Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

22-12-2010 om 20:44

Boer zoekt vrouw-draadje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oh vraagje voor de kijkers

zijn er in die serie ook de stallen vol met varkens te zien, vastgeketend aan stangen zonder stro en daglicht ?
En wordt het ook duidelijk dat die boeren zelf die schaalvergroting en lage prijzen zelf niet willen ?

Oh overigens, er loopt op de BBC al een tijd een serie waar mensen leven met de technieken en methoden van rond de 18e eeuw. Heel leuk zie je daar dan zo'n volkje varkens in de modder liggen, een boer die met een paard het land bewerkt, soms zie je zijn gespierde rug enzo. En dan heb je ook een mevrouw die uitlegt hoe ze maandverband maakt en dan zap ik weer verder.

LOL

maman

maman

25-02-2011 om 08:28

Antibiotica stallen

Mensen die ik zie schrijven over koeien die antibiotica blij verlaten kan ik niet echt meer serueus nemen. Een uitspraak als dat duidt op een enorme onkunde wat betreft de agrarische sektor.
Duidelijk weer iemand die achter allerlei uitspraken van bijv pvdd of wakker dier aanlopen. En die zijn er alleen maar uit op hun eigenbelang. Zo langzamerhand erger ik mij er behoorlijk aan dat er bij mensen een verkeerd beeld heerst van de agrarische sektor en dat diezelfde groep mensen hun mening daarover verkondigen alsof ze een deskundige zijn.
Maar affin, ik vind bzv een leuk programma en ik kijk er graag naar. Lekker genieten van een mooi stukje tv.

Massi Nissa

Massi Nissa

25-02-2011 om 08:53

Haha

Ik heb juist zitten grinniken bij de posting van Manda, erg herkenbare sentimenten. O Manda, ik heb trouwens vorige week een dekbed voor dochter gekocht: rood met witte stippen, van de Hema. Mea culpa .
Groetjes
Massi

Berber

nou maar het was wel heel vrolijk bedoeld hoor, na alles wat tussen kaaskop en cobi plaats vond. Ach ik dan heb ik er zelf iig nog wat lol van. Trouwens hier ook rode stippen hoor.

Ik ben al weer weg.

Maman

ik ben inderdaad een complete leek maar ik lees wel eens wat en ik hoor wel eens wat voorbij komen op het nieuws, ook van boeren zelf overigens.

Ik heb geen idee wat voor plaats in de branche dit soort berichten hebben maar ik vond het wel interessant: http://www.biokennis.nl/Dossiers/antibioticavrij/Pages/default.aspx

Jesse_1

Jesse_1

25-02-2011 om 14:16

Nog een column voor de liefhebbers

http://www.reismetgijs.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=109
Nog even mijn mening: ik dacht in eerste instantie ook dat Adriaan zo bot was, maar heb de stukjes nog eens nagekeken en zie het nu toch anders.
Zijn reactie op het strand kwam gewoon door zijn onbeholpen pogingen om er wat van te maken, maar die door Annemarie totaal niet begrepen werden. Zo koel als Annemarie het hele weekend al deed, daar had hij toch niet aan af kunnen lezen dat ze werkelijk een relatie met hem wil?! Hij deed best aardige pogingen vond ik. Die opmerking over dat 'lopen zoals dat stelletje daar' was een hele mooie hint (maar ik vrees te subtiel voor AM...), maar ook dat hij eerst zei dat hij niet wilde pootjebaden en het later toch deed. Of dat Annemarie verder liep en dat hij bleef staan om van daaraf te kijken, maar dat hij toch naar Annemarie toekwam toen zij dat vroeg.

Adriaan is een heel gesloten, introverte jongen die zich verbergt achter een hoop botte, sarcastische opmerkingen. En op zich vind Annemarie dat ook wel leuke opmerkingen! Maar zo'n jongen laat zichzelf niet spontaan zien. Ik denk dat als je hem wat tijd en aandacht geeft, dat hij dan een hele lieve en vooral gevoelige jongen blijkt te zijn.

Als je koel vraagt om na het weekend 'nog eens een bakkie te doen', dan kan ik me voorstellen dat Adriaan dat een behoorlijke domper vindt, dáárvoor ga je niet op weekend!

Wietse van vorig jaar was ook zo'n gesloten jongen. En die is toch behoorlijk opgebloeid van alle aandacht van Neeltje
Nou ja, we zullen overmorgen horen hoe het allemaal verder verlopen is, en misschien ook nog horen of er essentiële scènes uit zijn geknipt.
Jesse

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2011 om 20:45

Cobi

om wat krasse uitspraken te ontlokken zodat Kaaskopje weer eens haar nobele inborst kan etaleren. Ook niet voor het eerst.===

Cobi, we zitten niet meer op de kleuterschool toch? Ik constateerde alleen maar wat, jij maakt het persoonlijk.

De tractor slibt vast in de modder

"ongenuaceerd afbranden", "ik zoek altijd iets positiefs in iemand .. bij een enkeling lukt me dat niet", "opnemen" en "kleuterschool" lokt natuurlijk ook "stevige taal" op, dat zou "Yvon" volgens mij wel "persoonlijk" nemen, maar ik ken "Yvon" niet dus misschien zou die er ook alleen maar om lachen als een boer met kiespijn.

Ok, wanneer wordt die programma uitgezonden, als dit zoveel emoties los maakt moet ik even een kijkje nemen

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2011 om 00:42

Cobi

Ik heb hier geen zin in.
Wat Yvon en dwdd betreft: er zit een knop op je tv.

Oh aha

dwdd dus, ik kijk dat alleen omdat Marc Marie erin zit en zap na een paar minuten weer weg want ik vind de presentator onprettig interviewen. Ik heb "Yvon" dan ook nooit gezien dan ben ik al weg gezapt.

Ach laat ik het mezelf maar besparen en mezelf storten op onze eigen tuin, heb net voor 15 euro weidebloemzaden gekocht, goh volgens mij was ik veel goedkoper uitgeweest bij het tuincentrum.... beetje dom geweest.

Fiorucci

Fiorucci

26-02-2011 om 11:49

Manda

Tis nog een beetje vroeg om dat nu al te zaaien.

liora

liora

26-02-2011 om 11:52

Dwdd

Waarom zit bzv in dwdd? Omdat dwdd gaat over het gesprek van de dag. En waarover praat half Nederland op maandagochtend?

Dwdd

misschien moet je de redactie eens mailen?

Ah joh ze zoeken gewoon gasten bij iets wat mensen bezighoudt én iemand die beschikbaar is. Plus herkenbaardheid. Lang niet alleen bejaarden en middelbaren kijken naar BZV, dus ja, dan is zij niet zo'n vreemde keus op Ned3.

Wat dunnetjes overdoen betreft

we leven in een tijd die bol staat dunnetjes cq dik overdoen. Ook wij op OO doen daaraan mee. Er zijn nog nooit zoveel communicatiemiddelen geweest als anno 2011.
Dus wie zich wil ergeren, heeft én veel mogelijkheden om dat te doen én veel ontsnappingsmogelijkheden.

Tirza G.

Tirza G.

26-02-2011 om 16:26

Wat jullie trouwens allemaal vergeten

aangaande Yvon: ze is ooit De Mol geweest. Nou, dan ben je volgens mij niet lief, schattig en naief. Dan ben je uitgekookt, achterbaks en berekenend. Dénk ik hoor.

Het doet me enorm denken aan een uitzending van ooit lang geleden van 'Klasgenoten', met Wendy van Dijk in de hoofdrol. Dat bleek, zowel tussen de regels door als rechtstreeks, een enórme haaiepen en bitch te zijn geweest op school. Mijn vriendin was er helemaal teleurgesteld over. Wendy leek haar nou juist altijd zo'n leuk, gezellig typje, girl-next-door. Ja, toedeledokie. De girl-next-door redt het echt niet in De Televisiewereld.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

26-02-2011 om 18:12

Voor de diehards

Voor de echte diehards: de nieuwe Libelle ligt in de winkel...een boerenlibelle!

Tirza G.

Tirza G.

26-02-2011 om 20:16

Dus pelle?

Is de Yvon van BZV de echte? Of is dat ook een toneelstukje? En je kwalificatie dat ze geen goeie mol was: is ze dan ook nog een slechte actrice?
Ik ben het overigens niet met je eens dat WIDM 'volledig' een toneelstukje is; dan hadden ze wel altijd acteurs als Mol. Je ziet veel meer van de 'echte' persoon en ik denk dat je wel bepaalde eigenschappen moet hebben om de Mol goed te kunnen zijn.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

27-02-2011 om 07:38

Tja

Jaspers stelt zelf dat ze gewoon zichzelf is in BZV.... "Wat mensen zien, ben ik" las ik.

Fiorucci

Fiorucci

27-02-2011 om 11:00

Pelle

Als je zo gewend bent aan de camera, kan ik me voorstellen dat je heel dicht bij jezelf kunt blijven, zeker in de vragen die je stelt in een gesprek bijvoorbeeld.

maman

maman

27-02-2011 om 15:57

Manda

Interessant artikel waar je naar toe linkt. Er staan dingen die gewoon waar zijn als het gaat om restistentie van bacteriën. Daar moet de sektor echt zelf voor waken. De pharmaceutische industrie doet dat echt niet. Laatst heb ik een artikel gelezen over de soorten die AB die er op de markt zijn voor de veehouderij. Daar zitten ook soorten bij die bij mensen nog niet ingezet worden en dus achter de hand gehouden worden voor als er resistentie optreedt. Ik vindt het een goede zaak dat er op toegezien wordt dat dit soort middelen alleen in uiterste noodgevallen ingezet worden in de veehouderij. En niet zoals nu het geval is. Ik kan die mindelen nu zo zonder opgaaf van reden kopen bij de DAP. Mijn man en ik hebben dus een melkveebedrijf. En dat is dus de reden dat ik me zo langzamerhand enorm erger aan allerlei uitspraken die gedaan worden zonder dat men iets weet van de achtergrond.
En ik ben van mening dat het niet verstandig is om de veehouderijsektor AB vrij te maken. Het is gewoon onzin. Waarom mogen mensen er wel aanspraak op maken maar bijv. een koe of kalf niet. Anno 2011 laat je een dier toch niet gewoon lijden en in het ergste geval doodgaan, terwijl er heel gemakkelijk iets aan te doen is. Als er bij ons een koe uieronsteking heeft bekijken we eerst altijd hoe erg het is. Bij niet erge gevallen gaat het zelfgenezend verhaal wel op. Maar in die andere gevallen echt niet. En dat zijn in de praktijk de meeste gevallen. En dan wordt zo'n koe gewoon behandeld. Want niet behandelen betekent dat de koe zieker wordt, koorts krijgt, pijn lijdt, niet meer eet en dus kan op een lebmaagverdraaiing heeft. Mocht het dier er toch weer bovenop komen, is in veel gevallen het onstoken kwartier verloren. En al die tijd kan ze andere koeien infecteren. En voor je het weet heb je niet 1 koe met uieronsteking, maar een heleboel.
Ik heb een gezin en ik kan het toch niet verkopen naar mijn kinderen toe om bijv een kalf dood te laten gaan aan een longontsteking om dat we geen AB mogen gebruiken.
Ik weet niet of je huisdieren hebt. Maar indien ja, als die ziek zijn en hebben ab nodig. Dan zeg je toch ook niet: dat is alleen voor mensen bestemt. Dus jammer hond, poes of cavia.
Wat ik wil zeggen is. Bij veel mensen leeft het idee dat er in de agrarische sektor standaard, altijd, elke dag antibiotica verstrekt wordt. Dat is absoluut onwaar!!! Dus het woord antibioticastal is echt zeer kwetsend voor iedereen die boer/boerin is.

En dat is nu zo leuk aan bzv. Ze laten dat aspect erbuiten. Ze geven hun mening niet over hoe de boer zijn werkt doet. En over of hij nou 20 koeien heeft of 1000.

ps. Excusses voor de spel/typfouten die in het eerste stukje staan.

Maman

ik ben erg voor de verbetering van dierenwelzijn, niet dat ik heilig ben ik eet zelf vlees, bij voorkeur biovlees.

Ik ben ook een leek maar zo door gaan in de veehouderij kan mi gewoon niet, de grens is bereikt. Ik denk ook dat boeren dit anders willen, gewoon koeien in de wei, varkens op stro, kippen die meer natuurlijk groeien, niet direct ruimen, gezondere leefomgeving zorgt voor gezondere dieren die dus niet zo vaak ab nodig hebben.

Jij noemt cavia's en andere huisdieren, ik kan dat nog wel een stapje verder trekken. Als ik zorg dat mijn kinderen gezonde voeding krijgen, in een gezonde omgeving opgroeien, goed luchtklimaat in huis ed, buiten spelen en sporten dan worden ze minder snel ziek. Idem met huisdieren, ik ben juist iemand die vind dat je huisdieren niet te veel moet vermenselijken met medische behandelingen en operaties etc.

Ik ga regelmatig naar de geitenboerderij in het Amsterdamse bos, daar gebruiken ze nooit AB. En ja er gaan dus geitjes dood, je ziet ze ook, de zwakken liggen onder een lamp en een week later zijn ze er niet meer. Idem de schapen die hier in de Kennemerduin rond lopen, die worden ook niet behandeld maar geslacht op het moment dat ze te ziek of besmettelijk zijn.

Ik denk dat de boeren in NL slecht behandeld worden, oneerlijke prijzen krijgen en er te veel wordt gedwongen naar schaalvergroting. Dit zie je terug in hoe er met dieren omgegaan wordt, olieresten (oid) in veevoer, ziekten, vreselijke toestanden bij het transport.

Zolang de consument naar zijn portemonnee blijft kijken (want daar gaat het gewoon om en dat snap ik volledig) en elke dag dus vlees wil (wat dus echt niet nodig is)dan wordt het alleen maar erger. feit blijft dat als je meer te besteden hebt ook duurder boodschappen doet + een stuk bewust wording je wel meer geld over hebt voor dat stukje vlees, precies wat hier thuis gebeurt en ik zou nog meer genieten van die entrecote als ik wist dat die koe de stal uit kan en goede voeding heeft gekregen en op een nette manier naar het slachthuis is gebracht.

Oh nog iets

ik heb echt het beste voor met boeren, heb als kind regelmatig op boerderijen rond gehangen en daar een positieve herinnering aan. Maar goed dat was in de tijd dat de boeren nog al zijn koeien kende. Ik denk dat een melkveeboer ook een heel andere boer is dan iemand met van die megastallen met varkens.

Het kan volgens mij echt allemaal een stuk beter, ik denk dat als je de boer een betere prijs geeft de dieren daar direct van profiteren. Ik weet het dus niet maar volgens mij is de benadering nu meer dat de boer met allerlei nieuwe regels en administratie eerder in de weg wordt gezeten en op een negatieve manier wordt benaderd. Ik zit helemaal niet te wachten op goedkoop vlees uit China ofzo, de controle op de kwaliteit wordt dan ingewikkelder en daar heb ik geen vertrouwen in.

Nederlandse koeien zouden mi op Nederlandse weilanden moeten staan, met goed en gezond geproduceerd voedsel (bij voorkeur uit Nederland ipv Afrika waar ze dit soort grondstoffen ook weer voor te weinig moeten verkopen) en met zo min mogelijke medicatie leven en dan in Nederland geslacht worden, dan heb je een mooi biologisch product waar niet duizenden kilometers voor gereden moet worden (slecht voor het milieu) en daar ben ik en een groeiend deel van Nl erg voor, dan eet ik liever namelijk 5x per week echt lekker mooi vlees ipv 7x per week vlees waar ik bij elke kauwbeweging het dierenleed bij proef.

Maar het is vast veel ingewikkelder dan ik nu zo bedenk. Ik zou het iig fijn vinden als boeren in Nl weer echt boer kunnen zijn. Zo'n programma wekt bij mij nu cynisme op.

Maar lidwientje

gelijk, de consument kiest. De boer kan trouwens ook kiezen, niet alle boerenbedrijven in NL zien er het zelfde uit. De ene boer zal niet dat kalf AB geven omdat het anders zielig is voor de kinderen, niet dat ik vind dat maman dat niet mag doen maar er is nog wel ruimte voor keuzes.

Maar de consument kan ook door de sector ingelicht worden, door de overheid geadviseerd worden en door regelgeving beschermt worden tegen ziekten en andere ongezonde voeding-geresulteerde gevaren. Dat de uitkomst dan is dat er minder vlees gegeten zal worden lijkt mij een positieve.

Oh pelle

ik hoor net 2 seconde geleden dat het nu wordt uitgezonden. Nee geen zin en geen tijd, ik moet bovendien nog studeren/braingain opdoen.

Jesse_1

Jesse_1

27-02-2011 om 22:03

Tsjonge, wat een dieptepunt van het programma

Andere jaren was er nog wel eens iets verrassends te horen, maar dit jaar NUL nieuws (of kwam dat doordat ik de website tussendoor ook bezocht heb?).
Juist de dingen die je zou willen weten (wat is er gebeurd tussen Annemarie en Adriaan, en had Marcel geen spijt dat hij niet voor Marina had gekozen? en was boer Maurits er al achter dat hij homo is?) bleven onbeantwoord.
Echt gemiste kansen, misschien dat het te gevoelig lag om er dieper op in te gaan (ik had de indruk dat dit bij Annemarie wel zo lag).
Jesse

maman

maman

27-02-2011 om 22:36

Reactie

Volgens mij is de tijd dat er standaard antibiotica in het varkensvoer zat allang voorbij. Van een kennis die scharrelkippen heeft weet ik dat bij kippen in geval ziekte van de hele koppel, er medicijnen door het drinkwater/voer gemengd kunnen worden. Dat is natuurlijk, als het om grote aantallen gaat, een doeltreffende manier om iets effectief toegediend te krijgen.
In geval van bijv een ziek kalf of koe vind ik het niet meer dan normaal dat je probeert om het dier te genezen. Als dat niet meer zou mogen met reguliere medicatie dan verkoop ik acuut het bedrijf. Omdat ik op die manier geen boer kan zijn en omdat de basis van het dierwelzijn, een goede verzorging is en dus ook behandelen wanneer het nodig is. Het niet behandelen van een ziek met een goede kans op genezing vind ik niet bespreekbaar. In dat geval is bio zeker niet duurzaam omdat je zeker weet dat je gemiddelde leeftijd van je veestapel niet hoog zal zijn. Er zullen dieren onnodig worden opgeruimd of sterven. Ofwel een hoge vervangingsgraad. Ik probeer dmv van een gericht fokbeleid een veestapel te creeren met probleemloze koeien die gemakkelijk melk geven. Alleen heb je dat niet in 1 jaar en ook niet in 2 jaar voor elkaar.
en wat betreft bio. Ik denk dat als je kiest voor scharrelvlees wat bij jou uit de buurt komt zeker net zo goed, misschien wel beter bezig bent dan met bio vlees. Biologisch heeft alles te maken met de verzorging van de grond en naar mijn mening in veel mindere mate met het houden van dieren. Een biokip of biokoe is zeker niet gelukkiger geweest tijdens zijn leven dan zijn gangbare (scharrel) soortgenoot. En als alle boeren per direct besloten om bio te worden dan houdt dat ook in dat er direct wereldwijd een voedsel tekort optreedt. En dat is nou net wat we ook niet willen.

Vic

Vic

27-02-2011 om 22:46

Hmmm

Het is helemaal geen gezellig draadje meer. Jullie hadden voor de bio-industrie en anti-Yvon beter een aparte discussie kunnen beginnen.
Nah, ik vond het een leuke aflevering vandaag, met weinig verrassingen. Yvon Jaspers vind ik een leuke vrouw met een verfrissende kledingsmaak. Ik zou willen dat ik zo leuk van die koetjeskalfjesgesprekken kon voeren

Arme gijsbert..

.. Reeds getemd en kortgeknipt door zijn liefje . Ik vond die blonde plukken wel leuk.
Verder nog minder boeiend dan eerst ja. Gelukkig is WIDM er nog..

Om het luchtig te houden..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

m ik

m ik

28-02-2011 om 09:07

Dacht ik ook over gijsbert

kortgewiekt door Femke. Ik vond het geen gezicht, maar ja ...
Ik vond de aflevering ook erg saai. Had ook graag het hoe en wat van Adriaan en Annemarie gehoord, maar had het idee dat Annemarie bijna in tranen was.

Chippie

Chippie

28-02-2011 om 09:58

Saai

Ik vond het ook een erg saaie aflevering. De voorstukjes vorige week gaven ook al aan dat dit de uitslag zou zijn. Ik had ook graag gezien dat er wat dieper werd ingegaan op Annemarie en Adriaan (waarom niet nog een kort interviewtje met Adriaan) en Marcel en Ksenia. Flutuitzending.

Gijsbert vond ik vorige week (citytrip) al een beetje schaapachtig. Hij had niet het imago van een hunk die dwars door Afrika crosst. Nu had hij meer het imago van een schooljongentje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.