Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Corona en 1,5 m doe jij het wel of niet?


Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-06-2020 om 18:57

Ouderen gaan naar de fysio-sportschool

Denk ik. Daar hebben ze contact meegekregen bij revalidatie na een of andere aandoening. Maar misschien heb ik he5 mis.

sporter

sporter

08-06-2020 om 19:06

Miekemieke

"Geen idee maar ik denk dat er over de hele linie niet veel ouderen naar de sportschool gaan."

Dat heb je verkeerd.

Jouw ene uurtje op die ene sportschool geeft een verre van representatief beeld van hoe het in Nederland gaat.

"Vroeger ging je dansen tegenwoordig ontmoet men elkaar in de sportschool denk ik."

Idem. Je kunt jouw eigen observaties niet veralgemeniseren. De meeste dingen in de wereld spelen zich buiten jouw zichtveld af.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-06-2020 om 20:51

nou en of!

'De meeste dingen in de wereld spelen zich buiten jouw zichtveld af.'
Daarom waardeer ik OO al jaren.

Ik heb gewoon een hekel aan sporten, al sinds de lagere school. Bewegen vind ik niet erg, mijn stappenteller zit meestal op 10.000 per dag en vaak meer, en ik fiets nog steeds zonder batterij. Maar echt sporten. Nee.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-06-2020 om 21:16

Miekemieke

Wanneer val je onder de groep ouderen? Op mijn sportschool best veel 50 plussers, is dat oud? Hangt ook van t soort les en het tijdstip af. Maar regelmatig is de helft ouder dan 50...

Jesse_1

Jesse_1

08-06-2020 om 22:54

Fysio-sportschool?

Nu woon ik niet in de grote stad, maar hier is een grote fitness locatie de plek waar de fysio's ook zitten. En daar komen idd mensen van alle leeftijden, alle lengtes, gewicht etc etc.

ElenaH

ElenaH

09-06-2020 om 06:53

Brrr miekemieke

'Hier in de Randstad is het in de sportscholen nogal een bronstig gebeuren, jongedames in erg strakke pakjes en hanige jongemannen die een beetje met de gewichten spelen.'

Nou woon ik ook in de Randstad, maar hier zijn verschillende sportscholen waar dat niet geldt. Haltershirts zijn verboden, om maar wat te noemen
Ik kan daar gewoon sporten zonder me opgelaten te voelen.

bieb63

bieb63

09-06-2020 om 06:56

Nou ja

Inderdaad: volgens mij zijn 'ouderen' in dit verhaal Iedereen boven de 18.😂

Maar los daarvan: sporten is niet alleen de fitnessschool.

Ook Randstad

En in mijn sportschool ben ik zeker op vrijdagochtend een jong broekie, maar 's avonds kan ik tot de ouderen behoren. Er loopt van alles bij mijn sportschool rond, allerlei leeftijden, allerlei kleur, met verschillende conditie en kracht. Alleen in de supermarkt kom ik een meer gevarieerde samenleving tegen, want in de supermarkt lopen wel mensen rond die niks met sport hebben.

Absurd

In het museum: max 2 personen per zaal (1 per 10m2)
Bioscoop: 1 op de 3 stoelen bezet.
Op school: 1,5 m afstand. Zodra ze de schoolplein verlaten hebben: klonteren!
Sporten: geen afstand houden (voor jongeren)
In de supermarkt: vechten om.afstand temogen houden.
Het gaat werkelijk nergens meer over.
Voor mensen die zoals ik graag afstand willen blijven houden wordt het op sommige plekken wel heel moeilijk gemaakt. Ik ervaar dit als ontzettend vervelemd en toch kan ik er niets aan doen. De paar keren dat ik er iets van zei kreeg ik van de desbetreffende persoon zo'n grote mond terug dat ik het ook niet meer doe. Het voelt voor mij wel als een soort "verkrachting" (en ja ik.heb nagedavht over het woord) van mijn persoonlijke grenzen.
Sini

Lichtje

Lichtje

09-06-2020 om 09:16

Ach ja

Het is net met kinderen opvoeden. Iedereen vindt van zichzelf dat ie dat goed doet maar..... het kind van de buren/vrienden/familie, die moet worden opgevoed. Ik proef dat ook met de 1.5 meter. Iedereen vindt dat ie zich er goed aan houdt maar al die andere mensen..... Verdraagzaamheid..... in plaats van vingertje wijzen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2020 om 09:43

Lust vergaat me om iets te doen

Ik wilde gister eigenlijk naar een winkel vanwege een kortingsactie. Het was de laatste dag daarvan. Maar het idee dat ik er lopend heen "moest" ( geen zin om twee mondkapjes aan het OV te verspillen ), het beeld van de indeling van de winkel en het elkaar ontwijken... dan maar geen korting en nieuwe aanwinsten.

Ditzelfde gevoel heb ik bij alles eigenlijk. Hoe kun je nou genieten van een etentje onder dit soort omstandigheden? Uitgaan doe je om te ontspannen en het leuk te hebben met en tussen anderen. Nu lijkt het mij een grote kramp en ongemakkelijk.

Miekemieke

Miekemieke

09-06-2020 om 09:47

een wat andere cultuur

Ik woon in de bad side of town hoewel ik dat zelf niet als dramatisch ervaar. Ouderen gaan hier niet naar de sportschool maar gaan betrekkelijk jong dood door veel roken en drinken. Middelbare en oudere jongeren zijn vaak te moe om naar de sportschool te gaan. Er zijn wel veel buitensportmogelijkheden en daar wordt door de jeugd (en door mij) goed gebruik van gemaakt.
In mijn wijk houdt men zich slecht aan de 1,5 m afstand en dat heeft ook te maken dat men hier in de kleine jaren 50 flatjes toch al dicht op elkaar woont.
De nieuwbouwwijken uit de jaren 80/90/20 daar wonen heel ander soort mensen en daar komen waarschijnlijk ook heel ander soort mensen in de sportschool, men zal daar makkelijker aan de 1,5 m kunnen houden. Ik kom nooit in die kant van de stad. Ik denk dat veel mensen hier op oudersonline in dit soort wijken wonen.

ElenaH

ElenaH

09-06-2020 om 11:07

Miekemieke

'De nieuwbouwwijken uit de jaren 80/90/20 daar wonen heel ander soort mensen en daar komen waarschijnlijk ook heel ander soort mensen in de sportschool, '

Niet lullig bedoeld hoor, maar er bestaat maar één soort mensen, de Homo Sapiens sapiens.

ik stapte net uit de auto

en hoorde een ouder iemand echt heel hard gillen: Het is mijn lijf dus ik bepaal wat ik er mee doe...die was dus te dicht bij iemand anders geweest die dat terecht niet fijn vond.

Ik merk wel dat mensen minder afstand houden, ik moet er constant op letten en omlopen. etc Ik ga dus nog steeds weinig naar winkels etc.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-06-2020 om 11:35

Kaaskopje

Het is ook wennen om weer uit de corona-kramp te komen. Als jij de afgelopen maanden min of meer buiten het leven buiten de deur bent gebleven, dan kan ik mij voorstellen dat dat spannend is.
Voor mensen die gewoon door moesten is het veel makkelijker, ik kan mij buiten de deur prima ontspannen.

Is er bij jullie in de buurt niemand die mondkapjes maakt voor weinig? Hier hele hippe voor 2 euro bij iemand via fb. Maar ook de plaatselijke Turkse kleermaker heeft ze voor weinig.
Als jij die dingen nodig hebt om je vrij te kunnen bewegen is het misschien een idee om er daar een paar van aan te schaffen.

ElenaH

ElenaH

09-06-2020 om 12:46

Kaaskopje

'Hoe kun je nou genieten van een etentje onder dit soort omstandigheden? Uitgaan doe je om te ontspannen en het leuk te hebben met en tussen anderen. Nu lijkt het mij een grote kramp en ongemakkelijk.'

Het valt mij eigenlijk wel mee. Overal zijn pijlen, afstandsstickers, tape om verboden zitplaatsen aan te duiden. Daaromheen kun je prima bewegen. Het is even opletten, maar als eenmaal zit is het toch goed?

specht

specht

09-06-2020 om 13:06

relaxed uit eten geweest

Toevallig afgelopen weekend ergens gegeten.
Was prima geregeld.
Van te voren gereserveerd, doen wij altijd in het weekend.
Bij binnenkomst gevraagd om onze handen te wassen, en of we gezond waren.
Werden vervolgens naar een ruim staande tafel begeleid.
Daar lag de menukaart en een formulier om in te vullen al klaar, menu kaart bleef op tafel liggen ook na het bestellen.
Verder alles zoals anders, eten was in de keuken op borden gelegd.
Ik zag dat als mensen met z’n vieren waren, ze aan een ruime tafel konden zitten met voldoende afstand.

Maro

Maro

09-06-2020 om 13:22

Sinilind

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Voelt heel vogelvrij

Guera

Guera

09-06-2020 om 14:42

Kaaskopje

Uiteten is juist super relaxed nu. Alles wijd uit elkaar. Goed geregeld. Je zit lekker privé en niet meer hutje mutje. Vantevoren reserveren vind ik zelf geen probleem. Ik ben ook al uiteten geweest met vriendin aan grote tafel.

Wat Guerra zegt

Ik kan over het algemeen vrij weinig hebben van andere mensen, dus ik vind die social distance eigenlijk wel lekker. Ik ben vorige week uit eten geweest op een terras, ook op een wat incourant tijdstip, er waren maar drie tafels bezet dus iedereen zat meters uit elkaar. Heerlijk.

skik

ElenaH

ElenaH

09-06-2020 om 17:24

Het wordt steeds beter

Eerst al kunnen stappen en niet stinkend naar de rook thuiskomen. En nu door de corona een einde aan de verplichte drie zoenen én genoeg ruimte in winkels en horeca.

Fijn!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2020 om 23:15

Dendy

Het vast me niet om de prijs ☺️. De rit duurt 6 minuten of zo, kaartje 1 euro. En dan zo'n mondkapje... dat voelt overdreven. Maar goed het alternatief is lopen en dat blijkt een goede filter te zijn voor wat ik belangrijk vind en wat minder.

Zijn die zelfgemaakte mondkapjes ook echt allemaal volgens de richtlijnen?

ElenaH

ElenaH

10-06-2020 om 06:37

Juist wel

'Zijn die zelfgemaakte mondkapjes ook echt allemaal volgens de richtlijnen?'

Ja, want het is verboden (!) om een medisch mondkapje te gebruiken. Dus hoe simpeler, hoe beter.

'Daarom is een niet-medisch mondkapje sinds 1 juni 2020 verplicht in het openbaar vervoer voor reizigers van 13 jaar en ouder en OV-medewerkers. Dit is een mondkapje dat niet in de zorg wordt gebruikt.'
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-06-2020 om 09:21

Kaaskopje

Die zelfgemaakte zijn denk ik zelfs beter. Ze passen namelijk. Die papieren dingen van de etos zijn voor mijn dochter te groot en staan aan de zijkant gewoon open. Wel prettig ademhalen.

De zelfgemaakte zijn dubbellaags en er is ook nog ruimte om een filter van koffie-of stofzuigerzak in te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2020 om 09:48

Oké

Ik zal de exemplaren van mijn zus eens bekijken. 😉

Merel

Merel

10-06-2020 om 11:54

deze heb ik gemaakt

Deze heb ik gemaakt voor mijn dochter, meerdere kleurtjes, zie filmpje youtube:


https://youtu.be/9ljLYHedxyU
Kan gewoon met de hand genaaid worden, alleen ben ik nu nog op zoek naar elastiek, het liefst zwart, maar dat is hier in de buurt overal uitverkocht. Gelukkig had nog een stukje liggen.
Pasvorm voelt heel fijn aan, geen open gaten idd.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-06-2020 om 13:40

Ja, die lijkt op Knipmode Merel

Maar daar zit de opening voor het filter ergens anders.
Krijg je het filtermateriaal er zo goed tussen?

Ik heb eerst een aantal gemaakt van model dat op Buurtzorg wordt aanbevolen en toen ook die van Knipmode. De tutorial was wel enorm langdradig met vaak naadjes strijken tussendoor enzo. En het elastiek zit bij dat model ook anders.

Bij zelfmaakkapjes is het buigzame ijzertje op de neusrug een lastig detail, qua wasbaarheid. Beugelbehas worden veelal met de hand of op 30 graden gewassen, die maskers moeten juist flink warm. Ik las laatst van iemand die ze reinigt met het stoomstrijkijzer.

Merel

Merel

11-06-2020 om 13:36

geen ijzertje nodig

Dat ijzertje is bij dit model helemaal niet nodig, het sluit heel mooi aan. We hebben trouwens besloten om er geen filtermateriaal tussen te stoppen, het is prima zo en zit al warm genoeg zo voor je mond. Ik heb er een paar gemaakt en daarbij de binnenkanten wat langer gehouden (de kier voor het filtermateriaal) dan kan je ze na het wassen ook nog andersom dragen als je dat leuk vindt. Ik heb de binnenkant en buitenkant dus telkens van verschillende stofjes gemaakt.

Hangkous

Hangkous

11-06-2020 om 13:49

Ijzertje irritant met bril

Dochter moet sinds kort met ov mee en had nog kapjes van een dag stage op een lab. Daar had ze er een paar van meegenomen.
Dat ijzertje matcht niet met haar bril.
Voor geen mondkapje Kahn je een boete krijgen, zonder bril is het lezen van de borden lastig.
Ze gaat dus met bril in de tas over de stations en in de trein (gisteren dus de verkeerde) 😂😂

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2020 om 13:55

Wassen

Ik heb biotex herontdekt. Ik doe elke avond sponsje en vaatdoekje in een yoghurtemmertje met een heet sopje. Dat kun je ook met een kapje doen misschien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.