Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Corona en 1,5 m doe jij het wel of niet?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-06-2020 om 14:38

Bizar

Gisteren waren we op bezoek bij de schoonouders ivm een verjaardag. Ze kreeg alle visite apart dus dat was OK. Wij werden afgelost door mijn schoonzus die met twee kinderen kwam. De oudste vertelde enthousiast dat hij gisteren was gaan stappen in Brabant (wonen ze vlakbij), en daar bij een meisje was blijven slapen. Van zijn oma hadden we al gehoord dat hij zo gezellig elke dag op pad gaat met vrienden (examenperiode). Bij binnenkomst viel hij wel zijn opa en oma om de hals, dat vond ik dan wel weer heel weinig rekening houdend met de adviezen. Ik ben echt niet van de coronapolitie, maar om met zo’n levensstijl je grootouder met zwakke gezondheid uitgebreid te knuffelen vind ik niet kunnen.

ElenaH

ElenaH

07-06-2020 om 15:37

Phryne

Nog maar 5,5 % van de Nederlanders is besmet (geweest) met corona. De kans dat het mis gaat door deze knuffel is dus niet zo groot.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-06-2020 om 15:44

Sport en studie

Hier ook problemen met sporten. De problemen van Flavia zijn herkenbaar, om een puck onder water terug te vinden heb je inderdaad een zwembad nodig. En ook nu de zwembaden open zijn mogen de pucks en sticks nog niet mee naar binnen, dus er kan alleen gezwommen worden.
Ook de andere sport kan niet naar buiten verplaatst worden zonder enorme investeringen, en bouwvergunningen. Daarvoor rijden we nu (sinds heel kort, want lastig te regelen Ivm beperkte capaciteit) wekelijks 1 keer voor de kinderen en 1 keer voor mezelf naar een plek op een dik uur rijden hier vandaan. Zeker voor de kinderen geweldig om weer los te mogen, maar zeker voor de jongste komt het nog niet in de buurt van de reguliere trainingstijd.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-06-2020 om 15:45

Elena

Nee, dat begrijp ik, maar zo’n jongen loopt met dat soort gedrag natuurlijk wel meer risico dan iemand die zich wel aan de regels houdt. En zelf komt hij er dan vanaf met een kuchje.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-06-2020 om 15:48

Ohja, studie

Het grootste problemen met HBO's en universiteiten is dat er heel veel studenten op zo’n locatie rondlopen, veel meer dan op een middelbare schoolfotograaf basisschool. Dus de kans om meteen heel veel anderen te besmetten. Daarnaast maakt een heel groot deel van de studenten gebruik van het ov, waardoor daar ook meer druk ontstaat, en ook meer kans op besmetting. Om die reden zullen deze instelling voorlopig online door moeten gaan...

Tango

Tango

07-06-2020 om 16:42

Over sporten

Ik zat op een kleinschalige sportschool voor vrouwen. Die ging natuurlijk dicht. Ze stuurden inderdaad flink wat filmpjes en tips om fit te blijven, maar ik vind het thuis altijd lastiger om de motivatie te vinden. In het begin lukte het nog wel, maar het werd steeds minder. Ik heb wel enorm veel gewandeld, maar conditioneel ging het wel achteruit.
Sinds een paar weken mag er weer buiten gesport worden en heb ik dus alweer wat bootcamps, powerwalks (wandelen met fittnessoefeningen tussendoor). Helaas gaat onze sportschool de 1 juli niet redden. Ze zijn te klein om het sporten op anderhalve meter op een rendabele manier vorm te geven dus moet ik ook nog op zoek naar een andere sportschool. Dat is dan weer lastig in deze tijd, even wachten tot na 1 juli in ieder geval.
Gelukkig blijft het buitensporten nog even doorgaan en anders organiseren we dit zelf wel. We hebben inmiddels een vast groepje vanuit de sportschool opgebouwd waar we ook regelmatig mee bleven wandelen.

En toch Bieb

Ik leg het je uit, jij begrijpt niet wat ik bedoel, jij begrijpt het weer niet, leg ik het nog een keer uit en vind jij vervolgens dat ik dram.

Nou ja. Volleyballen kan prima thuis, gewoon die bal over de schutting smashen het achterpad op. En binnen lekker via het plafond gooien en opvangen.

skik

Pluk

Het gaat niet om specifieke training, het gaat erom dat ik met mijn sport in veel minder tijdsduur mijn conditie op peil kan houden. Als ik dat met wandelen, fietsen of hardlopen doe ben ik dubbel zoveel tijd kwijt. En die tijd heb ik niet. Verder geen drama, ik ging alleen in op 'je kan toch gaan wandelen?'

skik

bieb63

bieb63

07-06-2020 om 20:24

Skik

Volgens mij heb ik al tig keer gezegd dat er beperkingen zijn als je een specifieke sport beoefent en dat ik dat snap. Overgins snap jij dan weer, zogenaamd, niet, dat je natuurlij niet in en om het huis je volleybal trainig kan doen...

En ook wel apart dat je nog steed niet hebt verteld welke sport jij beoefent. Ook niet na vragen van anderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2020 om 21:01

Pluk

Ik vind het voor jongeren belangrijker om samen te sporten vanwege het sociale aspect. Samen sporten is belangrijk voor je persoonlijke ontwikkeling. Daar leren ze een hoop van.===

Die jongeren zorgen wel voor zichzelf, is het beeld wat ik ervan heb. Ook op sportief gebied. Als de basisschoolleeftijd naar huis moet, komen de pubers in hogere aantallen de straat op. Gaan die naar huis, dan komen oudere pubers/jongvolwassenen. En echt geen 1,5 meter gedrag. Als er "toezicht" komt rennen ze uit elkaar en gaat de tamtam en dat is natuurlijk grote lol.
Met wat mazzel, mazzel voor de oudere kinderen, gunnen sommige ouders gezellig samenzijn in de tuin, ik betwijfel dat daar afstand gehouden wordt. Gister steeg er een luid gejuich op uit een huis?/tuin? Duidelijk een kudde jongens bij elkaar. Eerder hoorde ik hetzelfde uit andere tuinen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-06-2020 om 21:08

Kaaskopje

Dat zullen wel examenfeesten zijn. Het is ze gegund!!!

bieb

Ik heb je al drie keer uitgelegd dat het niet om de specifieke sport gaat, maar om het feit dat ik niet mijn normale conditie op peil kan houden met wandelen, fietsen of hardlopen in dezelfde tijdspanne die ik normaal aan sporten besteed en ik gedurende de sluiting van de vereniging dus minder fit werd. Zie #130.

skik

Phryne, bezoek aan grootouders

Ik vind het ook niet verstandig van je neef dat hij zijn grootouders knuffelt terwijl hij zo'n uitgebreid sociaal leven heeft. Ik snap best dat pubers niet hele dagen thuis blijven zitten in hun eentje, maar blijf dan wel even op 1,5 meter van je grootouders in de tuin. Mochten die mensen ziek worden, dan vergeef je jezelf toch nooit als je zo makkelijk bent geweest en jij misschien wel de oorzaak bent geweest?

skik

Studie en druk op ov

Het is natuurlijk heel makkelijk om studenten nu meer dan normaal te spreiden: dus op verschillende tijden starten en eindigen en minder vaak naar school laten komen dan nodig, zonder dat de overheid bepaald dat Ov helemáál niet mag

Daarnaast: als alle bussen, treinen, trams en metro's met de ramen open rijden is het probleem van besmetting ook opgelost!

bieb63

bieb63

07-06-2020 om 22:23

Skik

Kom op nou. Je kan ook heeeel hard lopen hè.... En dat kan je ook nog eens elke dag doen. Maar inmiddels denk ik dar je overdrijft en er gewoon de pest in hebt niet naar je sportclub te kunnen. En dat mag hoor en ik begrijp het ook nog eens.
Maar als je gewoon een x per week een lekker stuk gaat hardlopen EN je had al een bereconditie van jouw sport, dan ben je niet na 5 km uitgeput. Ergens klolpt er iets niet in je verhaal.

Hoe dan ook, de meeste mensen kunnen gewokn hun conditie op peil houden, zoals het was.

Iris

Iris

07-06-2020 om 22:38

De ramen

van bijna alle treinen kunnen niet open.

Bieb

"Maar als je gewoon een x per week een lekker stuk gaat hardlopen EN je had al een bereconditie van jouw sport, dan ben je niet na 5 km uitgeput."
Dat klopt niet. Niet elke conditie is gelijk; als je bijvoorbeeld enorm hard en/of lang kunt fietsen, kun je nog niet vanzelfsprekend een halfuur aaneen goed hardlopen.

"Je kan ook heeeel hard lopen hè.... En dat kan je ook nog eens elke dag doen."
Met heeel hard lopen train je maar een beperkt deel van je spieren, bovendien kun je dat niet dagelijks doen want dan raak je of geblesseerd of overtraind. Goed hardlopen vereist variatie in training plus voldoende rust.

Ik snap niet waarom je niet gewoon aanneemt wat skik je vertelt over haar sport. Hardlopen, wandelen of wat hier dan ook wordt aangedragen, is veel minder efficiënt qua training dan wat zij normaliter doet. Dat kán toch?

Verder kan iedereen die hier wat langer meeloopt weten welke sport ze beoefent; maar als ik zo wantrouwig bejegend werd, zou ik het ook verdommen om te vertellen waar het exact om gaat. Je kunt toch gewoon afgaan op wat ze erover vertelt?

On topic

Ik houd me in principe aan de geldende maatregelen. Houd anderhalve meter waar het kan (lukt op werk niet altijd), was mijn handen etc.
Ben zelf totaal niet bang (meer), maar dat is omdat ik vrijwel zeker weet dat ik het al gehad heb. Ben wel bij een demonstratie geweest afgelopen week en daar lukte de anderhalve meter dus niet. Had wel mondkapje op. Handen schudden doe ik niet.
Zie vrienden bijna niet en als wel, dan op afstand.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2020 om 00:58

Bieb

Als je een sport beoefend met bijvoorbeeld je benen als de aandrijfledematen, dan zegt dat niet dat je armen gespierd zijn, omgekeerd ook niet. Dus als je vooral beenkracht gebruikt, kun je niet dús ook goed armpjedruk doen. Of omgekeerd sterke armen .. hard fietsen. Dat is dus niet zo vanzelfsprekend.

Jo

Jo

08-06-2020 om 07:11

Hardlopen

Ik kan veel, maar hardlopen is funest voor mijn heupgewrichten.

Omdat het zwembad gesloten was en ik daarom mijn 10 groepslessen in de week miste ook alternatieven gezocht.

Dat werd o.a. buiten bootcamp. Doordat er geen materialen gebruikt mochten worden bestond elke les uit 60 minuten cardio, waarvan de pauze tussen de oefeningen uit hardlopen was.
Mijn uithoudingsvermogen heb ik kunnen onderhouden met kickbiken. Maar ben er wel op een pijnlijke manier aan herinnert dat ik niet voor niks een aquasporter ben!

Met wandelen is leuk als mijn hoofd al leeg is, maar werkt absoluut niet om een vol hoofd te legen.
Ik noem mijzelf ook niet sportief, maar iemand wiens hoofd vaak vol is en dit alleen op intensieve sportieve kan legen.

Triva

Triva

08-06-2020 om 07:22

kom op bieb

Je bent wel heel erg eigenwijs. Je houdt je conditie van je sport niet op pijl met een andere sport en wandelen is zeker niet iets waarmee je je conditie op peil houdt als je echt spórt gewend bent. Daarbij is hardlopen inderdaad niet voor iedereen heel erg goed, sterker nog ik denk dat dat de sport is met de meeste blessures, zeker als je het doet zonder begeleiding, zoals nu. Kappen nu!

en Anneque, ik loop lang genoeg mee (niet hard) maar geen idee over welke sport het gaat. Dat vind ik nu ook weer een beetje flauw. Je kunt niet alles bijhouden.

Hangkous

Hangkous

08-06-2020 om 07:40

Fysio fit

Ik doe in een groepje bij de fysiotherapeut oefeningen om sterke spieren te houden om minder pijn te hebben aan mijn al jong versleten heup.
Vorige week mocht ik voor het eerst sinds 12 weken weer komen. Dat viel tegen. Ik heb thuis geoefend met gewichten, en strakke elastieken band, gefietst en gewandeld. De pijn was hanteerbaar.
Vorige week stelde de fysio de legpress in op de 35 kilo die ik voor corona altijd 3x 20x wegdrukte.
Nou dat ging echt niet meer. Die opgebouwde kracht ben ik echt kwijt; zal ik weer opnieuw moeten opbouwen. Morgen mag ik weer, kijken of 25 kilo dan haalbaar is.

Dus nee je vaardigheden, kracht, snelheid op peil houden met wandelen, fietsen en wat oefeningen doen dat lukt niet.

Zelfs mijn kinderen klagen over verminderd balgevoel na 11 weken niet trainen. Ze missen de souplesse, de snelheid, het reactievermogen dat toch wel afgenomen is. Ook zij hebben thuis gefietst en zijn actief geweest. Maar met eenzamen een balletje gooien in de achtertuin is geen wedstrijd situatie na te bootsen.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-06-2020 om 08:54

EMS

Ik.denk dat diegenen die hun spieren met behulp van EMS extra hebben doen groeien nu wel verschrikkelijk zullen balen ...

Of zelf zo'n pak aanschaffen!

Rode krullenbol

Triva (ot)

"en Anneque, ik loop lang genoeg mee (niet hard) maar geen idee over welke sport het gaat. Dat vind ik nu ook weer een beetje flauw. Je kunt niet alles bijhouden."

Nee, tuurlijk niet. Maar dat was mijn punt ook niet echt, was misschien niet duidelijk. Skik doet nooit moeilijk over welke sport ze beoefent, maar nu noemt ze het niet (en dat werd haar ergens ook nog verweten). Mijn punt was dat ik het ook zou vertikken als de discussie zo zou verlopen en ik gewoon niet geloofd werd.

bieb63

bieb63

08-06-2020 om 14:06

Reactie

Inmiddels is het een hele discussie geworden over het niet kunnen sporten en het afnemen van de conditie. En uiteindelijk dram ik dan ook een beetje door.... maar dat komt omdat de oorspronkelijke stelling en mijn oorspronkelijk reactie daarop (dus waar het mij in feite om ging), uit z'n verband wordt gehaald of overheen wordt gewalst.
Mijn oorspronkelijke reactie was op de opmerking van iemand dat het onterecht zou zijn dat jongeren wél al naar de sportschool mogen en ouderen nog niet. Met als argument dat het voor ouderen ongezonder zou zijn, want dat zou ten kosten gaan van hun conditie. En dáár was waar het mij om ging en waar ik het niet mee eens ben. Uiteraard is het voor ouderen (en over hoe oud hebben we het....) zeer zeker belangrijk dat ze in goede conditie blijven. Maar m.i. blijf je in goede conditie door dagelijks te bewegen, wandelen, fietsen enz. En heeft een hele specifieke conditie of training van specifieke spieren bij een specifieke sport daar niet zo veel mee te maken. Dat is jammer, maar geeft geen gezondheidsverlies. Dat was mijn punt.

Pluk

Pluk

08-06-2020 om 14:20

Wat Bieb zegt

Plus mijn mening dart het samen sporten voor jeugd belangrijker is ivm hun ontwikkeling (lichamelijk maar vooral ook sociaal en mentaal).

Een aantal mensen vonden het juist belangrijker dat volwassenen weer hun sport kunnen doen. Dat vind ik dus niet.

ElenaH

ElenaH

08-06-2020 om 14:21

Niet helemaal Bieb

'Mijn oorspronkelijke reactie was op de opmerking van iemand dat het onterecht zou zijn dat jongeren wél al naar de sportschool mogen en ouderen nog niet. Met als argument dat het voor ouderen ongezonder zou zijn, want dat zou ten kosten gaan van hun conditie.'

Nee, je draait het om. Het ging juist om de vraag of jongeren voorrang moesten krijgen omdat zij het sporten harder nodig hebben dan ouderen. En dat is natuurlijk flauwekul.

Pluk

Pluk

08-06-2020 om 14:31

Beetje OT wel

Miekemieke

Miekemieke

08-06-2020 om 18:33

ouderen in een sportschool?

Hier in de Randstad is het in de sportscholen nogal een bronstig gebeuren, jongedames in erg strakke pakjes en hanige jongemannen die een beetje met de gewichten spelen. Vroeger ging je dansen tegenwoordig ontmoet men elkaar in de sportschool denk ik.
Maar ik ben alleen 's avonds in de sportscholen geweest misschien dat er overdag ouderen komen, geen idee maar ik denk dat er over de hele linie niet veel ouderen naar de sportschool gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.