Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

03-01-2012 om 09:32

Allemaal spullen

Gisteren zette ik bij een wat te hoog opgelopen stapel strijkgoed de TV aan en belandde in de documentaire 'allemaal spullen'.
Iemand gezien misschien?

Ik vond het inspirerend. Heel gedoe, dat wel, maar inderdaad, wat zijn er veel spullen in huis en wat houden ze je bezig

Later zag ik dat de film was gemaakt in samenwerking met de BOS, dus misschien zou ik deze discussie moeten starten in een wat inhoudelijkere rubriek, maar affijn. Ik vond het een leuk begin ter aanmoediging van een opgeruimd (letterlijk en figuurlijk) nieuwjaar.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dank voor de kijktip tonny

Ik heb hem opgezocht op uitzending gemist en ga hem binnenkort eens bekijken. Ben benieuwd. Ik heb vaak opruimkriebels en wordt echt blij als na een opruimactie een lege plank overhoudt. Helaas heeft mijn dochter dat niet, da's zo'n veramelaar van prulletjes en een vreselijke rommelkont.

skik

Chippie

Chippie

03-01-2012 om 10:21

Skik

Ik heb de uitzending niet gezien, maar in de speelkamer en op elke kinderslaapkamer hebben wij een grote plank waarop alle prulletjes, knutsels mogen staan. En that's it. Je wilt niet weten hoeveel prutsels je op zo'n plankje kwijt kunt. Twee keer per jaar worden de planken door de kinderen zelf afgestoft en vaak verdwijnt er dan het één en ander richting prullenbak.

Chippie

Chippie

03-01-2012 om 15:49

Sini

Heb de docu niet gezien, maar ik herken me ook helemaal niet in de stroom aan spullen van een mindere kwaliteit.

Ik ben niet zo'n shopaholic, dat scheelt veel. Ik ga dus niet voor de fun een zaterdagmiddag shoppen. Door mijn hekel aan winkelen en mijn ruime portemonnee shop ik bij drie boetiekjes. Kleding is tijdloos en meestal heb ik echt iets nieuws nodig (heb vandaag 2 broeken gekocht omdat ik maar 1 spijkerbroek en 2 andere broeken heb).

Maar of dat nu echt duurzaam is? Spijkerbroeken met een gat erin gaan weg, ipv dat ze worden opgelapt. Bovendien gaan in een gezin met kinderen veel spullen kapot. Spijkerbroeken en maillots zijn niet aan te slepen, er valt regelmatig een bord, broodbakjes gaan kapot, enorme winkelhaak in jas. Meubels zijn hier niet van designkwaliteit; want ook designkwaliteit kan niet goed tegen snottebellen. Dingen die kapot zijn gaan wel gewoon weg, spullen die te klein zijn worden weggegeven.

Ik ben geen bewaarderig typje. Dat scheelt veel troep. Maar ondanks dat jezelf niet zo'n verantwoord duurzaam typje bent, ontkom je niet altijd aan de stroom van plastic rotzooi, knutsels, etc.

Rafelkap

Rafelkap

03-01-2012 om 17:28

Mooi beeld

hier een mooie foto http://nl-nl.facebook.com/photo.php?fbid=189394867818490&set=pu.180735048684472&type=1&theater
Zo ziet het eruit als ze haar spullen op de grond legt, er bleek te weinig ruimte en toen heeft ze een enorme hal gehuurd om al haar huisraad neer te leggen en te kunnen tellen. Vond de docu ietsjes saai maar die tweede helft zag er wel heel mooi uit!
Alleen al die kapotte/dubbele dingen bewaren? Je krijgt als kijker wel de neiging de bezem erdoorheen te gooien.

Chippie en zar

Been there, done that. Ze is echt onverbeterlijk.

In het vorige huis had dochter 7 meter buro/tafel/plank aan de muur om al haar bezittingen op te zetten. Dan hoefde ze nooit wat uit kasten of laden te halen of op te ruimen en zou de vloer leeg kunnen blijven. In theorie dan. Toch lagen alle Barbies, knutselspullen en de rest op de grond.

In het nieuwe huis hebben we haar zelf laten kiezen wat zij handig vond om haar spullen te herbergen. Grote opbergdozen werden dat. In no time zat er niks meer in de dozen en lag alles weer door overal.

Deze zomer hebben we haar kamer uitgebreid uitgemest (had ik ineens 3 van de 4 plakbandautomaten weer terug die ik kwijt was, één vond ik ín haar bed!). We hebben ongelooflijk veel spullen weggedaan. Ze heeft nu nog maar één sierkussen op haar bed, niet meer 10. Op haar buro heeft ze nog maar 1 pen en 1 potlood, de 38 andere heb ik beneden in een doos voor als ze weer een pen nodig heeft. Verder alles weggegooid wat stuk was en dat was nog al wat omdat ze alles laat slingeren. Ze mocht 10 tassen houden, de rest moest verplicht naar de kringloop. Haar uilenverzameling staat in een XL-letterbak en er komt geen uil meer bij. Ik koop echt helemaal niks meer voor haar. Verder heb ik deze keer een opruimsysteem uitgekozen en heeft zij er geen inspraak meer in. Want zij ruimt toch nooit wat op. Het speelgoedtijdperk is gelukkig voorbij, nu heeft ze nog voornamelijk prulletjes, sierraden en make-upspulletjes. Die zitten in een ladenkast in bakjes per soort. En elke dag leg ik daar de troep weer in terug. Helaas koopt ze van haar zakgeld voornamelijk nog meer nagellak en prulletjes. En slaak ik een diepe zucht als ze voor haar verjaardag de zoveelste tas krijgt van iemand.

Dit kind kan echt helemaal niet opruimen. Of we het nou samen proberen te doen, ik overzichtelijke deelopdrachten geef, grote schoonmaak houden of elke week een beetje.

Ook beneden loopt er altijd een heel spoor waaraan je kan zien waar ze is geweest en wat ze gedaan heeft. Jas op de grond naast de keukendeur, tas op tafel, sleutels op de bankEen pak sap op het aanrecht, dop er naast, de glazenkast staat open, vuil glas naast de tv, dat soort werk. 'T is geen onwil, echt onmacht. De harde lijn hielp ook niet, bijvoorbeeld alles wat ze liet slingeren in een doos doen, wegzetten en voorlopig niet meer teruggeven. Helpt allemaal geen zier.

Hier beneden had ik laatst, toen ik het weer helemaal zat was, allemaal briefjes opgehangen: "geen knutselspullen op de bank, knutselen moet aan het buro", "lege theezakjes in de prullebak", "telefoon terug in de houder", "neem de spullen mee die op de trap liggen als je naar boven gaat". Pointless. Hoewel de visite zich er goed mee vermaakte, met die briefjes. Maar dochter zet gewoon een bord en een beker op de bankleuning precies onder het briefje: hier géén servies!.

Izar, 't is inderdaad toneeldochter, die rommelkont. Maar aan haar toneelliefde (en haar opvoeding) kan het niet liggen. Haar zus die ook toneelt houdt haar kamer lekker bij. Die pakt op zaterdag uit zichzelf de stofzuiger en een sopje, doet haar vuile kleren in de wasmand en reorganiseert haar ladenkast.

Mijn rommeldochter vindt het zelf het handigste om al haar bezittingen over de grond uit te spreiden: "als ik wat nodig heb weet ik waar ik moet kijken: op de grond!". Ik zal haar dat stukje op die documentaire laten zien dat alle bezittingen van de filmmaakster op de grond liggen, zal ze leuk vinden. Deze vakantie heb ik haar kamer niet bijgehouden, dus ligt de vloer bezaaid met schoolboeken, kleding, enzovoorts. Je ziet het parket niet meer. En er kraakt wel eens als je daar loopt, dan is er weer een haarband onder je voeten gekrakt. Ben echt heel benieuwd hoe het er later bij haar uit gaat zien als ze op zichzelf woont.

skik

amk

amk

03-01-2012 om 21:53

Herkenbaar

zij beeldt het gevoel uit dat ik heb van mijn eigen huis. Maar als ik dan haar overzicht zie denk ik zo veel heb ik ook weer niet.
Het moment dat ze beschrijft dat ze besluit niets meer te kopen maar dan toch bij de Hema van alles koopt.
Of het argument van haar vriend om een nieuwe stofzuiger te kopen want dan hoef je geen stofzuigerzakken meer te kopen.

Ik wilde mijn huis al uitmesten mijn komende vakantie, en dat gaat nu zeker gebeuren.

Rosase

Rosase

04-01-2012 om 10:14

Kan 'm niet vinden!

Kan iemand mij vertellen op welke dag en zender dit was?

Dank voor de tip

heel herkenbaar. Wij zijn best lijdzaam onder onze materiële verzameldrift... Wie weet kunnen we er wat van opsteken. Ga hem gauw kijken met mijn lief.

Rosase

Rosase

04-01-2012 om 23:25

Thanx

Indrukwekkend. Ben bang dat ik de 15000 stuks wel ga evenaren, op z'n minst.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

04-01-2012 om 23:27

En als soort van vervolg hierop:

Free Fashion Challenge. Een jaar geen kleding, schoenen, tassen, ondergoed, riemen ed kopen, krijgen of materialen kopen om het zelf te maken. Doen met wat je hebt, creatief zijn in de combinaties en bewust worden van de wegwepcultuur en voot kwaliteit kiezen. Je kan je aanmelden .

Rosa van der Zanden

Tink

Tink

05-01-2012 om 00:30

Ik heb dit niet gezien, maar kennen jullie 'Verslaafd aan verzamelen'? Nú op SBS6. Dan weet je pas echt niet wat je ziet.

King louie jurk

Wat ik zo grappig vond: de filmmaakster voelde zich wat overweldigd door haar spullen, was vaak wat kwijt en kocht dan maar weer nieuw. In de speeltuin of het park ofzo zag ze dan een moeder (met een King Louie jurkje) waarvan ze vond dat die zo georganiseerd en rustig overkwamen. Dat wilde zij ook! Waarop ze dus een King Louie jurkje ging kopen.

Petje af trouwens voor de filmmaakster. Het is nogal niet niks om je hele huis leeg te halen en in een loods uit te stallen en op 15.000 items een stickertje te plakken. En dan alles nog categoriseren in gekregen, gekocht, weet niet hoe het in huisgekomen is. Ook leuk dat ze het onderwerp van veel kanten belichtte: vanuit milieu-, economisch-, maatschappelijk- en sociaal aspect. Heb ik het allemaal wel nodig, wil ik iets laten zien aan de buitenwereld met mijn spullen, waar laat ik het, waarom maken ze dingen die gegarandeerd binnen bepaalde tijd stukgaan en niet gerepareerd kunnen worden, waar laat ik het allemaal, is dit normaal?.

skik

Rosase

Rosase

05-01-2012 om 12:16

Skik

Dat vond ik nou ook. En dan na afloop ook nog alles met een sopje schoonmaken. Vraag me af hoelang ze hiermee bezig is geweest (in zijn totaliteit), en dan een huis overhouden met nul spullen en een kind dat jarig is. Die prijs zou mij een beetje te hoog zijn.

Dat het onderwerp van veel kanten belicht werd vond ik ook leuk. En ook de wijze waarop dit gedaan is (schermpje in de koelkast) vond ik wel leuk gevonden. Ik was het overigens niet met alle deskundigen eens.

Mooi

om het proces te zien, ik herken we de vraag "hoeveel heeft iemand van 18 maanden". En ik herken ook de oma die binnenkomt "ik heb een kadootje", hier is het een opa en een oma die dan zeggen "wij hebben kadootjeS bij ons", het is niet aan te slepen en ik vind het ook niet nodig dat ze ALTIJD meerdere kadootjes moeten krijgen, maar goed opa en oma vinden het heerlijk om voor de kleinkinderen te shoppen, ook al hebben ze met sinterklaas en met kerst en met het logeren al wat gegeven.

ik heb afgelopen 2 maanden weer als verzamelpunt gediend voor een goed doel in Polen, je krijgt dan zakken vol spelletjes bijvoorbeeld, je verzameld honderden speeltjes in de eerste 4 jaar van je kinds leven, elke gebeurtenis wordt gevierd met snoep of kadootjes. Dus ja die mensen zijn dan blij dat ze het bij mij kwijt kunnen, wetende dat het naar een gezin gaat ver weg die er wat aan heeft. Mijn oudste heeft nu 6 spijkerbroeken.... idioot natuurlijk.

ik erger mij aan 'heel veel' en vooral meer van het zelfde, gesleep met spullen, indd je bent er zoveel tijd mee kwijt, veel geld ook, ruimte kwijt. Daarom gaat er hier ook veel weg en ik koop ook veel minder dan vroeger, liever kwaliteit dan kwantiteit. Overal waar we klaar mee zijn gaat zsm de deur uit.

Spullen kopen is een bezigheid en het kopen van een gevoel (hiermee verbeterd mijn leven etc).

ja interessant project !

Oh en persoonlijk

zou ik helemaal gek worden in haar huis, vreselijk, ze woont in een magazijn ipv een huis.

Chippie

Chippie

05-01-2012 om 13:00

Manda ot

Ik ga de docu echt een keertje bekijken maar ik denk niet dat ik me er in ga herkennen. Ik koop weinig dingen die snel stuk gaan (en als die wel binnenkomen en stuk gaan dan gaan ze weg). Wij nodigen niet Jan en alleman uit voor een verjaardag dus de kadootjesstroom blijft beperkt en met Sinterklaas geven we best dure cadeaus maar dan wel dingen waar ze veel mee spelen en waar je bij wijze van spreken niet genoeg van kunt hebben (Lego, Kapla, spelletjes, boeken, nuttige dingen).

Een opmerking van Manda triggerde mij wel. "Mijn oudste heeft nu 6 spijkerbroeken.... idioot natuurlijk." Ze heeft waarschijnlijk veel jurkjes, rokjes, etc maar is zes spijkerbroeken nu zo ongelooflijk veel? Ik bedoel: ik heb twee jongens die allebei 6 spijkerbroeken hebben (zelfde maat, dus 12 spijkebroeken in één maat en vaak dezelfden omdat ik geen zin heb om 12 verschillende spijkerbroeken uit te zoeken). Daarnaast nog een hele stapel oude spijkerbroeken met een gat in de knie. Ik vind dat geen overbodige luxe. Ten eerste slijten die broeken als een gek. De stapel broeken die ik in augustus/september heb gekocht zijn allemaal versleten. Mijn motto is dat mijn kinderen 1 setje kleding per dag echt nodig hebben, geen overbodige luxe dus. Het is maar zelden dat ze twee dagen met hun broek kunnen. En daarbij heb ik nu 1x per week een volle spijkerbroekenwas. Maar mijn dochtertje heeft 1 spijkerbroekje en tig rokjes en jurkjes, dus in dat kader is 6 spijkerbroeken wel wat veel.

Tja

ja want ze heeft indd ook nog rokjes, jurken en andere broeken. Maar ik vind niet dat mijn kinderen overdreven veel kleding hebben, ja die spijkerbroeken op het moment van de oudste.

ik vind van mijzelf dat ik niet overdreven veel kleding heb en man ook niet, ook niet weinig maar het past allemaal normaal in de kast.

Oh ik vond die opmerking van de Hema ook wel leuk "een geruststellende plek", volgens mij komt dat omdat in de Hema alles zo geordend (doorgaans) in rekjes ligt, alles mooi opgeruimd en keurig en niet duur, terwijl je dan na de voordeur opeens beseft dat er weer 60 euro aan troep is binnengeslopen (2 paar sokken kinderen, daar kwam je voor, maar ook een leuke vaas, een kussenhoes die je toch niet zo leuk vond maar hij was in de uitverkoop, dingetje voor in de keuken die direct achter in de la belandt).

vermijd indd de hema !

Oh dit is zo ontzettend precies mijn onderwerp !

Chippie

Dat was ook mijn eerste reactie: 6 spijkerbroeken is toch ook weer niet idioot veel? Maar toen bedacht ik dat ik aan mijn zoon dacht en dat haar dochter vast heel veel meer jurkjes, rokjes en andere broeken heeft. Wat dus ook zo is.

Wat die cadeautjes betreft: ikzelf ben ook een warm voorstander van systeemspeelgoed als Lego, Playmobil en Kapla. Maar moet tot mijn spijt constateren dat zoon helemaal niet zoveel speelt met dat werk. Kapla heb ik maar niet aangeschaft, Lego en Playmobil heeft hij en hij speelt er ook wel mee, maar niet heel veel. Het is als met Sesamstraat: het is reuze leuk en verantwoord, maar moeder is de enige echte fan in ons gezin.

Groeten,

Temet

Ja dat vond ik ook

dat zelfde gesapige toontje, beetje sloom oid.

Ik verbaas mij trouwens (wat ik al zei dit is zo mijn onderwerp) enorm aan mensen die alles maar bewaren, wat moet je nu met kapotte broeken, verwassen jurken en kinderkleding wat al lang niet meer past. Op de paar topstukken na bewaar ik geen kinderkleding (topstukken zijn dat ene super leuke jurkje, de kleertjes van de eerste weken, dat hele schattige jasje, de eerste schoentjes, past mooi allemaal in 1 koffer en daar blijft het lekker bij).

oh ja ik verbaas mij zoooo, zooooo zonde van je leefruimte, het potentieel mooie huis wat nu overspoelt is met troep en lelijke kasten waar alles ingepropt wordt, constant een zooi, ja echt zonde.

en idd 6 spijkerbroeken, naast dus andere broeken, rokjes en jurken. Overigens draagt ze graag spijkerbroeken.

tonny

tonny

05-01-2012 om 22:11

Houdbaarheidsdatum

'waarom maken ze dingen die gegarandeerd (!!) binnen bepaalde tijd stukgaan en niet gerepareerd kunnen worden' - dat constateren we als consumenten, maar het wordt dus echt heel bewust zo ontworpen.
Vast enorm fijn voor de economie, maar qua rotzooiberg, energie- en grondstofverbruik vervelend.

Inderdaad was het wel wat SB-achtig, maar dat stoorde me niet.

Morgen ga ik een koffertje aanleggen zoals Manda aanraadde - de nostalgiestapel is hier wat te hoog en echt gebruiken doe je die kleertjes-van-ooit toch niet meer, heb ik ontdekt als oma van twee kleinkinderen.

Gelukkig zijn duplo en playmobiel niet zo gebonden aan een houdbaarheidstermijn.

Maar chippie...

Maar als je kinderen elke dag een schone spijkerbroek aan moeten, en dus de spijkerbroeken zo vaak gewassen worden, dan slijten ze ook heel snel! Ik vind 1 keer per dag een schone broek echt excessief veel!!! Snap heus wel dat dat zo nu en dan niet te voorkomen is (mijn zoontje van 1,5 jaar heeft momenteel 3 schone broeken per dag nodig), maar dat we dat "normaal" vinden, is wel onderdeel van onze consumeer/Moderne maatschappij! En dan spijkerbroeken weggooien omdat er versleten knieen aan zitten... vrouger, toen naaiden we er toch lapjes op???!!!
Ik ga nadenken over die Free Fashion Challenge!

Broeken

Als hier een broek wat vlekken heeft die niet stinken ofzo, dan krijgen ze doe hier zo nog eens aan hoor, of ik leg 'm terug voor een keer buitenspelen of een thuisdagje.
Voor die kleinem geldt toch vaak:
Parels voor de zwijnen

app-sent

Lapjes

"En dan spijkerbroeken weggooien omdat er versleten knieen aan zitten... vrouger, toen naaiden we er toch lapjes op???!!! "

Sterker, dat doen "we" nog steeds, alleen dan strijken we ze erop. H&M heeft altijd applicaties voor op kapotte knieën in het assortiment, meestal met de op dat moment populaire tekenfilmfiguren.

Overigens komt er dan na enige tijd een gat *naast* de applicatie. Maar tegen die tijd is kind vermoedelijk toch uit de broek gegroeid en wordt het tijd voor een maatje groter.

Verder wil ik in deze draad graag even Kees van Kooten citeren:

"vroeger is soms wel leuk voor later maar verder nergens goed voor"

Groeten,

Temet

Gooi weg

die broeken met kapotte knieen, kom zeg wat is daar nu mis mee. En ik snap ook niet wat er mis is met elke dag een schone broek aan doen, dan zal dat wel nodig zijn. Ik vind het niet fris om een kind s'ochtends weer een vies kledingstuk aan te doen.

Enige tip die ik nog kan geven: afknippen en mee nemen op vakantie. Ik heb afgelopen vakantie vooral oude kinderkleding mee genomen en ter plekke na een paar dagen dragen weg gegooit. En oude tshirts ed gebruik ik bij verf of andere klusjes hier thuis, erg handig.

Ja p

als het vies is dan is het vies, bij mij zijn dat vlekken of een luchtje.

Hier heb ik geen kinderen die erg vies worden dus broeken worden soms wel 3 dagen gedragen. 1 van mijn neefjes speelt ongeacht het weer altijd op de grond, die heeft dus ook elke dag een schone broek aan.

Shirts/vestjes van de jongste gaan hier wat minder lang mee, snot,smeerkaas of stiften/verf.

Oh en mijn handen jeuken

bij het idee van zo'n vol huis met troep. Na afloop van dat project had ik het liefste alles wat dubbel en overbodig was direct op marktplaats gezet (mits nog goed verkoopbaar) en de rest wat stuk/incompleet/verwassen in de vuilnis gedaan.

Heerlijk vind ik het, opruimen en weg gooien. Zo gek, als student zag mijn huisje er niet uit, echt super vies en onopgeruimd, volle asbakken overal etc.

liora

liora

06-01-2012 om 11:15

Wel elke dag

Hier elke dag schone kleren. Mijn oudste speelt veel buiten, of bij de nso, gaat ook naar wc op school en op nso. Ik wil niet weten wat er daar voor smerigheid op de vloer ligt, waar broek dan hangt.
Alleen als we echt een dag veel thuis zijn en ook nog laat aankleden doen ze de kleren nog een keer aan.

Oh, had jij dat ook manda?

Zullen we samen een bedrijfje in professional organising beginnen? Ik zat ook likkebaardend te kijken, lijkt me heerlijk om daar eens flink de bezem door te halen!

Ze hadden in die niet zo grote huiskamer een Ivar-stelling, een ladenkast en en Chinese bruidskast stijf tegen elkaar staan en aan de andere kant nog een antieke kast. Ik zou ofwel zoveel spullen wegdoen zodat alleen de mooie kasten overblijven, of een stuk aan de Ivar vastknopen zodat het tenminste één rustig, efficiënt geheel is. Maargoed, wie ben ik, misschien vonden zij het wel leuk juist, al die verschillende kasten.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.