Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Olivia

Olivia

08-11-2016 om 12:28

Amerikaanse verkiezingen

Ik vind het best spannend, de Amerikaanse verkiezingen. Ik betrap mij erop dat ik steeds op diverse nieuwssites kijk hoe het staat met de strijd tussen "crooked" Hillary en Donald "grab them by their pussy" Trump, ook al heb ik mij verbaasd over de hele campagnetijd. Ben ik de enige?


Triva

Triva

09-11-2016 om 16:54

Tuinstoel

Dus dan is de SP een tegenhanger van de PVDA. Die willen volgens mij nooit op dat pluche waar jij het over hebt. Ik vraag me dan ook altijd serieus af waarom je op de SP zou stemmen aangezien ze toch niet willen of durven regeren. Waarom hebben ze anders die tomaat in het logo? Ze willen alleen maar gooien.

Donna

Donna

09-11-2016 om 17:04

Trump en Keulen (beetje ot)

Wat mij vooral verbaasd is dat Trumpaanhangers in Nederland, voornamelijk onder PVV-stemmers, precies dezelfde zijn die in totale hysterie geraakte naar de gebeurtenissen in Keulen. Begrijp me niet verkeerd, ik was blij dat dit volk eindelijk eens stelling nam tegen tot dan toe toch tamelijk normaal gevonden aanrandingen. Maar mijn angst van toen wordt nu bewaarheid: zowel Trump- als Wildersvolk (zowel mannen als vrouwen) zijn helemaal niet geïnteresseerd in de veiligheid van hun vrouwelijke medemens. Ja, als ze stennis kunnen schoppen tegen hun gekleurde buurman die het waagt zijn vingers in HUN vrouwen te steken, dan opeens doen ze moreel superieur. Maar een man zoals zij (nou ja, zo zien ze hem dan), die niet alleen door verschillende vrouwen beschuldigd wordt van aanranding, maar daar zelfs over opschept, die zien ze graag als leider van de Westerse wereld. En maar beweren dat aanrandingen en vrouwonvriendelijkheid geïmporteerde problemen uit Islamitische landen zijn...

Dan: het drama was al voltrokken toen bleek dat Clinton en Trump de presidentskandidaten waren. En dan nog was Trump wat mij betreft nog zo een 300x beter dan Ted Cruz. Naar mijn idee zijn we met Trump als Europeanen niet slechter af dan met Clinton: alleen al haar politiek in het Midden-Oosten heeft zoveel beschadigd: dat moet ik Trump nog zien doen...

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2016 om 17:22

Middenoosten

Ik ben helemaal niet deskundig hoor, maar grote beslissingen als ingrijpen in het Midden-Oosten worden neem ik aan niet door één persoon genomen.

Om eerlijk te zijn maak ik mij wel zorgen over wat Trump in die contreien aan kan richten. Hij heeft niet zoveel op met diplomatie, dus ik voorzie olifanten in porseleinkasten.

Ik maak me sowieso zorgen over wat het gaat betekenen voor geweld tegen gekleurde, niet oorspronkelijk Amerikaanse burgers.

En hoe wil hij met rijke belastingontduikers omgaan? Houdt hij die de hand boven het hoofd? Die zijn vooral slim hebben we geleerd.

Wat gaat het betekenen voor de betaalbaarheid van gezondheidszorg voor mensen met een laag inkomen?

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2016 om 17:24

Olifant

Ik moet mezelf bijstellen. Trump zal grote beslissingen ook niet alleen nemen, maar nu is álles in handen van de Republikeinen. Dat vind ik weinig geruststellend.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-11-2016 om 17:31

Kaaskopje

"Ik ben helemaal niet deskundig hoor, maar grote beslissingen als ingrijpen in het Midden-Oosten worden neem ik aan niet door één persoon genomen."

Dat klopt. Maar er is wel een groot verschil met Nederland. Als wij een nieuwe regering krijgen, dan blijven de (hoge) ambtenaren gewoon op hun plek. Dat maakt dat er in de praktijk vaak helemaal niet zoveel verandert (of in ieder geval: niet snel). In Amerika worden, bij een nieuwe president van de andere partij, veel vaker hoge ambtenaren vervangen. Dat zijn veel meer dan bij ons 'politieke benoemingen'.

Donna

Donna

09-11-2016 om 18:11

Clinton

Hillary Clinton is gewoon een neo-conservatief: dat blijkt wel uit de steun die ze vanuit het Republikeinse kamp kreeg van de oude Bush Jr. entourage. Als Trump een isolationist blijkt te zijn, zou dat voor het Midden-Oosten en daarmee voor onze vluchtelingenproblematiek wel eens winst kunnen betekenen. Die angst voor "zwakke diplomatie" onder Trump-regering moet ook nog maar uitkomen. Misschien dat betere betrekkingen met Rusland wel voor meer stabiliteit zorgen. Verder is Clinton toch ook geen serieus preseidentsmateriaal? Ze liegt dat het gedrukt staat, heeft zelf ook geld achterover gedrukt, gaat op z'n zachts gezegd onvoorzichtig met de staatsveiligheid om en is niet eens in staat haar aanhang die top diep in de nacht op haar staat te wachten toe te spreken, omdat ze naar bed gegaan is tijdens verkiezingsnacht. Nee, ik lig niet wakker door deze uitkomst. Voor Amerikanen lijkt het me een ander verhaal: vooral het aanrandingsverleden van Trump en de keuze voor een conservatieve rechter zou ik vervelend vinden. En de wetenschap dat jouw land met zoveel capaciteit werkelijk de twee allergrootste minkukels als kandidaat heeft voortgebracht.

tomaat

tomaat

09-11-2016 om 18:28

de sp is echt heel anders dan de pvv hoor

en durft wel degelijk verantwoordelijkheid te nemen. Zit hier in Amsterdam in het bestuur en ook in andere steden. Hier gaat de samenwerking met zelfs een partij als D66 zo goed dat er in Den Haag nu ook meer contact is geweest tussen beide partijen over samenwerking.
De SP is verder een gewone partij met leden etc, ook heel anders dan de pvv

Tuinstoel

Tuinstoel

09-11-2016 om 18:34

Midden Oosten

Ik vind Obama een goede president, maar hoe hij omgaat met de problematiek in het Midden Oosten vind ik juist minder. Hij laat alles op z'n beloop en toont weinig daadkracht. Dat is jammer, want dat hebben we wel nodig en Europa doet het al helemaal niet. Dat heeft ruimte voor Poetin geschapen. Ik hoop dat Trump wel iets meer daadkracht toont.

Tuinstoel

Tuinstoel

09-11-2016 om 18:41

tomaat

Volgens mij zit de PVV toch ook wel ergens in het gemeentebestuur? Hoe dan ook: dat is van heel andere orde.

Ik zou het weleens willen zien dat de SP verantwoordelijkheid neemt en probeert waar te maken wat ze beloven. Ik vrees dat ze dat toch niet doen, want er zijn voor hen te veel breekpunten. En dat komt natuurlijk altijd goed uit. Langs de zijlijn roepen is altijd makkelijker.

Olivia

Olivia

09-11-2016 om 18:44

wel benieuwd

Ik ben wel benieuwd hoe trump om zal gaan met de belofte dat, als hij president zou zijn, Hillary Clinton naar de gevangenis zal sturen. Weet iemand of hij daar al iets over gezegd heeft?
Het zijn beide geen ideale kandidaten geweest met een geschiedenis, Trump heeft zich net zo goed schuldig gemaakt aan van alles. Maar er zijn wat dingen waarom ik meer voor Clinton was en dat is milieu, obamacare en vrouwenrechten.

Stemmer

Stemmer

09-11-2016 om 18:57

Ondanks dat ik zelf wel eens op de SP heb gestemd moet ik toch wel lachen om de opmerking van Trivia en die tomaat haha. Zo had ik het nog nooit bekeken!

Li en Ad

"maar alleen de boze blanke mannen kunnen Trump niet verkozen hebben. Dat is namelijk een minderheid."

Geen enkele groep is een absolute meerderheid (meer dan 50%), dus elke groep is een minderheid. Maar 'witte mannen' is nipt na witte vrouwen de grootste groep als je mensen wil categoriseren op sexe en kleur. Achttienminners mogen niet stemmen en er is een urnvormige demografische piramide, dus binnen het electoraat is de groep oudere, witte mensen de grootste groep.

http://www.nytimes.com/interactive/2016/11/08/us/politics/election-exit-polls.html

skik

Beloftes

Trump zei in zijn overwinningsspeech dat hij wegen, tunnels, bruggen, scholen en ziekenhuizen wil gaan bouwen. Prima plan, want op veel plekken ziet de VS er uit als een derdewereldland. Hoe hij dat gaat betalen, daar heeft hij ook al over nagedacht. Hij wil de 'billions and billions' die de VS hebben toegezegd te betalen aan het VN Global Climate Fund. De VS hebben van die 3 miljard inmiddels 500 miljoen overgemaakt. Er is dus nog 2,5 miljard over. Hoeveel infrastructuur kan je daar nou helemaal voor bouwen in dat immense land? Geen ruk.

skik

Popular vote

Het blijft gek dat een kandidaat met de meeste stemmen toch niet wint. Natuurlijk heeft Trump binnen het Amerikaanse kiessysteem gewoon gewonnen, maar hoe ze dat in 's hemelsnaam democratisch kunnen noemen? Ga als Amerikaan eens in een dictatuur (Noord Korea ofzo) uitleggen hoe democratie werkt. 'Het volk beslist, wat de meerderheid wil gebeurt. We mogen kiezen wie we willen, en wie de meeste stemmen krijgt... oh, wacht'.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-11-2016 om 19:19

Dat verbaast mij juist niks Donna

De meeste Wildersadepten die ik ken, staan bepaald niet bekend om hun vrouwvriendelijke denkwijze. Daar zitten toch nogal wat van de: het enige recht van de vrouw is het aanrecht types tussen.

Ik heb het nog niemand horen zeggen, maar ik vraag me werkelijk af of we niet aan de vooravond van een nieuwe hetze tegen minderheden staan. Ik zie wel een parallel met het Duitsland uit de jaren '30 van de vorige eeuw. En dat bezorgd me koude rillingen.

margaretha

margaretha

09-11-2016 om 19:26

en ik

vind Trump passen in een dictatoriaal systeem (en ben bang dat het in de VS gaat lijken op Turkije en Rusland met vergelijkbare mannen aan het roer naar mijn mening)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-11-2016 om 19:36

Ja dat Margaretha

Dat is dus ook mijn angst. En dat het niet stopt bij de VS

Tuinstoel

Tuinstoel

09-11-2016 om 19:56

kiessysteem

In Amerika kiezen de kiezers niet de president, dat lijkt alleen maar zo. De kiesmannen kiezen de president. In Nederland kiezen de kiezers toch ook de premier niet?

Verder is die angst voor een dictator minder groot dan dat dat hier in Nederland zou zijn. In Amerika kan elke president maximaal 2 termijnen dienen. Hier is dat maximum er helemaal niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-11-2016 om 20:38

alles is aan te passen Tuinstoel

Die maximaal twee termijnen stelt mij niet echt gerust. De republikeinen hebben nu absolute meerderheid in zowel het Huis van Afgevaardigden als de Senaat. Dat soort termijnen aanpassen is dan een eitje. En eigenlijk nog het minste probleem.
Oh ben blij dat ik geen ambtenaar onder Trump ben.

Wanneer kiezen de kiesmannen

https://www.businessinsider.nl/ontrouwe-kiesman-amerikaanse-verkiezingen/

Ik vroeg me af wanneer die kiesmannen dan kiezen en volgens dit artikel is het als volgt.

"Robert Satiacum is een van Washingtons leden van het Amerikaanse kiescollege. Hij en de 537 andere kiesmannen zijn degenen die daadwerkelijk bepalen wie de president wordt in december, een maand na de Amerikaanse verkiezingen."

In theorie zou de verkiezing dus nog richting Hillary Clinton kunnen gaan.

Trump heeft 279 kiesmannen en Clinton 228.
Mochten er 10 Republikeinse kiesmannen overlopen dan is er al een probleem begrijp ik omdat je minimaal over 270 kiesmannen moet beschikken.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-11-2016 om 21:02

AnneJ

Dan zou echt de hel losbreken. Beter niet. Aan de andere kant zou dat mogelijk de door skik gewenste hervorming op gan brengen. Het districtenstelsel heeft wel een soort versterkend effect waardoor de coalities waar wij toe veroordeeld zijn in de VS en het VK niet voorkomen. Maakt wat slagvaardiger.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-11-2016 om 21:21

skik

Het popular vote verschil bedroeg geloof ik 0.1 procentpunt, dus om daar nou enorme consequenties aan te verbinden. Ik wed daar je daar niet over was begonnen als Clinton had gewonnen.

... dat jochie naast Trump (beetje ot)

dat naast hem stond tijdens zijn speech - man, hij viel bijna om van de slaap. Vanavond om zes uur keken we tijdens het eten even naar het journaal en mijn man zei een paar keer hoe sneu dat er uit zag. Als ik de regisseur was geweest, had ik 'm even uit beeld gelaten.

De speech van Obama -het deel wat ik ervan hoorde tijdens het journaal- vond ik heel waardig en bemoedigend. Klasse!

Die weddenschap verlies je dan Ad

Met zo'n klein verschil winnen vind ik namelijk ook wel iets om over te beginnen.

Ik vind dat er nog wel meer mis is met het kiessysteem daar. De verhouding kiesmannen - inwonertal is in elke staat weer anders. In Californië is er één kiesman voor elke 711.000 inwoners, in Louisiana 1 per 583.000, in Montana 1 per 344.000 en in Wyoming 1 per 195.000 inwoners. De stem van één man telt in de ene staat een stuk zwaarder dan in de andere staat.

Ook schimmig: gerrymandering. https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/01/13/this-is-actually-what-america-would-look-like-without-gerrymandering/

Je kan wel zeggen, de popular vote doet er niet toe want het systeem is nou eenmaal gebaseerd op electoral vote. Maar dan kan je net zo goed zeggen dat Xi Jinping terecbt president van China is omdat het systeem daar nou eenmaal zo is dat er domweg maar één politieke partij is waar je uit kan 'kiezen'.

skik

Donna

Donna

09-11-2016 om 22:47

Skik

Ik vind werkelijk niets ondemocratisch aan de Amerikaanse staatsinrichting. Wij vinden evenredige vertegenwoordiging de norm, maar dat hoeft natuurlijk niet voor ieder ander land te gelden. In Amerika wordt ook belang gehecht aan de autonomie van de verschillende staten, dat is historisch zo gegroeid. Om bijvoorbeeld tirannie van de meerderheid / grotere staten te voorkomen is het aantal senatoren per staat gelijk, ongeacht grootte. Amerikanen zullen het weer heel ondemocratisch vinden dat wij niet onze eigen regeringsleider kiezen en dat de machtenscheiding in Nederland niet zuiver is doorgevoerd, Voor elk systeem valt wat te zeggen, maar het belangrijkste is dat regels gerespecteerd worden. Het wijzigen van de regels moet via een staatsrechtelijke aanpassing van de constitutie plaatsvinden. Anders help je de democratie pas echt om zeep!

Comedy Central

https://www.periscope.tv/w/1dRJZRnklvAJB
Trevor Noah in de Daily Show over de verkiezing.

Zelfs het campagneteam van Trump was niet voorbereid op deze winst. Het feestje was bedoeld om het verlies te betreuren. Alle ballonnen in de zaal zijn bedrukt met 'it's rigged'.
Je kunt er maar beter om lachen.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-11-2016 om 06:50

skik

"Ik vind dat er nog wel meer mis is met het kiessysteem daar."

Moet je eens aan een paar (representatieve) Amerikanen vragen wat ze van onze democratie vinden. Met name op lokaal niveau worden daar veel meer publieke functionarissen gekozen dan bij ons. Zoals eerder gezegd hebben ze daar een regel dat een president niet meer dan 2 ambtstermijnen mag dienen, vraag maar eens aan Robert Mugabe hoe belangrijk dat is.

Als klap op de vuurpijl worden wij met onze erfelijke monarchie natuurlijk gezien als middeleeuwse barbaren (en terecht!). Dus ik vrees dat dit echt zo'n geval van de splinter en de balk is.

Jochie

Bromvlieg, dat jochie intrigeerde mij ook erg (en hielp mij aan wat afleiding van de rauwe realiteit van wat ik zag gebeuren...)

Wie is hij? Een kleinkind of zo?? Weet iemand dat?

Barron

Dat is Barron, 10 jaar, de zoon die Donald Trump heeft met Melania, zijn derde vrouw.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-11-2016 om 13:54

dat jochie

Inderdaad, het is zijn zoon. En als de regisseur hem bewust buiten beeld had gelaten, dan zou hij waarschijnlijk op staande voet zijn ontslagen.

Deze setting (wie staat waar) is ongetwijfeld tot in detail voorbereid. De andere kinderen wonen niet thuis, zij stonden op meer afstand. Met Trump krijg je zijn vrouw en kind(eren) erbij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.