Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jaymza

Jaymza

06-02-2010 om 09:37

Bedelaars

In het buitenland zie ik ze vaak: mensen die op grond zitten met een bekertje voor geld en wat voor zich uit staren.
Gisteren zat er tot mijn verbijstering voor de C1000 supermarkt waar ik vaak boodschappen doe (Almere) een man op zijn knieen met voor zich een A4 tje met een tekst : gezin met 2 kinderen, dakloos en geen eten, help ons.
Ik was echt van slag, is dit in ons land nodig? En als je iets geeft, lokt dit niet alleen maar meer gebedel uit? Of is het een actie om te kijken hoeveel mensen iets geven? En waarom stuurt de supermarkt hem niet weg?
Moet ik iets geven of juist niet?
Jaymza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

06-02-2010 om 12:39

Wel

Hoi,

Ik geef wel, en het boeit me niet zo of het 'waar' is of niet. Ik ga er toch maar vanuit dat er weinig mensen voor hun plezier bedelen omdat ze gewoon geen zin hebben om te werken. En als zou dat zo zijn, ik zit daar niet mee.
Van af en toe eens een euro geven krijg je niets.

Liora

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2010 om 13:50

Pelle

Niet elke werkgever wil elke werkzoekende in dienst nemen en niet elk mens is in staat tot elk werk. Ik denk dat het wel zo is dat iemand in Nederland niet snel hoeft te bedelen als hij de juiste weg naar hulp maar kent of krijgt. Er zijn ook mensen die gewoon niet te helpen zijn en ook die moeten eten en zo. Het is triest dat het zo is.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik meestal hard langs de daklozenkrantverkoper loop. Ik groet vriendelijk, maar meer niet. Ik wil niet de verwachting kweken dat ik een krantje koop. Als ik spontaan zin heb en wat geld kan missen is het ook goed lijkt me.

tonny

tonny

06-02-2010 om 14:45

Ongemakkelijk gevoel

Bedelaars geven je een ongemakkelijk gevoel. Je weet dat je er geen boterham minder om zou eten als je hen iets zou geven, maar het voelt naar. Je weet niet of hun situatie 'echt' is, of je niet opgelicht wordt door een of andere misdaadclan.

De daklozekrantverkoper in mijn vorige woonplaats had prima contact met de klanten van de supermarkt. Onlangs werd bekend dat hij geen verblijsvergunning meer heeft en met vrouw en kind terug moet naar Armenie (geloof ik). Hij kreeg van zijn contacten 1200 euro mee op reis!

De daklozenkrantverkoper in mijn huidige woonplaats is een vrij knorrige man, die echter wel meteen hulp biedt bij omgemakken (zoals een gevallen potje appelmoes) maar kranten verkoopt hij zelden. WEl zie ik mensen hem geld geven. Hij communiceert alleen met taalgenoten.

Echte bedelaars zijn er hier niet. In de stad wel. En eigenlijk geef ik alleen iets als mensen iets 'doen' voor hun geld. Muziek maken of zo.

Bastet

Bastet

06-02-2010 om 15:15

Mja

Ik weet het niet hoor,met de daklozenkrant.Dakloos zijn ze zeker weten niet,ze rijden in een enorme mercedes en wonen in een flat.En ze hebben een mobiele telefoon waar ik van droom.....er staat hier ook een jonge knul van een jaar of veertien,vijftien elke dag accordeon te spelen.Ik zie hem liever op school zitten,ik vind dit triest.
Bastet

Ulla

Ulla

06-02-2010 om 16:17

Geen geld maar

iets te eten of drinken geef ik hem meestal.
Ik vraag soms of hij iets uit de supermarkt wil en dat is meestal wel het geval. Meestal een halfje melk of brood, maar soms ook iets lekkers als een chocoladereep!
Dat geef ik de verkoper dan als ik weer naar buiten loop. Zijn krantje mag hij houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2010 om 17:23

Bastet

Is dat nou niet een broodje aap? Misschien woont hij wel in een flatje, maar is die flat niet van hem?

Bastet

Bastet

06-02-2010 om 18:01

Nee hoor

Hij woont daar met zijn vrouw en zoon,de zoon speelt dus de accordeon....
Bastet

Bedelen

Voor zover ik weet is bedelen in Nederland (bij de wet?) verboden...... Maar ik kan het mis hebben.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-02-2010 om 18:06

Tja

Ik geef gewoon aan krantenmensen, accordeonspelers en weet-ik-wat. Geeft mij een goed gevoel en als er al iemand zou zijn die het eigenlijk niet nodig heeft maar toch in de kou op de grond accordeon zit te spelen (lijkt me niet heel waarschijnlijk) dan is die euro 'm ook van harte gegund. Dat zoeken de al-dan-niet daklozen maar uit met hun eigen geweten.

Ik zit ernaast.

'Bedelen is nu niet strafbaar. Twee jaar geleden is het artikel over landloperij en bedelarij uit het Wetboek van Strafrecht geschrapt'

Monique D*

Monique D*

06-02-2010 om 18:23

Daklozen worden door het daklozenkrantenorganisatie afgezet en o

Wat ik wel weet is dat de daklozen die de daklozenkrant verkopen afgezet worden bij een supermarkt door de organisatie en later weer worden opgehaald. Die mobiele telefoon is niet van hen, maar van de organisatie. Je ziet nooit meer dan één dakloze staan. Men heeft blijkbaar georganiseerd dat tijdens een bepaalde periode een dakloze tegelijk staan bij één plek. Dat is wel goed, want er zal toch een gevecht komen om een plek!
In de binnenstad van Haarlem waar ik elke dag ben zag ik bij de Hema elke dag een jonge man met een staart staan. Hij stond daar voor een paar maanden. Nu zie ik daar een korte donkere man die netjes de deur voor de Hema-klanten openmaakt in de hoop een krantje te verkopen.. wat dus niet gebeurt. Bij de AH staat sinds kort een vrouw met de daklozenkrantje die ik ook op andere plekken accordeon zielige liedjes op een accordeon zag spelen. Later bleek dat dat niet waar is, die accordeonspeelster zag ik later op de brug de treurige liedjes uit haar instrument persen.. zouden ze zusters zijn? En als ik de AH binnen wil gaan en loop langs die vrouw dan zegt ze "Hallo".. ik knik haar vervolgens toe om snel mijn weg te vervolgen. Ik weet dat zij mij groet omdat zij wat van mij wil, maar waar ik eigenlijk geen zin in heb.
Eigenlijk denk ik net als Pelle, ga toch eens wat DOEN, er is altijd wel werk. Er zijn projecten voor daklozen, zoals struiken snoeien, schoonmaken, klussen, etc. Het is toch zonde dat gezonde mensen letterlijk in de kou staan in de hoop dat klanten een krantje bij hen kopen, wat niet gebeurt? En wat ik mij afvraag, kunnen illegalen ook zich aanmelden bij het daklozenproject?

Monique D*

Monique D*

06-02-2010 om 18:48

De zwervende prekende oudere verwarde vrouw

De mensen die regelmatig in het centrum komen van Haarlem zullen haar wel herkennen:
er was een oudere verwarde vrouw die daar rond sjokt en preekt. Zij voert die preken tegen zichzelf en voorbijgangers. In een van de winkels waar ik toen was werd er verteld dat zij wel onderdak heeft. Het is jammer dat mensen haar schielijk voorbij lopen als zij haar preken richtte tot hen. Ze vertelden dat zij best aardig is, ze meldden dat we haar gewoon eens haar moeten groeten en een praatje met haar maken, Op een of andere manier raakte die vrouw mij, vraag mij niet waarom. Ik besloot haar te groeten en zij groette mij, midden in haar preken, vriendelijk terug.
Op een dag zag ik haar op een bankje zitten met geopende hand. Ze jammerde: "Ik heb zo'n honger, alstublieft!" Dat raakte mijn hart. Ik nam haar vervolgens mee naar een bakkertje en vroeg wat zij wilde hebben. Zij koos voor de duurste croissant.. nou nou, een beetje minder kan ook wel! Ik gaf haar een croissant, maar niet wat zij wilde.
Ook probeerde ik tussen die klaagzangen/preken door een praatje met haar te maken. Zo kwam ik van haar te weten dat zij wel ondedak had en dat zij at bij een gaarkeuken o.i.d. aan de Verspronckweg. En hoe komt u aan uw geld dan? Nee, zij had geen geld.. en hoe komt u aan dat geld als u wat koopt bij de AH? Dat wist zij niet, dat kon zij zich niet meer herinneren..So far so good. Vanaf onze ontmoeting zag ze mij aan voor een soort geldboom waar ze van kon plukken als ze bij de AH geld te kort kwam of weer eens honger had! Een geldboom, waarvan ze kan plukken en dat geld in een bodemloze put stort. Nee, dat feest gaat zeker niet door! Zeker niet toen ik haar samen met een oudere man zag die zich over haar had ontfermd (en haar verzorgde). Ook zag ik haar tijdens haar zwerftochten bij een inloopcentrum binnenwippen. Dus ze weet de weg wel! En als zij het beter moet hebben, dan moet ze het echt zelf doen en ik zie dat ze er niet alleen voor staat. Dus... het blijft bij mij alleen met groeten! En dat heeft ze ook geaccepteerd. Zij groet mij, midden in haar preken, mij terug, ook bij de Hema toen zij genoot van een broodje Hema-Worst! Toen ik de Hema verliet werd de deur ook vriendelijk open gedaan door de donkere man met de daklozenkrantjes in zijn arm.

Bedelen

in de vorige stad waar ik woonde stond bij de AH een man met een daklozenkrantje. Hij had veel contact met mensen die bij de AH kwamen, zo ook een vriendin van mij. hij had haar verteld dat hij geld verzamelde voor zijn dochter. zij studeerde in het buitenland (polen?) waar hij vandaan kwam en met zijn bij elkaar gebedelde geld kon zij haar studie af maken.

tsja daar ga ik dan geen geld aan geven.

Gruffalo

Julie

Julie

06-02-2010 om 21:54

"ze rijden in een enorme mercedes"

Dakloos zijn ze zeker weten niet,ze rijden in een enorme mercedes en wonen in een flat.En ze hebben een mobiele telefoon waar ik van droom...

De mevrouw die erbij ons mee voor de AH staat gaat regelmatig terug naar haar kinderen in Bulgarije.

Ik vraag me altijd af:hoe weet je zoiets... zéker?
Hebben jullie (zelf!) met die mensen gepraat? Als ze al Nederlands konden?
En dan zoiets als "ze" rijden in een enorme mercedes"

Yeah, sure.

reina

reina

07-02-2010 om 01:24

Gruffalo

"met zijn bij elkaar gebedelde geld kon zij haar studie af maken." Waarom niet, ik heb liever dat iemand geld bedelt voor de studie van zijn dochter dan voor een borrel, bij wijze van spreken. Hier heb je stufie, daar ws niet .... .

Julie

Julie

07-02-2010 om 08:58

De oostblokmaffia?

Wat zou bedelen opleveren, laat ik eens gek doen, 30 euro per dag? En daar zou de maffia zich druk om maken?

Bastet

Bastet

07-02-2010 om 09:59

Julie

Ik verzin dit echt niet.Ik zie ze wel eens arriveren,of wegrijden van de plek waar ze staan,en die telefoon zie ik ook.Ik kom er vrijwel dagelijks.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2010 om 15:47

Volledig eens met emma

Ik word altijd erg kwaad om ´ze kunnen makkelijk werk krijgen´ en gelijksoortige opmerkingen. Nou... zet je daar dan maar voor in. Gá een baan zoeken voor iemand die normaal lijkt maar het bij nadere beschouwing niet is. Hélp iemand die tussen de wal en het schip valt maar aan een menswaardig bestaan. Ik ben benieuwd hoe lang het dan duurt voor je moet erkennen dat ´iedereen kan wel iets doen´ naìef en véél te optimistisch is. Mijn ´je´ is in het algemeen bedoeld.

Monique D*

Monique D*

07-02-2010 om 16:43

Telefoon en mercedes voor de dakloze met daklozenkrant

Bastet:
"Ik verzin dit echt niet.Ik zie ze wel eens arriveren,of wegrijden van de plek waar ze staan,en die telefoon zie ik ook.Ik kom er vrijwel dagelijks."
Ja, dat heb je goed gezien. Ze beschikken inderdaad over een telefoon en mercedes. Alleen zijn die mercedes en telefoon van de daklozenorganisatie. Ze worden gebracht naar en gehaald van die plek met die mercedes waar ze een hele tijd staan met hun krantje en die telefoon mogen ze lenen in geval van nood.
Toch vraag ik mij één ding af. Jaren terug, toen ik zelf de tienerleeftijd had zag je geen zwervers, etc. Nu wemelt het ervan in de grote steden. Ik weet nog dat ik, toen was ik een jaar of 16, onthutst naar een zwerver keek die uit vuilnisbakken at. Hoe komt dat? Vroeger waren er toch ook mensen die tussen het wal en schip vielen?
En ik geloof niet dat die daklozen met hun daklozenkrantjes/accordeons, fluiten, etc. bakken met geld verdienen. Hoeveel verdienen ze nou helemaal? Nog geen 10 euro per dag?

Bastet

Bastet

07-02-2010 om 17:30

Niet dakloos

Het gezin wat hier de daklozenkrant verkoopt,is niet dakloos,ze wonen in een flat,in de wijk waar ze verkopen.Pa staat bij AH,ma bij C1000,zoon aan de andere kant van AH met zijn accordeon.Misschien van de daklozenorganisatie,geen idee.Diezelfde organisatie kan hen ook op weg helpen,lijkt mij.....
Groetjes,bastet

De dakloze bestaat niet.

Ik werk al bijna 15 jaar met daklozen. Ken tientallen mensen die de daklozekrant verkopen. Ik word altijd een beetje kriebelig van dit soort discussies. Deze doelgroep heeft enorm veel last van vooroordelen. Er zijn maar weinig mensen die moeite doen de mens achter de problemen te zien. Persoonlijk ken ik er geen enkele die een Mercedes rijdt. Ik ken er geen die onlangs nog met vakantie is geweest. En ik vermoed dat ik er honderden heb ontmoet de afgelopen jaren.

Een paar feiten:

De daklozekrant verkopers zijn bijna allemaal illegaal of niet rechthebbend in Nederland. Het is ontzettend moelijk voor hen enigzins te overleven aangezien ze van geen enkele hulp gebruik kunnen en mogen maken (geen medische zorg, geen inloophuizen etc). Terug naar land van herkomst is ook lastig. Er is vaak door families veel geld ingezameld 1 iemand naar het rijke westen te sturen en een baan te vinden. Ze zitten vol schaamte.

Een daklozeverkoper geld geven maar geen krant meenemen betekent de eind van de daklozekrant. De verkopers moeten de krant inkopen. Daar kan de krant hun onkosten mee betalen (drukkosten etc en die ene betaalde medewerkers). Als de verkopers wel geld krijgen maar geen kranten verkopen is er straks geen geld meer die te maken. Neem altijd een krant mee en geef liever niet zomaar geld.

Er zijn de afgelopen jaren niet meer maar juist veel minder dakloze (ik heb het over Amsterdam). Momenteel slapen er 80 mensen per nacht buiten. De rest woont allemaal ergens, al dan niet tijdelijk en ik heb het dan niet over de omstandigheden (boxen, tenten, op de bank bij iemand). Een aantal jaar geleden sliepen er ongeveer 400 per nacht buiten. En zeker niet omdat ze zelf buiten willen slapen. Dat is maar een erg klein deel die dat vrijwilliger doet.

Het stoort me enorm dat mensen vaak roepen 'ga maar werken voor je geld'. Geloof me, dat willen de meeste dakloze ook wel. Maar waar dan? Wie neemt ze aan? De gemiddelde dakloze uitkering is 450 euro per maand. En daar moeten ze nog veel van betalen. Ziektekosten, schulden saneren, de nachtopvang etc. Er blijft weinig over voor een net pak om te solliciteren. Daarnaast hebben deze mensen een enorme afstand tot de arbeidsmarkt. Arbeidsmatige vaardigheden hebben ze niet. Nooit geleerd, of verleerd. Niet echt een groep waar de werkgeversmarkt op zit te wachten. Vergeet daarnaast ook niet dat deze groep vaak meerdere problemen hebben. gedragsprobleme, psychische problemen en soms een verslaving. Maakt werken nog lastiger.

De gemiddelde dakloze wordt net zo oud als de gemiddelde arme Afrikaan. Best triest toch? Dan is die ene euro of dat dure croissantje best goed besteed lijkt me.

Groet Swaen

Logisch toch pelle?

Als er nauwelijks kranten worden verkocht kan die toch niet overleven? Ze moeten het juist van de verkoop hebben (en dus ook van dat deel dat de verkoper aan de daklozekrant betaalt om de krant in te kopen). De dakloze kranten in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht balanceren op het randje van de afgrond hierdoor.

En waarom vind je die krantjes bij de ingang van de super niets? Ze zijn niet aan het bedelen, ze doen dus iets voor hun geld. En dat vinden ze zelf ook veel fijner dan bedelen. Ze staan daar niet alleen een krantje te verkopen. Ze worden gedag gezegd, ze worden soms zelfs gemist als ze er niet zijn. Ze worden gezien en daardoor stijgt hun eigenwaarde een beetje. Al is het duidelijk niet het soort van doen waar jij blij van wordt.

En wat betreft de verstandelijk gehandicapten. Klinkt lullig maar die hebben echt een hogere aaibaarheidsdfactor. Er zijn geen bedrijven en bijna geen gemeentelijke instanties die dezelfde projecten willen starten zoals die voor verstandelijk gehandicapten gebeurt. Die groep werkt inmiddels al in reintegratietrajecten bij de Ikea bv. Dat soort bedrijven willen niet in zee met daklozen. Bleh, vieze stinkende verslaafde gekken!

Guinevere

Guinevere

07-02-2010 om 20:15

Daklozenkrant

Ik wil helemaal geen daklozenkrant, ik vind er niet veel aan. Ik vind het jammer dat deze mensen geen gewone kranten verkopen. Dan zou ik veel meer geneigd zijn een krantje te kopen.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-02-2010 om 20:51

Swaen: dat is een lastig punt

Dat vind ik wel weer een beetje veel gevraagd: ik kom elke dag bij AH wel minstens een keer een straatnieuwsverkoper tegen, en verder werk ik in de binnenstad, krijg ook daar minstens drie keer per week een sn onder m'n neus geduwd. Ik vind het geen punt om er een te kopen, maar elke dag een of twee, dat is een hele fikse stapel dezelfde blaadjes. Elke maand weer; daar begin ik uiteraard niet aan. En ik wil ook niet elke keer 1,80 geven. Maar zomaar erlangs lopen doe ik ook niet graag, dus ik zeg altijd hoi, maak wekelijks een praatje en geef twee keer per week iets. En een keer per maand koop ik zo'n sn.
Overigens denk ik helemaal niet dat 'ze ook best wat anders zouden kunnen als ze maar willen' (of dergelijke verjaardagspraat) Het lijkt me duidelijk dat de mensen die wat anders kunnen dat ook meteen gaan doen...

Massi Nissa

Massi Nissa

07-02-2010 om 21:17

Yta

"Overigens denk ik helemaal niet dat \'ze ook best wat anders zouden kunnen als ze maar willen\' (of dergelijke verjaardagspraat) Het lijkt me duidelijk dat de mensen die wat anders kunnen dat ook meteen gaan doen..."
Juist. Alsof je daar voor je lol de hele dag in de kou staat of zit met krantjes of een accordeon. Alsof je, als je enig geld bezat, niet iets aan je totaal verrotte gebit zou laten doen. Alsof je, als dat kon, je kinderen niet naar school zou sturen. Ik herken het verhaal van Fladderbeestje. Heb onlangs nog het dochtertje van een straatkrantverkoper in de klas gehad. Hij had een gigantisch alcoholprobleem en dit was de enige manier om nog wat geld te verdienen voor zijn kinderen (die bij oma woonden, moeder was dood). Dat kind wilde niet dat iemand wist dat die meneer van de straatkranten haar vader was, dus ik moest altijd ver buiten schooltijd om met hem afspreken als er iets te bespreken was.
Daarnaast heeft een vriendin van mij jarenlang een opvangcentrum gerund voor illegale uitgeprocedeerde asielzoeksters met kleine kinderen. Die vrouwen werden door de mafia uit hun thuisland nogal eens onder druk gezet om de prostitutie in te gaan. Ze hadden als ze veel geluk hadden een schoonmaakbaantje (met baby op de rug) bij Nederlanders die soms doodleuk niet betaalden na gedane arbeid ("Het is niet schoon genoeg"). Die vrouwen waren dolblij als ze straatkranten mochten verkopen, dat zagen ze als een grote stap voorwaarts in hun situatie.
Ik koop die krantjes wel. Ik lees ze zelfs wel eens. Ik denk altijd "There, but for the grace of God, go I". De scheidslijn is dunner dan hij eruitziet.
Groetjes
Massi
PS: Die opmars van oostblokkers was mij ook al opgevallen. Of er enge uitknijpmannen achter zitten, weet ik natuurlijk niet. Ik volg altijd maar mijn dochter van drie, die mij aan mijn jas trekt en zegt: "Mama, die zielige oma moet nog een muntje."

margje van dijk

margje van dijk

07-02-2010 om 22:02

Ook

Ik koop die krantjes ook.

En ja, Pelle, natuurlijk kunnen ze ook accordeon gaan spelen of zo. Maar dan hebben ze weer een accordeon nodig.

Overigens, geheel off-topic, herinner ik mij dat ik in de metro in Beijing zat en dat er een oude blinde mevrouw door de gangpaden liep, geleid door een kind, die hartverscheurend mooi zong. En iedereen trok zijn portemonnee en gaf haar wat. Ik was daar zo verbaasd over, dat iedereen wat gaf. Geen geirriteerde blikken, maar gewoon hup, geld geven. Dat dat zo verschillend kan zijn met hoe wij het vinden als er iemand langs komt in de metro (dan geef ik ook niks). Natuurlijk is het nogal bepalend hoe ontwikkeld je sociale voorzieningenstelsel is, en dat verklaart het ook wel deels, maar toch had ik het idee dat de mentaliteit niet alleen daar vanaf hing. Het is ook een al bijvoorbaat geirriteerde houding die wij Nederlanders een beetje over ons hebben. Ik vond het een leerzame ervaring.

Margje

Marfje

Marfje

07-02-2010 om 22:32

Tuurlijk wel

Gewoon iets geven, iets. Niet calvinistisch gaan zitten vingertje ophouden over wie wel of niet 'er iets voor doet'. Ja die zullen er bij zijn? Nou en? Äls ze met geld om hadden kunnen gaan hadden ze daar niet gestaan, om maar met Carmiggelt te spreken. Ja maar, ja maar wat je aan hen geeft, kan je niet aan anderen geven, hoor ik hier al legioenen gesundes Volksempfinden uitroepen. Ach, dat valt ook wel mee. Geef gewoon een tiende van je inkomen weg. Ja beetje bijbels wel. Als iedereen dat nou doet, en niet te bangenlijk is 'of het wel goed terechtkomt' (toch een vorm van over je graf heen regeren vind ik dat)ziet de wereld er anders uit. Laat de linkerhand niet weten wat de rechter geeft. Zoiets. Vertrouwen hebben dat het vaak wel terechtkomt bij iemand die het echt nodig heeft. Niet te benepen. Zo zie ik het
Marf

Ze kunnen meer dan je denkt

Sterker nog, er gebeurt al heel veel maar dat is denk ik niet zo zichtbaar. Er is maar een klein deel dat bedelt en degene die dat doen kunnen ws niet anders omdat ze illegaal of niet rechthebbend zijn (en dat zijn er heul veul in Amsterdam). En dan is het voor hen niet máár een krantje verkopen. Het gaat ook om wat Yta doet. Eens per maand een krantje maar wel elke dag even hallo zeggen, een praatje maken.

Iedere dakloze die een uitkering ontvangt moet daar een tegenprestatie voor leveren. In de vorm van dagbesteding. Doe je dat niet wordt je uitkering stopgezet. Die dakloze werken bv in speciale werkplaatsen waar ze gewend zijn om met deze doelgroep om te gaan. Veegploegen, grafische werkplaatsen, kunstateliers, daklozen die meehelpen inloopcentra voor dakloze draaiende te houden, kringloopbedrijven, klussenteams, groenvoorziening. You name it. Gewoon dak-en thuislozen. Ze worden alleen niet als zodanig herkent denk ik. Voordeel is dat als ze aan de slag zijn ze minder overlast op straat veroorzaken en zelfs minder gaan drinken of gebruiken. Het ritme doet hen goed. Gek he, net mensen.

Oh pelle

Dat van die daklozekrant krijg ik lastig uitlegd lijkt wel. Als jij alleen geld geeft en geen krant meeneemt kan de verkoper die inderdaad daarna weer verkopen. Nadeel is dat de meeste geld geven en geen krant meeneemt. Zo worden er bijna geen kranten mee verkocht en heeft de daklozekrant nog maar nauwelijks inkomsten (en kunnen ze geen nieuwe krant meer maken). Daarom gaan ze er aan onderdoor. Gewoon meenemen. Ook al lees je m niet, dan maar de aardappelschillen er in. Overigens is ie in Amsterdam net vernieuwd en best leuk geworden.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2010 om 01:04

Ongemakkelijk gevoel

Ik herken het ongemakkelijke gevoel wat sommigen krijgen van de daklozen krant of de accordeonist. Ik heb dat ook wel. Ik heb de rare tic dat ik het een beetje gênant vind om iets te geven. Alsof ik méér ben dan die ander, terwijl ik dat absoluut niet ben. Ik vind dat een lastig punt.
Verder sta ik een beetje versteld van de 'voor wat hoort wat'-houding die sommigen blijken te hebben. Als we even uitgaan van die mentaliteit... als het om mensen gaat die niks mogen verwachten van ons als maatschappij, omdat ze illegaal zijn of iets dergelijks, geef je ze dan werk zodat ze eerlijk hun geld kunnen verdienen? Misschien willen ze de ramen wel lappen, of de tuin aanharken... zwart uiteraard. Onze tuin is op die manier betegeld en omheind. Dat kwam toevallig zo op ons pad. Hij blij en wij blij. Alleen kostte dat wel iets meer dan een daklozenkrant waard is. We hebben later van onze 'tuinman' gehoord dat hij een verblijfsvergunning had gekregen. Ik vertel dat niet om onszelf op de borst te kloppen, want zo voelde die situatie totaal niet aan. Het was gewoon een leuke vent, die ons uit de brand hielp en omgekeerd. Ik vertel dit vooral omdat dit iemand was die dus inderdaad bereid was om te werken voor zijn geld en het geluk had daartoe in staat te zijn en mensen te kennen die 'reclame' voor hem konden maken. Er zijn ook mensen die minder geluk hebben, qua gezondheid of iets anders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.