Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik had ook gehoopt dat er voor alle groepen een kaasschaafmogelijkheid zou zijn. Maar we zijn er nog niet klaar mee. Sportscholen en horeca kondigen aan dat ze 2 maart buiten open gaan. De 2e kamer heeft ook gestemd voor het openen van de terrassen.

Dat lijkt met ook beter dan de 'spontane' acties zoals in het Vondelpark.

Vandaag bij standpunt.nl en we zullen er wel meer over horen. Niet iedereen doet mee met de niet goedgekeurde opening overigens.

Onder de studenten en andere jongeren die ik ken via mijn dochter (19) zie ik een tweedeling. Dezelfde eigenlijk als overal: er zijn er die zich netjes aan de maatregelen houden en er zijn er die zich er helemaal niets van aantrekken. Maar de meesten lopen een beetje langs of net over de randjes. Dochter zou het liever wat strenger zien allemaal, zij houdt liever nog even vol in de hoop dat het dan eerder voorbij is. Wat overigens niet wil zeggen dat ze het wel prima vol te houden vindt. 

Ik ben pas net een beetje bijgelezen hier en verbaas me ook over hoe gewoon het kennelijk is om je NIET aan de maatregelen te houden, als jongere dan. Ik dacht dat het toch overal wel gewoon zou zijn om je wél aan de maatregelen te houden. Of nou ja, ongeveer dan, zoals ik al schreef. 

Pief schreef op 26-02-2021 om 07:13:

[..]

Ik vind dat je als ouders en als mens altijd zelf verantwoordelijk blijft voor de keuzes die je maakt. Dat geef ik mijn kinderen ook mee. Als heel Nederland in een sloot springt omdat het kabinet het adviseert, wil niet zeggen dat je dat dan ook moet doen. Denk na, weeg af. Wat betekent dat voor jou.

Dat doen ook al die volwassenen die toch naar hun werk bijven gaan omdat ze anders te eenzaam worden. Al die ouderen die toch af en toe hun volwassen kinderen met aanhang te eten vragen. Al die ouderen die in groepen wandelen of fietsen. Kinderen hebben die macht niet, ze doen gewoon de scholen dicht en stoppen het sporten en ze zitten thuis. Terwijl we allemaal weten hoe slecht dat is voor de ontwikkeling en het welzijn. Ik vind dat onverantwoord en ik vermoed dat als we later terugkijken op deze periode dat we daar het meeste spijt van gaan krijgen.

Het kantoor van mijn man is ook dicht, hij hoeft het echt niet in zijn hoofd te halen om daar heen te gaan. Deur zit ook gewoon op slot. Al een jaar. Ik vind nog steeds dat pubers en jongere kinderen beter af zijn dan volwassenen. Mogen vaker naar school dan volwassenen naar hun werk mogen. Mogen buiten in teamverband sporten. Hoefden heel lang geen 1,5 meter afstand tot elkaar te houden en konden buiten met meer dan twee tegelijk zijn. Nog steeds sneu dat ze heel veel dingen niet mogen, maar in elk geval altijd meer dan volwassenen. 

Ik heb het niet per se over pubers, meer over de kinderen op mbo hbo en uni. Ben je 18, dan mag je niks meer. De kantoren van mijn opdrachtgevers zitten ook dicht. Toch kan ik af en toe een fysieke afspraak plannen als ik dat nodig vind. Bovendien zijn er ontzettend veel mensen die toch naar hun werk gaan terwijl dat niet echt nodig is. Studenten kunnen dat niet. 

Niet alleen pubers en jongeren houden zich minder aan de regels. Kijk om je heen. Ik zie groepen ouderen lopen en fietsen. Hardloopgroepjes van een man of tien. Vandaag in het bos moeders met kinderen die bij elkaar klitten. Familie die elke dag naar kantoor gaat omdat dat toch fijner is dan thuis werken. Mensen die op muurtjes hutje mutje een ijsje zitten te eten. Waar zien jullie dan al die mensen die zich strak aan de regels houden? Ik zie ze niet, echt niet. En als ik naar mezelf kijk, dan denk ik wel dat ik op 80 procent zit. Af en toe teveel bezoek, met oudjaar bv, maar dat is het dan ook wel. Meer is toch helemaal niet haalbaar voor zo'n lange tijd? Ik zie zelfs dat mijn zeer kwetsbare vriendin haar pubers ruimte geeft. En zelf soms teveel mensen ontvangt. 

'Toch kan ik af en toe een fysieke afspraak plannen als ik dat nodig vind.' Je mag bijvoorbeeld bij iemand op bezoek gaan. Weliswaar 1 per dag, maar jongeren kunnen dus ook af en toe een fysieke afspraak plannen. Elke dag zelfs.

We moeten ze niet de put in praten om dingen die er niet zijn. De rest is al pittig genoeg.

Tsjor

tsjor schreef op 26-02-2021 om 17:27:

'Toch kan ik af en toe een fysieke afspraak plannen als ik dat nodig vind.' Je mag bijvoorbeeld bij iemand op bezoek gaan. Weliswaar 1 per dag, maar jongeren kunnen dus ook af en toe een fysieke afspraak plannen. Elke dag zelfs.

We moeten ze niet de put in praten om dingen die er niet zijn. De rest is al pittig genoeg.

Tsjor

Voor mijn werk,  als in vergadering, als ik vind dat dat nodig is. Mijn kind kan geen docent fysiek spreken of een les fysiek volgen als hij dat nodig vindt. Compleet andere situatie. 

Het blijft voor mij wel een dingetje. Een kloof zullen we maar zeggen. Misschien zijn er mensen die er nuchterder en realistischer mee omgaan?

We hebben de mensen die te doen hebben met de jongeren die er het ergste van iedereen onder zouden lijden dat ze deze fase van hun leven meemaken zonder onderwijscontacten en andere groepscontacten die zo belangrijk zijn voor hun verdere leven en niet meer in te halen is.

En er zijn ook mensen die dat onnodig vinden om jongeren zo apart te zetten. Het is erg voor iedereen en het apart zetten van het lijden van jongeren maakt jongeren onnodig hulpeloos en ondermijnt hun zelfvertrouwen en betrokkenheid.

Mijn punt is dat ik geen enkele groep zie die zich helemaal aan de regels houdt. Bij jongeren valt het misschien meer op, omdat zij in groepen in het park staan. De mensen die in groepen hardlopen, fietsen en wandelen of die veel mensen thuis ontvangen, of die naar het werk gaan,  staan niet op de foto of een filmpje. Maar dat zijn er heel erg veel.  Volwassenen hebben veel meer mogelijkheden om de regels te omzeilen.

Mwah ik hou me behoorlijk goed aan de regels, mocht het eens mis gaan dan is het per ongeluk. Al bijna een jaar thuis werken, niet meer gezamenlijk sporten, afspreken alleen een op een en het liefst buiten en altijd op afstand. En dan baal ik er toch best wel van dat de regels zo streng moeten blijven omdat anderen zich er niet aan houden. 

Voor jongeren zit ik er wat dubbel in. Ik snap wel dat zij het zat zijn en zeker omdat ze zelf niet ziek worden, het lastig is om je aan de regels te houden. Aan de andere kant hebben ze veel meer mogelijkheden dan volwassen. Samen sporten, afspreken, onderling geen afstand hoeven houden... er zijn voor hen ook behoorlijk wat mogelijkheden. Ik snap dan weer niet dat ouders het aanmoedigen dat pubers zich niet aan de regels houden. Mede daardoor duurt het allemaal veel langer dan nodig, en zijn de regels ook strenger dan nodig... waar zij zich dan weer niet aan houden, maar wij, verantwoordelijke volwassenen, dus wel. Ik zie overigens niet veel volwassenen die zich niet aan de regels houden, maar dat zal wel locatiegebonden zijn. 

Ik verwacht overigens wel dat de terrassen op korte termijn open gaan. Dat is beter te reguleren dan al die mensenmassa’s in het park, en geeft ook de horeca weer wat lucht. Dat lijkt me een win win.

Veranderend gedrag. 

Echt zien dat mensen zich niet aan de regels houden is eigenlijk alleen mogelijk met de mondkapjes.  Mensen met een kapje om hun kin of zo.

Het ontvangen van teveel bezoek gebeurt "stiekem". Maar sommige mensen snappen niet dat gedragsveranderingen opvallen. Hier 5 huizen naar links zaten/zitten ze altijd in, zoals wij dat noemen,  de "etalage". Open gordijnen groot licht aan een als je daar in het donker langs loopt gaat er een buitenlamp aan op zo'n bewegingssensor. Al jaren........

Afgelopen winter ontdekt dat toch af en toe de gordijnen dicht waren.  Toen er sneeuw lag gingen we iedere avond een rondje wandelen en toen kwamen we er achter dat er meer dichte gordijnen dus visite is.  Net als wij moest de visite ook binnen zijn voor de avondklok inging dus toen wij bijna thuis waren werd er afscheid genomen van de 4 volwassen gasten en een stel kinderen. 

Bij mijn ouders in de straat gebeurt dat ook,  overdag gordijnen potdicht waar normaal nooit gordijnen dicht zijn om te verhullen dat er visite is.

Echt ik begrijp het dat je alle kinderen tegelijk in huis hebt als je man/vader overlijdt en ook dat je dan nog je gordijnen dicht doet. Gezellig bieren met  vrienden achter gesloten gordijnen dat begrijp ik niet maar op de een of andere manier valt mij dat toch op. 

Maar eh Haaknaald hoe weet je nu dat ze achter die dichte gordijnen zitten te bieren met vrienden en kennissen? Misschien deden ze die gordijnen dicht omdat het zo koud was.

Bovendien dat moet iedereen zelf weten. Ik houd mij aan de regels maar het maakt mij niets uit als anderen zich er niet aan houden, het is geen ebola he.

Bieren achter de gordijnen of winnen achter de gordijnen kan ook.  Als er stevig is gedronken zijn mensen wat luidruchtiger en als de gastheer met een biertje in de hand de visite uitlaat dagen maak je mij niet wijs dat er alleen thee gedronken is. 

  1. Poeh Haaknaald, dat vind ik dan ook wel weer heftig hoor, dat je buren zo in de gaten houdt. Brrr. 

De enige ernstige overtredingen die ik ken heb ik op het nieuws gezien.

Gelukkig zijn in mijn omgeving, ook in de winkels, de mensen over het algemeen voorzichtig en houden afstand. 

Het beleid in de winkels zwabbert soms wat. Soms staat er wel een personeelslid stevig karren te boenen en de klanten aanwijzingen te geven bij binnenkomst of vertrek. Soms is er niemand te zien en moet je jezelf bedienen met flesjes en papiertjes. Maar dat kan, dat is voor mij geen probleem. Ik heb mijn eigen schoonmaakdoekjes bij me. 

Ik moet zeggen dat ik niet vaak in een winkel ben, maar ik hoor het ook wel van anderen aan wie ik het vraag.

Bijvoorbeeld toen de Action weer openging. Rustig, klanten wachten op afstand buiten als er meer dan 1 de spullen komt ophalen. Het was eerst wat wennen en dan kwamen er ook mensen aan de  deur van de winkel vragen hoe het moest met bestellen. 

Gelukkig is het nog niet echt slecht weer geweest want ik voorzie een run op paraplu's nu je op veel plaatsen je spullen buiten aangereikt kunt krijgen.

En in mijn park kun je rustig lopen en fietsen, ruimte genoeg.

Ik hoor wel van een horecatent voor limonade en ijs waar diverse buren verderop in de straat bankjes buiten hebben gezet op de stoep, om de paar huizen, zodat de klanten bij mooi weer toch even kunnen zitten. Heel sociaal wel. 

Bolmieke schreef op 26-02-2021 om 20:58:

Bovendien dat moet iedereen zelf weten. Ik houd mij aan de regels maar het maakt mij niets uit als anderen zich er niet aan houden, het is geen ebola he.

Bolmieke schreef op 26-02-2021 om 20:58: Bovendien dat moet iedereen zelf weten. Ik houd mij aan de regels maar het maakt mij niets uit als anderen zich er niet aan houden, het is geen ebola he.

Als ik zie hoe je besmet kunt raken met ebola, ben ik geneigd om te denken dat het risico om daarmee besmet te raken, eenvoudiger te voorkomen is dan bij Covid-2, als de omstandigheden dat toelaten tenminste. Ebola krijg je via contact met lichaamssappen van besmette mensen of van besmet vlees van wilde dieren. Corona krijg je via uitgeademde lucht, of als het virus inmiddels aan je handen zit en je daarmee bijvoorneeld aan je neus zit.

Tijdens een gesprek met een buurvrouw, een vergadering of het afrekenen bij de kassa, heb ik niet de gewoonte om lichaamssappen uit te wisselen. Maar ik wissel ongemerkt wel ademdruppeltjes uit met buuf, vergadergenoot of kassamedewerker, waarin het coronavirus kan zitten. Onder Nederlandse omstandigheden, kun je dus eigenlijk makkelijker corona krijgen dan ebola. En daarom inderdaad, corona is geen ebola hè?!

(Sorry voor de lijn links.)

Bolmieke schreef op 26-02-2021 om 20:58:

Bovendien dat moet iedereen zelf weten. Ik houd mij aan de regels maar het maakt mij niets uit als anderen zich er niet aan houden, het is geen ebola he.

Ik snap dit argument niet. We zijn een jaar verder en we weten allemaal heel goed dat het ‘geen Ebola’ is. Ik dacht dat we dat stadium ruim voorbij waren en dat het ons inmiddels vrij duidelijk was dat we met een groepsopdracht bezig zijn, om kwetsbaren te beschermen en te voorkomen dat ons zorgsysteem instort, in plaats van dat ieder individu zelf maar bepaalt hoeveel risico hij wil lopen op basis van zijn eigen statistische kwetsbaarheid en beweringen. Het klinkt tolerant maar het is ook tamelijk wereldvreemd om te zeggen dat het je niet uitmaakt of mensen zich aan de regels houden. Als ze dachten dat de dreiging van crisis in ziekenhuizen en op de IC geweken was, zouden die politici op verkiezingspad onmiddellijk alle regels demonstratief verscheuren. Was het maar waar! 

IngeR68

IngeR68

27-02-2021 om 06:29

Haaknaald schreef op 26-02-2021 om 19:51:

Veranderend gedrag.

Het ontvangen van teveel bezoek gebeurt "stiekem".  

Nee, want de bezoekregel is slechts een advies. Mensen mógen gewoon meer dan 1 bezoeker per dag ontvangen.

IngeR68 schreef op 27-02-2021 om 06:29:

[..]

Nee, want de bezoekregel is slechts een advies. Mensen mógen gewoon meer dan 1 bezoeker per dag ontvangen.

Juridisch heb je gelijk. Maar de reden dat dit slechts een advies en geen verplichting is, is simpelweg omdat achter de voordeur niet te handhaven is. Niet omdat het kabinet of het OMT het ok vindt.

Je mag thuis ook alcohol en sigaretten gebruiken als minderjarige. Je mag op je eigen grond ook 150 rijden, mét een flinke slok op (moet je wel een grote tuin hebben...).

De avondklok is er gekomen o.a. omdat te weinig mensen zich niet aan het (toen nog) max 2 en later max 1 advies hielden.

IngeR68

IngeR68

27-02-2021 om 08:26

boekenlegger schreef op 27-02-2021 om 07:43:

[..]

Juridisch heb je gelijk. Maar de reden dat dit slechts een advies en geen verplichting is, is simpelweg omdat achter de voordeur niet te handhaven is. Niet omdat het kabinet of het OMT het ok vindt.

Je mag thuis ook alcohol en sigaretten gebruiken als minderjarige. Je mag op je eigen grond ook 150 rijden, mét een flinke slok op (moet je wel een grote tuin hebben...).

De avondklok is er gekomen o.a. omdat te weinig mensen zich niet aan het (toen nog) max 2 en later max 1 advies hielden.

Nee, de avondklok is er gekomen omdat de politie grote groepen feestgangers niet durfde aan te pakken. 

Stelle schreef op 26-02-2021 om 22:17:
  1. Poeh Haaknaald, dat vind ik dan ook wel weer heftig hoor, dat je buren zo in de gaten houdt. Brrr.

Sommige buren hoef je niet actief in de gaten te houden om veel van ze te weten,  dat laten ze zelf horen/zien. Andere buren beschermen hun privacy veel beter. Daar kom je met "actief" in de gaten houden nog niks aan de weet.

Bij een overbuurman hier loopt het thuis niet helemaal lekker, staat op straat te schreeuwen tegen zijn vriendin en regelmatig komt de politie om de boel te sussen. Zelfs met mijn gordijnen dicht zien we dat als die blauwe zwaailichten voor ons huis geparkeerd worden. 

Haaknaald schreef op 26-02-2021 om 21:45:

Bieren achter de gordijnen of winnen achter de gordijnen kan ook. Als er stevig is gedronken zijn mensen wat luidruchtiger en als de gastheer met een biertje in de hand de visite uitlaat dagen maak je mij niet wijs dat er alleen thee gedronken is.

Maar uh Haaknaald: Of ze nou bieren of theeen, dát maakt toch niet uit...?

Er werd gevraagd hoe ik wist dat er gedronken was.  Dat maakte ik erven duidelijk.  Of ze koffie drinken of thee  maakt niet uit.  Als je met 6 volwassenen in een huis bent waarvan er 4 niet daar wonen ben je in deze tijd gewoon niet handig bezig.  Al gaan ze met 6 volwassenen bij de buren psalmen zingen, is ook best luidruchtig, het is niet handig.  En gordijnen dichtdoen om te verhullen dat je met meer bent is ook niet handig, dat valt op als je normaal nooit dichte gordijnen hebt. 

Soms word ik helemaal kriegelig, maar 1 persoon per dag mogen ontvangen? Denkt iemand met gezond verstand nou echt dat ik tegen mijn zoon/schoondochter of dochter/schoonzoon zeg: hé jij mag komen maar laat je partner thuis/in de auto zitten?

Voor onszelf vind ik die ene persoon wel haalbaar. Voor de kinderen is het lastiger. Dochter houdt zich er over het algemeen wel redelijk aan, meestal komt er 1 vriendin tegelijk op bezoek, maar soms ook weleens een vriendin met haar vriend bijvoorbeeld. Ook zoon heeft, al is het zelden, weleens 2 jongens over de vloer. Vind het dan ook raar om er eentje weg te sturen. 

Buren in de gaten houden doe ik niet echt, al weet ik van de buren aan 1 kant wel dat ze regelmatig teveel mensen over de vloer hebben. Omdat die mensen dan ook naar buiten komen. Ze hebben 2 zoons van boven de 13 en soms zijn daar ineens nog 2 kinderen bij en ook nog hun ouders. Tja, ik vind dat iets van, maar ik ga daar verder niet iets mee doen. 

Ik merk wel dat bepaalde dingen meer ga missen naarmate het weer mooier weer wordt. Op een terrasje een broodje eten, even shoppen om nieuwe voorjaarskleding te kopen etc. Dat winkelen op afspraak lijkt me niets, dan is er niets spontaans meer aan.

Verder verbaas ik me af en toe nog over de inconsequentheid van de regels. Hier in de buurt is bijvoorbeeld de midgetgolfbaan open, maar een klimpark dat net weer geopend was moest weer dicht. Het zou geen sportgelegenheid zijn, maar is een midgetgolfbaan dat dan wel? 

Chiquita, ik denk dat iedereen er wel eens kriegelig van wordt. En dat mensen met gezond verstand hopen dat je je contacten wat beperkt. Misschien kreeg je voorheen vaak zoon en schoondochter en dochter en schoonzoon alle vier tegelijk over de vloer en nu twee aan twee? Dat scheelt al een stuk. 

Het helpt ook tegen kriegeligheid als je snapt welke redenering erachter ligt. 'Beperk je contacten' is waar het om gaat maar voor veel mensen niet concreet genoeg. Daarom '1 bezoeker per dag' hoewel dat eigenlijk veel minder logisch is dan het klinkt. Want iedereen kan wel verzinnen dat je virologisch gezien beter met z'n tweeën naar één persoon toe kan die ruimer woont dan dat die ene persoon bij het stel over de vloer komt dat veel kleiner woont. 

De meesten hebben toch al heel wat opgegeven of nagelaten het afgelopen jaar, anders hadden we nog veel meer coronaslachtoffers gehad. Kijk maar hoe de besmetting en de ziekte om zich heen greep in het begin in maart vorig jaar.

Het is dat ik gelukkig wel een einde in de tunnel kan zien maar ik mis de bijeenkomsten met vriendinnen elke week en de diverse verjaardagen, huwelijken en jubilea, en natuurlijk mijn collega's irl. Binnenkort, als het mooi weer is mogelijk weer een keer een lunch met 1 vriendin in de buitenlucht.

Volgens mij is de maatregel 'één persoon per dag' en voor om alleenstaanden niet te laten vereenzamen. Het gaat er niet over dat je je zoon of schoondochter in de auto moet laten zitten, die moet je helemaal niet uitnodigen. Ze hadden eigenlijk liever gekozen voor helemaal geen bezoek. 

Winkelen op afspraak ga ik zeker doen, al is het alleen maar om de lokale ondernemers te steunen. Ik heb 2 nieuwe spijkerbroeken nodig. Het model dat ik jaren heb gedragen kon ik online alleen maar in Amerika vinden.  Ik wil dus passen, in een winkel! 2 broeken thuis laten komen , passen en weer terug sturen vind ik zo vreselijk. De winkel waar ik regelmatig koop heeft op de website (nog) geen afspraken systeem. Op de deur hing een briefje met nummer voor bel en bestel, daar ga ik maandag even bellen. 

Niet spontaan maar wel nodig,  voor mij en voor de winkel. 

Mijn ouders waren hier vandaag even buiten in de tuin, niet binnen want dat doet mijn moeder echt niet. 1 bezoekers per dag! Staan we dus even buiten te kletsen.  Zucht ik ben het zo zat....... wil gewoon binnen koffie drinken met taart erbij. Maar we gaan door met aan de regels houden. 

Trouwens nooit gedacht dat mijn zoon van 16 nog eens zou vragen:

"Man kan je voordat ik ga trainen net zulke vlechtjes in mijn haar maken als je wel eens bij zus doet als ze een wedstrijd heeft?  Dat lange haar is zo lastig met sporten!"

En zo geschiedde,  zoon is met 2 ingevlochten vlechten naar het veld gegaan.  Eind van de week heb ik een plekje voor hem bij de kapper bemachtigd. 

Chiquita schreef op 27-02-2021 om 19:13:

Soms word ik helemaal kriegelig, maar 1 persoon per dag mogen ontvangen? Denkt iemand met gezond verstand nou echt dat ik tegen mijn zoon/schoondochter of dochter/schoonzoon zeg: hé jij mag komen maar laat je partner thuis/in de auto zitten?

Nee, zij moeten zelf bedenken dat ze niet met z'n tweeën bij jou op bezoek gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.