Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

wendelien

wendelien

26-03-2009 om 19:01

Crisis & kabinet

Wat vinden jullie van de plannen die de coalitie gepresenteerd heeft om ons land de crisis te helpen doorstaan? Wordt het wat, wordt het nix, is het wat jullie ervan verwachtten en /of wat zou er beter kunnen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

31-03-2009 om 12:11

Keten

Tihama:
"Ja, je hebt wel een punt, Tinus, maar de toename van entropie is omkeerbaar te maken door energie toe te voegen."
Dat is dus het punt. De enige energiebron (op dit moment) die praktisch oneindig is, is de zon.
Verder denk ik, dat bij cradle-to-cradle of efficiente downcycling de energie in de toekomst beperkend zal worden. Met andere woorden: Een bruikbare keten is het laten groeien van bomen (zonne-energie_, waarna je het hout gebruikt als hoogwaardig timmerhout (meubels etc), daarna versnippert tot laagwaardig houtproduct (papier, spaanplaat) en die aan het eind verbranden.

Eenverdiener/tweeverdiener, tinus p

"Een eenverdiener met een topsalaris betaalt echter wel volledige aow premie-meer dus dan die tweeverdieners."
En dan ga je uit van tweeverdieners met een minium loon die allerlei belastingkortingen krijgen.
Ja, dat bedoel ik dus. Hier geen leuke kortingen, geen subsidies, geen belastingteruggaves. Trouwens, beiden nog geen dag in ons leven een uitkering ontvangen. Geen ww, geen bijstand, geen wao en geen ziektewet.
Ik hoop dus dat ik ook mijn aow`tje krijg op mijn 65e/67e.

Tinus_p

Tinus_p

01-04-2009 om 10:36

Abp

http://www.fd.nl/artikel/11332364/premie-abp-kan-leiden-ontslag-ambtenaren

Als ik dit lees, en de Tihama-logica ff volg, moeten er toch juist ambtenaren BIJ? Meer ambtenaren = meer premiebetalers?

Kleine zelfstandige

Als D66-er zou je moeten weten dat Alexander Pechtold (en D66) een hartstochtelijk voorstander is van het verhogen van de AOW leeftijd. Misschien zit je wel niet bij de juiste partij?

Zie.....knip-plak

Van D66.nl

AOW in veilig vaarwater.

De politiek kan de ogen niet sluiten voor de werkelijkheid.
In de komende decennia zal een steeds grotere groep AOW'ers steunen op een steeds kleinere groep werkenden. Vroeger werden mensen gemiddeld niet oud en genoot een gepensioneerde maar kort van zijn pensioen.
De levensverwachting is echter sinds de invoering van de AOW gestegen van 65 naar 80 jaar en stijgt nog steeds. Dat is goed nieuws. We zijn door langer onderwijs te volgen ook gemiddeld later aan de arbeidsmarkt gaan deelnemen en door VUT en prepensioen eerder opgehouden met werken.
We hebben dus een steeds langere periode om van het pensioen te genieten en een kortere periode dat we daarvoor werken en premie betalen.
Om de AOW veilig te kunnen stellen zijn daarom nu maatregelen nodig.
D66 zet daarbij eerst in op maatregelen die ouderen meer mogelijkheden geven om actief te blijven op de arbeidsmarkt.
Pensionering en vervroegde uittreding zijn lang niet altijd vrijwillig en D66 begint bij het opruimen van de belemmeringen om langer door te gaan.
Ook moet het fiscaal aantrekkelijk worden om na het 65e jaar door te werken. Maar daarmee zijn we er niet, zeker niet voor de langere termijn. Waarschijnlijk is voor de houdbaarheid van de financiering meer nodig.
Daarom wil D66 de AOW leeftijd meer in de pas laten lopen met de levensverwachting. Wij stellen voor om over de komende 24 jaar de AOW-leeftijd met 1 maand per jaar te laten toenemen tot 67 jaar. D66 wil daarbij vasthouden aan de gemaximeerde AOW-premie en het verschil tussen premieopbrengsten en lasten van uitkeringen blijven bijpassen uit de algemene middelen op de wijze zoals dat nu al gebeurt.
De AOW is van ons allemaal en op die manier dragen we hem gezamenlijk. Wij zien de AOW als essentiële basisvoorziening voor de oude dag, die het waard is om te behouden.

Kleine zelfstandige

Nee joh, niet overstappen naar Groen Links hoor D66 gaat juist zo lekker in de peilingen. Groen Links zal nooit echt verder komen dan 7, 8 zetels denk ik en dat vind ik prima. Ik houd niet van die nivelleringsdrang en hoewel Groen Links in de linkse hoek het meest liberaal is, zal het nooit mijn partij zijn.

Sowieso denk ik dat hoger opgeleiden er minder moeite mee hebben (parttime) door te gaan in na hun 65e. Dat percentage zal voor zelfstandigen wellicht nog wel hoger liggen. Zo zie je bij familiebedrijven die het bedrijf overdoen aan zoon of dochter, dat "paps" zelf ook nog actief blijft in de zaak.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2009 om 13:33

Nee inderdaad

Het waren onze ouders en ook nog een generatie jonger waarvan de vrouw niet meer hoorde te werken na het huwelijk. Ik heb het als kleutertje heel verdrietig ervaren toen mijn juf na haar huwelijk niet meer terugkeerde, echt hoor Belachelijke toestand achteraf gezien. Dat moet toch ook een druk hebben gelegd op de mannen van toen. Die moesten toch maar 2 mensen onderhouden van 1 salaris. Nu kun je daar voor kiezen. Zo kun je dat vind ik namelijk ook zien. Ik zou het prettig vinden als je in Nederland récht op werk houdt en niet plicht tot werk. Het is in mijn ogen totale onzin om een miljonairsvrouw tot werken te dwingen. Zulke huishoudens dragen op hun manier heel wat bij. Mag misschien nog meer, maar dat kan ook via degene van wie al dat geld is. Misschien zou bij dit soort welstand wel een soort onderhoudsplicht moeten komen voor het geval er gescheiden wordt. Alimentatie in een nieuw jasje. Als man en vrouw het erover eens zijn dat vrouw niet hoeft te werken zou de bemiddelde partner moeten tekenen voor onderhoudsplicht na scheiding, zodat degene zonder geld niet in de aow hoeft. Ik vind de alimentatieplicht zoals die nu is namelijk ook redelijk onrechtvaardig. Als een vrouw gewoon een redelijk tot goed inkomen heeft moet ze niet haar hand ophouden bij haar exman. Ik zou daar werkelijk te trots voor zijn. Dan maar een wat minder groot budget.

reina

reina

02-04-2009 om 14:48

Onvoorstelbaar (beetje ot)

Ik kan het me helemaal niet voorstellen, maar een vriendin van me is 8 jaar ouder dan ik en zij werd toen ze ging trouwen ontslagen bij de school waar ze werkte (alleen omdat ze dus getrouwd was daarna!!).

groene specht

groene specht

02-04-2009 om 16:38

Ja reina, zo lang is dat nog niet geleden

Tot begin jaren '70 werd een lerares eervol ontslagen als ze trouwde, en nog een tijd daarna was dat dan wel afgeschaft, maar ontslagen werd ze dan pas als ze in verwachting was. Tot kort geleden konden werkende vrouwen niet eens zelf pensioen opbouwen als ze getrouwd waren.

Lys Lionne

Lys Lionne

02-04-2009 om 20:40

Vreemde vraag kleinezelfstandige

"Nog 1 ding, je schrijft "wij willen geen koophuis en kunnen rondkomen met wat we nu hebben" maar ontvang je dan helemaal geen huursubsidie en zorgtoeslag?"

Hoort dat dan bij elkaar, een huis huren en toeslagen ontvangen? Vreemde redenering moet ik zeggen....

Lys Lionne

Lys Lionne

02-04-2009 om 23:32

Huhh kz

Ik krijg even de indruk dat huren voor jou gelijk staat aan een laag inkomen?

Kweenie hoor, maar onze situatie is de volgende: koopwoning, man werkt 55/60 uur per week, ik werk 24 uur per week en we hebben nog steeds recht op zorgtoeslag.
Mijn ouders: huurwoning, nu beiden met de VUT, enkele jaren eerder echter beiden werkzaam (vader 40/50 uur per week, moeder 28 uur per week) en géén recht op welke toeslagen dan ook.
Dus huur en weinig inkomen horen niet perse bij elkaar, net zoals koop en hoog inkomen perse bij elkaar horen.

En nu kun jij natuurlijk wel roepen dat ik meer moet gaan werken, maar daar heb ik dus helemaal geen tijd voor, ik doe namelijk nog 8 tot 12 uur vrijwilligerswerk per week

Hillary

Hillary

03-04-2009 om 09:29

Werkende vrouwen in de jaren 80 (ot)

Mijn moeder ging ergens in de jaren 80 weer werken, ik vermoed ca. 1983, als ik een beetje terug reken. Ca. 1986 wilden ze een ander huis kopen, ik was toen 18, mijn zusje 15 en mijn moeder had geen baarmoeder meer. Toch mocht de hypotheek slechts op basis van 1 salaris, want dat van vrouwen telde niet mee, want als ze kinderen kregen dan stopte de vrouw.
In principe is mijn moeder ook weg gepest daar door haar jongere collega's. Die vonden het belachelijk dat ze ging werken, ze had toch een man met een baan. Het was destijds wel gangbaar dat de vrouw werkte, maar stopte als het eerste kind kwam. Een van de collega's van mijn moeder was toen 24, ca. 7 jaar ouder ofzo dan ik, die kreeg een kind en stopte. Was heel normaal. De dame moet nu dus ongeveer 47 zijn denk ik. Je moet ook wel erg sterk in je schoenen staan om ondanks gepest op de werkplek en afkeuring in je prive-omgeving te blijven werken. Mijn moeder heeft het uiteindelijk niet gered, in de WAO beland. Mijn schoonmoeder overkwam precies hetzelfde, ook collega's (altijd vrouwen), die vonden dat een vrouw met man en kinderen niet hoorde te werken. Uiteindelijk kwam zij er beter vanaf, want haar baas (een man) heeft de grootste boosdoener op een andere afdeling geplaatst.
Toen was het ook zo dat vrouwen pas vanaf 30 jaar pensioenpremie gingen betalen en mannen vanaf 25 jaar.

margje van dijk

margje van dijk

03-04-2009 om 09:36

Het kan ook anders hoor

De teneur van zielige vrouwen in de jaren 80 en (veel) eerder is niet per definitie voor alle vrouwen zo geweest.

Mijn moeder was ook van de generatie die een contract had waarin stond dat het ontbonden zou worden op het moment dat ze trouwde. (Ze zat in het onderwijs).

Toen het zo ver was is ze inderdaad ontslagen, omdat dat contractueel zo moest, maar direct daarop is ze weer aangenomen omdat ze haar gewoon nodig hadden.

Dus de facto is mijn moeder geen dag zonder werk geweest. Ze heeft altijd gewerkt, ook toen wij kwamen, en ik geloof niet dat ze ooit geleden heeft onder enig negatief geluid.

Nu is ze trouwens al ruim drie jaar met pensioen, maar ze staat nog steeds dagelijks voor de klas.

Margje

Jaymza

Jaymza

03-04-2009 om 09:49

Jaren 70

Mijn eerste baan was van 1977 t/m 1981. Mijn andere vrouwelijke collega's waren net als ik getrouwd en niemand vond dat vreemd. En al was ik onder de 30, ik zat gewoon in het pensioenfonds. Dus ook toen kon dat gewoon, hangt helemaal van het bedrijf af kennelijk. Het krijgen van een hypotheek kostte wel wat moeite, zeker omdat ik destijds veel meer verdiende dan mijn man en we het op mijn inkomen wilden doen. De rente moest fiscaal bij hem worden afgetrokken, wat dus nogal onvoordelig was.

Jujube

Jujube

03-04-2009 om 10:39

Hillary?

Ik herken niets in jouw verhaal. Mijn moeder werkte in de jaren ' 70 al gewoon. Eerst parttime, even later fulltime. Zat ook meteen in een pensioenfonds. En waar zij werkte (bij een ministerie), werkten ook toen al aardig wat vrouwen. En vele daarvan hadden kinderen. En moeders van een aardig wat vriendinnetjes van mij werkten destijds ook. In wat voor branche werkte jouw moeder dan, dat ze zo raar werd behandeld?
Groet,
Jujube

Hillary

Hillary

03-04-2009 om 10:49

Branche

Als ik nu ga schrijven waar mijn moeder werkte herkent iedereen mij meteen. Als branche zal het onder dienstverlening hebben gevallen denk ik. Misschien had het meer te maken met waar het was, in ieder geval ver buiten de randstad, zal ook hebben mee gespeeld dat de werkloosheid in die regio veel groter was, men vond ook dat zij een baan afpakte van iemand die het harder nodig had. Mijn schoonmoeder werkte wel in de randstad bij een ministerie en je ziet dat er daar korte metten werd gemaakt met pesterijen.
Wat het pensioen betreft kan het natuurlijk dat het per bedrijfstakcao anders werd geregeld maar toendertijd was het wettelijk in ieder geval mogelijk om vrouwen later met pensioen te laten gaan. Beter is om de wet voor beiden gelijk te maken en dat is nu gelukkig wel zo.

Hillary

Hillary

03-04-2009 om 10:57

Jaymza

Wow,toen zat ik nog op de lager school Volgens mij was in die tijd wel al een omslag geweest dat vrouwen na het huwelijk bleven werken (zie wet die in 1976 werd veranderd), maar was het niet zo dat ze wel stopten als er kinderen kwamen? Dat zag ik in ieder geval bij mijn moeders jongere collega's. Ik dacht toen ook nog (was ik ca. 17) dat dat normaal was eigenlijk. Doordat ik naar de Randstad ben vertrokken en het nog 12 jaar duurde tot mijn eerste kind kwam, ben ik destijds na de geboorte toch 32 uur blijven werken.
Tja dat die rente bij je man moest worden afgetrokken is natuurlijk van de zotte, echt een schandaal. Heb je daar toen nog werk van gemaakt? Ik word eigenlijk gewoon boos hierom, hoeveel geld is je wel niet door de neus geboord? Wel hetzelfde belastingtarief als een man, maar niet dezelfde voordelen, pff. Ik zou er geloof ik alsnog werk van maken om het terug te krijgen. Stelletje ...

Tinus_p

Tinus_p

03-04-2009 om 11:13

Vroeger

Jujube:
"In wat voor branche werkte jouw moeder dan, dat ze zo raar werd behandeld?"
Ik vermoed zelf, dat de regio net zo belangrijk was als de branche, in dit opzicht. Dat geldt trouwens tot op zekere hoogte nog steeds.

Hillary:
"Tja dat die rente bij je man moest worden afgetrokken is natuurlijk van de zotte, echt een schandaal. Heb je daar toen nog werk van gemaakt?"
Op basis waarvan? Als de belastingwet toen zo in elkaar zat, dan was dat de manier om het te doen. Zo zaten er vroeger meer dingen in de belastingwet die oneerlijk uitpakten voor vrouwen. Veel van die zaken zijn pas in de jaren 80 en 90 rechtgezet.

Hillary

Hillary

03-04-2009 om 11:53

Het gekke is juist dat het mijn moeder met name moeilijk werd gemaakt door andere vrouwen. De vrouwen van een jaar of 12, 13 jonger, die net getrouwd waren en in afwachting van hun eerste zwangerschap en dan gingen stoppen. Vaak is dat nog steeds zo helaas, vrouwen zouden eens wat solidairder moeten zijn met elkaar.

Lys Lionne

Lys Lionne

03-04-2009 om 12:33

Ja hoor, dat weet ik zeker

Ga je nu echt twijfelen aan mijn verhaal als ik vertel dat mijn man zoveel uren werkt?! En nee, ik reken echt niet vanaf dat z'n wekker om 4.00 uur gaat. Maar ja, als internationaal chauffeur werk je nu eenmaal meer dan een gemiddelde werknemer met een 9 tot 17 baantje.
En ja, het betaald ook nog eens 'slecht'. Hoewel voor ons voorop staat dat men veel plezier in z'n werk heeft en niet alleen maar een bloeiende carriere....
Hiervoor heeft hij in een slagerij gewerkt, maakte daar ook dagen van 12 uur, 5 dagen per week. Trek daar dan nog 1 uur pauze per dag vanaf, blijven er toch nog 55 uur per week over. En zo kan ik nog wel meer baantjes bedenken waarin veel gewerkt wordt tegen minimale salarissen.
Uiteraard ga ik uit van mijn eigen situatie, dat doe jij toch ook? Jij hebt een bepaalde mening over meer werken voor iedereen en dat kan ook iedereen omdat jij dat ook kan bolwerken....

Hillary

Hillary

03-04-2009 om 14:36

Wow

Wow pas in 1990? Als ik de bijdrage van Emma lees, denk ik ook dat de regionale verschillen wel heel groot waren/zijn. Ik neem aan dat Emma het over Rotterdam heeft. Mijn moeder was nog een ontaarde moeder in de jaren 70 omdat ik een ochtendje naar de peuterspeelzaal ging, kinderdagverblijven hadden ze helemaal niet van gehoord. Mijn man zijn moeder was al overblijfmoeder toen hij op de basisschool zat (randstad), nou daar had bij ons nog nooit iemand van gehoord van overblijven (man is 1 bouwjaar later dan ik). Ik had 1 meisje in de klas en dat was een zogenaamd "sleutelkind", daar werd wel schande van gesproken.

Maylise

Maylise

03-04-2009 om 16:53

Jaren 80

In de jaren 80 was ik nog jong , leuke tijd trouwens. Ik werkte toen fulltime en was alleenstaand moeder van 2 kinderen (uit 1984) en dat was ook toen helemaal niet raar; althans niet in mijn omgeving. Daar waren al genoeg vrouwen met kinderen die heel normaal werkten.

Maylise

arno

arno

04-04-2009 om 18:25

Korten op de zorgtoeslag

Even terug naar de maatregelen,het is schandalig dat het kabinet gaat korten op de zorgtoeslag.
De banken namen de risco,s worden gecompenseert door de regering en wie kan er voor opdraaien ?
En dan ook bonussen uitdelen.

Tinus_p

Tinus_p

09-04-2009 om 18:09

Tihama -intermediair

http://www.intermediair.nl/epaper/2009/15/index.html#/13/

Precies uitgelegd waarom de AOW helemaal niet zoveel duurder is geworden.....

Tinus_p

Tinus_p

09-04-2009 om 18:16

Huizenprijs

http://www.fd.nl/artikel/11383436/nvm-ziet-nederlandse-huizenprijzen-verder-terugvallen

Veel gespin in de onderliggende links, Dit eufemisme is de mooiste:
'Een herstel voor de prijsontwikkeling ziet de NVM-voorzitter nog niet. “Ik verwacht dat we nog een kwartaal tegemoet gaan waarin de kopers hun voordeel kunnen doen.”'
http://www.nvm.nl/nvm/index.jsp?navid=nvm092294&doelgroep=woningmarkt&detailId=nvm103789

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.