Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

wendelien

wendelien

26-03-2009 om 19:01

Crisis & kabinet

Wat vinden jullie van de plannen die de coalitie gepresenteerd heeft om ons land de crisis te helpen doorstaan? Wordt het wat, wordt het nix, is het wat jullie ervan verwachtten en /of wat zou er beter kunnen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kiki

Je kan een wijk opknappen maar de mentaliteit van mensen helaas niet.

En nog even terugkomend op je opmerking over mijn "niet leuke werk". Als je een directie secretaresse opleiding hebt gedaan, zul je qua werk het in die hoek moeten zoeken. Door solliciteren naar iets leukers is er niet echt bij.

En... over dat slechte voorbeeld dat ik in jouw ogen aan mijn kinderen geef, daarbij laat ik maar even in het midden wat ik daarvan vind.

Kiki

Kiki

28-03-2009 om 13:35

Ooit wel eens in zo'n wijk geweest marith?

Ooit wel eens de moeite gedaan die mensen te kennen, te ontmoeten, te helpen? Verdiep je eerst eens in de sociologische aspecten van zo'n wijk. Daar zit een hoop kwaliteit een hoop hersens en een hoop talent die niet gebruikt wordt omdat die mensen hun achtergrond tegen hebben. Door die wijken op te knappen en mogelijkheden voor kinderen creeeren, want opknappen van wijken is niet het enige wat ze willen.

Wat een absurde opmerking zeg. Wilders zou inderdaad trots op je zijn.

Verder, als je directiesecretaresse niet leuk vond, had je je in plaats van te stoppen met werken via avondschool of thuiscursussen kunnen laten bijscholen. Je hebt werkend leertrajecten, je hebt talloze mogelijkheden om je te laten omscholen naast je werk en terwijl je werkt.
In plaats daarvan kies je de makkelijkste weg en trek je je terug uit het arbeidsproces.

Zowel mijn vader als mijn moeder hebben naast hun fulltime baan en 5! kinderen beide nog een universitaire opleiding gedaan. Het kan, het is even bikkelen, maar het kan gewoon.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2009 om 13:37

Precies pelle

Dat zeg ik dus ook.

Weet je..

...ik heb nu alweer spijt dat ik een dergelijke uitspraak hier achtergelaten heb aangezien ik "Wilders zou blij met je zijn" naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen. Een aantijging waar ik als D66-lid de kriebels van krijg.

En ja, Kiki, ik ben inderdaad wel eens in dergelijke wijken geweest en nee, ik ken geen mensen uit die wijken. Ik ken wel mensen die werken met mensen uit die wijken. Respecteer mijn mening, dan respecteer ik de jouwe!

Bastet

Bastet

28-03-2009 om 14:33

Kiki

Lijkt me énig,dat bijscholen!Maar cursussen zijn duur,zeker thuiscursussen.Is lang niet altijd een optie hoor!Zelfs als beiden werken kan zo'n cursus gewoon te duur zijn.En ach,wat een zootje zou het worden als alle vrouwen aan het werk zijn,wie maakt dan de huizen schoon en vangt de kinders op?Juist,die huisvrouwen die de hele dag niksen.....

Groet,Bastet

Maylise

Maylise

28-03-2009 om 14:49

Aow

Ik ben het wel eens met Tihama. Ik heb geen inzicht in hoeveel dit alles op zou leveren. Er zit echter inderdaad iets kroms in dat iemand die altijd thuis heeft gezeten wel gewoon recht heeft op een volledige AOW terwijl de werken nog maar twee jaar extra door moet werken. Je daarvoor indekken is alleen voorbehouden aan de gepriviligeerde werkers die niet alleen van AOW afhankelijk zijn maar ook een pensioen hebben.

In mijn persoonlijks situatie speelt AOW helemaal geen rol omdat ik veel te lang uit Nederland weg ben geweest. Maar het is inderdaad krom dat ik nauwelijks AOW krijg terwijl ik de afgelopen 10 jaar meer aan premies heb afgedragen dan een huisvrouw die wel haar hele leven toevallig in Nederland woont. Maar goed ik heb een privé pensioen geregeld dus ik heb de AOW ook niet persé nodig.

Het koppelen van AOW aan werk vind ik geen hele gekke gedachte dus. Overigens ben ik ook niet tegen het ophogen van de AOW leeftijd.

Maylise

Maylise

Maylise

28-03-2009 om 14:55

Werk hoeft niet leuk te zijn

Werk hoeft verder helemaal niet leuk te zijn. De meeste mensen werken ook niet omdat het leuk is maar omdat de huur betaald moet worden en er eten op tafel moet komen.

AOW koppelen aan werk zou wat mij betreft dan ook niet gepaard hoeven te gaan met argumenten als dat iemand niet (meer uren) wil werken.

Als er drastische maatregelen nodig zijn om de AOW betaalbaar te halen is het inderdaad best een idee om het te koppelen aan gewerkte uren. Dat hoeft niet persé te betekenen dat iemand 40 jaar lang fulltime heeft hoeven te werken maar een minimuum van premie afdracht door de jaren heen zou wel wat zijn. Een huisvrouw met man zou er voor kunnen kiezen om vrijwillig premie af te dragen zodat ze wel een volledige AOW kan krijgen. Net als sommige Nederlanders in het buitenland nu ook doen. Dan zouden de huisvrouw + werkende man dus wel gewoon een dubbele premie afdracht voor de AOW doen en dan zouden beiden ook recht hebben op de AOW.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2009 om 15:56

Werk hoeft verder helemaal niet leuk te zijn.

Eens hoor, werk hoeft niet persé ook je hobby te zijn, maar het is toch wel prettig als je iets kunt doen waar je je prettig in voelt. Jezelf dag in dag uit naar je werk slepen terwijl je het vreselijk vindt is niet echt bevorderlijk voor je gevoel van welbevinden, wat weer tot meer ziekteverzuim leidt.
Ik blijf erbij dat AOW gekoppeld moet worden aan inkomen. In Nederland is het zo dat je een uitkering kunt aanvragen als je je eigen onderhoud niet kunt betalen. Als je nog in de leeftijdscategorie valt waarin verwacht mag worden dat je werkt voor je geld zitten er aan die uitkering voorwaarden. Je moet solliciteren en tegenwoordig is het zelfs zo dat je als het even kan moet werken voor die uitkering. Omdat dat meestal niet het soort werk is wat je blijvend wilt doen ga je vanzelf wel door met solliciteren.
Als je de AOW leeftijd hebt bereikt is het natuurlijk niet zo dat de overheid je zomaar aan je lot kan overlaten. Of je nu altijd gewerkt hebt of niet maakt niet zoveel uit. Als je altijd gewerkt hebt heb je recht op AOW. Stel dat dat recht zou vervallen als je niet altijd gewerkt hebt dan nog zal de overheid je van een minimum 'moeten' voorzien in de vorm van (aanvullende) bijstand. De bijstand is niet zo heel anders dan AOW. Het verschil is dat je bij AOW gewoon van je geld mag 'genieten', maar bij bijstand sollicitatieplicht hebt. Na je 65ste hoeft dat niet meer dus is het onzin om je van het ene potje naar het andere over te hevelen om het simpele feit dat je niet gewerkt hebt of deels niet gewerkt hebt. Zo bekeken vind ik het ook een rare regel dat een immigrant niet volledig wordt uitbetaald, ook al heeft hij hier 40 jaar gewerkt.
Wat mij betreft mogen er wel voorwaarden aan gehangen worden. Als je uit eigen voorzieningen boven een bepaald inkomen zit, vervalt de AOW. Kom je er door omstandigheden toch onder, dan mag je er gewoon gebruik van maken. Of je nu 40 jaar gewerkt hebt of niet.

Maylise

Natuurlijk hoeft werk niet leuk te zijn. Mijn punt was alleen; waarom zou je werk blijven doen als het niet leuk is en je de financiele vrijheid hebt er mee op te houden. Als ik die vrijheid niet had gehad, was ik inderdaad achter mijn bureau blijven zitten met eventueel een opleiding in de avonduren. Nu kan ik een opleiding doen zonder die baan die me toch al niet meer beviel.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2009 om 16:21

Kiki

Tegen Marith: Je geeft een slecht voorbeeld aan je kinderen zo. 'ik vind het niet leuk, dus doe ik het maar niet'
Dat is een aanname. Ik heb Marith wel eens gezien. Mij lijkt ze een actieve dame die niet met de buik vooruit op de bank ligt tot manlief weer thuiskomt. Ik stel me zo voor dat Marith haar tijd vult met activiteiten waar haar kinderen ook een voorbeeld aan kunnen nemen. Okee, dat is ook een aanname. Ik weet niet wat ze doet, ik kan dus ook niet oordelen of haar kinderen een slecht voorbeeld aan haar hebben. Belachelijk om dat te baseren op het gegeven of je werkt of niet. Werk is niet zaligmakend, het is noodzakelijk als je voor jezelf moet zorgen.
Nog eens wat anders: stel dat werkelijk álle vrouwen voortaan verplicht aan het werk moeten, willen ze later volledig recht op AOW houden, hoe rampzalig zou dat uitpakken op gebied van vrijwilligerswerk. Daar wel eens aan gedacht? Dat zijn niet alleen oude besjes, maar ook huisvrouwen met een groot hart en tijd over. Je gaat niet uit wandelen met iemand in een rolstoel als het half 8 in de avond is, maar wel ergens overdag. Je kunt niets meer doen in het ziekenhuis na vijven, wel overdag.

Kiki

Kiki

28-03-2009 om 16:36

Kaaskopje: geen aanname maar een mening

Ik vind het een slecht voorbeeld geven, zeker als je dochters hebt. Dat mag ik vinden en Marith vindt van niet.
Ben ik wel met je eens dat ik die mening beter voor me had kunnen houden, want aardig is anders. Sorry daarvoor.

Van mij mag iedereen thuis blijven als ze dat zelf willen.
Maar dan moeten ze er ook de gevolgen van dragen.
Dus geen AOW en geen uitgekeerde heffingskorting

Pelle, overigens mag de heffingskorting van mij blijven bestaan, maar keer hem niet meer uit. Dan heb je er alleen voordeel aan als je gaat werken.

Tihama

Tihama

28-03-2009 om 17:28

Marith

"Ik vind het nogal makkelijk redeneren als je ongetwijfeld leuk werk hebt waar je met plezier heen gaat (op een 1 of andere manier twijfel ik daar niet aan bij jou). Maar wat als je echt enorm baalt van je werk (ik), je doet het al 13 jaar en je sleept jezelf daar iedere dag heen terwijl het salaris in je gezinsinkomen helemaal niet nodig is. Juist, je stopt (althans dat heb ik gedaan). Ik wil weer een opleiding gaan doen en over een aantal jaren wil ik ook vast weer aan de slag. Ik vraag me af wat jouw keuze zou zijn geweest. Het spijt me wel maar het belang van ons gezin gaat voor op de druk die ik onbedoeld op de samenleving leg. "

Ik begrijp jouw persoonlijke keuze best wel. Ook al heb ik op dit moment veel plezier in mijn werk: ik heb door de jaren heen ook de nodige keren de bakens moeten verzetten omdat het níet leuk meer was (en dan druk ik me heel zacht uit).
Maar doordat veel vrouwen jouw keuze maken, worden ánderen gedwongen om meer en langer te werken. Daar ageer ik dus tegen. Ik ken namelijk ook mensen van boven de 60 die sinds het afschaffen van de VUT zich elke dag naar hun werk slepen. Al vanaf hun 14e werken die mensen, fulltime, zonder onderbreking. Niet omdat ze het zo graag wíllen, maar omdat ze geen keuze hebben.

Tihama

Tihama

Tihama

28-03-2009 om 17:46

Bastet

"En ach,wat een zootje zou het worden als alle vrouwen aan het werk zijn,wie maakt dan de huizen schoon en vangt de kinders op?Juist,die huisvrouwen die de hele dag niksen..... "

Nee hoor. De vrouwen die schoonmaken horen gewoon een wit salaris te ontvangen en de gastouderopvang zou niet de nek omgedraaid moeten worden. Dat is namelijk allemaal werk. Dat werk dat veelal door vrouwen gedaan wordt lager gewaardeerd wordt is een van de grootste misstanden.

Ik wil het een niet zonder het ander. Door vrouwen veel beter inzetbaar te maken kunnen we veel moeilijk vervulbare banen toch invullen. Door 1 vrouw op 6 basisschoolkinderen te laten passen, kunnen 2 anderen in die tijd hun diverse talenten inzetten op plekken waar die talenten nodig zijn. Uitgaande van een 'gemiddeld' gezin met 2 kinderen.
En alle mensen met kinderen én partner mogen niet meer dan 32 uur per week werken, zodat de zorg thuis zowel kwantitatief als kwalitatief goed verdeeld kan worden. Ugh, ik heb gesproken.

Tihama

Tihama

Tihama

28-03-2009 om 17:54

Vogelaarwijken ot

Even een uitstapje. Ik had van de week een bespreking over (om-)scholingstrajecten voor mijn branche. Ik sprak toen met collega's uit een grote stad die vertelden over hun traject met ook veel allochtone jongeren uit achterstandswijken. Ergens tijdens dit gesprek zei ik dat ik begreep dat zij geheel andere motivatieproblemen hadden bijv. "Jullie moeten sommigen vast uitleggen dat om 7 uur opstaan geen mishandeling is". Een van de projectleiders veerde op en zei:'Mag ik die quote van je gebruiken, want dit is een van onze problemen'.

Dat het niet makkelijk is om in achterstandswijken mensen klaar te krijgen voor de arbeidsmarkt is een feit, maar het alternatief 'afschrijven' vind ik helemaal onbespreekbaar. Ik kan dit dan ook echt geen hobby noemen.

Tihama

Jaymza

Jaymza

28-03-2009 om 18:09

Ik snap iets niet

Waarom is je eigen huishouden doen en op je eigen kinderen passen geen werk en wanneer je dat bij een ander doet wel??????

Jaymza

Kaaskopje (vrijwilligerswerk)

"Nog eens wat anders: stel dat werkelijk álle vrouwen voortaan verplicht aan het werk moeten, willen ze later volledig recht op AOW houden, hoe rampzalig zou dat uitpakken op gebied van vrijwilligerswerk"

Denk je dat echt? Ik heb behoorlijk wat ervaring op het gebied van vrijwilligerswerk en ik zie dat de categorie vrouwen zonder betaalde baan in vrijwel alle sectoren (behalve het helpen op school) juist zwaar ondervertegenwoordigd is. Oververtegenwoordigd is de "vitale VUT-ter", maar niet voor lang als alle plannen doorgaan. Tot je 67-ste werken, dat is pas de nekslag voor het vrijwiligerswerk!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

28-03-2009 om 20:34

Moedeloos

Ik heb 6 jaar in een echte Vogelaarwijk gewoond, en ik kan me wel voorstellen dat mensen moedeloos worden van het energie stoppen in zo'n wijk.

Wordt een plantsoentje opgeknapt, in no time liggen er een bankstel en winkelwagentjes in het vijvertje.
Is er een buurtactiviteit, alleen de actieve vrijwilligers staan er.
Is er een tuintjesopknapproject, in no time is het weer een zooi.
Worden er ondergrondse containers geplaatst om van de slingerende vuilniszakken af te zijn, raakt de buurt bedolven onder het zwerfvuil en grofvuil.
Ik heb die wijk toen mentaal opgegeven. Ik dacht 'stik d'r maar in, jullie wíllen gewoon niet'. Geen mooie gedachte, en ik deed daarmee vast geen recht aan de mensen die daar wél van goede wil waren, maar ik kreeg steeds meer het gevoel dat dat geld wel beter besteed had kunnen worden.

Ellen

Precies, dat bedoel ik nou ook.... fijn dat er iemand reageert die daadwerkelijk in zo'n wijk heeft gewoond. Overigens, ik weet niet meer wie het schreef maar het feit dat D66 geld wil pompen in dergelijke wijken, wil nog niet zeggen dat ik als D66-er daar dan ook voor moet zijn. Je kunt het niet met alle punten in een partij eens zijn.

Lys Lionne

Lys Lionne

29-03-2009 om 00:17

Vrijwilligers

Mimoza, ik als actief vrijwilliger in een jeugdbestuur, moet er niet aan denken dat ik 4 dagen betaald zou moeten werken. Geen idee waar ik dan nog de tijd (en de fut) vandaan zou moeten halen voor het werk voor de vereniging. Vandaag nog ergens gelezen dat financiel gezonde sportclubs gewoon opgedoekt moeten worden omdat er geen vrijwilligers voor het kader te vinden zijn. Nou, die gaan er ook echt niet bij komen als iedereen meer moet gaan werken toch?
En wat te denken van al die vrijwilligers in de (mantel) zorg? Gaat ook niet meer lukken als er meer gewerkt moet worden lijkt mij.
Verder zie ik vooral op basisscholen een variëteit aan vrijwilligers rondlopen.
Dus het plan is leuk, iedereen aan de betaalde arbeid voor minimaal 4 dagen, maar of het haalbaar is??

Tihama

Tihama

29-03-2009 om 00:37

Tja

Lys Lionne: Uit cijfers blijkt toch echt dat het hebben van een baan nauwelijks invloed heeft op het vrijwilligerswerk en de mantelzorg. Uit cijfers blijkt dat tbm's evenveel doen of minder (!) doen aan vrijwilligerswerk. De verklaring die ik van de week van iemand hoorde was:'Als je al veel doet, heb je meer energie en flexibiliteit om er meer bij te doen'. Ik denk dat dit wat lijkt op het fenomeen dat mensen met 4 kinderen er redelijk makkelijk nog een paar bij kunnen hebben, terwijl de overstap van 0 naar 1, of van 1 naar 2 veel zwaarder ervaren wordt. Er kan nog meer bij.

Dit betreft dan het vrijwilligerswerk, maar qua mantelzorg blijkt het niet anders te liggen.
Ik heb verschillende collega's die naast hun volle baan (36 uur) op kleinkinderen passen op de vrije dag, zodat hun kinderen kunnen werken of mantelzorg verrichten vanwege zieke ouders. Je krijgt het op je pad. Je zegt namelijk ook niet je baan alvast op omdat je moeder misschien over 10 jaar behoeftig wordt. En als je moeder over 10 jaar inderdaad behoeftig wordt, dan zeg je je baan ook niet op, want je kinderen zijn dan net groot, dus je hebt wel ruimte om dat erbij te doen.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2009 om 04:52

Altair

Dank je voor de aanvulling. Bij het onderdeel dat de aanvullende bijstand ook weer gekort wordt als er een pensioentje is opgebouwd had ik nog niet eens stilgestaan. Daar heb je dan je leven lang voor zitten oppotten... Dus eigenlijk komt het er op neer dat je beter voor je 65ste een paar maanden naar Marokko of Turkije had kunnen gaan om van het spaargeld te genieten om vervolgens gewoon van de AOW te gaan leven met aanvullende bijstand.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2009 om 04:54

En nee...

Ik ben niet alweer wakker, ik moet nog slapen. Feestje gehad, klok vooruit... het is zo 5 uur)

Massi Nissa

Massi Nissa

29-03-2009 om 09:07

Interessante discussie

Man ik werken beiden vier dagen, kind zit drie dagen in de opvang. Wij doen beiden vrijwilligerswerk, ongeveer twee uur per week (niet zo gek veel dus). Daarnaast steunen wij de ouders van mijn man financieel, omdat zij als oudere allochtonen (75+) inderdaad heel erg krap zitten. Schandalig als je bedenkt dat mijn schoonvader vanaf zijn tiende fulltime heeft gewerkt, in Algerije en later in Nederland, zonder ooit een dag ziek te zijn. En geloof het of niet, we wonen ook nog in een 'prachtwijk'. Ik volg dit dus allemaal op de voet, erg leuk draadje.
Ik blijf erbij dat Tihama en Altair gelijk hebben en overhouden. Allemaal vier dagen werken, dan blijft er echt tijd genoeg over om te mantelzorgen en je gezin te verzorgen.
Groetjes
Massi

Kiki

Kiki

29-03-2009 om 11:05

Ik werk ook vier dagen vaak nog meer en doe vrijwilligerswerk

in dezelfde Vogelaarwijken die Ellen en Marith willen afschrijven met al het talent wat daar nog in zit. Het is frustrerend werk af en toe word ik gillend gek en lichtelijk wanhopig, maar geen moment is het in me opgekomen die wijken dan maar af te schrijven.

Ik heb naast dit alles ook nog tijd over om met mijn zoontje te spelen,contacten met vrienden en kennissen te onderhouden en mijn ouders en schoonouders regelmatig te zien en spreken.
4 dagen werken is geen onmogelijkheid, het is niet overdreven veel. Veel vrouwen hebben gewoon een geweldig talent om heel veel beren op de weg te zien en met drogredenen aan te komen waarom ze niet werken of nauwelijks werken.

Tihama, ik wilde dat ik jouw talent had om dingen zo goed onder woorden te brengen.

Lys lionne

Waar schrijf ik dat iedereen 4 dagen moet werken? Ik zelf moet er niet aan denken.
Maar gezien het feit dat de thuisblijfmoeders nu (behalve in school en kerk) nauwelijks participeren in vrijwilligerswerk, denk ik niet dat deze sector instort als er een verplichting tot werken komt voor deze groep, zoals Kaaskopje beweert.

Altair e.a.

Het aanpakken van achterstandswijken zomaar opgeven is inderdaad een treurige constatering en het helemaal opgeven zou ik ook zeker geen voorstander van zijn. Maar de hoeveelheid geld die er nu ingepompt wordt, daar ben ik zeker geen voorstander van. Noem mij een pessimist maar ik denk (net als Ellen) dat het voor een groot gedeelte een mentaliteitsprobleem is waar uiteraard altijd zeer goedwillende mensen tussen wonen. Help die goedwillende mensen dan gericht om een beter bestaan op te bouwen maar de tokkies van deze wereld (excusez-moi le mot) willen gewoon vaak niet anders. Ik vrees dat dergelijke gezinnen hun vuilniszak over het balkon blijven gooien, hoeveel geld daar ook ingestopt wordt.

En verder.... respect hoor voor al die (bijna) fulltime werkende vrouwen, die nog tijd hebben voor hun gezin, voor mantelzorg en vrijwilligerswerk. Ik kan mij niet onttrekken aan de gedachte: "goh zie mij het eens even geweldig doen dit in tegenstelling tot die luie theeleutende vrouwen" Ja, ook ik doe vrijwilligerswerk (op een borg hier in de buurt en op school) maar dat zal wel niet volstaan in de ogen van sommigen hier.

Lys Lionne

Lys Lionne

29-03-2009 om 12:29

En toch....

Die vier dagen werken kwamen inderdaad niet uit jouw pen Mimoza, excuus. Het zijn de idealen van bijv. Massi Nissa, Tihama en Kiki. En ik moet toegeven dat ik een beetje ‘zie ons eens presteren zonder moeite’ gevoel bij hun postings krijg. Vier dagen werken, wel twee(!) uur vrijwilligerswerk erbij doen en ook nog leuk doen met kinderen en vrienden...wauw! Dit komt op mij over alsof ze die 2 uur vrijwilligerswerk erbij doen omdat ze dat dan ook nog op hun cv kunnen schrijven (veel-kunner en nog sociaal ook) dan dat ze werkelijk een verschil willen maken met die 2 uur vrijwilligerswerk. Dan heb ik zelf toch meer bewondering voor die vrouw/man die thuis de boel runt waardoor partner zich volledig op zijn werk kan storten (vaak banen van 60 uur p/week of meer en soms zelfs járen voor gestudeerd). Die tussen neus en lippen door de zieke kinderen van de fulltime werkende buurvrouw opvangt en boodschappen doet voor de hulpbehoevende buurman verderop in de straat of even de ramen lapt van die alleenstaande moeder die haar arm gebroken heeft. Die op school de handen uit de mouwen steekt en zich ook nuttig maakt op de club of vereniging. En geloof me, in al deze ‘buiten huishoudelijke activiteiten’ gaat veel meer dan 2 uurtjes zitten hoor. En die huishoudelijke activiteiten gaan gewoon 7 dagen per week voor haar door, geen partner die mee kan helpen, geen werkster die de hut schoonpoetst etc. etc. Hoe zou dit allemaal verlopen als álle vrouwen 4 dagen per week zouden werken? Die hebben echt niet allemaal nog hun ouders om de kinderen op te vangen. En als ze hun ouders nog wel hebben, dan zijn er plenty die daar helemaal geen zin in hebben.
Prima trouwens als vrouwen (bijna) fulltime willen werken hoor, ieder moet doen wat bij zijn/haar situatie past. En soms is dat meer werken dan je lief is omdat er nu eenmaal brood op de plank moet komen, soms is dat minder werken dan je eigenlijk zou willen omdat je thuis situatie zo is dat het niet anders kan en soms kun je gewoon lekker die uren werken die je graag wil. Kijk, en dan heb je dus gewoon mazzel 

Groet Lys

Julie

Julie

29-03-2009 om 13:03

Lys, een beetje flauw

"Vier dagen werken, wel twee(!) uur vrijwilligerswerk erbij doen en ook nog leuk doen met kinderen en vrienden...wauw! Dit komt op mij over alsof ze die 2 uur vrijwilligerswerk erbij doen omdat ze dat dan ook nog op hun cv kunnen schrijven (veel-kunner en nog sociaal ook) dan dat ze werkelijk een verschil willen maken met die 2 uur vrijwilligerswerk."

Dat vind ik nou echt een beetje flauw. Badinerend doen over slechts twee uur vrijwilligerswerk per week. Ten eerste kan het een enorm verschil maken voor degene voor wie het werk gedaan wordt (wandeling maken, praten, iets organiseren of iemands belastingaangifte doen of noem maar op) en ten tweede is 2 uur altijd nog beter dan niets!
Maar om nu te suggereren dat deze vrouwen zo minimaal mogelijk, maar toch vrijwilligerswerk doen om op hun cv te kunnen zetten vind ik echt een hele flauwe insinuatie. Ik zie ze als vrouwen die naast hun drukke baan en gezin, waar ze inderdaad zelf voor gekozen hebben, toch nog tijd vinden om een avondje vrijwilligerswerk te doen. Niet om zich op de borst te klopppen maar gewoon omdat ze dat willen doen.

Maar lys

Al die mantelzorg activiteiten die jij beschrijft worden in de praktijk door iedereen gedaan, werkend of niet werkend. Waarbij het opvalt dat mensen zonder betaalde baan (en dus niet de gepensioneerden of mensen met bijv. een arbeidsongeschikheidsuitkering) evenveel of zelfs minder bijdragen. Dat zie ik om me heen en dat wijzen de cijfers blijkbaar ook uit.
Ik ben gelukkig uit de leeftijd dat ik een groot noodopvangnetwerk voor mijn kinderen nodig heb, maar ik kan me die tijd nog goed herinneren. Op een enkele uitzondering na had ik toen vrij weinig aan de thuisblijfmoeders om me heen: die konden zelden. Andere part-time werkende ouders waren veel vaker bereid om in te springen. Uiteraard in de verwachting dat ik hen dan op mijn beurt uit de brand hielp, maar toch.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-03-2009 om 13:22

Ik zit hier met mijn ogen te knipperen

Lys en Marith, ik rol van verbazing bijna van mijn stoel. Wat zijn jullie ontzettend goed in het 'gefilterd' lezen van (mijn) postings. Ik schrijf alleen maar dat ik vrijwilligerswerk doe naast een 4-daagse baan (en man dus ook) om aan te tonen dat het mogelijk is (en best normaal, volgens mij). Jullie maken daar maar even van dat ik mij hier uitgebreid op de borst zit te bonken omdat ik alles zo geweldig voor elkaar heb. Ik zal jullie even uit de droom helpen: ik werk voor de vaste lasten, niet voor de interessante carriere, ik heb een chronische aandoening waardoor ik om negen uur in bed lig en het lukt ons om het huishouden draaiende te houden door niet zo krek te kijken. Hoezo presteren zonder moeite? En ik heb niet zo'n behoefte aan jullie bewondering, hoor. Ik bedoel, een beetje waardering is mooi meegenomen, maar ik ben ondanks al dat werken nog niet zo ver afgegleden in mijn sociale leven dat ik er op een forum om moet bedelen .
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.