Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ursula

Ursula

26-10-2020 om 18:10

Maar

slechts bij één van de vijf vermelde feestjes is gemeld dat geluidsapparatuur in beslag is genomen.

ElenaH

ElenaH

26-10-2020 om 18:18

Tja

'Ook in kerken werd het geadviseerde aantal van dertig personen ruim overschreden'

Tabitha

Tabitha

26-10-2020 om 22:59

ElenaH

Ik word wel erg moe onderhand van het steeds hameren op die paar kerken die meer dan dertig mensen toelaten. Er zijn duizenden kerken die dat niet doen.
Sinds maart hebben wij één keer in de twee weken een dienst met maximaal dertig mensen. Behalve in de zomer toen mocht het tot maximaal 100. En voor de duidelijkheid er passen 800 mensen in de kerk. Ik kom nog regelmatig in de kerk omdat ik in het geluidstechniekteam zit. En ik vind het verschrikkelijk op deze manier. We mogen niet zingen, en dat is voor mij echt een manier om mijn geloof te bezingen. We kunnen geen avondmaal vieren samen. Ik mis mijn medegelovige. Het koor waar ik op zit heeft sinds begin maart niet meer gerepeteerd.
De groep mensen die elke woensdag bij ons thuis eet is gehalveerd omdat er nog maar maximaal drie mensen mogen komen. Er zijn ook heel veel avonden uitgevallen vanwege soms lichte klachten bij iemand.
En ja, ik ben dankbaar dat we de techniek hebben om thuis de diensten te volgen. Maar een wezenlijk deel van ons geloof is ook het gemeente zijn, een gemeenschap vormen, en dat mis ik enorm.

Angela67

Angela67

26-10-2020 om 23:08

tabitha

Niet om onaardig te zijn maar het klinkt zo dramatisch dat je denkt dat je moet uitleggen waarom jij het belangrijk vindt. Dit is jouw verdriet en gemis, zo heeft iedereen hetzelfde gevoel over zaken die belangrijk worden gevonden.
Het is echt niet meer van deze tijd om voor religie uitzonderingen te maken.
gr Angela

Zonnehoed

Zonnehoed

26-10-2020 om 23:28

Tabitha

Wat jij beschrijft maken we allemaal mee, voor mij voelt dat echt niet minder naar dan voor jou. Er is echt geen enkele reden om een uitzondering te maken voor het geloof.

Tabitha

Tabitha

26-10-2020 om 23:32

Angela67

Het was misschien wat dramatisch, maar is wel hoe ik het ervaar. En ik besef wel degelijk dat iedereen soortgelijke dingen tegenkom. Als ik eraan denk hoe het in de verpleeghuizen ging in de eerste lockdown...
Maar mijn bericht was eigenlijk om te reageren op ElenaH die iedere keer de kerk ertussendoor gooit alsof we allemaal in volle kerken zitten en ons nergens iets van aantrekken. Terwijl het overgrote deel van de kerken zich gewoon aan de regels houdt. En op één of andere manier voel ik mij daar toch door aangevallen, ook al gaat het niet over mij of mijn gemeente.

diehards

Het zijn een paar uitzonderlijk koppige gemeenten die vasthouden aan teveel mensen in de kerkdienst.
De kerken die ik ken houden zich daar juist gewoon goed aan. Er wordt zelfs wat meer aan vrijwilligerswerk gedaan, dus de band is hier en daar juist wat steviger geworden door de omstandigheden. Al is het met in acht neming van de afstand.

Maar het is ook al jaren normaal geworden om neer te kijken op mensen die geloven en naar de kerk gaan.

In mijn laatste werkkring hield ik het dan ook meestal voor me om geen afleidend negatief commentaar op te roepen.

De vooroordelen zijn legio. Ik had mijn eerste vaste baan na de opleiding en men meende dat ik, dan vast ook wel tegen abortus en homo's zou zijn.

En ja, het gemis zit in iedereen. Hoewel het ook wel nieuwe inzichten geeft.

https://www.npostart.nl/we-houden-vol/26-10-2020/VPWON_1324877

En volgens mij is het ook wel goed om even lucht te geven aan je gemis. Het moet ook maar normaal zijn dat je je allemaal in bochten wringt om het goed mee te maken.

Het kost ook wat.

ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 07:11

Tja Tabitha

'Ik word wel erg moe onderhand van het steeds hameren op die paar kerken die meer dan dertig mensen toelaten. Er zijn duizenden kerken die dat niet doen.'

Er zijn ook duizenden studenten die niet samenkomen in een park met kratten bier. Miljoenen (!) burgers die zich netjes aan de maatregelen houden. Dus?

'We mogen niet zingen, en dat is voor mij echt een manier om mijn geloof te bezingen. We kunnen geen avondmaal vieren samen. Ik mis mijn medegelovige. Het koor waar ik op zit heeft sinds begin maart niet meer gerepeteerd.
De groep mensen die elke woensdag bij ons thuis eet is gehalveerd omdat er nog maar maximaal drie mensen mogen komen.'

Oh bah, wat een zielig gedoe. Ik mis ook veel mensen, en er komt helemaal niemand bij ons eten vanwege corona. Ik zie echt niet in waarom gelovigen anders zouden zijn dan de rest van Nederland. Behalve dan dat een aantal gelovigen vindt dat ze zich niet aan de maatregelen hoeft te houden.

ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 07:13

AnneJ

Die serie ('we houden vol') is echt indrukwekkend, vind ik.

Deel van de overtuiging

"Het zijn een paar uitzonderlijk koppige gemeenten die vasthouden aan teveel mensen in de kerkdienst."
Welnee daar is niks koppigs aan. Het is een fundamenteel onderdeel van de overtuiging. Het leven geeft wat er komt en dat neem je zoals het is. Het is de groep die zich niet wil verzekeren, die liever geen autogordel draagt, die de kinderen onbeschermd op de dijk laat spelen ook al is dat een doorgaande weg.
Het is niet aan de mens om de loop van het leven te beïnvloeden met preventie. Het is aan god om te beslissen.

En zij vinden dat wij allemaal moeten leven zoals zij, want als we dat doen keert jezus terug op aarde en breekt er van alles moois aan.
Dus kom niet aan met het argument dat zij allemaal moeten leven zoals wij (coronaregels) en dat allemaal in een groter belang dan hun kleine geloof, want daar raak je precies de kern van hun geloof en hun gevoelde gelijk: Nietus, jullie moeten leven zoals wij!

Voorzover deze mensen niet naar de kerk gaan, kun je er donder op zeggen dat ze elkaar bij bruiloften, begrafenissen en andere familierituelen zonder enig voorbehoud en voorzorgsmaatregel treffen.

Misschien is het een optie om hen een reservaat toe te wijzen.

Ach toch

Gelukkig zijn deze mensen in het echt veelkleuriger.

En ook gewoon mensen die bijdragen aan het geheel op hun eigen plek. En soms met meer humor en verdraagzaamheid dan hun criticasters.

De platte aarde

Je kunt er alles over beweren Annej, maar wie hen koppigheid verwijt (zoals jij deed) heeft de essentie niet begrepen. (of wil je de essentie toedekken?).

Ihkv corona en de maatregelen zullen zij zich diametraal tegenovergesteld opstellen, vanuit de volle overtuiging dat het niet aan hen is om hun lot, ons lot, in eigen handen te nemen door preventieve maatregelen te nemen.
- geen maskers
- gaan afstand
- wel zingen
- geen vaccin.

Zij doen dit alles bovendien in de volle overtuiging dat ze daarmee de hele wereld gaan redden (niet alleen henzelf) en vinden ons erg onverstandig dat wij niet met hen meedoen.

Zij beroepen zich op god en gebod, wij beroepen ons op wet en wetenschap.
Tussen die twee uitersten ligt de wirwar van feiten twijfelaars, viruswaanzin, antivaxers, satanbestrijders en niet te vergeten de platte aarde.

Want als wet en wetenschap niet gelden, dan kan alles.

ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 09:10

Platte aarde

'Tussen die twee uitersten ligt de wirwar van feiten twijfelaars, viruswaanzin, antivaxers, satanbestrijders en niet te vergeten de platte aarde.'

In 2012 ben ik naar de Ark van Noach geweest, in Dordrecht. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ark_van_Noach_(schip,_2012). Ik vond het heel interessant, maar verbaasde me wel over de afdeling 'de schepping van de aarde'. Een grote ruimte, vol met 'wetenschappelijke' boeken en posters over dat de aarde echt pas een paar duizend jaar oud was. Met teksten als: "iedereen die wel eens een druppel water op een stoeptegel heeft zien vallen, weet dat water niet sterk genoeg is om rotsen uit te hollen" en "fossielen zijn door God in de aarde verstopt om ons geloof te testen".

Bepaalde groepen gelovigen kiezen er bewust voor om ook hier in te geloven. En ondermijnen de corona-maatregelen. Want de boodschap van God gaat bóven de wet.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-10-2020 om 09:47

gedeeld gemis

'Maar het is ook al jaren normaal geworden om neer te kijken op mensen die geloven en naar de kerk gaan,' schrijft Anne, en daarom mogen zij niet - zoals Tabitha doet- iets vertellen over hoe ze kerkdiensten missen om hun geloof te beleven.
Tja, dat voel ik hier ook wel eens. Het voelt niet erg constructief als mensen die niets met wat voor geloof ook maar hebben van alles over één kam scheren en bepalen wat die mensen volgens hen geloven en waarom (want zo eenvormig als Miriam het maakt is het beslist niet).

Ik mis de kerkdiensten ook. Voor mij is samenkomen, zingen, voorbede doen, luisteren naar gesproken woord en muziek, anderen ontmoeten, belangrijk in mijn leven. Online is een goed alternatief waaraan mensen als Tabitha meewerken, soms raakt het een snaar. Maar even vaak is het net zo behelpen - een zoiets als voetballiefhebbers het beleven, kijkend naar wedstrijden-zonder-publiek. Er ontbreekt voor spelers en supporters ook iets wezenlijks, de beleving, de verbinding met elkaar.

Laat ieder in z'n waarde. Ieder mist iets/veel!.

Uitzonderingen voor religie/levensbeschouwing niet van deze tijd? En uitzonderingen voor Schiphol dan?

De nuance

Wilgenkatje, de nuance vind je in #128 waar Annej het heeft over "een paar uitzonderlijk koppige gemeenten"

Ik reageer op dat verwijt aan die paar gemeenten. Dat verwijt is onterecht. Ze zijn niet koppig. Ze zijn net zo overtuigd van hun gelijk als Rutte, De Jonge en het OMT.

Kennelijk voel jij je ook aangesproken door wat ik schrijf.
Dat kan. Ik weet niet tot welke gemeente je hoort.

"Voor mij is samenkomen, zingen, voorbede doen, luisteren naar gesproken woord en muziek, anderen ontmoeten, belangrijk in mijn leven."
Voor mij ook (mijn laatste concertbezoek is potdorie alweer 3 maanden geleden).
Heel veel jongeren zijn het met je eens.

Om andere redenen, maar het voelt hetzelfde.
We begrijpen elkaar meer dan je denkt.

"Uitzonderingen voor religie/levensbeschouwing niet van deze tijd? En uitzonderingen voor Schiphol dan?"

Wat bedoel je? Schiphol mag wel zingen?

Epidemie bestrijding volgens wet en wetenschap wil dat iedereen meedoet. Mensen die niet meedoen schieten gaten in de werkzaamheid.
Uitzonderingen maken voor het geloof kan dus eigenlijk helemaal niet en het voelt bovendien oneerlijk voor wie niet gelooft maar ook wel degelijk het samen komen, samen zingen en samen beleven mist.

Tegelijkertijd vind ik dat iedereen zich moet realiseren dat ook de gelovigen die het meest strak in de leer zijn en daarom dus NIET mee zullen doen met wet en wetenschap, niet anders denken.
Zij vinden op hun beurt dat wij met hen mee moeten doen in het belang van ons allen.

Hangkous

Hangkous

27-10-2020 om 10:48

Uitzonderingen NIET van deze tijd.

Wat jij al schrijft Wilgenkatje de een mist zijn kerkdienst op zondag de ander mist het op zondag langs de lijn staan. Ik mis mijn hobbyclub op woensdagavond.
Het samenkomen met anderen voor een bepaalde beleving. Voor de een is dat samen zingen en bidden, de voetbalfans moedigen samen hun club aan en ik zit graag op woensdagavond samen met andere dames, met een breiwerk op de pennen, gezellig samen te praten, complimenten uit te delen en te ontvangen over hoe mooi je vest wordt of een ander te helpen die moeite heeft met het begrijpen van het patroon.
Als de hobbyclub niet mag en de voetbal heet zonder publiek moet stellen zou het in mijn ogen raar zijn dat de kerkdiensten en uitzonderingspositie krijgen. Samen kerk zijn kun je ook door mensen individueel te bezoeken en eventueel samen mee te vieren met de livestream van de dienst.
Dat je dan de samenkomst in het gebouw nog steeds mist is logisch. De voetbalvoetbalfan mist de geur van het natte gras, ik mis mijn hobbyclub ook. Daarin verschilt kerk niet heel veel van voetbal of andere hobby bijeenkomsten.
Maar ik besef heel goed dat dat gemis nu echt noodzakelijk is om de zorg bereikbaar te houden ook voor andere zorg dan alleen corona.

De uitzondering voor Schiphol snap ik dan weer wel. Goederen transport en noodzakelijke reizen moeten gewoon doorgaan. Vakantievluchten mogen wat mij betreft verboden worden

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-10-2020 om 12:09

mis-draadje opstarten en elkaar aanmoedigen

vol te houden in het naleven van de maatregelen, het gaat nog wel even duren

Bij dochter (werkzaam in gehandicaptenzorg) zijn verscheidene bewoners ziek. Moeilijk, ze weten zich geen raad, zo alleen op hun kamer. Ze zijn zo gewend aan het leven in de groep, aan schouderklopjes en knuffels - non-verbale communicatie.

Voor de begeleiding is het ook een hele klus, weliswaar horen ze thuis onder het kopje ''zorg' maar zijn minder gewend aan ziekenverzorging als bv ziekenhuis/verpleeghuismedewerkers; het komt er nu zeer op aan zorgvuldig te werken. Ze doen hun uiterste best. En veel ventileren, aldus de huisarts. Warme truien aan en open die deuren/ramen.

ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 17:52

Loonsverhoging

https://nos.nl/artikel/2354101-motie-voor-meer-salaris-zorgpersoneel-alsnog-aangenomen-door-vergissing-kamerlid.html

Motie voor meer salaris zorgpersoneel alsnog aangenomen, door vergissing Kamerlid.

Dit gebeurt er dus als Kamerleden niet weglopen met hun staart tussen de benen 😂😂😂

Iedereen of niemand

Afgelopen zaterdag een mooi interview in Trouw met Marianne van Praag over de manier waarop er wordt omgegaan met corona in de synagogen:
' “Sinds het begin van de pandemie doen wij de diensten niet meer in de synagoge, maar via een online videoverbinding. We zeiden: of iedereen naar binnen, of niemand naar binnen. Het mooie is nu dat we mensen in verzorgingshuizen die vanwege ouderdom of ziekte al lange tijd niet meer naar de synagoge konden komen, er toch weer bij kunnen laten zijn. En mensen vanuit Manilla, Sydney en Israël, die daar wonen, maar ook banden met ons hebben. Voor de dienst loggen sommigen wat vroeger in, om lekker met elkaar te kwebbelen. '

Mooi uitgangspunt, zodat je niet hoeft te gaan verdelen: iedereen of niemand.

Tsjor

Uitzonderingen

Er worden uitzonderingen gemaakt, vooral op het gebied van sport: de giro moet doorgaan, de internationale voetbalwedstrijden ook, grand prix ook. Ondanks nogal wat besmettingen.
De kerken hebben zich gehouden aan de regels, de ruimtes zijn vaak groot. Maar ik heb meer respect voor bovenstaande insteek: als niet iedereen kan, dan niemand. Dat zouden ze zelf moeten beslissen.
Ondertussen hebben ze aan de regering hulp aangeboden, dat is een beetje laat, maar beter laat dan nooit. Kerken waren de eerste plek waar zieken werden opgevangen: gasthuizen heette dat toen nog. In die zin staan ze aan de basis van een lange traditie van zorg.
Voor mensen die ge"interesseerd zijn in de verhouding wetenschap-religie, kijk de geschiedenis van de grote wetenschappelijke doorbraken eens na en bekijk eens hoeveel monniken, paters en zusters daarbij betrokken waren. De copernicaanse revolutie hebben we te danken aan een kannunik (om maar alvast een voorbeeld te noemen).

Tsjor

ElenaH

ElenaH

28-10-2020 om 16:06

Rare vergelijking Tsjor

'Voor mensen die ge"interesseerd zijn in de verhouding wetenschap-religie, kijk de geschiedenis van de grote wetenschappelijke doorbraken eens na en bekijk eens hoeveel monniken, paters en zusters daarbij betrokken waren. De copernicaanse revolutie hebben we te danken aan een kannunik (om maar alvast een voorbeeld te noemen).'

Tja, je kunt niet alle moslims verantwoordelijk houden voor de onthoofding van Samuel Paty. Maar andersom geldt precies hetzelfde. Het zou enorm kortzichtig zijn om alle gereformeerden en evangelisten te vergelijken met één (seculier levende!) kannunik.

Je weet dat er tussen 1543 en nu nogal wat gewijzigd is in gelovig Nederland? Juist vanwege die 'vrije' manier van met het geloof omgaan? Orthodox-gereformeerden die terug willen naar de Bijbel als het (onfeilbare) Woord van God met exclusieve, absolute en universele zeggingskracht?

Tango

Tango

28-10-2020 om 17:44

Kerken

Zelf ben ik niet gelovig maar sprak toevallig vandaag mensen die dit wel zijn en vroeg dus hoe het er bij hen aan toe ging. Alles ging via Zoom vertelden ze. En dan ook echt alles: dopen, trouwen en de reguliere kerkdiensten. Deze mensen vonden dat ook totaal geen probleem.
Ik vond dat een mooi voorbeeld van hoe het dus ook kan. En natuurlijk is het anders dan live, maar voor nu was het een prima oplossing.

Ach ElenH

Je wil dus niet verder de geschiedenis induiken. Prima. Beperkte kennis is ook kennis.

'Orthodox-gereformeerden die terug willen naar de Bijbel als het (onfeilbare) Woord van God met exclusieve, absolute en universele zeggingskracht?' Gelukkig dat ze er zijn, want ze vormen, hoewel een zeer kleine minderheid, het protoype van een gelovige waar je graag tegenaan wil hoesten. Als je de overgrote meerderheid in beschouwing zou moeten nemen zou je een veel genuanceerder standpunt moeten innemen. Dat is lastig.

Zoals ik al zei: beperkte kennis is ook kennis; en op grond daarvan kun je met groot gemak zeer stellige meningen verkopen.

Tsjor

Uitzonderingen

Nu de wintersport. Het kan echt niet, dat die niet door kan gaan. Alles is goed geregeld, de economie, hele sectoren gaan anders kapot etc. etc.

We zullen nog wel een tijdje dit soort noodkreten krijgen: iedereen snapt wel dat het moet, al die maatregelen, maar in hun specifieke situatie..... dan kan het echt niet.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

28-10-2020 om 19:43

Tsjor

'hoewel een zeer kleine minderheid'

Je kletst uit je nek. Er zijn meer mensen gereformeerd, evangelistisch of lid van de PKN dan dat er moslims in Nederland zijn. Niks zeer kleine minderheid.

Kom eens op bezoek bij mij in de biblebelt, zou ik zeggen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-10-2020 om 19:52

evangelistisch? Ha Elena!

Dat is een nieuw etiketje

Tsjor heeft wel gelijk. De groep orthodox-gereformeerden is niet talrijk. Het kan best dat je in jouw woonplaats op de biblebelt een enorm kerkgebouw ziet staan, die zijn er hier en daar, maar er zijn ook provincies waar deze geloofsgemeenschap vrijwel onbekend is.

Kan me goed voorstellen dat het benauwend kan aanvoelen, als niet-gelovige in een omgeving wonen waar men op zondag, biddag en dankdag massaal ter kerke gaat.
Of er in Nederland meer moslims zijn of meer leden van de PKN - daar waag ik me niet aan. Geen idee.

Vanwaar

nu ineens moslims erbij halen? Het lijkt wel een dronkemansdiscussie. Ik verkeer trouwens vrijwel dagelijks in de biblebelt, en ik kan je verzekeren dat ook daar nog heel wat meer gelovigen van allerlei pluimage rondlopen.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

28-10-2020 om 20:14

Wilgenkatje

Je zit er zo enorm naast. Maar goed, als gelovige heb je waarschijnlijk geen andere keuze dan mensen aanvallen en woorden in de mond leggen. Want inhoudelijke discussies kun je niet voeren.

Ik werk in de biblebelt. Van de 350 collega's zijn er ongeveer 200 collega's die zichzelf (!) Evangelist noemen of gereformeerd zijn.

'Kan me goed voorstellen dat het benauwend kan aanvoelen, als niet-gelovige in een omgeving wonen waar men op zondag, biddag en dankdag massaal ter kerke gaat.'

Echt? Ik kan me dat helemaal niet voorstellen. Maar als jij er zo'n last van hebt, kun je misschien verhuizen?

'Of er in Nederland meer moslims zijn of meer leden van de PKN - daar waag ik me niet aan. Geen idee.'

Kijk gerust eens op de website van het CBS.

Vitamine D

Nieuwe run, nieuwe hype of nieuwe inzichten?

Het zou wel een mogelijke verklaring kunnen zijn, waarom bepaalde bevolkingsgroepen zwaarder getroffen worden.

Tsjor

Met alle respect

'Maar goed, als gelovige heb je waarschijnlijk geen andere keuze dan mensen aanvallen en woorden in de mond leggen. ' Als er iemand is die nogal agressief aanvalt, dan is het wel met dit soort zinnetjes.

Wellicht tijd voor een andere werkkring? Brabant, Limburg, Twente... ik doe maar een suggestie.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.