Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Brexit


Half a twin

Half a twin

24-06-2016 om 11:23

Voor de britten wel ja

Maar voor anderen in Europa zal dit brexit yes aanleiding zijn om onrust verder aan te wakkeren. Zoiets van wat de Britten kunnen, kunnen wij ook. Minder bemoeienis van de Eu ja graag maar op dit moment uit de Eu is geen oplossing wat mij betreft.
Ik ben van mening dat het migrantenprobleem en de terreur dreiging alleen gezamenlijk opgelost kunnen worden. Italië en Griekenland kunnen niet met zijn tweeën al die vluchtelingen opvangen. Ook het volgen en bestreiden van radicalisering kunnen de landen alleen met elkaar.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

24-06-2016 om 11:41

Wat ik me afvraag

Schotland zou zich bij een Brexit afscheiden. Is daar al een reactie gekomen inmiddels?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

24-06-2016 om 11:45

Ad Hombre

"En onopgeleid, ach, ik zeg het wel vaker. Ik ben persoonlijk wel hoogopgeleid en ik ga dagelijks met veel hoger opgeleiden om. Als hoogopgeleid (of hoog IQ) betekende dat je alles beter wist waren alle wereldproblemen allang opgelost. Nee, helaas betekent het hoogstens dat je denkt dat je alles beter weet dat de 'oude onopgeleide onderbuikers'. (...)

De meeste mensen investeren hun intelligentie slechts in bedenken wat henzelf het beste uitkomt. En zelfs daarin slaan ze vaak de plank mis.

Hear hear. Ik begrijp wel de opmerking waar jij op reageert, maar onderbuikgebral komt niet alleen van laagopgeleiden. Hoogopgeleiden kunnen het alleen wat beter brengen. Hoewel, als je sommige reacties in de media leest, die via een herkenbaar Facebookaccount uitgebraakt worden, en waarbij het profiel toch iets meer doet vermoeden dan anderhalf jaar lagere school en een visakte...

Inaya

Inaya

24-06-2016 om 11:54

Ad Hombre

Je reageert op mij, maar ik heb al die dingen niet geschreven.

'Ah, jij bent gevoelig voor de bangmakerij, blijkbaar...'

Euh nee, ik was juist vóór de Brexit ...

Sally

Net gekeken op de site van de Guardian, nog niks over de Schotten gezien, wel ergens gezien dat ze - zoals verwacht - in meerderheid voor blijven hadden gestemd.

De verwachting was dat de roep om een nieuw afscheidingsreferendum wel eens sterk kon worden bij deze uitslag.

Ik las daar van de week nog een aardig stukje over van iemand die schreef dat de Schotten zich nu wel zullen willen afscheiden, nog niet eens alleen vanwege de EU, maar het idee dat ze zullen worden geregeerd door mensen als Boris Johnson is onverteerbaar ... we gaan het zien. Maar niet dit jaar nog, lijkt me zo.

Ander aardig stukje wat ik vandaag las was van iemand die zich afvroeg wat er nu moet worden van Farage en UKIP. Immers, UKIP staat voor UK Independence Party. Het VK uit de EU was de bestaansreden van die club. Nu krijgt-ie zijn zin. Wat moet-ie daarna dan nog? Nooit bij stilgestaan, maar het is best een valide punt. Maar goed, meneer Farage wil waarschijnlijk ook graag aan het werk blijven dus UKIP zal wel worden omgekat naar een gewone rechts-radicale partij ofzo. Volgende doel: opzegging van het Vluchtelingenverdrag.

Verder vraag ik me af hoe het nu in de praktijk gaat als de Britten niet meer de EU de schuld kunnen geven van allerlei ergernissen. Dat zie je in Nederland ook: er worden regels afgekondigd met volle instemming van onze eigen mensen in Brussel, maar als de nadelen van die regels in de Nederlandse praktijk aan het licht komen heeft 'Europa' het ineens gedaan gedaan en weet de regering nergens van. Brussel is een prachtplek om alle verantwoordelijkheid op af te schuiven. In het VK kan dat straks niet meer. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Groeten,

Temet

Waan van de dag

Ook hier waren nog heel veel zwevende kiezers. Een uitslag van 48 om 52 vind ik bepaald niet overtuigend. Het bewijst alleen maar weer eens dat een referendum een waardeloos instrument is voor beslissingen met zulke verstrekkende gevolgen.

Nou ja, misschien levert dit hele gedoe bij ons een bruiloft in de familie op.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2016 om 12:16

Kenfan

Helemaal eens. Wat maakt dit referendum duidelijk? Dat GB verdeeld is wat dit betreft. En daar baseer je dan zo'n grote stap op?

Tonny

Tonny

24-06-2016 om 12:26

onvrede en ongenoegen

Voor ingrijpende besluiten zou men (als er zonodig naar referenda gegrepen moet worden) moeten vaststellen dat een tweederde meerderheid noet worden behaald.
Ingrijpende besluiten nemen op grond van een wiebeluitslag zoals deze, die vooral ongenoegen, angst en onvrede communiceert, daar schiet niemand in de toekomst veel mee op vrees ik.

Sally 2

Voor de reactie van de Schotten is een Schotse krant misschien beter, bedacht ik me ineens:

http://www.scotsman.com/news/politics/snp-government-will-seek-scots-eu-deal-1-4162654

inderdaad sterke geluiden over het opnieuw bekijken van een afscheidingsreferendum.

Groeten,

Temet

Tonny ! (ot)

wiebeluitslag - die vind vanDalewaardig

GS

GS

24-06-2016 om 13:15

Kaaskopje

Tsja, en om nu (nou ja, straks dan) je Britse producten af te zetten in de Europese markt heb je weer een (export) papierwinkel nodig ...

Tonny

Tonny

24-06-2016 om 13:23

...en het kost allemaal heel veel werk en energie...

... die nuttiger kan worden ingezet. Al die onderhandelaars en mensen die de papierwinkel moeten uitspitten, die gaan nu langdurig aan de slag en moeten ook worden betaald. Door?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2016 om 13:26

Gedoe dus.

Pandora

Pandora

24-06-2016 om 13:32

Triest

Hier huilende Britse collega's. Die niet weten of ze hier kunnen blijven werken, of hun kinderen hier hun school kunnen afmaken, die in 1 nacht de waarde van hun gespaarde ponden zien kelderen, onzekerheid alom. Heel triest.

Verder ben ik voor een hardhandige aanpak: ga maar, maar dan ook geen leuke (handels)voordeeltjes. Weg is weg.

Li

Li

24-06-2016 om 13:41

Ach, Pandora...

Heb toch een beetje medelijden met je collega's, wees niet al te hardhandig. Het blijven de buren hè, ook als ze af en toe een luidruchtig feestje organiseren of de schutting wat te hoog bouwen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-06-2016 om 13:48

Jong vs oud

Ik zag net in een overzichtje dat bij de jongeren tot 25 75% blijven had gestemd. De categorie daarboven ook een ruime meerderheid voor blijven. Dat is allemaal teniet gedaan door de ouderen die massaal weg willen. Gek dat dat de boel niet kan tegenhouden. De jeugd moet het maar allemaal zien te redden en reken maar dat de lidstaten net zo hard Engelsen zullen weren als 'wij' daar niet meer heen mogen.

krappe meerderheid

Cameron heeft aangegeven dat hij bij een meerderheid voor Brexit de nodige stappen in werking zou zetten om dat waar te maken. Hij wist ook dat dat een krappe meerderheid zou kunnen zijn en dat een grote minderheid dan ongelukkig zou zijn. Dat is de reden waarom er nu ook bij een krappe meerderheid een Brexit gaat komen. Ik ben het eens met Miriam Lavell dat de Brexit dan ook snel zonder al te veel gezeur afgehandeld moet worden. Ik denk ook dat Engelsen nog verbaasd kunnen zijn over het gebrek aan gunfactor bij sommige EU-lidstaten bij de toekomstige onderhandelingen over bilaterale verdragen.
Ik hoorde vanochtend op radio 1 een mevrouw (werkzaam bij de Britisch school) dat de brexit heel goed was. Engeland was ooit een grote mogendheid met een goede economie, dat is met de EU verdwenen en kon nu weer terugkomen. Kijk als je zulke verwachtingen hebt, dan zou het nog wel eens tegen kunnen vallen.

ellek nadeel...

Volgens mijn collega betekent de Brexit dat de Engelsen hun vrijgezellenfeestjes voortaan niet meer in Amsterdam zullen komen vieren. Die zonzijde had ik zelf nog niet bedacht.

De teruggang kan trouwens al snel inzetten, als het pond zo is gekelderd dat de Amsterdamse bierprijzen niet meer zo aantrekkelijk zijn.

Groeten,

Temet

rode krullenbol

rode krullenbol

24-06-2016 om 15:24

Verbrande turf

En "as" het lukt de financiële sector van Londen te laten verhuizen naar Amsterdam ...
dan stijgen daar de woonlasten nog meer!

Rode krullenbol

Helena

Helena

24-06-2016 om 15:46

nieuw referendum

Niet zo somber allemaal. Er komt alweer een nieuw referendum in de UK.

"De Britse premier Cameron heeft een referendum aangekondigd over een Brentree, een terugkeer naar de Europese Unie. De afgelopen uren gaan in het Verenigd Koninkrijk steeds meer stemmen op om opnieuw lid te worden van de EU.

Het referendum moet plaatsvinden in oktober, vlak voor het vertrek van Cameron: “Hopelijk kan ik op deze manier de geschiedenis ingaan als de premier die het Verenigd Koninkrijk weer veilig terugbracht in de EU. Het zou de kroon op mijn verwarrende werk betekenen.”

Het conservatieve parlementslid Boris Johnson zal bij een referendum tegen een Brentree stemmen. “Dat hele sentiment van ‘we willen de EU terug’ is echt te populistisch en niet reëel. Het zou echt een stap terug in de tijd zijn.”
Bron: De Speld

Ad Hombre

Ad Hombre

24-06-2016 om 16:02

Vesper

"Daar ben ik wel van overtuigd ja, dat ik het beter weet dan de gemiddelde onderbuikstemmer zoals we die ook in Nederland hebben rondlopen."

Volgens mij weet niemand het. Niemand weet hoe dit op de langere termijn uitpakt. Op de korte termijn winnen de Britten er natuurlijk hun netto-bijdrage mee, da's vrij duidelijk en een grotere mate van vrijheid. Maar hoe het op de langere termijn uitpakt weet niemand.

"Ga jij nu niet vertellen dat jij er niet van overtuigd bent dat je het - altijd - beter weet "

Als je goed naar mijn postjes kijkt zie je dat ik met name de (schijn)zekerheid en het sjabloondenken van anderen aan de kaak stel. Dat is een redelijk veilig uitgangspunt

Ad Hombre

Ad Hombre

24-06-2016 om 16:06

Pandora

"Hier huilende Britse collega's. Die niet weten of ze hier kunnen blijven werken, of hun kinderen hier hun school kunnen afmaken, die in 1 nacht de waarde van hun gespaarde ponden zien kelderen, onzekerheid alom. Heel triest."

Ach zeg, valutakoersen gaan omlaag en weer omhoog. Meestal zonder gehuil, typisch dat dit allemaal zo zwaar aangezet moet worden. Spelen op de emotie vinden veel mensen toch altijd erg bevredigend.

"Verder ben ik voor een hardhandige aanpak: ga maar, maar dan ook geen leuke (handels)voordeeltjes. Weg is weg."

De grap is dat je daar als EU burger niets over te zeggen hebt. De EU machthebbers doen wat ze goeddunkt en ik schat in dat zodra het stof is gaan liggen de handeltjes en afspraakjes en overgangsregelingen het weer gewoon over gaan nemen.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-06-2016 om 16:09

Pandora II

"Hier huilende Britse collega's. Die niet weten of ze hier kunnen blijven werken, of hun kinderen hier hun school kunnen afmaken, die in 1 nacht de waarde van hun gespaarde ponden zien kelderen, onzekerheid alom. Heel triest."

Even gecheckt en de waarde van het pond is tegenover de EUR gedaald naar het niveau van 2015! Nou, dat is echt een ramp zeg. Nu begrijp ik dat ze in huilen uitbarsten.

En Amerikaanse expats zie je hier natuurlijk *echt* nooit want als je niet uit de EU komt mag je het land niet in. Dat weet toch iedereen?

Waarom al die karikaturen, is de werkelijkheid te saai en te gewoon?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-06-2016 om 16:11

Referendum

Zie net dat Cameron alweer bezig is met een referendum over terugkeer of blijven in de EU.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-06-2016 om 16:12

Brentree...

Moet dat gaan heten.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

24-06-2016 om 16:17

Wilgenroosje

Dat was een bericht van De Speld.

mmm

lees en vergelijk

"Ach zeg, valutakoersen gaan omlaag en weer omhoog. Meestal zonder gehuil, typisch dat dit allemaal zo zwaar aangezet moet worden. Spelen op de emotie vinden veel mensen toch altijd erg bevredigend."

vs

"De grap is dat je daar als EU burger niets over te zeggen hebt. De EU machthebbers doen wat ze goeddunkt en ik schat in dat zodra het stof is gaan liggen de handeltjes en afspraakjes en overgangsregelingen het weer gewoon over gaan nemen."

Het gebruik van termen als 'handeltjes' en 'afspraakjes' en 'De EU machthebbers doen wat ze goeddunkt' is geen spelen op emotie?

Kweenie.

Maar even serieus. De "EU machthebbers" zijn niet blij met deze uitslag, ik denk dat dat wel duidelijk is. De "EU machthebbers" zullen ook een navolging van deze uitslag in andere landen zoveel mogelijk willen ontmoedigen. Dus nog even los van eventuele emotie (boos over verlies van macht, op teentjes getrapt of wat je ook maar verzinnen kan): is het niet gewoon heel erg rationeel voor "De EU machthebbers" om het de Britten nu zo moeilijk mogelijk te maken? Zelfs, tot op zekere hoogte, als dat ten koste zou kunnen gaan van de belangen van de (of sommige) lidstaten? Het moet natuurlijk ook weer niet te gek worden, maar net zoals Engeland niet meteen in de Noordzee zinkt zonder de EU zal de EU zich uiteindelijk ook wel redden zonder de Britten (of mogelijk zonder de Engelsen en de Welsh, getuige de laatste geluiden).

Ja, misschien valt het allemaal reuze mee. Maar het lijkt me niet dat "De EU machthebbers" daar enig belang bij hebben, in tegendeel.

groeten,

Temet

Tonny

Tonny

24-06-2016 om 16:20

ja, de Speld

die heeft weer van alles om humoristische items op te tuigen. Brentree. Jaja.

In zijn dikke boek 'In Europa' beschrijft Geert Mak verscheidene malen momenten van gedachtengymnastiek 'als x niet zus had gehandeld maar zo, dan...' en dat kunnen wij met deze Brexit ook doen. Lekker als je niet kunt slapen en toch iets wilt doen om de uren te laten passeren. Maar net zo zinloos als fantaseren hoe hij/zij zich had ontwikkeld als jouw kind 3 als kind 1 geboren was, of als je voor hem/haar niet school A maar school B had gekozen. Of als je relatie met Y niet beeindigd was.
Je kiest na afwegingen gemaakt te hebben wat je het beste lijkt (of... je onderbewuste kiest, dat gebeurt ook vaak) en vervolgens gaat het verhaal verder.

Leen13

Leen13

24-06-2016 om 16:20 Topicstarter

Goed gevonden

http://speld.nl/2016/06/24/cameron-wil-referendum-brentree/

"Cameron wil referendum over Brentree
Britten stemmen in oktober over terugkeer naar EU
24 juni 2016 door Diederik Smit

De Britse premier Cameron heeft een referendum aangekondigd over een Brentree, een terugkeer naar de Europese Unie. De afgelopen uren gaan in het Verenigd Koninkrijk steeds meer stemmen op om opnieuw lid te worden van de EU

Het referendum moet plaatsvinden in oktober, vlak voor het vertrek van Cameron: “Hopelijk kan ik op deze manier de geschiedenis ingaan als de premier die het Verenigd Koninkrijk weer veilig terugbracht in de EU. Het zou de kroon op mijn verwarrende werk betekenen.

Het conservatieve parlementslid Boris Johnson zal bij een referendum tegen een Brentree stemmen. “Dat hele sentiment van ‘we willen de EU terug’ is echt te populistisch en niet reëel. Het zou echt een stap terug in de tijd zijn.”

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-06-2016 om 16:28

Brentree

Ben meerdere dingen tegelijk aan het doen, maar volgens mij hoorde ik het (tijdens het uien snijden) op het RTL-nieuws. Ben er niet helemaal zeker van dat ik het daar hoorde, dus mocht het daar niet in geweest zijn dan heb ik het ergens anders gehoord of gelezen, maar ik heb het niet van De Speld. Dat weet ik dan wel weer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.