vijand en hoe hij de mensen achter zich krijgt nooit begrijpen. We onderschatten de rol van ideologie en zolang we dat doen kunnen we deze terreur niet bestrijden.'

Maar wat zou u doen als u het voor het zeggen had?

'Het salafisme bestrijden omdat het een giftige sekte is waaruit alle jihadisten voortkomen. Je kunt het salafisme niet strafbaar stellen, omdat je gedachten nu eenmaal niet kunt verbieden. Maar je kunt genoeg maatregelen nemen om het te bestrijden. Zo moet je het privilege van religieuze verenigingen zoals moskeeën, dat ze nooit door de rechterlijke macht kunnen worden ontbonden, uit de wet schrappen. Dan kun je een salafistische vereniging of moskee ontbinden. Verder moet je haatpredikers niet meer toelaten en moet de AIVD salafisten verstoren, zoals ze vroeger deden met extreem-maoïstische groepen: infiltreren, onrust veroorzaken of quasi-groepen opzetten.
'Radicale salafisten moet je behandelen als voetbalhooligans. Geef ze een meldingsplicht, houd ze in noodgevallen in detentie, doe ze een enkelband om, of geef ze een gebiedsverbod. Over die maatregelen brengt de politie ambtsberichten uit en de rechter kan ze toetsen. Zo breng je die radicale types in de openbaarheid. Je maakt duidelijk dat ze gevaarlijk zijn.
'Het belangrijkste voordeel is dat je moslimouders een instrument in handen geeft. Een moeder van een jongen die radicaliseert, kan dan zeggen: niet alleen de overheid en Ahmed Aboutaleb, nee iederéén vindt salafisme fout. Je moet jongeren het gevoel geven dat het niet koosjer is als ze een moskee als de salafistische As-Soennah in Den Haag bezoeken. Nu voelt dat legaler dan het roken van een grammetje hasj. Als Asscher het echt wil, verandert dat morgen.'

Maar dat doet hij niet?

'Asscher houdt altijd stoere verhalen in de media, maar als puntje bij paaltje komt stuurt hij een brief naar de Kamer en zegt hij: we doen niets aan het salafisme. Hij doet een beroep op de vrijheid van meningsuiting en van godsdienst, terwijl hij prioriteit moet geven aan het veiligheidsbelang. Ook voor de moslimgemeenschap. Het beeld over moslims kan alleen kantelen als je die hele salafistische intolerante groep gaat isoleren.
'Alleen het CDA en Halbe Zijlstra lijken bereid er iets aan te doen. Terwijl je toch zou denken dat de vrijheid van godsdienst meer in het dna van het CDA zit dan in dat van Asscher. Dat laat opnieuw zien dat mensen die geen godsdienst hebben, denken dat alle religies ongeveer hetzelfde zijn. Bij het CDA begrijpen ze beter dat de islam een sterk politieke, radicale component heeft. Eenzelfde gebrek aan inlevingsvermogen zie je bij de topambtenaren. Die denken dat de wereld slechts behoefte heeft aan één ding: geld. Zij kunnen zich niet voorstellen dat een jongere salafistische geschriften leest, de hele nacht huilt en Allah om vergiffenis smeekt omdat hij tot nu toe geen goede moslim is geweest. Zij denken dat je terreur kunt bestrijden met uitkeringen en subsidies.

Met die kritiek schaadt u de hele moslimgemeenschap.

'Tegen die gemeenschap zeg ik: doe iets aan het jihadisme. Waarom hebben de inwoners van Molenbeek Abdeslam niet uitgeleverd? In heel Europa zijn gewone moslims die jihadisten helpen. Zolang moslims te laf zijn om tegen hen op te treden, gaan ze meer lijden. Natuurlijk nemen zaken als discriminatie dan toe. Maar de moslimgemeenschap moet optreden en kan dat heel goed. Als zij wil, kunnen alle terroristen in de wijken worden aangehouden, want ze kennen elkaar allemaal. Uit lafheid, angst of lichte sympathie doet ze dat niet. Met aanslagen zoals in Brussel wil IS spanningen veroorzaken. Als de moslimgemeenschap jihadisten gaat aanpakken, neemt de kans op inter-etnische conflicten juist af.
'Het gevaar bestaat dat we volledig gaan militariseren. Dat moeten we uit alle macht voorkomen. De bestrijding van het salafisme moet mede de inzet zijn van de verkiezingen volgend jaar. Ik denk dat Halbe Zijlstra en ook Sybrand Buma dat gaan doen. Als het salafisme echt groot wordt, is het steeds moeilijker te bestrijden. Dan bestaat het gevaar van gewelddadige conflicten. En daarom moet je ingrijpen nu het nog kan.'

Kowalski

Kowalski

26-03-2016 om 11:40

Done

Ik snap 'm ook niet

Jaina

Jaina

26-03-2016 om 12:08

Christenvervolging

De Christenvervolging in het Midden Oosten is inderdaad zeer onderschat en onbelicht. Er wordt weinig aandacht aan besteed door de Nederlandse en Europese politiek. Dat vind ik ook zeer kwalijk. In veel landen in het Midden Oosten worden christenen stelselmatig gediscrimineerd. Libanon is het enige land waar christenen nog een groot deel van de bevolking zijn. In Syrië waren de christenen ook redelijk vrij en beschermd onder president Assad maar wat dat de toekomst zal brengen vrees ik. In sommige andere landen zoals Irak vertrekken steeds meer christenen. Het is moeilijk want aan de ene kant wil je niet dat eeuwenoude gemeenschappen verloren gaan maar aan de andere kant moeten de mensen nu beschermd worden en in veiligheid gebracht worden.

Zarah

Zarah

26-03-2016 om 12:45

bedoeling Done

Zo moeilijk lijkt me haar bedoeling met haar bericht niet, als ik het tenminste goed lees.
De grootte van een bericht zegt toch ook wel iets over het belang dat eraan gehecht wordt.

Kowalski

Kowalski

26-03-2016 om 12:49

aaahhh ok

de grootte van het bericht, ok dan.

Tja, 'we' hebben het ook nog steeds over de ingegroeide teennagels van Kim Kardashian, terwijl op de hele wereld miljoenen mensen lijden onder honger en onderdrukking.
Niet zo'n interessant punt verder, beetje uitgekauwd.

Jaina

Jaina

26-03-2016 om 12:50

Salafisme

Salafisme is inderdaad problematisch. Er is weinig positiefs te ontdekken aan deze ideologie. Saoudie Arabië propageert een salafistische interpretatie van de islam en verspreid die ook buiten de grenzen. Hoewel de officiële versie geen geweld propageert op de manier van Isis is de scheidslijn tussen dat en allerlei schimmige internetpredikers niet zo heel scherp. Salafisme is een ideologisch wapen wat makkelijk misbruikt kan worden tegen hen die daarvoor gevoelig zijn. Vooral jonge mensen die weinig geloofsvorming hebben meegekregen maar wel religie. Die zijn daar zeer vatbaar voor. Die hebben het geloof en zijn op zoek naar een invulling daarvan.
Het moeilijke is dat je het zo slecht kan bestrijden door het internet. Je kan het wel fysiek bestrijden maar op internet vind men elkaar en daar vind veel van de radicalisering plaats.
En je hebt natuurlijk maar enkele mensen nodig die bereid zijn tot geweld over te gaan om al veel chaos te scheppen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.