Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Aanspreken op gedrag

Max88 schreef op 10-11-2025 om 14:41:

[..]

Als ik de gevolgen aangeef van het schrikken, dan is dat toch duidelijk naast het feit dat het verboden is om op een voetpad te rijden? Wat jij denkt is niet per se hoe het voor iemand hoeft te zijn als je de ervaring niet hebt?

Het is gewoon een vraag  uit interesse hoor.  Waarom zo'n geaggiteerde reactie?

Ik was vanochtend met mijn vriendin van Syrische afkomst onderweg, zij kan pas 8 maanden fietsen, maar ons gezamenlijk vrijwilligerswerk. Op de rotonde vlak bij de middelbare school hier in het dorp kwam er een puber ons achterop hij reed op een fatbike en haalde ons rechts in door het plantsoen. Ik gaf een trapje extra en ging naast hem rijden en vroeg waarom hij dat deed. Ja jullie fietsen zo langzaam daar moest ik even voorbij.  Ik vroeg of hij zich aan de regels wilde houden de volgende keer. Dat was hij niet van plan, regels waren er niet voor hem, hij deed wat hij zelf wilde. 
Paar honderd meter verder een vader met een elektrische bakfiets die zijn kinderen op school/ opvang had gedropt en nu snel naar zijn werk moest. Ons rakelings passerend dook hij er heel kort voor. Op mijn verschrikte: Hé kijk uit man! Kreeg ik een schouderophalend: Je had me ook ruimte kunnen geven! Ik had hem echt niet gehoord achter ons, geen belletje, niks. 
Beide keren bleven we overeind maar waren goed geschrokken. Mijn Syrische vriendin kan goed fietsen maar heeft nog niet de 40.000 km in de benen die ik wel heb.
Zo jammer dat mensen zich niet meer aan de regels houden en niet aangesproken willen worden op hun gevaarlijke gedrag. 

Ooit eens een stukje gelezen waarin iemand beschreef hoe hij na zo'n soort incident (het was ook iets in het verkeer meen ik, maar ik weet niet meer wat) iets riep als "weet u wel hoe u me heeft laten schrikken!?" Dat werkte gek genoeg wel, de ander verontschuldigde zich. 

Dus misschien is dat de manier. Niet "foei, je doet iets wat niet mag!" maar "je laat me schrikken!"

Maar ja, denk daar maar eens aan, als je je te barsten schrikt door andermans aso-gedrag

Volgens mij maakt het ook heel veel uit op welke manier je mensen aanspreekt. Zoiets als was Temet zegt inderdaad. Ik denk overigens dat de meeste mensen die anderen de les lezen op straat zich niet persé te barsten schrikken van het gedrag maar anderen graag wijzen op de regels of zich algemeen storen aan de ander die 'anders' is of doet. Een soort van ongevraagd advies/je mening geven en ook nog eens door iemand die niet de gezagsdrager is. 

Laatst zag ik nog dat er iemand fietste in een winkelstraat en die werd staande gehouden door een man die daar liep, die een heel verhaal afstak over de boete die je krijgt voor het fietsen door de winkelstraat. Het liep overigens tegen sluitingstijd van de winkels en het was bepaald rustig met wandelend verkeer, de fietser in kwestie was ook niet heel wild of hard aan het rijden (zoals in de voorbeelden van Haaknaald). Niet nodig als je het mij vraagt, en slecht voor de sfeer. 

Max88 schreef op 10-11-2025 om 14:06:

[..]

Dan stap je af en loop je 150 meter, je mag daar niet fietsen, staat gewoon een boete op.

Je eerste zin geeft al genoeg aan eigenlijk.

Ja natuurlijk. Dat doe jij vast ook, die 150 meter lopen terwijl er geen of misschien 1 voetganger is. 

troelahoep schreef op 11-11-2025 om 09:32:

[..]

Ja natuurlijk. Dat doe jij vast ook, die 150 meter lopen terwijl er geen of misschien 1 voetganger is.

Dat je je dat niet kunt voorstellen zegt echt meer over jou en dat je blijkbaar vindt dat je boven de wet staat. 

Ik heb het andersom ook meegemaakt dat ik op het fietspad fietste (zo'n rood fietspad) en dat voetgangers die midden op de weg liepen opeens gingen zeggen dat ik moest afstappen. Toen ik zei dat het gewoon een fietspad was geloofde zij het niet. Dus ik ben de les gelezen ook al was er geen les om te lezen

FruitMoeder schreef op 11-11-2025 om 10:58:

Ik heb het andersom ook meegemaakt dat ik op het fietspad fietste (zo'n rood fietspad) en dat voetgangers die midden op de weg liepen opeens gingen zeggen dat ik moest afstappen. Toen ik zei dat het gewoon een fietspad was geloofde zij het niet. Dus ik ben de les gelezen ook al was er geen les om te lezen

Dat is dan toch ook gewoon hetzelfde i.p.v. andersom? Mensen houden zich niet aan de regels, ook niet op sociaal gebied.

FruitMoeder schreef op 11-11-2025 om 10:58:

Dat heb ik ook wel eens gehad. Bizar. Uiteindelijk meegelopen (!) naar het blauwe bord. Geen excuses gekregen hoor, alleen een “Oh, dat is zeker nieuw”.

En voetgangers die op een druk fietspad lopen heb ik wel eens vriendelijk (!) verzocht het naastgelegen voetpad te gebruiken. Je wil niet weten wat Eén scheldkanonnade ik kreeg! Van 2 ogenschijnlijk héél keurige mensen…

jullie weten toch wel dat voetgangers op het fietspad mogen lopen he ( als er geen stoep naast is)?

Kimdekim schreef op 11-11-2025 om 14:23:

jullie weten toch wel dat voetgangers op het fietspad mogen lopen he ( als er geen stoep naast is)?

maar dan mag ik er als fietser ook nog steeds wel fietsen, toch?

Max88 schreef op 11-11-2025 om 11:13:

[..]

Dat is dan toch ook gewoon hetzelfde i.p.v. andersom? Mensen houden zich niet aan de regels, ook niet op sociaal gebied.

Nee, want ik maakte de fout niet. Maar werd wel behandeld alsof ik het maakte

Kimdekim schreef op 11-11-2025 om 14:23:

Aan de zijkant. Niet midden op de weg. En ik zei er niks over. Zij zeiden dat ik niet op het fietspad mocht fietsen.

Engeltje schreef op 11-11-2025 om 11:14:

[..]

Dat heb ik ook wel eens gehad. Bizar. Uiteindelijk meegelopen (!) naar het blauwe bord. Geen excuses gekregen hoor, alleen een “Oh, dat is zeker nieuw”.

En voetgangers die op een druk fietspad lopen heb ik wel eens vriendelijk (!) verzocht het naastgelegen voetpad te gebruiken. Je wil niet weten wat Eén scheldkanonnade ik kreeg! Van 2 ogenschijnlijk héél keurige mensen…

Zie vette gedeelte.

FruitMoeder schreef op 11-11-2025 om 14:47:

[..]

Nee, want ik maakte de fout niet. Maar werd wel behandeld alsof ik het maakte

Dat is toch exact wat ik probeerde duidelijk te maken?😄

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.