Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-01-2021 om 19:58

Jee Ad

Oprechte vraag: als je het hier zo waardeloos vindt, waarom blijf je dan hier? Dan zijn er vast plekken waar je het beter vindt.
Echt niet sarcastisch bedoeld deze vraag maar oprecht benieuwd.

Ursula

Ursula

03-01-2021 om 20:08

Zou je je anders uit kunnen drukken?

Het is dan nog altijd meer een kloteland dan een kutland, als je die mening al aan wilt hangen en in zulke termen uit wil drukken.

ElenaH

ElenaH

03-01-2021 om 20:43

'Dat gaat hier nooit gebeuren. Ze gooien ze nog liever weg. #kutland'

Het staat je vrij om naar Israël te emigreren. Of om in Nederland de politiek in te gaan. Dan kun je zelf beslissingen nemen, in plaats van aan de zijlijn te staan schelden. Kun je je alleen niet ziekmelden als het spannend wordt ...

ElenaH

Volgens mij kom je Israel ook niet zomaar in. Nu al helemaal niet, vermoed ik, anders zitten ze daar straks met allemaal coronavluchtelingen 🙂

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

03-01-2021 om 22:42

Aagje

Ik zou wel naar Nieuw Zeeland willen, maar aan emigreren zitten toch wat teveel haken en ogen aan. Met name twee schoolgaande kinderen. Is nogal een stap om die over te planten naar een andere wereld.

Hoezo, zijn jullie nog 'trots' op je land dan?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-01-2021 om 22:44

Ursula

"Het is dan nog altijd meer een kloteland dan een kutland, als je die mening al aan wilt hangen en in zulke termen uit wil drukken."

Heb ik weer een of ander taboe aangeraakt? Is een kut heiliger dan een kloot?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-01-2021 om 22:46

Temet

"Volgens mij kom je Israel ook niet zomaar in. "

Finland zou een optie zijn. Lage besmettingsaantallen, deel van de EU. Maar wie garandeert dat het zo blijft?

Waarom zou je je eigen land geen rotland mogen vinden, dan?

Stick with the devil you know, is niet voor niks een uitdrukking.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-01-2021 om 23:35

Euh

Trots, hoezo moet je dan trots zijn op je land? Ik heb niet die behoefte om trots te zijn.
Wel vind ik Nederland een prima plek om te wonen. Heb een tijdje in een ander land gewoond en dat was ook prima. Maar uiteindelijk heb ik niet het gevoel dat het ergens anders per se beter is. Er zijn best dingen waar ik het niet mee eens ben en die ik graag anders zou willen zien maar dat zou ik in een ander land ook hebben.

Ik weet wel dat ik niet zou willen wonen in een land dat ik zo beroerd vond als jij Nederland nu noemt. Dan maar wat oudere kinderen overpoten. Volgens mij zijn die van jou erg gezeglijk dus ze gaan vast wel mee als je het als een feit presenteert. En het avontuurlijk maakt.

ElenaH

ElenaH

04-01-2021 om 07:03

Rotland

'Waarom zou je je eigen land geen rotland mogen vinden, dan?"

Dat mag wel. Maar waarom zou je daar genoegen mee nemen? Beter een licht te ontsteken dan te schelden op de duisternis. Oftewel: neem de verantwoordelijkheid voor je eigen geluk en doe er iets aan. Ga de politiek in. Wordt minister van volksgezondheid. Ontwikkel zelf een vaccin. Wordt directeur van de GGD. Neem zitting in het OMT. Of het Red Team, als het OMT niet lukt.
Wees niet die notoire klager die door niemand serieus genomen wordt.

Ursula

Ursula

04-01-2021 om 07:31

Het is meer

dat ik bij die persconferenties allemaal mannen zie staan, dus het leek me treffender.

Verder eens met Aagje, een prima plek om te wonen. Als ik het lijstje landen op de wereld naloop, zie ik niet zo veel alternatieven. En om alles buiten de top 10 nou als rotlanden aan te duiden.

Lou

Lou

04-01-2021 om 12:28

Schelden, beetje OT

Ik zat net nog te lezen over de toeslagenaffaire en de ellende in de jeugdzorg en ik betrapte me op dezelfde gedachte: wat een kutland is dit toch.

Ik bedoel dan niet alle aspecten van het hele land. Dat lijkt me nogal wiedes. Ik vind dan ook niet dat je zoiets alleen mag zeggen als je de politiek in gaat of als je gaat emigreren. Het is gewoon een uiting van frustratie en onmacht. Ook al zijn andere landen veel erger om in te wonen. Ook al ga je níet direct een uitgekristalliseerde oplossing bedenken. Het mag kortom gewoon best af en toe gezegd worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-01-2021 om 13:14

Lou

Zo is dat!

Emmawee

Emmawee

04-01-2021 om 14:11

Eens met Lou, maar...

Waarom dan toch die hashtag?!

Verder vraag ik mij af of de aanname klopt dat ze de vaccins die aan het eind van de dag overblijven 'hier nog liever weggooien.'
Ik acht het zeker niet onmogelijk, als 'het systeem' het toevoegen van willekeurige pizzakoeriers niet toelaat. Maar wie weet zorgt schaarste voor wat meer creativiteit en flexibiliteit?? (Een mens mag hopen, toch?)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-01-2021 om 14:26

Nou dat is het

Ik zie heus wel dat hier dingen niet goed gaan en dat er een boel beter kan. Natuurlijk. En over een aantal zaken ben ik kritisch. Een krachtterm gebruik ik daarin ook wel eens. Niets mis mee.

Dat is anders dan met een hashtag van een kutland spreken op een forum. Dan suggereer je in mijn ogen een best wel verrot land. En als je dat echt vindt snap ik niet dat je zou willen blijven. Maar hé, dat ben ik.

Emmawee

Het zal hier wel niet lukken omdat we de IT, vermoed ik, niet op orde zullen hebben. Je moet een registratiesysteem hebben dat registreert wie wanneer is gevaccineerd en met welk middel. En ik durf er wat onder te verwedden dat ons Nederlandse systeem daar niet op is ingericht in de zin dat de pizzabezorger na het tonen van zijn BSN meteen in het systeem kan worden ingevoerd ("zo, die hebben we alvast gehad").

Ik ga ervan uit dat Israel e.e.a. ook allemaal vastlegt, ik geloof zomaar niet dat ze daar willekeurig mensen gaan prikken die toevallig hun hoofd om de deur steken en roepen 'doe mij er maar eentje als je nog over hebt'. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er in dat land over vaccinatiepaspoorten wordt gesproken, dat kan alleen als je de vaccinaties registreert.

Les voor de volgende pandemie: wij moeten dezelfde IT-luitjes inhuren als Israel om een goed werkend systeempje te bouwen.

Het liefst al meteen als deze pandemie is verdwenen, zodat we dat deel van de infrastructuur alvast op orde hebben als het volgende virus langskomt. We verhogen de dijken immers ook voordat het gaat stormen.

Groeten,

Temet

Tamar

Tamar

04-01-2021 om 14:35

Pizza guy

Ik hoop inderdaad dat ze hier voor die aanpak gaan, maar Israel is een land dat allang van de kaart geveegd was als het niet snel kon schakelen en mensen kon mobiliseren. Die ervaring ligt hier heel lang achter ons, dus we zijn meer van de regeltjes boven het gezonde verstand (denk aan de toeslagenaffaire). Ik hoop dat een volgende regering daar wat aan gaat doen, gezien de ervaringen die we nu hebben opgedaan.

Overigens heeft Israel ook zijn eigen viruswappies, dus zo ideaal gaat het daar ook weer niet.

Privacy

Het kan ook te maken hebben met privacy. Daar zijn we hier mogelijk wat actiever mee om dat te waarborgen dan in andere landen.

Zie de discussies rond het landelijke schakelpunt voor apotheken en artsen.

Maar dat is natuurlijk niet handig. Liever een wat rammelend overzicht maar wel flink mensen vaccineren dan het eerst 'op papier' op orde hebben.

Mogelijk in dit tempo kun je wel beiden bereiken?

Moiraine

Moiraine

04-01-2021 om 16:24

Het ligt niet (alleen) aan de IT

Ik werk in de IT en sterker nog aan de software waarmee de testen en vaccinaties worden geregistreerd/gepland. Het ligt niet aan de IT en niet aan de IT-bedrijven.

Tijdig de opdracht verstrekken aan de IT-bedrijven helpt al veel. De software is/was op tijd klaar en kan ook zeker een toevallig binnenlopende pizza-koerier zonder enig probleem a la minuut verwerken.

Ik heb geen analyse van de oorzaken van de dingen die fout lopen of waarom een bepaalde planning aangehouden wordt. Zelfs met de inside information waarover ik beschik, heb ik nog geen volledig overzicht over oorzaken en gevolgen. Ik ga me dus ook niet wagen aan vinger wijzen.

Het is makkelijk om alle problemen/keuzes van het kabinet over de planning op de IT te gooien, maar het is niet terecht. Natuurlijk zijn er ook echt een paar hickups aan te wijzen waardoor bijvoorbeeld de cijfers te laat aangeleverd werden, maar dat zijn uitzonderingen en is niet de regel.

Ik ben trots op het werk wat mijn collega's en ik hebben verzet hiervoor. Het is met bloed, zweet en tranen gegaan. Maar we hebben oprecht een mooi stukje software neergezet, waarmee goed te werken valt.

Piep

Piep

04-01-2021 om 17:59

Planning

De vaccinatieplanning is bekend. Mensen tussen de 18 en 60 met medische indicatie zijn sneller aan de beurt dan eerder aangekondigd.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2021/01/04/vaccinatiestrategie-flowchart

Pirata

Pirata

04-01-2021 om 18:01

Piep

Yessss!

Piep

Piep

04-01-2021 om 18:08

Goed gelobbyed

ElenaH

ElenaH

04-01-2021 om 18:46

Maar

De 4 vaccins voor mensen tussen de 18 en 60 met medische indicatie zijn nog niet eens goedgekeurd. Alleen Pfizer is goedgekeurd, en Moderna is onderweg. De vaccins van AstraZeneca en Sanofi/GSK hebben door tegenvallende onderzoeksresultaten vertraging opgelopen en worden voorlopig niet verwacht.
Dus dat schema zegt toch niet veel?

Piep

Piep

04-01-2021 om 19:01

Oxford

Oxford wordt eind deze maand verwacht begreep ik. Daar ligt al een enorme voorraad van. Het is wel wat stil rondom dat vaccin.

Blijft schuiven

Denk je dat al die thuiswonende bejaarden tussen 60- 100, hun vaccinatie(s) bij die centrale prikplaats gaan halen?

LIjkt me echt niet handig in de grote steden. Daar zal nog wat op gevonden moeten worden. Want een enkeling kan door familie of vrienden of zelf met de auto maar dan kun je niet parkeren of alleen tegen hoge parkeertarieven.

Of je moet in het ov. Beiden besmettingsgevoelig. Dat wil je niet met grote groepen tegelijk.

En allemaal op de (electrische) fiets of in de scootmobiel gaat ook niet lukken. Dan moet de ANWB weer standby staan om die dingen op te laden.

En ik ga dat ook niet doen. Ik wacht tot ik bij mijn huisarts terecht kan.

Je bent er toch niet meteen mee van de maatregelen af, dus liever in goede orde dan in paniekvoetbal.

ElenaH

ElenaH

04-01-2021 om 19:11

AnneJ

Volgens mij mag een groot deel van de ouderen gewoon naar de huisarts.

Angela67

Angela67

04-01-2021 om 19:20

Eh...vraag. ...

Onder 18 wordt niet gevaccineerd of is mijn telefoonschermpje echt te klein geworden?
Gr Angela

Pirata

Pirata

04-01-2021 om 19:23

Angela

De vaccins zijn nog niet uitgetest op die groep, geloof ik.

Ursula

Ursula

04-01-2021 om 19:24

Klopt

Onder de achttien wordt, vooralsnog, niet gevaccineerd.

Goed gezien Angela

Ben benieuwd wat daar de verantwoording van is?

Ouderen Elena

Je hebt gelijk. Ik kan gewoon naar mijn huisarts, even later maar toch.
En zo'n 3 miljoen ouderen tussen 60-75 gaan dan wel op eigen gelegenheid naar de centrale prikplaatsen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.