Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Piep

Piep

25-10-2020 om 21:53

Bijwerking

Volgens mij was er geen verband tussen de ontsteking van het ruggenmerg en de vaccinatie maar kon ook niet aangetoond worden dat er geen verband was.

Wel of niet een vaccin voor de jaarwisseling?

Het was Marc Bonten, arts/microbioloog bij UMC Utrecht, bij WNL. Coutinho werd genoemd bij Buitenhof vanwege zijn terughoudende standpunten over de vordering van een vaccin, zonder bron of moment.

Met Ab Osterhaus, die in een filmpje in beeld werd gebracht, is Marc Bonten, maar ook journalist Anna Dijkman in het programma bij WNL, negatief over een Russisch of Chinees vaccin, omdat daar geen gegevens over het onderzoek naar effectiviteit en veiligheid bekend zijn.

Anna Dijkman waarschuwt ook dat het heel veilig moet zijn en heel effectief omdat het anders het draagvlak onder de bevolking voor vaccinatie ondermijnt.

Beiden, Anna Dijkman en Marc Bonten, verwachten dit jaar nog geen vaccin dat voldoende effectief en veilig is.

In Europa zijn op Europees niveau overeenkomsten en garanties over afname en betaling met de fabrikanten afgesproken.

Trump komt ook nog even in beeld met zijn mededeling dat binnen enkele weken het leger met een 'warp speed' heel Amerika (eerst) gaat vaccineren. Het vaccin zou klaar zijn.

Piep

Piep

25-10-2020 om 22:58

Tja

Het is die kindermishandelingslobbyarts. Je hoort af en toe in de media, toevallig net niet gehoord van hem maar dat is zijn dingetje, dat je scholen open moet houden want er zijn kinderen die thuis mishandeld worden en dat kan dan niet op school en school kan signaleren.

En zoveel kinderen hebben we nu nog niet kunnen bereiken en dan doen we een melding want ja er is dan toch kindermishandeling in het spel.

Een beetje school, laat staan de leerkracht, kent de kinderen en zoekt ze gewoon zelf op. Gebrek aan commitment en organisatie wijten aan kindermishandeling of de noodzaak voor kinderen om sociaal te zijn.

En weer wordt de besmettelijkheid van kinderen gebagatelliseerd.

Het is net of het of/of is. Of dicht of open. Terwijl het er om gaat om het veiliger te doen. Maar ja, dat vindt het RIVM niet nodig, dus de scholen ook niet.
Dus geen betere ventilatie, kleinere klassen, eenrinchtingverkeer, handenwassen, anderhalve meter, mondkapjes en kwetsbare gezondheidskinderen of kinderen met kwetsbare gezondheids ouders mogen straffeloos thuisblijven, elke ouder die het wel voor elkaar krijgt om een kind zinvol lerend thuis te houden, scheelt weer een besmettingsbron of doel op school. Enzovoort.

We zijn veel teveel afgedreven van het hygienemodel van schoonmaken en luchten om infecties te voorkomen en te bestrijden. Handen wassen is al een crime.

Flavia

Flavia

26-10-2020 om 00:17

AnneJ

Hoezo denk je dat de scholen niks doen?
Bij dochter op school zitten ze al weken met alle ramen open tijdens de lessen, is in de zomer de ventilatie met spoed gemoderniseerd, eenrichtingsverkeer en mondkapjes ooknalnsinds de zomervakantie en ook alle lessen zijn online te volgen. Meerdere leerlingen zijn al met een snotneus naar huis gestuurd en pas weer welkom na een negatieve test.

Wij ouders kunnen toch geen scheikunde of natuurkunde practicum thuis houden of praktijklessen bouwkunde, Motorvoertuigenuniek of metaalbewerking? Het vak loodgieter of verpleegkundige leer je niet uit een boekje, dit corona gebeuren gaat nog wel een tijdje duren. Denk eerder in jaren dan in maanden. Zolang kun je de scholen niet dicht houden.

Ja Flavia

Gelukkig zijn er ook scholen die het gewoon goed doen. En natuurlijk heb je ook practica nodig maar dat doe je dan zo veilig mogelijk zonodig met beschermende kleding.

Mondkapjes, meer buiten dan binnen. Misschien in een hele grote loods op afstand.

Onderwijs is niet heilig, het moet niet je gezondheid of je leven kosten. Er zijn alternatieven mogelijk om te leren.

Gamen

Zoveel jaar geleden waren er al games waarmee je chirurgische vaardigheden kon simuleren of aanleren.

https://www.zorgvannu.nl/blogs/serious-games-in-de-zorg-leren-door-te-spelen

Die lamlendigheid om de hygiene te verontachtzamen vind ik een van de opzienbarendste zaken tijdens deze pandemie.

Flavia

Flavia

26-10-2020 om 06:58

Anne

Hoe snel denk je dat je die nieuwe lokalen gebouwd hebt voor langdurige praktijklessen buiten de school?
Die lokalen moeten gebouwd worden of in elk geval ingericht. Dat kost miljoenen want het gaat niet om 1 of 2 scholen en lokalen.
Al die tijd, kan ook weer een aantal jaar duren maar geen praktijkles of zeer beperkt? Wil je juist de kinderen die het moeten hebben van het praktijkdeel van hun opleiding nog verder benadelen?

Corona gaat echt nog jaren onder ons zijn.

ElenaH

ElenaH

26-10-2020 om 07:01

AnneJ

'Het is net of het of/of is. Of dicht of open. Terwijl het er om gaat om het veiliger te doen.'

Ik hoorde vrijdag dat er inderdaad weer gewoon 32 leerlingen in een lokaal zitten op mijn dochter's oude school (middelbare). Dat verbaasde me, op de universiteit is de groepsgrootte aangepast aan de 1,5 meter regel (en hebben studenten dus afwisselend op lokatie en online les).
Maar ik hoorde ook dat de leraren geen mondkapjes dragen, en concierges ook niet.

Ursula

Ursula

26-10-2020 om 07:12

Even gecheckt bij kind 1

Ventilatie is gecontroleerd, ramen zijn open.
Eenrichtingsverkeer, handenwassen, anderhalve meter, mondkapjes, een kwetsbaar kind is thuis. Check, check, check, check, check.

Ander kind slaapt nog, maar het verhaal is daar niet anders. Mondkapjes, anderhalve meter, handenwassen, eenrichtingsverkeer, ramen open heb ik sowieso gehoord. Hoeveel van die grote, leegstaande loodsen denk je dat er zijn? Hier in de stad zijn dertien middelbare scholen. Minimaal hebben die 500 leerlingen, maximaal 1500. Er zijn ook een stuk of 40 basisscholen.

Ursula

Ursula

26-10-2020 om 07:18

Uitzondering

De anderhalve meter is niet van toepassing op leerlingen in het voortgezet onderwijs, en wel op locaties voor mbo, hbo en universiteit - ongeacht de leeftijd. Dus de anderhalve meter is niet van toepassing op meerderjarige leerlingen van het voortgezet onderwijs onderling en wel op minderjarige mbo'ers, hbo'ers en studenten op de locatie van de onderwijsinstelling.

Triva

Triva

26-10-2020 om 07:29

Heb je daar problemen mee dan?

Het zou ook raar zijn om iemand in VWO6 die morgen 18 wordt opeens anders te gaan behandelen dan de rest vd klas he?

Ursula

Ursula

26-10-2020 om 07:34

Nee

ik reageer op ElenaH, die opmerkt dat er op de middelbare school weer 32 leerlingen in de klas zitten, terwijl op de universiteit de groepsgrootte is aangepast aan de anderhalve meter. Dat is omdat minderjarigen onderling geen afstand hoeven te houden en meerderjarigen wel en dat daarbij alle scholieren en alle studenten gelijk behandeld worden, ongeacht de leeftijd.

jouw dingetje

Annej "Het is die kindermishandelingslobbyarts. Je hoort af en toe in de media, toevallig net niet gehoord van hem maar dat is zijn dingetje, "
ooh kijk, vandaar je hysterische jacht op het sluiten der scholen. Het is jouw strijd tegen de kinderbeschermingsdingetjes.

Even een vraag: twijfel je ook aan het toenemen van huiselijk geweld in het algemeen?

Ik denk dat je je blij moet zijn met de zilveren lepel waarmee jij bent opgegroeid, maar een beetje begrip voor andere situaties lijkt me toch wat meer gepast.

ElenaH

ElenaH

26-10-2020 om 08:12

Ursula

'Dat is omdat minderjarigen onderling geen afstand hoeven te houden en meerderjarigen wel en dat daarbij alle scholieren en alle studenten gelijk behandeld worden, ongeacht de leeftijd.'

Maar vóór de zomervakantie moesten middelbare scholen wél zorgen voor voldoende afstand. En bij veel regels rond corona zijn alleen kinderen van de basisschoolleeftijd uitgezonderd. Dus thuis moeten middelbare scholieren wél afstand houden als er bezoek komt ('Thuis, zowel in huis als in de tuin of op het balkon, ontvangt u maximaal 3 personen per dag (exclusief kinderen t/m 12 jaar). Hierbij dient u er altijd voor te zorgen dat mensen 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen houden en ook de hygiënemaatregelen naleven.') en op school niet.
Dat is best raar.

Overigens was het een docent die dit vervelend vond. Die sprak ik vrijdag.

Niet raar

"('Thuis, zowel in huis als in de tuin of op het balkon, ontvangt u maximaal 3 personen per dag (exclusief kinderen t/m 12 jaar). Hierbij dient u er altijd voor te zorgen dat mensen 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen houden en ook de hygiënemaatregelen naleven.') en op school niet.
Dat is best raar."

Scholen hebben gesteld dat afstand houden niet mogelijk is. Het kabinet had de keuze: vo scholen opnieuw sluiten of open houden en de organisatie aan de scholen overlaten zonder verplichtingen.
Overigens zijn er scholen die wel afstand organiseren.

Mondkapjes zijn nu trouwens wel verplicht in het vo (nou ja, totdat die coronawet er is blijft het strikt genomen een advies)

De regels zijn er om het virus zo veel mogelijk te beheersen. Ze volgen de lijnen van uitvoerbaarheid. Dat levert geen waterdicht besmettingslogica op.

Triva

Triva

26-10-2020 om 08:40

Elenah

"Maar vóór de zomervakantie moesten middelbare scholen wél zorgen voor voldoende afstand. "

Ga eens tellen hoeveel veranderingen er zijn geweest in de maatregelen sinds eind februari en dan ga je alleen hierover beginnen?

ElenaH

ElenaH

26-10-2020 om 08:48

Triva

'Ga eens tellen hoeveel veranderingen er zijn geweest in de maatregelen sinds eind februari en dan ga je alleen hierover beginnen?'

Ah, je hebt mijn bijdrage weer aangegrepen voor een afzeikreactie zie ik. Heb je inhoudelijk ook nog iets te melden?

N.B. ik schreef al dat een DOCENT hier over begon en er moeite mee had. En ik kan me dat voorstellen.

Ursula

Ursula

26-10-2020 om 09:03

Voor thuis

is het een advies. Ik zou er overigens vanuit gaan dat minderjarigen onderling thuis geen afstand hoeven te houden, omdat zij dat op grond van de noodverordening nooit hoeven. Aan de nooodverordening komt meer gewicht toe dan aan een advies. Het advies voor thuis gaat ervan uit dat een huishouden in ieder geval volwassenen bevat, neem ik aan. Het richt zich tot hen als hoofd van de huishouding. Zij hoeven geen afstand te houden tot kinderen onder de twaalf, maar wel tot kinderen onder de 18. Vandaar dat kinderen onder de twaalf uitgezonderd worden. Strikt genomen zou de laatste zin van het advies overigens ook betrekking hebben op kinderen onder de 12, ook zij zijn mensen. Het advies is niet bindend en daarom minder precies geformuleerd dan de verordening.

Overigens gold tot 1 juni inderdaad anderhalve meter afstand op middelbare scholen. Daarna niet meer, omdat het goed ging. Nu heeft de regering besloten dat ze onderwijs prioriteit geeft en de scholen zo lang mogelijk open houdt. Alleen voor de bovenbouw is er een voorbehoud omdat de besmettelijkheid boven de 15 toeneemt. Maar de bovenbouw wordt ook hard getroffen, omdat het daarbij om examenkandidaten of voorexamenkandidaten gaat.

Triva

Triva

26-10-2020 om 10:07

Elenah

Sluit dan niet af met: "Dat is best raar."

Tamar

Tamar

26-10-2020 om 13:39

scholen half open

Je hoeft scholen niet meteen te sluiten. Je kan kinderen ook om de dag laten komen, zodat er wel anderhalve meter afstand kan worden gehouden. Of je laat alleen degenen komen voor wie thuis studeren moeilijk is, zoals tijdens de lockdown gebeurde. En je kunt leraren beschermen met medische mondkapjes.

Scholen kunnen open zijn zonder er meteen "business as usual" van te maken. Op onze school nu 10 zieke leerlingen en 1 zieke leraren. Ik vind dat best veel, als je bedenkt wat de gevolgen kunnen zijn voor onze redelijk bejaarde leraren.

ElenaH

ElenaH

26-10-2020 om 13:42

Triva

Dus echt niets inhoudelijks te melden?

Pirata

Pirata

26-10-2020 om 14:32

Precies Tamar

Om de dag de helft van de klas naar school en de andere helft krijgt streaming., in 2 weken tijd krijgt iedereen dan hetzelfde vak. Heb ik al eens voor gepleit in een of ander topic. Alleen het werkt het beste bij VO onderbouw.

Flavia

Flavia

26-10-2020 om 15:24

En

en dan moet zo'n school het lukken om ook minimaal 2 weken hetzelfde rooster aan te houden. Dat is bij school van dochter nog nooit gelukt. Elke week zijn er wel 1 tot 8 roosterwijzigingen, zelfs midden op de dag willen ze er nog wel eens een uur uitgooien en dat de volgende dag in plannen. Niet handig bij een 1 uurs vak.

Brandhaard

Op mijn school heeft of had 10% van de medewerkers corona. Niet 10% van de geteste medewerkers, maar echt 10% van het totaal aantal medewerkers. Verder zijn er heel veel leerlingen die corona hebben (gehad). Nu zullen die elkaar niet allemaal op school hebben besmet, maar school veroorzaakt wel heel veel verplaatsingen (met het OV) en contacten. Als er in één klas een handvol leerlingen zijn die corona hebben komt dat meestal omdat ze elkaar in hun vrije tijd zien. Maar zij nemen het mee naar huis waar ze hun ouders en brusjes besmetten en ze nemen het ook mee naar school, waar de kans op besmetting weliswaar kleiner is maar niet afwezig, als ik zie hoe ze op, in en bij elkaar zitten in de aula. Onze populatie is ook relatief oud, wij hebben behalve klas 1 t/m 6 van onszelf ook de bovenbouw van een andere school in het gebouw. Ik kan me voorstellen dat als je kijkt naar het gemiddelde van po en vo de cijfers nog wel meevallen maar het percentage hoger ligt op een vo-school waar veel oudere leerlingen zitten. Van mij hoeven de scholen, of zelfs maar mijn school, niet dicht, maar om nou te ontkennen dat scholen geen noemenswaardige rol in besmettingen spelen vind ik voor onze school onwaarschijnlijk.

skik

ElenaH

ElenaH

26-10-2020 om 16:40

Dit helpt ook niet

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4150142/Politie-beeindigt-illegaal-feest-met-honderden-bezoekers-in-Zoetermeer

En er waren nog veel meer feesten zo, afgelopen weekend.

illegale feestjes

Ik zit me al sinds augustus af te vragen of het bij die illegale feestjes niet mogelijk is om de geluidsapparatuur in beslag te nemen. Een handvol inbeslagnames waaraan breed ruchtbaarheid wordt gegeven, en geen DJ is meer bereid om het risico te lopen. Dan moet je een illegale rave gaan houden met een ghettoblaster, en dat kan natuurlijk wel, maar lijkt me voor 300 man een tikje magertjes.

Groeten,

Temet

Temet

In de link staat dat de geluidsapparatuur inderdaad in beslag genomen is. Maar onderschat de capaciteiten van een fijne JBL bluetooth speaker niet, daar kom je ook nog best een end mee voor je 100 euro.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.