Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Inderdaad

Morgen maar weer een rondje bellen met mensen die thuis blijven

Er is een vriendin die tijdelijk in een huis met tuin zit. Morgen maar direct even op de koffie. Hopelijk is het in de middag wel even droog. Gelukkig is het allemaal vlakbij.

En verder ben ik inderdaad dankbaar dat het zo goed gaat met mijn kinderen.

Ondanks de 'hulpverlening' zullen we maar zeggen.

We hebben ook geluk met de leeftijd, werk en studie. Allemaal goed te matchen met de beperkingen van het coronatijdperk.

vingerhoedje

vingerhoedje

23-08-2020 om 07:02

piep

Ik reageerde op jou opmerking dat jongeren heel veel moeten laten terwijl ze over het algemeen nauwelijks ziek worden. Terwijl ouderen relatief weinig opofferingen hoeven te doen. Ik denk dat dit zeker genuanceerder is.

Ik vind het moeilijk om te beoordelen welke maatregelen noodzakelijk zijn. Ik weet niet wat er gebeurt als hoge scholen en universiteiten de maatregelen los laten. In grote lijnen zie je wel dat landen die in eerste instantie weinig maatregelen hebben genomen nu een groot aantal besmettingen en coronadoden tellen. (VS en Brazilië bijvoorbeeld.)

Ik vond dit filmpje wel heel helder https://nos.nl/op3/artikel/2343291-wel-corona-maar-niet-ziek-hoe-besmettelijk-ben-je-dan.html. Hier wordt duidelijk dat je wel besmettelijk kan zijn en geen klachten hebt.

Meer informatie

'Dat maakt wat mij betreft andere keuzes mogelijk, die op veel meer informatie zijn gebaseerd dan de keuzes tot nu toe.'
Welke 'meer informatie' bedoel je dan?
De cijfertjes en de lijnen in de ontwikkeling van aantallen besmettingen, aantal ziekenhuisopnames etc. kan iedereen zien. Die staan elke dag op de website van het RIVM.
De verhalen over hoe erg het is, al die maatregelen, die klinken ook luid genoeg.
Dus ik ben benieuwd welke 'meer informatie' de basis moet zijn van de andere keuzes.

Er komt overigens elke dag nieuwe informatie en elke dag wordt die gewogen, geanalyseerd en doorgegeven. Op basis daarvan worden zeer regelmatig nieuwe beslissingen genomen. Het beleid verandert dus steeds. Er wordt bovendien een serieuze poging gedaan om geen generiek beleid te maken, maar situationeel: per groep, per regio, per activiteit. Ik merk dat veel mensen moeite hebben om daarmee om te gaan: waarom daar wel en hier niet (in alle variaties). Toch is die nuancering steeds gebaseerd op nieuwe, veranderende inzichten.

'We moeten het doen met het virus maar hoe bepalen we zelf. We leven in een democratie.' Het gegeven dat we in een democratie leven betekent niet dat je het 'zelf' bepaalt, maar dat er een democratische organisatie is die beslist. De bedoeling van die vermaledijde wet was, dat we niet meer vanuit een noodsituatie zouden werken, maar juist de democratische organen weer aan het werk zouden zetten. Maar democratische processen kosten tijd. Voordat je dan geregeld hebt welk onderwijsniveau voor welke vakken wanneer en met hoeveel en onder welke omstandigheden weer fysiek les mogen krijgen ben je heel wat vergaderingen verder.

Democratie is niet die ene burger die beslist op basis van onduidelijke 'meer informatie' hoe het leven van iedereen eruit moet zien. Ook niet als die ene burger zich gaat verenigen, zich onttrekt aan het debat en herrie gaat schoppen. Het beleid is niet gebaseerd op de inzichten van Pien. Voor goed, acceptabel beleid is wel meer nodig.

Tsjor

Piep

Piep

23-08-2020 om 09:43

Tsjor

Wat jij daar allemaal zegt, dat zeg ik toch nergens? Nogal dooddoeners.

Het beleid is nog steeds gestoeld op het voorkomen van teveel besmettingen. Ik denk dat we op basis van alle info die er is (idd openbaar) nu een knik zouden moeten maken naar voorkomen van besmettingen bij risicogroepen. En een heel belangrijk aspect daarin vind ik het onderwijs. Dat is toch 1 van de belangrijkste pijlers van onze maatschappij.

Het verbaast me dat dat zo weinig perspectief voor wordt gegeven. Als komt aan de orde: kermis, carnaval, seksclubs, horeca, kerk, moskee, maar niet het mbo hbo en uni. Ik vind dat een verkeerde prioriteitstelling en al helelemaal omdat de doelgroep nauwelijks risico loopt.

Als er veel mensen zo gaan denken, dan zullen we onze koers veranderen. Misschien gebeurt dat achter de schermen al, dat zou me niet verbazen.

Pirata

Pirata

23-08-2020 om 09:53

Onderwijs

Persoonlijk vind ik die onderwijskwestie erger dan dat jongeren niet op vakantie zouden kunnen wegens "overal code oranje". Dat laatste is namelijk niet waar.
Je wordt er echt niet slechter van als je met een rugzakje en een tent door de Ardennen ofzo wandelt. Deden wij vroeger ook. Neem een paar vrienden mee, is dat probleem opgelost.

Niet uit te leggen

En zo heeft iedereen eigen prioriteiten. Afhankelijk van je eigen inzicht en mensen in je omgeving.

Wat denk je dat de kermisexploitanten nu zeggen? En denk je dat ze prioriteit geven aan kinderen naar school terwijl ze dreigen failliet te gaan als er geen inkomsten meer binnenkomen?

Dat zijn geen keuzes die je bij individuele mensen legt. Het is niet anders, en 17 miljoen mensen hebben 17 miljoen meningen. Daarom is het toch handiger om het bij de door ons gekozen vertegenwoordigers te laten om, gehoord alle partijen, daar zo goed mogelijk gewogen besluiten in te nemen.

zebra

zebra

23-08-2020 om 09:58

hoger onderwijs

ik vind het wel erg naar dat er vooral veel online onderwijs gegeven zal worden ipv fysiek. Onze zoon start binnenkort met zijn pre-master en is bang dat zijn motivatie toch minder zal worden als hij vooral online onderwijs zal hebben en daarin zal hij vast niet de enige zijn. Het contact met studiegenoten hoort er toch ook bij.
Buiten school om heeft hij genoeg contacten dus dat scheelt wel, het gaat bij hem dus echt om het onderwijs zelf.

ElenaH

ElenaH

23-08-2020 om 10:22

Piep

'Het beleid is nog steeds gestoeld op het voorkomen van teveel besmettingen. Ik denk dat we op basis van alle info die er is (idd openbaar) nu een knik zouden moeten maken naar voorkomen van besmettingen bij risicogroepen. En een heel belangrijk aspect daarin vind ik het onderwijs. Dat is toch 1 van de belangrijkste pijlers van onze maatschappij.'

Eens. Er wordt nu heel veel geld gestoken in het draaiend houden van de stilgelegde preteconomie, zoals de horeca, bookings.com, evenementen en de KLM. Hoewel ik snap dat het zuur is voor de mensen die daar hun brood verdienen, zijn dat natuurlijk niet de essentiele dingen in het leven. Steek geld in onderwijs (ventilatie, minder kinderen per klas, goede (!) online begeleiding), in de zorg (voldoende personeel en beschermingsmiddelen, voldoende aflossing op de corona-IC's) en ouderenzorg (boodschappenservice, vaccins).
School horecapersoneel en evenementenorganisaties om naar vakgebieden die nu wél een meerwaarde hebben.
En staar je niet blind op wat er allemaal kon en mocht, maar om wat er nú (veilig) kan. En zorg dat dat verder uitgebouwd wordt.

Piep

Piep

23-08-2020 om 10:23

Belangen

Ik vind het belang van goed onderwijs toch wel echt een algemeen belang voor ons hele land. Ook voor de toekomst. Wel wat anders dan 'zo heeft iedere groep zijn belangen'. Bovendien zie ik heel veel berichten over kermissen, horeca, toerisme en andere branches. Niks over het hoger en beroepsonderwijs. Dat vind ik zo raar.

Wat mijn betreft hoeft er nu ook niks dicht ten koste van het onderwijs, trouwens. Het kan er best bij. Er moet op zijn minst een duidelijk perspectief voor komen.

Jongeren zijn in de minderheid

Piep ik ben het in grote lijnen met je eens.
Ik vind dat er van het begin af aan al te weinig rekening gehouden is met de toekomst. Het is toch een beetje alsof men gedacht heeft dat met grote maatregelen het virus in één keer getemd zou kunnen worden.

Ik heb daar nooit in geloofd, zoals ik nu nog steeds niet geloof dat een vaccin de redding zal zijn ( eerst nog maar eens zien of het komt ).

De maatregelen die genomen worden zijn in het algemeen politiek ingegeven. Dat was zo met het sluiten van de scholen, met het bepalen van de afstand, het invoeren van de mondkapjesplicht, etc.

Ik zit nu in Frankrijk en ik reken erop dat we hier weer in lock down zullen gaan ook al roept Macron keer op keer dat ie dat niet wil. Hij zal niet anders kunnen nu burgemeesters steeds gezwollener taal uitslaan. Het is een wedstrijdje daadkracht.

Ik reken erop dat ik bij terugkomst in NL in quarantaine moet want ook dat is onderdeel van de maatregelescalatie.

Het zal me persoonlijk worst zijn maar wat het allemaal doet voor jongeren, hun scholing en hun life planning is dramatisch.

Maar een oplossing zie ik niet zo gauw. Jongeren zijn in de minderheid. Veertigplussers met angst voor Van alles zijn ruim in de meerderheid. Zij vinden dan ook nog eens dat jongeren hun hedonistische genoegens best ‘even’ aan de kant kunnen zetten en dat dan ook nog met het argument “wat is nu een jaar in een mensenleven”. Alweer alsof nu al vaststaat dat het bij een jaar blijft en bovendien zonder enig besef van de haast die jongeren tussen 16 en 26 jaar hebben om hun zelfstandige leven op orde te krijgen.

Ja, ik vind dat we bij de organisatie van een zo veilig mogelijk bestaan met virus, veel meer uit moeten gaan van de noden van jongeren.

ElenaH

ElenaH

23-08-2020 om 10:28

AnneJ

'Wat denk je dat de kermisexploitanten nu zeggen? En denk je dat ze prioriteit geven aan kinderen naar school terwijl ze dreigen failliet te gaan als er geen inkomsten meer binnenkomen?'

Ik mag hopen van wel. En anders is er nog de overheid die het algemene belang in de gaten houdt. Onderwijs is belangrijker dan kermisexploitanten.

Weinig stem

Elena “ En anders is er nog de overheid die het algemene belang in de gaten houdt.”
Er is geen politieke partij die het gaat winnen met opkomen voor het belang van jongeren. Stemverlies telt vooral bij de 40 plussers, dus winnen kermisexploitanten het van leerlingen.

Piep

Piep

23-08-2020 om 10:44

Schreeuwen

Vanaf het begin geldt al wel wie het hardste schreeuwt krijgt de meeste aandacht. Het trieste vind ik om te zien dat alle branches schreeuwen om meer te mogen. Alleen het onderwijs schreeuwt om minder te mogen. Of je hoort ze helemaal niet. Nu generaliseer ik, maar dat is wel het beeld in de media. Hebben jullie ooit iemand bij een talkshow gezien die pleit voor het openen van hoger onderwijs en mbo? Ik niet. Wel horeca, kermis prostituees sportschoolhouders, acteurs, muzikanten, etc.

Piep

Piep

23-08-2020 om 10:45

maar

Het is geen wedstrijd. Van mij mogen ze allemaal doorgaan zoals het nu gaat. Plus het onderwijs.

Triva

Triva

23-08-2020 om 10:48

Piep

Je hoeft mij niet te overtuigen hoor.... Mijn vraag aan jou is vooral: wat voor slims wil je bedenken om de praktica te ondervangen? Vanaf 18 moet je allemaal 1,5 m aanhouden dus het is gewoon niet mogelijk om een prakticum te doen of alle praktijklessen te doen omdat je die vaak samen doet.

Niet dus

“ Vanaf 18 moet je allemaal 1,5 m aanhouden dus het is gewoon niet mogelijk om een prakticum te doen ”
De afstand schrappen.

Miekemieke

Miekemieke

23-08-2020 om 11:01

Triva

Je stelt de vraag aan Piep maar volgens mij hoef je helemaal niets slims te bedenken.
Gewoon geen 1,5 m aanhouden, hoe denk je dat dat hele leger verpleegkundigen, artsen, verzorgenden etc. werken? Die hebben gewoon lichamelijk contact, bij praktica is dat nog geeneens nodig dus ik zie het probleem niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2020 om 11:02

Miriam

Dat was zo met het sluiten van de scholen, met het bepalen van de afstand, het invoeren van de mondkapjesplicht, etc.

Ik heb daar toch een ander beeld van. Burgers werden ongerust en lieten merken dat ze zich onveilig voelden. Dus waren er steeds meer ouders die hun kinderen van school hielden en werd gezegd dat het gebruik van mondkapjes bewezen veiliger was. De politiek voelde zich in mijn beleving onder druk gezet. Openbaar vervoer, wel of niet vliegen is wel meer uit economische en dus politieke belangen weer voor het algemeen opgestart, maar dat zou je ook "onder druk" kunnen noemen. De afstand is een wetenschapsdingetje. De een vindt dit de ander dat. Een EU-standaard zou handiger zijn. Dát zou een politieke keuze kunnen zijn.

Piep

Piep

23-08-2020 om 11:07

Precies

Heel simpel. Geen 1,5 meter op het onderwijs. Misschien een max aan groepsgroottes, dwz, geen 200 studenten in een collegezaal. Docenten die geen afstand kunnen houden een mondkapje of spatscherm. Zoals op het VO.

Piep

Piep

23-08-2020 om 11:10

Fijn

Fijn om te zien dat ik hier niet alleen in sta. Ik vind het zo raar dat hier geen aandacht voor is.

Aandacht

Ik weet dat er ook binnen de organisaties die zich bezig houden met “de regels” geluiden zijn. Maar politiek is er vooralsnog niks haalbaar. En dat gaat niet alleen over bange burgers binnen de grenzen maar ook over politieke afleiding van buiten. De quarantaine die de VK ineens oplegde aan NL en FR bijvoorbeeld ( voor FR alweer opgeheven trouwens ).
Er is nergens aandacht voor kinderen en jongeren, behalve dan het mogelijk angstige vermoeden dat zij de verspreiders zijn.
Dat helpt niet.

ElenaH

ElenaH

23-08-2020 om 11:28

Schrappen inderdaad

'Mijn vraag aan jou is vooral: wat voor slims wil je bedenken om de praktica te ondervangen? Vanaf 18 moet je allemaal 1,5 m aanhouden dus het is gewoon niet mogelijk om een prakticum te doen of alle praktijklessen te doen omdat je die vaak samen doet.'

Bij sporten waar 1,5 meter niet mogelijk was, is de afstandseis sinds 1 juli geschrapt. Volwassenen en jongeren vanaf 18 jaar doen gewoon aan kickboksen, judo, voetbal en hockey. Dat heeft niet geleid tot nieuwe besmettingen.
Dan kun je die afstand bij practica toch ook schrappen?

https://www.nu.nl/coronavirus/6060256/contactsporten-binnen-en-buiten-vanaf-1-juli-weer-toegestaan.html

@Emma

@Emma

23-08-2020 om 12:21

Hoger onderwijs

Er zijn hogescholen en universiteiten die hardop nadenken over het afstoten van dure locaties omdat er veel online college wordt gegeven. Die gaan echt niet bij een talkshow zitten pleiten voor meer studenten in de gebouwen.
En zijn wel docenten en studentenorganisaties die zich sterk maken voor meer aanwezigheid en meer kwalitiet, maar de besturen hoor je niet nee.

ElenaH

ElenaH

23-08-2020 om 12:44

@Emma

'Er zijn hogescholen en universiteiten die hardop nadenken over het afstoten van dure locaties omdat er veel online college wordt gegeven. '

Maar dat heeft helemaal niets met corona te maken. De universiteit Utrecht riep dat in 2019 al, omdat er steeds meer zelfstudie kwam. Wat óók helemaal niets met corona te maken heeft, want bijvoorbeeld rechtenstudenten hebben al jaren maximaal 14 contacturen per week. Maar nu met de corona is dat ineens veel te weinig ...

zwemster

zwemster

23-08-2020 om 12:54

sporten

Ook waar de 1,5m in principe wel mogelijk is, hoeft het niet meer tijdens het sporten. Daar kun je van alles van vinden, van of het nodig of mogelijk is, maar feit blijft dat mensen vanuit het protocol het niet meer aan hoeven te houden en dat ze dat dus ook niet altijd meer doen. In het zwembad waar ik zwem hoef je die 1,5 m alleen aan te houden op de kant. Mensen die in het water een kwartier hangen te kletsen, het kan.

Dan kan dat natuurlijk ook voor practica aangepast worden. Alleen is het lastige dan misschien, als je het bij het sporten mag, op school mag, waarom dan ergens anders niet? Bij sommige sporten is het natuurlijk niet nodiger dan ergens anders, maar het zal wel moeilijk zijn om het allemaal onder te verdelen: die sport wel, die sport lijkt er op maar daar niet, die school wel,maar die school niet... En het was (bijna) vakantie. Ik neem aan dat dit soort problemen op scholen nu wat relevanter gaan worden.

Piep

Piep

23-08-2020 om 13:06

14? 2!

Op de universiteit zijn er meestal tussen de tien en 14 contacturen en de rest gaat in de vorm van projecten, verslagen en zelfstudie. Dat was al zo toen ik erop zat en dat is niet te weinig. Die twee uur die mijn zoon en heel veel anderen nu krijgen wel. Dat is ver ondermaats. Ik snap de gedachte dat hoorcolleges online zouden kunnen. Hoewel een goed hoorcollege juist inspirerend kan zijn, maar dat zijn ze lang niet allemaal. Dan kan het ook online. Maar alle werkgroepen zijn juist bedoeld voor interactie.

En op het hbo en mbo zijn er normaal gesproken nog veel meer contacturen. Dus daar is het verschil nog veel groter.

Triva

Triva

23-08-2020 om 13:12

ik vind alles best

maar mijn zoon moet bij zijn prakticumexamen van de week nog alle coronaregels aanhouden.

Daarbij: bij een prakticum kun je zo een uur naast elkaar zitten op 1,5 m bij sport zit je niet zolang binnen 1,5 m met dezelfde persoon.

@Emma

@Emma

23-08-2020 om 13:34

ElenaH

"Maar dat heeft helemaal niets met corona te maken. De universiteit Utrecht riep dat in 2019 al, omdat er steeds meer zelfstudie kwam"

Dan is deze coronacrisis toch een prachtige gelegenheid om eens flink door te pakken met dat online onderwijs en al die nutteloze locaties?

@Emma

@Emma

23-08-2020 om 13:42

Serieus ElenaH

Ik geloof dat de besturen hele andere belangen hebben dan kwalitatief goed onderwijs geven. Ook in coronatijd, ook daarvóór en ook daarna. Daarom hoor je ze niet.

Wat Laura zegt

Het zijn dan wel niet de zestigminners die op de IC aan de beademing moeten en doodgaan, maar het scenario van haar gezonde vriendin die flink ziek is en nog steeds niet opgeknapt is er één dat ik mezelf graag wil besparen. Ik kijk dus bepaald niet uit naar volgende week als ik weer op school moet werken met 1400 pubers die nog geen drie centimeter afstand houden van volwassenen. Ik wil mijn kwetsbare moeder niet besmetten en zelf ook niet ziek worden. Ik vind alles nog even op de handrem dus prima.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.