Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

16-01-2021 om 15:16

Ursa

"dat het in de menselijke natuur is om te denken dat de maatregelen voor iedereen gelden, maar niet voor onszelf "want ik werk laat dus ik moet naar de winkel kunnen" of "ik moet de hond uitlaten" of "ik gun mijn kinderen vrijheid" of.... vul maar verder in."

Maar dit heeft toch niet met de avondklok te maken? Ik werk overdag dus ik ga 's avonds (als het rustig is) naar de winkel. Met een avondklok ga ik overdag naar de winkel en werk ik 's avonds. Hond uitlaten mag ook met de avondklok.

Als de maatregelen gelden, dan gelden ze ook voor mij. Ik houd me er dan ook aan. Maar een avondklok heeft tot doel om bepaalde groepen aan de maatregelen te houden en die trekken zich er waarschijnlijk toch niet van aan. En mij treft de maatregel wel, terwijl het risico op verspreiding er niet kleiner op wordt - in tegendeel (want ik moet op een drukkker moment naar de winkel).

Wat je eigen zou willen is de bestaande regels handhaven en dat kan nu al niet, een avondklok gaat dat niet verbeteren.

Maar ik zou het wel interessant vinden om te weten hoe de verspreiding nu daadwerkelijk verloopt. In de huiselijke kring zegt namelijk niet zoveel. Als iemand besmet raakt, dan is de kans groot dat de anderen in hetzelfde huishouden ook besmet raken. Dus dat dat een grote verspreider is, is duidelijk. Daar doe je ook niet veel aan. Maar zijn het verder familieleden die elkaar besmetten - mantelzorgers? En zijn zij op 1,5 meter afstand gebleven (of buiten of ...)? Dat soort vragen. Niet om mensen daar de schuld van te geven, maar om te kijken hoe effectief de maatregelen daadwerkelijk zijn.
Dus eigenlijk de vraag; hoe vaak vindt besmetting plaats door mensen die zich aan de maatregelen houden en hoe vaak als dat niet zo is. Gewoon interesse hoor

bieb63

bieb63

16-01-2021 om 15:19

Jo Hanna

"Mijn werkgever heeft nadrukkelijk uitgesproken dat thuiswerkers de vrijheid hebben om knellende situaties op te lossen, ook als dat te koste van werk gaat. Dat laatste wel in overleg natuurlijk. Als ik tegen mijn leidinggevende zou zeggen dat ik mijn werkdag zou onderbreken om iemand te kunnen zien en in plaats daarvan ‘s avonds twee uurtjes door zou werken, zou dat geen probleem zijn. Mijn werk leent zich hiervoor. Ik heb wel wat overleggen maar werk grotendeels individueel. Dat kan ik dus probleemloos verschuiven."

Fijn voor jou...... maar dat geldt voor mij en vele anderen niet.
Overigens zeg je: 'dat ik mijn werkdag zou onderbreken om iemand te kunnen zien"...... Dus? Overdag iemand zien (omdat het 'mag') is minder risicovol dan 's avonds??? Wat een waanzin! M.a.w.: mensen die overdag ruimte kunnen maken om elkaar te bezoeken hebben geluk en mensen die dat alleen 's avonds kunnen hebben pech. Heel logisch hoor en het help echt tegen dat virus: overdag doet het niks...
O ja, ook fijn dat je een hond hebt, kun je óók 's avonds nog ongestraft naar buiten.

Jesse_1

Jesse_1

16-01-2021 om 15:20

School

Voortgezet onderwijs gaat voorlopig niet open, zeker niet nu leerlingen onderling ook 1,5 meter afstand moeten houden.
Op de school van onze kinderen is de schoolgang van eindexamenleerlingen vanaf volgende week gehalveerd omdat ze de kinderen gewoon niet op 1,5 meter kwijt kunnen. Dus ene dag de ene helft en volgdende dag de andere helft. Ook de schoolexamens moeten logistiek weer anders of verschoven.

Maar ik gun het de kinderen ook zo... Kind verschoot helemaal toen hij hoorde dat hij misschien nog wel tot eind maart thuis les heeft (en met de Britse variant kan dat zomaar nog langer duren...).

mwah

Een ongeluk zit in een klein hoekje, dat zie je aan Aboutaleb, die een voorbeeld was voor zijn omgeving en ondanks zijn drukke programma met ontmoetingen, soms ook irl maar op afstand consequent bleef.

Die illusie heb ik ook niet. Ik doe mijn best maar dat reduceert alleen het risico dat maakt het niet o.

Dat meisje in de video over familieruzies zei het al tegen haar moeder. Ze hoopt het, maar niet natuurlijk, maar toch dat ze dat 'griepje' dan zelf maar eens krijgt. En natuurlijk hoopt ze het niet want ze weet hoe ernstig het kan zijn. En die moeder blijft maar beweren dat het om 'een griep' gaat. Dat ergert de dochter no end.

Kijk, en dat kan mij dan niet zoveel doen. Ik heb gelukkig niemand in mijn omgeving die zo denkt.

Het probleem is dat de jongere mensen, ook die met complotideeen de besmetting doorgeven aan de oudere en de stokouderen, en die zie je toch niet op het Malieveld elkaar staan te knuffelen.

Dus als het al iemand treft door slecht gedrag dan heeft die er zelf over het algemeen minder last van dan wie die het aan doorgeeft. Daarom moet je afstand houden van deze mensen.

Guera

Guera

16-01-2021 om 15:33

Handhaven

Als er niet gehandhaafd worst heeft het geen zin. Elke dag komen er vliegtuigen aan. Officieel moeten die mensen in quarantaine dat gebeurt echt niet. Wordt niet gehandhaafd. Als je dit wil moet je handhaven en beboeten zoals dat in spanje eerder gedaan werd.
Ik denk dat inderdaad mensen de tijdstippen gaan verleggen en jongeren gaan bij elkaar logeren ipv naar huis te komen en ikzelf zou de gok nemen en een boete van 95 euro wel riskeren als ik een keer in de avond eruit zou gaan wat ik nu 1x per week doe om buiten te trainen met een personal trainer. Man dit ga zo niks oplossen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-01-2021 om 18:43

Winkels en scholen open

Ik vind dat alles weer open moet en risicogroepen in afzondering moeten gaan. Dan als de wiedeweerga al die zwakkeren internen en doorgaan met leven.
We moeten straks jaren betalen om alle economische schade weer goed te maken. Dat kunnen we de jonge generaties echt niet aandoen. Zij zijn nu ook al degenen die het meeste lijden onder de maatregelen om de ouden en zwakken te beschermen.

Jo Hanna

Jo Hanna

16-01-2021 om 19:23

Waanzin Bieb

Als ze willen dat ik geen mensen meer zie, dan moeten ze daar een regel voor maken. Dan houd ik me daaraan. Ze moeten niet invullen dat ik, omdat ze zeggen dat ik ‘s avonds de deur niet meer uit mag, dan ook maar bedenk dat ik overdag niet binnen de regels mensen mag zien. Maar hé, misschien vullen ze dat ook helemaal niet in en vinden ze het gewoon OK, willen ze heel andere situaties voorkomen?

En wat betreft de hond: dat vind ik inderdaad ook een meevaller. Daarmee kan ik namelijk aantonen dat ik niet tot de doelgroep van deze maatregel behoor.

Ik begrijp dat mensen die gewoon een wandelingetje zouden willen maken en gewoon een bezoekje binnen de regels willen brengen ervan balen. Zou ik ook doen als het mij dwong om oplossingen te zoeken. Deze maatregel is in feite niet voor ons bedoeld. Maar dat is met heel veel van de maatregelen zo. De goeden lijden onder de kwaden. Daar kan ik verder ook niks aan doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-01-2021 om 21:26

Phryne

Ja, dat dacht Rutte ook in maart 2020, gewoon even een muurtje om de ouderen. Inmiddels is hij er na zo'n 16.000 doden wel achtergekomen dat dat onmogelijk te realiseren is.

Scholen 'dicht'

Ik vind het onbegrijpelijk dat over een avondklok wordt gesproken en basisscholen per se dicht moeten blijven, terwijl het voortgezet onderwijs nog wel hele groepen leerlingen ontvangt. Op de school waar ik werk is het toetsweek, dus de complete bovenbouw is dagelijks aanwezig (750 leerlingen en zo'n 70 medewerkers) en daarna nog steeds de examenleerlingen. Ja, ze moeten afstand houden en nee, dat gebeurt niet. Echt niet. Spreek je leerlingen aan, dan is het meteen 'o, sorry, en een stap achteruit', maar je bent twee stappen verder ...

Ik ben echt heel blij voor deze leerlingen dat ze toch naar school kunnen, maar dat in combinatie met de gesloten basisscholen en de mogelijke avondklok, het gaat er bij mij niet in.

bieb63

bieb63

16-01-2021 om 22:19

Huh Jo Hanna

Begrijp ik nou uit je verhaal dat je het prima vindt om iets te doen wat 'mag', ook al is dat niet verstamdig, maar omdat het kan? Prima hoor, we zijn allemaal maar mensen. Maar dan kan ik je opmerking dat we maar een beetje los moeten komen van het normale niet helemaal plaatsen.....

En volgens mij is de bedoeling van de maatregelen om het virus terug te dringen, niet om de mazen op te zoeken....

Iets geheel anders

Maar waarom zijn in alle gesloten winkels toch de lichten aan? Wat een mega verspilling!

Veer

Veer

16-01-2021 om 23:18

Eens met Phyrine

Laat in elk geval de jongeren alsjeblieft hun leven weer zo gewoon mogelijk oppakken.

Voordeel en nadeel

https://www.parool.nl/wereld/marcel-levi-vanuit-brandhaard-engeland-het-is-nog-altijd-alle-hens-aan-dek~be630840/

Het is menens, Merkel benoemt een lockdown tot aan de zomer en in Engeland volgt de ene maatregel in het ene district op de andere in het andere disctrict.
Maar er lijkt ook een lichtpuntje te zijn voor Nederland. En toch blijf je scherp opletten of de cijfers ineens gaan stijgen.

"Net als in Ierland, waar de afgelopen weken de aantallen besmettingen door het dak zijn ­gegaan zijn, klinkt in Engeland veel kritiek op de beslissing om de maatregelen vlak voor kerst te versoepelen. Het massale gewinkel voor ­kerstinkopen en de familiebezoeken tijdens de feestdagen zouden weleens een veel ­belangrijkere oorzaak kunnen zijn geweest van de enorme toename van het aantal besmettingen.

Lichtpuntje
Wat die theorie kracht bijzet, is het gegeven dat in de ziekenhuizen van Levi lang niet alleen de Britse mutatie in groten getale wordt aangetroffen. Ook de ‘oude variant’ tiert nog welig, blijkt uit tests onder patiënten. Dat strookt niet met het idee dat de stijging hoofdzakelijk is toe te schrijven aan de besmettelijkere virusmutatie.

Het zou een lichtpuntje voor Nederland zijn. Sinds de Britse variant hier is aangetroffen wordt gevreesd dat de situatie in Londen ons voorland is. Toch is het volgens Levi hoe dan ook zaak dat de maatregelen niet opnieuw te vroeg worden afgebouwd. 

Als het dan toch misgaat, kunnen ziekenhuizen daar maar beter goed op voorbereid zijn, ­benadrukt de ziekenhuisdirecteur. “Want de snelheid waarmee het uit de hand kan lopen is werkelijk gigantisch. Je moet echt binnen no-­time kunnen opschalen.”"

Jo Hanna

Jo Hanna

16-01-2021 om 23:55

Bieb

Begrijp ik nou dat jij de regels niet goed vindt? Ik kan daar ook van alles van vinden hoor maar ik heb me erbij neergelegd dat onze regering beslissingen neemt waarmee ze denken dit probleem op te lossen. En twee mensen ontvangen valt binnen die regels. Dus ja, ik heb helemaal genoeg van al dat veroordelen van en mopperen op mensen die zich gewoon aan de regels houden.

Wat ik bedoel met loskomen van het normale is dat je binnen de regels toch goed voor jezelf zorgt in plaats van de nadruk te leggen op de verplichtingen die allemaal ‘gewoon’ door zouden moeten gaan.

Persoonlijk zie ik zelden iemand trouwens.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-01-2021 om 00:23

Jippox

"Maar waarom zijn in alle gesloten winkels toch de lichten aan?"

Veel winkels bezorgen, en zijn dus in de winkel om de bestellingen klaar te maken.

Iphi

Iphi

17-01-2021 om 08:06

Regels

'Dus ja, ik heb helemaal genoeg van al dat veroordelen van en mopperen op mensen die zich gewoon aan de regels houden.'

Precies. Als mensen elkaar al gaan veroordelen omdat ze zich netjes aan de regels houden, wordt het een nare samenleving. Want natuurlijk kan er altijd méér. Net als ouders op het schoolplein van de basisschool, die elkaar opjutten omdat een normale traktatie niet genoeg is. Het moet altijd grootser, mooier, duurder, en vooral zelfgemaakt en dan liefst tot diep in de nacht.

Houd op!

Triva

Triva

17-01-2021 om 08:35

Hmm

"Maar waarom zijn in alle gesloten winkels toch de lichten aan?"

Ik verbaas mij altijd al over felverlichte kantoren en schoolgebouwen na werktijd.

Misschien ook ter voorkoming van inbraak? Er is wellicht nog iemand aanwezig?

Toetsweek

'Op de school waar ik werk is het toetsweek, dus de complete bovenbouw is dagelijks aanwezig (750 leerlingen en zo'n 70 medewerkers) en daarna nog steeds de examenleerlingen.'
Volgens mij was dat niet de bedoeling, alleen voor praktijkvakken en schoolexamens.

Tsjor

Hangkous

Hangkous

17-01-2021 om 11:17

Schoolexamens

Die heb je toch in de hele bovenbouw? Voor mavo in de derde en vierde, havo in 4 en 5 en voor vwo in 4, 5 en 6?
Bij een grote school heb je dan zo honderden kinderen op school.
Ligt er natuurlijk ook af of school het standaard se rooster pakt of daar wat aanpassingen in maakt om leerlingen te spreiden.
Op de school waar mijn dochter vorig jaar examen deed was een standaard se week half negen beginnen en 's middags vrij vanaf en uur of één uiterlijk.
In dit crisisjaar werd er wel wat meer gespreid hoor ik van dochter die nog volop contacten heeft daar. Er zijn nu ook se rijden in de middag.
Dan komen die honderden kinderen ook op school maar niet allemaal tegelijk.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-01-2021 om 11:51

#48 verlichting aan in kantoorpanden

voor de schoonmakers?

Flavia

Flavia

17-01-2021 om 11:56

Kantoorgebouwen

Bij ons wordt 24/7 gewerkt. Je kunt toch niet van je Aziatische en Amerikaanse collega's verwachten dat zij altijd hun werktijden aan die van ons aanpassen.

Jesse_1

Jesse_1

17-01-2021 om 12:31

Toetsweek of schoolexamens

Minna heeft het over toetsweek en complete bovenbouw elke dag.
Schoolexamens heb je volgens mij niet voor alle vakken en niet 3x per jaar in alle bovenbouwjaren (muv de examenklas dus).

Voor ons kind in een bovenbouwjaar geldt dat de 'gewone' toetsen vooralsnog niet doorgaan en de toetsen die voor het schoolexamencijfer mee zouden tellen nog gekeken wordt hoe ze dat inplannen.

Voor kind in examenjaar gaan ze nog alles na. Zoals het bedacht was past het nu niet, dus de periode wordt waarschijnlijk verspreid in tijd, maar met zoveel mogelijk dezelfde volgorde.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-01-2021 om 13:30

Examenjaar

Hier gaan alleen de examenleerlingen naar school. Tot afgelopen donderdag in een 30-minutenrooster, maar nu de leerlingen ook 1,5 meter afstand moeten houden wordt dat anders. Ik heb nog geen mail van school, dus weet niet wat ze ervan maken. Dochter had het over ‘op vrijwillige basis’, maar kon vervolgens niemand verzinnen die niet naar school wilde. Ik denk dat we de kansen op slagen kunnen reduceren tot 0, als ze overgaan naar volledig digitaal onderwijs.

Guera

Guera

17-01-2021 om 13:33

Toevallig zijn alle SE s nu in deze periode altijd. Lock down kon beter in december zoals geadviseerd werd. Nu is beroerde timing. Ik ben heel blij dat SE wel doorgaan. Het gedoe is niet te overzien anders. En het is nu al gedoe. Universiteiten met numerus fixus trekken zich weinig aan van de verschuiving in SE dus tellen de cijfers van zoon in 6vwo van deze periode niet mee. Dat is jammer. Kan net schelen nl voor je gemiddelde
Sommige SE kunnen niet zomaar verschoven worden want die worden landelijk afgenomen tegelijk.
Ipv te mauwen dat het allemaal zo "gevaarlijk " is laat die scholen gvd es creatief worden. Huur een gymzaal ofzo. Doe alsof het een landelijk examen is. Dan zitten ze ook in ern gymzaal. Voor mijn part in een voetbal stadion. Huur evenementenmensen in om te surveilleren. Verzin iets ipv alleen te kiezen tussen: het gaat niet door of online of op de oude manier hutjemutje

Ad Hombre

Ad Hombre

17-01-2021 om 13:35

Phryne

Denk je nou werkelijk dat de overheid alle examenleerlingen laat zakken?

Dan ben je wel erg naïef.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-01-2021 om 13:51

Ad Hombre

Vast niet, maar dan lopen ze in de toekomst tegen problemen aan. Ik ben het er gewoon niet mee eens dat de scholen dicht blijven. Er is ook geen reden aangevoerd voor het niet open gaan per 25/1. Benadrukt is dat kinderen geen groot gevaar lopen, gooi de boel dan open.

Triva

Triva

17-01-2021 om 14:01

Phryne

De reden ligt in de engelse variant, de kinderen kunnen die makkelijker gaan verspreiden. Gevaar hebben ze nooit gelopen.

Guera

Guera

17-01-2021 om 14:03

Precies schadelijk

In mijn ogen wordt er te weinig geanticipeerd op gaten die kunnen ontstaan. Hier zegt school ook tegen h3. We toetsen niet. Ze denken serieus dat ze de kinderen daarmee blij maken en zorgen wegnemen over al dan niet doorstromen. Hoe naïef. Wat een onzin! Nu doen de kinderen helemaal niks meer. En bedankt.
Krijg je steaks: na ja je gaat gewoon over hoor. Fijn he?
Nou nee. Niet als er geen serieus onderzoek wordt gedaan naar hiaten. Waarom ondersteunt de overheid zo bar weinig en laten ze het aan schoolleiding over die vaker incompetentie laat zien dan creatieve solide oplossingen?

Angela67

Angela67

17-01-2021 om 14:59

als ze nou zouden zeggen

we laten standaard iedereen het jaar over doen maar indien je in mei (dan kan er vast wel weer meer) toetsen wel goed maakt en aan bepaalde eisen voldoet mag je over.
Dan is het veel duidelijker. dan verliest de gemiddelde leerling een jaar, en dat is dan gewoon duidelijk en kunnen we financieel rekening mee gaan houden.

En nee ik zou echt niet willen dat ze leerlingen wéer laten over gaan van bijv. 3H naar 4H of 4H naar 5H met het idee: als het dan niet goed gaat volgend jaar blijven ze dan wel zitten. dan krijg je echt leerlingen die met veel te weinig algemene ontwikkeling plus kennis van school af komen. En zij missen het niet, maar wij als volwassenen weten dat het niet klopt.

Hier mocht zoon naar 5h over op basis van coronacijfers en goodwill (omdat het er op zich wel in zit maar nog steeds niet uitkwam). Dat gunde ik 'm wel omdat het fijner is samen met medeleerlingen naar de examenklas te gaan en daar eventueel te slagen of niet. Ik denk niet dat hij gaat slagen want juist voor die vakken waar het op kennis en kilometers aankomt mist hij gewoon teveel. Dat was dus in 4h al zo. Maar qua motivatie was overgaan natuurijk fijner dan blijven zitten. Beter twee keer examen doen dan twee keer havo 4.

Maar als hij van 3h naar 4h was bevorderd op dezelfde manier en dan eind dit schooljaar ook nog eens naar 5h zou mogen, dan zou hij echt enorme achterstand hebben en voor piet snot het examenjaar ingaan volgens mij.

gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2021 om 15:15

"We" lijken wel een stel kleuters

Ja, het is zwaar, ja het is een drama voor velen. Maar ik neem aan dat niemand een straatbeeld wil waarin ook bij ons wachtende ambulances voor de ziekenhuizen staan en lijkwagens af en aan rijden.

"We" kunnen kennelijk écht niet zelf inschatten wat verstandig is. Jongeren meer vrijheid gunnen? Oh zó begrijpelijk, maar het kán niet.

Phryne kun jij zomaar voor oudere mensen bepalen dat ze minder lijden dan jongeren? Ik hoorde van een 87-jarige die naar beneden is gesprongen omdat hij het niet meer aankon.

Een avondklok is bedoeld om ons tegen onszelf te beschermen. Zodat we wel thuis móeten blijven ipv gezellig op visite te gaan. En als je daardoor afgunst voelt naar iedereen die wel buiten "mag", vraag je dan eens af hoe dat gezeur overkomt op mensen die 24/7 alléén binnen moeten zitten.

En waarom lichten nog aan zijn in de avond? Ben je echt zó wereldvreemd dat je niet weet hoe de maatschappij in elkaar steekt? Sorry hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.