Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Corona, in welke volgorde terug naar normaal?

De lente komt eraan, vaccineren gaat langzaam maar zeker steeds sneller en zelfs Kuipers is positief. Het einde is in zicht! In welke volgorde denken juliie dat we terug naar normaal gaan?


Foetsie

Foetsie

06-04-2021 om 19:28 Topicstarter

Eerst natuurlijk de terrassen en buitenparken, dat is al wel duidelijk. Maar nog wel met 1,5 meter.  Buiten sporten voor volwassenen. Ik hoop daarna de middelbare scholen weer helemaal naar normaal. In ieder geval helemaal fysiek les, die mondkapjes blijven nog wel even.. Geheel fysiek les op hbo en uni zal wel september worden. 

Maar dan? Wat wordt eerst weer helemaal normaal? Restaurants denk ik en daarna theaters en bioscopen. Buitenevenementen. En dan eerst de mondkapje laten vervallen of eerst de 1,5 meter? Ik gok de 1,5 meter want dat beperkt veel ondernemers. Maar ik heb nu al zin in het moment dat ik mijn mondkapje heel diep onderin de kast kan stoppen

We gaan niet 'terug' naar normaal.  

Veel bedrijven hebben gemerkt dat ze flink kunnen besparen op kantoorruimte en reiskostenvergoeding door werknemers thuis te laten werken.  Bevalt veel werknemers ook goed. 

De winkelstraten blijven leger want we zijn nu gewend aan bestellen, bestellen, bestellen.

Eerst masr eens zien hoeveel de financiële ondersteuning heeft geholpen. Het eerste bekende bedrijf is vandaag onderuit gegaan. Ik vraag me af hoeveel van de reisbranche overeind weet te blijven.

We gaan naar een ander 'normaal' 

Eerst het onderwijs hoger dan het mbo dat er nog een staartje "normaal" is in dit studiejaar. 

Horeca,  sporten,  theaters open met reserveringen,  zoals het vorig jaar ook was. 

Als dat alleen kan als er elders mondkapjes gedragen moeten worden dan houd ik graag mijn kapje nog een poosje op mijn snuit. 

In contact met (relatief) onbekenden vind ik de 1,5 meter ook echt niet moeilijk om nog een half jaar vol te houden.  Spatschermen bij de supermarkt en in winkels mogen van mij ook blijven als daardoor andere sectoren open kunnen. 

Eerst maar eens meemaken dat de mensen die dat willen en kunnen gevaccineerd zijn, dan zien we verder.

Tot die tijd wordt het niet veel beter dan de zomer van vorig jaar. En ja, extra uitkijken na de zomer en dit jaar eens niet naar het buitenland op vakantie.

Nog even volhouden. En kijk wat er wel kan. Er kan best veel. Ik heb al weer een kampeerafspraak en een afspraak om met even goed weer, wat we ook al gehad hebben, even buiten te lunchen samen met een vriendin. Als ik me iets beter voel dan fiets ik naar een andere vriendin om daar in de tuin te zitten.

Misschien wel naar de kapper? Of een vriendin die me knipt?

Foetsie

Foetsie

06-04-2021 om 19:57 Topicstarter

O kijk, het gaat nu snel. Er komt ook een nieuwe routekaart. Ben benieuwd of we daar dit keer wel iets van terug horen. 

https://nos.nl/artikel/2375645-kabinet-vanaf-deze-maand-evenementen-met-toegangstesten-om-samenleving-te-heropenen.html

Maar dit is niet echt wat ik versta onder normaal, een stokje in je neus voordat je iets leuks kan doen. 

Ysenda schreef op 06-04-2021 om 19:29:

We gaan niet 'terug' naar normaal.

Veel bedrijven hebben gemerkt dat ze flink kunnen besparen op kantoorruimte en reiskostenvergoeding door werknemers thuis te laten werken. Bevalt veel werknemers ook goed.

De winkelstraten blijven leger want we zijn nu gewend aan bestellen, bestellen, bestellen.

Eerst masr eens zien hoeveel de financiële ondersteuning heeft geholpen. Het eerste bekende bedrijf is vandaag onderuit gegaan. Ik vraag me af hoeveel van de reisbranche overeind weet te blijven.

We gaan naar een ander 'normaal'

Ik denk dat dat wel meevalt. Mijn directeur mailde ons na de hosanna-persconferentie (die vlak voor de verkiezingen) dat hij er vanuit ging dat hij ons vanaf mei weer allemaal op kantoor zou zien. Nou zal mei waarschijnlijk niet lukken, maar zijn insteek is duidelijk: allemaal terug naar kantoor.

Wat dat winkelen betreft: ik kan niet wachten tot dat weer op locatie kan. Ik heb kleding nodig, na een jaar thuis zitten, en dat koop ik niet online.

Volgens mij wordt alleen heel snel na opening weer normaal. Zonder d-reizen, maar er zijn tientallen andere boekingssites die in dat gat springen.

MeikeT schreef op 06-04-2021 om 21:00:

[..]

Ik denk dat dat wel meevalt. Mijn directeur mailde ons na de hosanna-persconferentie (die vlak voor de verkiezingen) dat hij er vanuit ging dat hij ons vanaf mei weer allemaal op kantoor zou zien. Nou zal mei waarschijnlijk niet lukken, maar zijn insteek is duidelijk: allemaal terug naar kantoor.

Wat dat winkelen betreft: ik kan niet wachten tot dat weer op locatie kan. Ik heb kleding nodig, na een jaar thuis zitten, en dat koop ik niet online.

Volgens mij wordt alleen heel snel na opening weer normaal. Zonder d-reizen, maar er zijn tientallen andere boekingssites die in dat gat springen.

Ik denk het ook. Bij veel bedrijven is het wantrouwen tegen thuiswerken toch te groot en willen zij hun werknemers graag weer op kantoor zien. Voor je het weet zijn er weer lange files. Voor mij zou 2 dagen op kantoor en 2 dagen vanuit huis echt ideaal zijn. 

Winkelen, reizen, terrasje, restaurantbezoek... ik kan niet wachten! Hopelijk gaan mensen hun locals flink helpen door veel winkel- en horecabezoekjes.

Ali

Ali

06-04-2021 om 21:36

MeikeT schreef op 06-04-2021 om 21:00:

Wat dat winkelen betreft: ik kan niet wachten tot dat weer op locatie kan. Ik heb kleding nodig, na een jaar thuis zitten, en dat koop ik niet online.

Ik heb voor het eerst op afspraak geshopt voor kleding, helemaal fantastisch! de hele winkel zo ongeveer voor jezelf, hahaha. Dit mag blijven 💪

Dus grijp je kans en boek je bijna priveafspraak. Ideaal voor prikkelgevoelige shophaters zoals ik

Dat winkelen op afspraak vind ik voor kleren ook geweldig. Begin maart gedaan bij een lokale winkel.  Super!! 

Te klein shirtje meegenomen dan haalt de verkoopster en groter shirt, niet jezelf weer toonbaar maken om uit de paskamer te kunnen maar even vragen en het aangereikt krijgen. 

In de tijd dat mijn kinderen klein waren was ik voor kleding klant bij een winkel waar dat ook kon. Met minimaal 3 dames een afspraak maken om in de avond in alle rust te kunnen shoppen.  Helaas bestaat die winkel al een jaar of 5 niet meer. 

Binnenkort moet de gespierde spijker puber  hier wat nieuws.  Ook een afspraak maken, bestellen en terug sturen daar ben ik wel klaar mee.

Laat eerst maar eens buitensporten in teamverband toe en het openen van terrassen, en houd op mensen uit het park te weren die met lekker weer nergens anders heen kunnen omdat ze alleen een piepklein balkonnetje hebben. Het blijkt dat maar één op de 1000 besmettingen in de buitenlucht plaatsvindt. Zo kunnen mensen elkaar, met het mooiere weer in het vooruitzicht, buiten ontmoeten zodat ze dat niet binnen doen. 

Over het heropenen van het hoger onderwijs heb ik zo mijn bedenkingen. Enerzijds wordt het hoog tijd, zij zijn echt het ondergeschoven kindje geweest het afgelopen jaar. Anderzijds is de leeftijdsgroep 20-24 de groep met relatief het hoogste aantal besmettingen en hoewel zij zelf daar niet zo ziek van worden, kunnen ze wel het schoolpersoneel besmetting die er wat minder goed tegen kunnen.

Ondanks of dankzij

Is het aantal besmettingen onder jongeren hoog ondanks of dankzij de maatregelen? 

De groep waar de besmettingen nu hoog zijn is de groep die het afgelopen jaar het langst is beknot in vrijheid. Eigenlijk de groep die de meeste vrijheid nodig heeft om uit te groeien tot verstandige volwassenen. 

Mijn jongvolwassene is te braaf maar ik had het goed gesnapt als zij zich wat nonchalant had gedragen in ontmoetingen met vrienden. Dat deze groep na een jaar elkaar niet kunnen zien op school/ universiteit of andere plekken waar deze groep graag komt nu de hoogste besmettingscijfers heeft verbaast mij niet. 

Op mijn werk gaan ze uit van oktober dat we weer mondjesmaat naar kantoor mogen. Ik wacht af en reken nergens meer op. 1 juni wil ik naar Schotland, maar of dat gaat lukken...

Ali schreef op 06-04-2021 om 21:36:

[..]

Ik heb voor het eerst op afspraak geshopt voor kleding, helemaal fantastisch! de hele winkel zo ongeveer voor jezelf, hahaha. Dit mag blijven 💪

Dus grijp je kans en boek je bijna priveafspraak. Ideaal voor prikkelgevoelige shophaters zoals ik

Dat heb ik gedaan voor sport-bh's. Maar de voorraad in de winkel klopte niet met wat de website had aangegeven, dus ik ging met lege handen naar huis. En dan wil ik gewoon naar de volgende winkel kunnen, in plaats van eerst naar huis om een nieuwe winkelafspraak te maken voor een andere winkel op een andere dag.

skik schreef op 06-04-2021 om 22:11:

Laat eerst maar eens buitensporten in teamverband toe en het openen van terrassen, en houd op mensen uit het park te weren die met lekker weer nergens anders heen kunnen omdat ze alleen een piepklein balkonnetje hebben. Het blijkt dat maar één op de 1000 besmettingen in de buitenlucht plaatsvindt. Zo kunnen mensen elkaar, met het mooiere weer in het vooruitzicht, buiten ontmoeten zodat ze dat niet binnen doen.

Over het heropenen van het hoger onderwijs heb ik zo mijn bedenkingen. Enerzijds wordt het hoog tijd, zij zijn echt het ondergeschoven kindje geweest het afgelopen jaar. Anderzijds is de leeftijdsgroep 20-24 de groep met relatief het hoogste aantal besmettingen en hoewel zij zelf daar niet zo ziek van worden, kunnen ze wel het schoolpersoneel besmetting die er wat minder goed tegen kunnen.

Dan bedenkt het hoger onderwijs maar wat creatieve oplossingen. Sneltesten, grotere zalen, oid. Maar eerlijk gezegd denk ik dat de meeste instellingen (niet docenten of studenten maar de managers/bestuurders) het wel prima vinden zo.  We mogen blij zijn als er vanaf september weer fysiek onderwijs wordt gegeven. Dan heeft mijn oudste anderhalf jaar geen collegezaal van binnen gezien of een medestudent in echt gesproken. 

Ik vind het ook raar dat het hoger onderwijs niet meer van zich laat horen. De instellingen zelf, maar de studenten houden zich ook best rustig. Ik vind het verbazingwekkend dat er nu geëxperimenteerd wordt met concerten, festivalachtige activiteiten e.d. terwijl zoiets essentieels als hoger onderwijs maar zo doorsukkelt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.