Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Colonial 'hangover'


rare titel

Sorry voor de titel, die komt ergens uit een geheugen.
Niet eerlijk is genoeg

Voor onze enige gelovige in huis (dochter van net 6) is het volkomen duidelijk: er zijn echte pieten (die zijn nu net met een apart bootje aangekomen) en er zijn nep-pieten (de rest).
Nu de echte pieten er weer zijn is het gelukkig weer allemaal goed.

Dus, hoezo 'kinderen zien het verschil toch niet?'.

Het hele feest is inmiddels zo besmet en besmeurd. Volgens mij komt dat ook niet meer goed. Ik ben blij dat mijn kinderen -op dit jaar na dan- nog gewoon sinterklaas hebben mogen vieren. Gelukkig is het voor ons het laatste jaar met een gelovige. Voortaan gaan we dan wel wat anders leuks doen in deze tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2014 om 13:20

Zwarte Pieten extremisme

zo ben ik het inmiddels gaan noemen. Er blijken mensen te zijn die in Gouda demontreren tegen Zwarte Piet. Ben je nu helemaal van lotje... Dan ben je net zo weinig empathisch als waar je de Piet-aanhangers van beschuldigd.

Ik ben ontzettend blij dat onze kinderen groot zijn en ik dit jaar niet met kleine kinderen het hele gedoe hoef door te maken. Niet omdat ik tegen anders-gekleurde pieten ben, maar vanwege de sfeer die er omheen is ontstaan. Aan béide kanten.
Een traditie onstaat over een langere periode, het veranderen van een traditie kost ook even tijd. Gun de kinderen en hun familie even de tijd om mee te groeien in een andere vorm van Pieterij. Is dat nou zoveel gevraagd? Er is al het nodige veranderd, dat is al dikke winst voor wie dat als winst wil ervaren. Over drie jaar is er geen gelovig kind meer die door heeft dat het ooit anders was. Kan iedereen die het viert dan nu weer gewoon met plezier Sinterklaas gaan voorbereiden?

Stroopwafel- en kaaspiet

"Ik vind de kaas- en stroopwafelpiet inspirerend." Je bedoelt acnépiet en automutilatiepiet. Ik ben voor anders gekleurde pieten, maar wat zien deze er onaangenaam uit zeg, brrr. Maargoed, ik ben de doelgroep ook niet.

skik

Caesar

Caesar

15-11-2014 om 13:58

Opstootjes in Gouda

Opstootje tussen voor- en tegenstanders van zwarte piet. De felheid van de zwartepieten discussie bereikt nu echt een historisch dieptepunt....

Leen13

Leen13

15-11-2014 om 14:08 Topicstarter

Ach ja

In het nieuws komen de opstootjes. Maar in mijn omgeving kan er beslist redelijk en vaak ook nog met humor over gesproken worden.
Ik heb een 'running gag' met iemand over zwarte piet waarbij we afgesproken hebben dat die tot in januari duurt en dat we verschillende meningen blijven houden.
Dus iedere keer als we elkaar zien is het opgetogen, kunnen we weer fijn elkaar om de oren slaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-11-2014 om 14:21

Lavell

Vrouwenbesnijdenis en zwarte Piet op een hoop gooien, zo had ik het nog niet bekeken. Gelukkig maar want dan was ik toch aan mijn verstand gaan twijfelen.

Traditie

Skik, ik heb ze niet gezien. De plaatjes die ik kan vinden zijn suggesties en die zien er soms niet slecht uit. In meer kleuren schminken is wel moeilijker.
Ik zag gisteren de clowntjespiet op het sinterklaasjournaal. Die vond ik ook lelijk. Het is even oefenen misschien.

Ad Hombre, wat bedoel je? Dat je zwarte Piet niet als traditie ziet?
Niet zo aardig om de suggestie te wekken dat iedereen die dat wel doet niet goed bij zijn hoofd is, maar er is wat voor te zeggen (Piet is nieuwer dan Sint) en het zou de kwestie in een klap oplossen (Piet kan ook weer verdwijnen).

creabea

creabea

15-11-2014 om 15:02

vrouwenbesnijdenis

Nouja, ik vind dat de vergelijking met vrouwenbesnijdenis nogal scheef, maar verder is dat natuurlijk ook een traditie waar ter plekke anders tegenaan gekeken dan vanuit het buitenland. Misschien kunnen wij ook wel wat minder veroordelend zijn naar tradities uit andere culturen, dat kun je ook stellen.

Maar suf is het allemaal wel. Wie zei dat hier nou ook alweer, dat Sjimmie was verandert van een onnozel negertje met dikke lippen in een coole hipster? Zonet bij de intocht hier ter plaatse moest ik daar nog aan denken toen het pietenorkest de Zwarte Pieten Stijl deed. Zwarte Piet is met de jaren wel een veel leuker personage geworden dan Sinterklaas wat dat betreft, dus ik zou pieten zeker niet 'ineens' laten verdwijnen.

Barvaux

Barvaux

15-11-2014 om 17:35

Kaaskopje

"Er blijken mensen te zijn die in Gouda demontreren tegen Zwarte Piet. Ben je nu helemaal van lotje... Dan ben je net zo weinig empathisch als waar je de Piet-aanhangers van beschuldigd. "

Hoezo? Er waren plaatsen aangewezen waar gedemonstreerd kon worden dus ze hebben dat echt niet alleen zelf bedacht. Probleem is natuurlijk dat die plaatsen ver weg van de route lagen en dan kan het wel eens fout gaan. Je hebt toch ook wel gehoord dat de voorstanders ook opgepakt waren? Die waren ook niet netjes bezig.

Annet

Annet

15-11-2014 om 18:08

Valt wel mee hoe ver van de route

De eerste plek was bij het Huis van de Stad (het nieuwe stadhuis), dat ligt direct bij het station. Vanaf daar is het 800 meter naar de markt, waar de route uitkwam.
De tweede plek was bij het Schouwburgplein, 450 meter naar de markt.
Dat vind ik niet ver van de route. De plekken liggen aan de rand van de centrumring, en die ring is maar heel klein in Gouda.

De aankomst was aan de andere kant van de ring. Dat is 12 minuten lopen vanaf de markt.

Annet

Annet

15-11-2014 om 18:14

foutje, aankomst is 8 minuten lopen van de markt

Hier zie je de plattegrond van Gouda Centrum. http://sinterklaasgouda.nl/route

In de omgeving van de aankomst zijn geen grote parkeerterreinen.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-11-2014 om 18:57

Kindersprookje

Wat creabea zegt, Lavell.

Voor de rest is dat gedemonstreer van de anti-Pieten kinderachtig. De boel is aan het schuiven, dat kan niet zomaar van de ene op de andere dag, dus geef het wat tijd. Demonstreren om een kinderfeestje te verpesten vind ik inderdaad treurig. Maar logisch, want uiteindelijk gaat het de demonstranten en die 'Gario' gewoon om aandacht en dit is de manier om aandacht te krijgen.

De pro-Pieten zijn natuurlijk helemaal zielig. Niks tegen om een feestje aan te updaten. Er is al veel veranderd aan dat Sinterklaasfeest en het blijft even ongeloofwaardig, wat voor kleur de Pieten ook hebben. Dat hindert de kindertjes overigens niets, die van 8 van mij blijft hardnekkig geloven al hoort ie af en toe items over racistische zwarte Pieten op de radio.

Racistisch? Is dat zoals Jeremy Clarkson van Top Gear?

"...wat voor kleur de Pieten ook hebben. Dat hindert de kindertjes overigens niets"

Ik schrijf nu net een paar reacties hierboven dat het mijn kind dus wèl hindert. En ze zal er vast niet uniek in zijn.

We zagen zelfs een witte piet met rood haar. Net een clown. En als er iets is dat kinderen eng vinden is het wel clowns. Dus die moet heel snel weer weg!

En verder: wie als volwassene een kinderfeest misbruikt om lekker te gaan protesteren, spoort echt niet. Dan ben je niet bezig iets 'beter' te maken, maar alleen maar met kapot maken. Wat een zielepiet ben je dan.

Annet

Annet

15-11-2014 om 20:46

ZielePiet

Geweldige naam Jippox! Misschien voor het gemak er Zielige Piet van maken. Kan die altijd treurig kijken.

Ik zat die witte piet met rood haar op TV. Dat zal de Clownspiet wel zijn. Ik vind dat ook jammer. Zo meng je twee figuren met elkaar.
Alleen een rode neus (zoals de cliniclowns) was dan leuker geweest.

Ik denk dat de kinderen tussen 4-7 jaar nu een beetje pech hebben dat er zoveel gebeurt rondom de Pieten. Hoewel in veel streken van het land de veranderingen veel langzamer gaan. De discussie in de media gaat gelukkig langs ze heen.

Andere kleuren zien als neppieten lijkt me geen probleem. Die kunnen in de categorie van hulppieten vallen.
Als kinderen 6 jaar of ouder zijn, gaan ze langzamerhand sowieso steeds meer onjuistheden zijn, dingen die niet kunnen, Sint die in meerdere plaatsen tegelijk aankomt op hetzelfde moment.

Over een paar jaar weten de kinderen niet beter dan dat Pieten meerdere kleuren kunnen hebben.

Creabea

Creabea

15-11-2014 om 21:18

en zeurpiet

ik wou mensen die zeuren over zwarte piet al zeurpieten noemen, maar die is op het randje, bedacht ik mij later.

Wat mij nu opvalt (op facebook): juist de mensen die zeggen zich enorm te ergeren aan de pietendiscussie (pro-piet, zeg maar) hebben uitgebreid naar de intocht op tv gekeken, citeren met veel drama hun kindertjes die het zo erg vinden hoe piet eruit ziet in het Sinterklaasjournaal, roepen dat dit het laatste jaar is dat hun kleutertjes geloven in Sinterklaas want ze hebben er zo geen zin meer in. Ze zoeken het gewoon op, lijkt het en laten de kinderen (bewust) naar de ellende op tv kijken. Heel raar, niet? Als ze gewoon naar de plaatselijke intocht waren geweest, hadden ze zich helemaal niet hoeven storen aan verkleurde pieten.

Mijn jongste wilde vanochtend heel even geen pietenpakje meer aan, want hij was bang dat hij dan met opa-piet mee moest naar Spanje voor de pietenopleiding Ik vind het wel humor (en het pakje ging uiteindelijk toch aan)!

Caesar

Caesar

15-11-2014 om 21:42

Creabes

Alleen pro-pieten ergeren zich aan de zwartepieten discussie? Jij beweert dat de tegen-pieten deze discussie wel kunnen waarderen? Zo lekker ontspoord en gepolariseerd? Vreemd. Volgens mij zijn de er gematigden uit beide kampen deze discussie wel een beetje beu nu.

creabea

creabea

15-11-2014 om 22:22

Caesar

Nee, ik zei heel wat anders, ik had het helemaal niet over pro-pieters vs. anti-pieters.

Ik ga mijn gelovende kinderen niet confronteren met een opstootje in Gouda, of in het bijzijn van de kinderen mopperen op niet-zwarte pieten in het sinterklaasjournaal. Je hoeft er niet naar te kijken, dat bedoel ik ermee te zeggen. De mensen die zich enorm zeggen te ergeren aan de discussie rakelen juist zelf aldoor ellende op.

En op zich vind ik de discussie zelf wel boeiend (zit met verbazing naar de heftigheid te kijken), maar ik hoop niet dat het ten koste gaat van de sinterklaasbeleving van de kinderen. Daarom vermijd ik het gedoe in bijzijn van mijn 5-jarige.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2014 om 00:24

Barvaux

Hoezo? Er waren plaatsen aangewezen waar gedemonstreerd kon worden dus ze hebben dat echt niet alleen zelf bedacht. Probleem is natuurlijk dat die plaatsen ver weg van de route lagen en dan kan het wel eens fout gaan. Je hebt toch ook wel gehoord dat de voorstanders ook opgepakt waren? Die waren ook niet netjes bezig.===

Op het moment dat ik het schreef had ik nog niet gezien dat er ook voorstanders vlaggetjes stonden uit te delen aan kinderen en die kinderen toespraken met 'Jij wilt toch ook dat Zwarte Piet blijft?' Daar werd ik net zo nijdig om. Maar alleen al het feit dat Gouda zich genoodzaakt voelde plaatsen aan te wijzen waar gedemonstreerd mocht worden en regels had opgesteld waaraan men zich moest houden, is te gek voor woorden. Als niemand was komen demonstreren, waren die gereserveerde plekken niet nodig geweest en had de politie niet op hoeven te treden tegen iedereen die zich niet aan de regels hield. Jij doet nu net of het aan Gouda lag dat er gedemonstreerd werd, je draait de boel om. Morgen zijn andere plaatsen aan de beurt. Wat gaat er in Amsterdam gebeuren? Waar gáát het over?

Barvaux

Barvaux

16-11-2014 om 08:31

tja

Ik geloof dat we hier in nl het recht op demonstreren hebben dus ik begrijp die aparte vakken wel of ik begrijp jou niet?

creabea

Denk je echt dat ik in de aanwezigheid van mijn kinderen ga lopen mopperen over pieten? Het Sinterklaasjournaal kijken ze op school, en de intocht kijken wij ieder jaar op tv. Mijn dochter (en enige gelovige) merkt zoals ik aangaf zèlf van alles op. Ik hoor het aan en reageer neutraal.
Hoezo: "zelf aldoor de ellende oprakelen?" Wat een bizar beeld heb jij van mensen zeg.

Mijn kinderen heb ik -als ze het dan zelf nog niet gevraagd hebben- altijd in de zomer voor ze naar groep 5 gaan verteld hoe het zit met Sinterklaas. Dus zodoende weet ik dat dit het laatste jaar is dat we een gelovige hebben. Ik ben er niet rouwig om, want ik zie niet hoe dit weer 'gezellig' wordt. Er is een verandering in gang gezet, maar nu gaat het sommigen weer niet snel genoeg. En zo gaat het maar door.

we laten het aan de Hema over

"Voor de rest is dat gedemonstreer van de anti-Pieten kinderachtig."
Vind ik ook lastig, maar deze discussie bestaat al even. In Gouda is er dan wel een kaas en wafelpiet bij gekomen, maar in de meeste gemeenten zijn ze zwarter en talrijker dan ooit. Dat is ook een demonstratie. (bovendien demonstreerde pro pieten ook).

"De boel is aan het schuiven, dat kan niet zomaar van de ene op de andere dag, dus geef het wat tijd."
Dat zeggen wij ook niet van - daar is ie weer - vrouwenbesnijdenis. Dat moet onmiddellijk stoppen en wie het hier in Nederland doet gaat in de gevangenis.

Dat wij in Nederland in zwarte Piet geen criminele daad tegen de menselijkheid zien, zoals we dat wel zien in vrouwenbesnijdenis, is ons eigen curieuze cultuurdingetje.
In de rest van de beschaafde is het zwarte man theater iets dat direct en onmiddellijk met de sterke arm gestopt wordt en waarvan de daders in de bak belanden (google Black Face).

Kortom: we doen iets dat bijzonder beledigend is of door de meerderheid van onze partners zo ervaren wordt en waar we in de loop der jaren al een aantal keren op gewezen zijn. Daar past een beschaafd en bescheiden 'sorry, we zullen het niet meer doen'.
Daar past een voorbeeld, een koningshuis op een bordes met een Sint en nieuwe Pieten. Dat zou mooi zijn, maar ik vrees dat dat ook dit jaar weer niet gebeurt.

De verandering zal wel weer van de commercie komen. Zoals Piet er in is gezeurd, wordt hij er ook weer uit gezaagd.

PS

Jippox:"Ik schrijf nu net een paar reacties hierboven dat het mijn kind dus wèl hindert. En ze zal er vast niet uniek in zijn."
Dat is heel goed. Dat kind is 6 en begint onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid. Is het niet de kleur van Piet, dan is het wel de frequentie van Sint verschijningen, ook nog in verschillende groottes en een andere stem. Er klopt iets niet, weet dat kind.
Slim kind.
Geef dat kind een pepernoot.

Voor jongere kinderen - voor wie het allemaal bedoeld is zeggen ze - maakt het niet uit.

Eens met Mirjam

Goed omschreven.

creabea

creabea

16-11-2014 om 22:18

Jippox

nou zeg, ik wist niet dat je boos werd. Misschien ben jij niet het type dat elk nieuwsberichtje over piet op je facebook plaatst, en dan roept hoe erg het is, prima. Maar ik vind het wel opvallend dat -in mijn beperkte omgeving althans- de mensen die er zo mee zitten het er aldoor over hebben. En dan juist naar de intocht in Gouda gaan kijken, en dan juist zeggen hoe triest het allemaal is. En dan zeggen 'voor mij is de lol er af, volgend jaar geloven mijn kinderen niet meer' (dat jouw kind toevallig in de leeftijd is om volgend jaar niet meer te geloven...)

En dan denk ik, je kunt ook met je kinderen naar de intocht in je eigen woonplaats gaan (gesteld dat dat niet Amsterdam of Gouda is), en de tv uit laten. Gisteren heb ik ook het Jeugdjournaal weggezapt, ik vond het niet nodig mijn 5-jarige te confronteren met die discussie. Verder niks bijzonders, het viel me gewoon op.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2014 om 02:31

Barvaux

Ik geloof dat we hier in nl het recht op demonstreren hebben dus ik begrijp die aparte vakken wel of ik begrijp jou niet?===

Oh dat recht op demonstreren betwist ik niet en ik vind het ook heel erg begrijpelijk dat er speciale vakken voor zijn aangewezen, maar je hóeft niet altijd gebruik te willen maken van zo'n recht. De intocht van Sinterklaas vind ik een gelegenheid waarbij volwassen mensen zich zouden moeten realiseren het niet bepaald fijngevoelig is om kleine kinderen te confronteren met iets wat bij de grote mensenwereld hoort.

moeder!

moeder!

17-11-2014 om 07:59

Sunny Bergman

Ja, wat een doms mens is dat toch, een nederlandse traditie snapt men niet in het buitenland....nee gek he.....dat had ik haar zonder die documentaire ook wel kunnen vertellen. Ze was opgepakt, zal ook wel niet voor niets zijn.
De antipieten zijn zielepieten idd omdat ze tussen kinderen roepen dat sinterklaas niet bestaat en dat zwarte piet racisme is, laat kinderen genieten van het feest.......

Wij snappen sommige tradities van andere landen ook niet, maar daar gaan wij ons gelukkig niet aan storen, leven en laten leven. De slavernij is afgeschaft gelukkig, degene die hiernu over piepen hebben hetzelf niet eens meegemaakt, wil je over de moderne slavernij discussieren, prima, maar niet over de rug van een sinterklaas feest, echt walgelijk om zo je gelijk te halen zeg.

M Lavell

Quote Lavell,

"Dat wij in Nederland in zwarte Piet geen criminele daad tegen de menselijkheid zien, zoals we dat wel zien in vrouwenbesnijdenis, is ons eigen curieuze cultuurdingetje."

Dit is echt te schandalig voor woorden. Het verminken van vrouwen gelijkstellen aan een onschuldige traditie gaat toch echt te ver.

Cultureel relativisme in optima forma.

Volgens mij mij ben jij van het type politiek-correctemens dat respect heet voor iedere cultuur, maakt niet uit hoe bizar, mensonterend of buitenissig de tradities daarvan zijn, behalve je eigen cultuur.

Schandalig, zo'n vergelijking.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2014 om 11:39

Wat ik vooral akelig vind in deze discussie

is dat ik het gevoel heb dat ik niet kan zeggen wat ik ervan vind zonder bang te hoeven zijn voor allerlei idiote beschuldigingen. Die beschuldigingen gaan over en weer, laten we daar wel eerlijk over zijn. Vandaar dat ik het eerder al had over extremisme. Je kunt ook te ver gaan in de verdediging van je mening. Daar schaar ik de demonstraties bij de intocht in Gouda ook onder. Maar als je al het gevoel hebt dat je je mening maar beter voor je kunt houden, dan vind ik dat een 'rotte' situatie. Ik zag dat ook gebeuren bij Eva Jinek. Youri Mulder zat daar om over voetbal te praten, Roué Verveer over zijn voorstellingen en blijkbaar was er duidelijk afgesproken dat ze het alleen daar over wilden hebben. Toen het gesprek toch naar Zwarte Piet ging wisten ze niet hoe hard ze duidelijk moesten maken dat ze dáár niet voor waren gekomen en er ook niets over wilden zeggen. Begrijpelijk van hun kant, maar idioot dat het blijkbaar nodig is om daarover te zwijgen. Als je geen zin hebt om een hoop bagger over je heen te krijgen, dan hou je dus maar je mond en dat vind ik een heel onwenselijke gang van zaken. Helemaal als je je bedenkt wat het onderwerp is: Sinterklaas en Zwarte Piet.

pepernoot

pepernoot

17-11-2014 om 11:42

wat ik nou weer niet snap

waarom niemand Sinterklaas niet aanklaagt, in zijn functie als bisschop, met het oog op misbruik in het kerkgenootschap waar bisschoppen een plaats hebben.

Die bisschopskleding triggert kennelijk minder dan de zwartgeschminkte Pieten?

Hm, straks moeten we verplicht over op de Kerstman. Hohoho. Zolang de Partij van de Dieren niet klaagt over de rendieren die hem de wereld rond moeten trekken.

Fan

Fan

17-11-2014 om 11:51

piet

Quote

De slavernij is afgeschaft gelukkig, degene die hiernu over piepen hebben hetzelf niet eens meegemaakt, wil je over de moderne slavernij discussieren, prima, maar niet over de rug van een sinterklaas feest, echt walgelijk om zo je gelijk te halen zeg.

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen: er zijn nooit excuses gemaakt, geschiedenislessen
op school doen geen recht aan wat er gebeurd is en de effecten van mishandelingen, uitbuiting
en racisme etc worden mi niet voldoende erkend. En dat komt nu ook samen met de discussie
over Zwarte Piet. En dat is geen goed platform met als gevolg dat de discussie is nu verhard is.
Ik vraag me af of er wel wat uit zal komen op heel veel verzet en tegenzin, twee kampen lijnrecht
tegenover elkaar. Tijdens de intocht. Als je tegen Zwarte Piet bent doe je argumenten in de
discussie geen goed. Ik merk dat ik me af keer van de discussie.

Als die discussie buiten het Sinterklaasfeest werd gevoerd, had dat veel meer recht gedaan.
Zwarte Piet zou symbool staan voor onderdrukking want hij is een knecht.. maar de rol van
Sinterklaas is veel afhankelijker van Zwarte Piet dan andersom. Sinterklaas is meer stereotype
dan Piet (die een eigen karakter mag hebben en stout mag zijn, hij wordt niet verwacht luisteren
maar hulpvaardig is hij meestal wel).
Nu, met stroopwafelpiet en kaaspiet etc, draaien we nu door in dat we ontkennen dat Piet
een kleur heeft? Dat voelt ook niet goed. Ontkennen dat iemand gekleurd is, komt op mij ook
racistisch over. Ik heb ook geen antwoord.

Maar jammer vind ik het wel dat deze discussie zo is gaan tegenstaan. Jammer voor
de discussie, jammer van het kinderfeest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.