Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

salie

salie

24-02-2016 om 13:29

d, t of dt

Ligt het nou aan mij of wordt het steeds erger met fout toepassen van d, t of dt?
Ook hier op het forum lijkt het bijna alsof het gewoon niets meer uitmaakt. Ik wil er eigenlijk niet over oordelen, maar erger me er toch aan, suf genoeg. Ik woon al 100 jaar niet meer in Nederland dus ben misschien ouderwets daarin? Leren de kinderen het nog wel op school?


Jasmijn

Jasmijn

27-12-2016 om 11:12

Morgaine

Ja maar zelfs als je googled op "hoe schrijf je zo en zo...." krijg je een uitleg dat het sowieso moet zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2016 om 12:08

Niet meer serieus nemen

Ik neem wat ze te vertellen hebben al niet meer serieus als het te vol zit met zulke fouten. Ja, val er maar over, ik verander niet van gedachten ===

Ik liep achter in dit draadje en kwam bovenstaande vanmorgen tegen en ik moet eerlijk zeggen dat mijn mond hier wel wat van open zakte. Zinnen waarin d of dt verkeerd gebruikt worden, vallen mij soms wel op, maar ik vind het niet dusdanig storend dat ik de intelligentie van de schrijver erdoor in twijfel trek. Net als hun en hen. Ik zie veel fouten wel, maar ik zal iemand er niet zomaar mee om de oren slaan. Dat is het niet waard. Daar gaat het niet om. Het gaat om wat er gezegd wordt en dat kan best intelligent zijn.
Wat mij dan weer wel dusdanig stoort dat ik er nu wat over wil zeggen, is dat taalfouten blijkbaar uit luiïgheid voortkomen. Geen zin om te controleren. Ik zie inderdaad regelmatig fouten die daaruit voortkomen. En dan denk ik, ik zeg het niet, 'kun je nou echt niet even kijken wat de automatische correctie ervan gebakken heeft?' Ik vind dat de lezer van wat je te vertellen hebt, meer verdient dan die luiïgheid. (Ik heb net tijdens het typen een paar fouten uit mijn woorden gehaald, waarvan het schaamrood naar mijn wangen stijgt. Waarom zou ik ze uit luiïgheid laten staan?)

Ik maak dus zelf ook fouten. Ik baal daarvan, vooral omdat ik ze pas zie als ze al weggestuurd zijn. Ik doe doorgaans best lang over een reactie. Ik schrijf het op, stel het bij, probeer taalfouten te vinden en verdorie... eenmaal niet terug te draaien (hier op OO dan) zie ik mijn eigen fouten. Ik lees er overheen. Soms verander ik een zin en dan zie ik te laat dat ik een woord van de oude zin heb laten staan, d's die t's horen te zijn e.d.. Bloedirritant. Ik laat mijn teksten dan ook wel eens nalezen als een taalfout verschil kan maken. In officiële teksten, van bedrijven, in sollicitatiebrieven, folders, op websites e.d. horen m.i. geen taalfouten te staan. Daar til ik veel zwaarder aan dan aan fouten in forum- of Facebookteksten, of in brieven of vakantiekaarten.

Morgaine

Morgaine

27-12-2016 om 12:09

Jasmijn

Maar als je altijd 'zo en zo' zegt, dan denk je ook dat je dat zo schrijft en dan ga je dat toch niet googelen?

bieb63

bieb63

27-12-2016 om 13:13

Limi en Jasmijn

Limi: "Dan haal je je vader er nog bij die het blijkbaar ook niet kan en ga je er voor het gemak van ten onrechte uit..."

Ik weet niet hoe jij deze zin beoordeelt? : ".. en ga je er voor het gemak van ten onrechte uit....." Is dat goed Nederlands? Ik dacht het niet.... Was je even slordig of lui, of... ja, wat? Wij nemen je i.i.g. niet meer serieus...

Jasmijn: Ik ben het met je eens dat wanneer je redelijk in staat bent een correcte tekst te schrijven, en je een woord wil gebruiken waarvan je niet zeker bent van de spelling, je dat even op kan zoeken.
Maar het is wel iets heel anders als je slecht bent in grammatica en spelling. Als je heel veel moet opzoeken voor de zekerheid is dat echt niet te doen. Een iets ander verhaal..

Jasmijn

Jasmijn

27-12-2016 om 13:25

nog even doorsputteren Morgaine ....

Maar toch, het is mij nog nooit opgevallen dat iemand 'zo en zo' zegt, zelf zeg ik (zit nu hardop te praten tegen mezelf ) -sowieso- en dat is prima te horen voor iemand die me hoort praten. Luisteren die mensen dan misschien minder goed? Ik dacht zelf ooit trouwens dat het zowiezo was....maar vond dat zo raar 'staan', dus ging googlen.
Ik heb ook een kennis die schrijft in plaats van m'n altijd men, vind ik ook vreemd en ik denk ook dat veel te maken heeft met of mensen vaak lezen, als je veel lees, leer je ook veel van spelling natuurlijk.

Morgaine

Morgaine

27-12-2016 om 13:40

Jasmijn

Het viel mij ook nooit op, maar toevallig heb ik de afgelopen weken drie verschillende mensen 'zo en zo' horen zeggen. Ik snap dat niet, want in boeken, kranten en tijdschriften staat altijd wel 'sowieso' en de meeste mensen zeggen dat ook gewoon inderdaad. Het lijkt wel of er bij sommigen een soort 'sowieso-blindheid' is.

'Men' in plaats van mijn of m'n vind ik ook heel vreemd.

Ik denk ook dat het uitmaakt of je veel leest of niet. Ik lees veel en ga al googelend door het leven (niet alleen voor spelling, maar voor van alles), maar dan nog sla ik wel eens de plank mis. Dan ben ik echt zeker van iets dus googel ik het niet. En dan blijkt het soms toch niet te kloppen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2016 om 14:25

Sowieso

Op de een of andere manier is dit een lastig woord voor veel mensen. Zowiezo kom ik vaak tegen. Zo wie zo ook, zo en zo minder vaak maar inderdaad wel eens.

Ik blijf wel eens in een woord steken doordat ik het er zo raar uit vind zien op 'papier'. Dan google ik toch maar even.

Caesar

Caesar

27-12-2016 om 14:55

Sowieso

Mensen die serieus denken dat het 'zo en zo' is verdenk ik toch van een beperkte algemene ontwikkeling. Of desinteresse. Dat laatste vind ik overigens erger.

Triva

Triva

27-12-2016 om 15:05

tja

Caesar: ik heb blijkbaar nieuws voor je maar er bestaan mensen met een beperkte algemene ontwikkeling. Wat is je probleem?

Jasmijn/Morgaine: natuurlijk heeft het te maken met of je veel leest of niet en als je dan veel leest op sociale media met vooral mensen uit 'jouw groep' dan krijg je dit. Ze nemen het van elkaar over, het valt niet op dat er mensen zijn die het anders schrijven en ga zo maar door. Daarom zei ik ook al dat de kritiek op Maurice de Hond is dat de ou/au en ij/ei helemaal niet zo moeilijk zijn als je maar vaak genoeg leest. Dan zit er eiland in je hoofd in plaats van ijland. Het probleem alleen is dat dat bij dyslecten gewoon niet zo makkelijk werkt, zeker als ze die dyslectie niet combineren met een voldoende hoog IQ.

Overigens komt zo en zo niet echt van sowieso maar is het een vorm van 'doe het zelven': oh dat doe je zo... en dan zo. Zo en zo dus. Spreektaal. Dat is door dat sowieso heen gedwarreld en inderdaad als jij zo en zo zégt ga je niet googelen omdat je denkt dat je het anders moet schrijven. Dat is precies de spijker op de kop. Je gaat er niet op zoeken.

Overigens heb ik hier een paar jaar terug een draadje gestart met alle vormen van sowieso. Niet omdat ik vind dat de mensen die niet weten hoe je het schrijft lui zijn maar gewoon omdat het grappig is dat er een woord bestaat wat op zo veel manieren geschreven wordt. Het woord komt dus nooit goed in je hoofd als je daar niet de moeite voor doet.

Triva

Triva

27-12-2016 om 15:10

Bieb

'Ik weet niet hoe jij deze zin beoordeelt? : ".. en ga je er voor het gemak van ten onrechte uit....." Is dat goed Nederlands? Ik dacht het niet.... Was je even slordig of lui, of... ja, wat? Wij nemen je i.i.g. niet meer serieus...'

Nou laat dat 'wij' maar weg Het is bij mij gewoon zo dat mijn hersenen meteen er een goede zin van maken op die manier dat ik de zin begrijp. Dat leeft volgens mij vele malen prettiger dan dat je iemand niet meer serieus neemt die d/t fouten maakt.

Overigens is die wet van Muphry geniaal en ik begrijp ook echt werkelijk niet dat er mensen zijn die zoveel kritiek hebben op hoe anderen schrijven dat ze niet eerst minstens vijf keer hun posting doorlezen.

Overigens valt het mij op dat er op dit forum ook nog zoveel mensen rondlopen die de knop om de auto-correct uit te zetten niet kunnen vinden. Daar erger ik mij wel erg aan, vooral als ze dat als argument gaan gebruiken maar dat betekent niet dat ik ze niet meer serieus neem en hun tekst niet meer zou lezen. Integendeel: ik vind het een uitdaging om te bedenken wat er bedoeld was. Ik tik soms 's nachts op mijn smartphonetje en dat is zo klein dat ik er wel eens naast tik en dat dan later zie maar dat is dus weer een ander fenomeen dan autocorrect.

Caesar

Caesar

27-12-2016 om 15:18

Triva

Ik heb geen probleem. Maar de mening van mensen met een beperkte algemene ontwikkeling vind ik in de regel toch minder interessant.
En zoals je wellicht hebt onthouden ben ik de verzenelaar van verbasteringen van sowieso. Juist omdat ik die heel grappig vind. Maar 'zo en zo' vind ik niet grappig meer. Dat is gewoon slecht.

Triva

Triva

27-12-2016 om 15:23

verzenelaar? Ik ben slecht in het onthouden van namen bij een bepaald draadje dus nee ik wist niet meer dat jij de verzamelaar was...

Triva

Triva

27-12-2016 om 15:25

kijk ik begrijp nu wat jij en Limi willen Ceasar

'Ik heb geen probleem. Maar de mening van mensen met een beperkte algemene ontwikkeling vind ik in de regel toch minder interessant.'

Jullie willen gewoon zo snel mogelijk weten of iemand slim genoeg is om jullie tijd te verdienen en dat doen jullie niet aan de hand van de inhoud van de tekst maar aan de hand van de spelfouten.

Ik ben toch blij dat ik anders in het leven sta.

Caesar

Caesar

27-12-2016 om 15:27

Verzenelaar

Tja, daar ga je dan caesar

Verzamelaar dus. Geen idee wat een verzenelaar is...

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2016 om 15:31

Triva

Ik heb een standaardafwijking met i en o op mijn telefoon. Lis in plaats van los.

bieb63

bieb63

27-12-2016 om 15:35

Uh Triva

Mijn posting was sarcastisch bedoeld. Lima houdt niet van fouten in teksten, die mensen neemt ze niet serieus. Maar ze komt vervolgens zelf met een foute zin.... Hilarisch.

En Caesar neem ik al helemaal niet serieus. Erg kortzichtig. En vooral dom als je dan met foute woorden in je eigen tekst komt. Pffff. Ook hilarisch.

Triva

Triva

27-12-2016 om 15:51

Bieb en kaaskopje

Oh ik was er al bang voor dat je mijn reactie niet zou begrijpen, mijn excuses, ik ben het helemaal met je eens afgezien dan van het woordje 'wij'.

Kaaskopje: Heb ik ook, is heel onhandig als je vaak het woord post moet tikken... ook gaat het vaak mis als ik de v moet tikken dan kom ik op de spatiebalk uit.

Caesar

Caesar

27-12-2016 om 16:15

Zeg bieb

1) Waar precies ben ik kortzichtig in?
2) Heb ik ergens beweerd zelf nooit schrijffouten te maken? Of schrijffouten erg te vinden?

Maar dat je me niet serieus wilt nemen snap ik wel, wij staan meestal lijnrecht tegenover elkaar op dit forum.

Morgaine

Morgaine

27-12-2016 om 16:40

Triva

Jij schrijft 'de wet van Muphry' in post 101 en eerder ook al een keer. In het kader van de 362 verschillende schrijfwijzen van 'sowieso' vind ik dit ook wel grappig. Het is de wet van Murphy, niet van Muphry...

Caesar

Caesar

27-12-2016 om 16:55

Ironie

En dan zijn er ook mensen die wat moeite hebben met ironie...

Triva

Triva

27-12-2016 om 19:22

rotf

En mensen die geen linken openen en denken alles zelf wel beter te weten en zelfs dan anderen durven corrigeren...

Triva

Triva

27-12-2016 om 19:24

dus

#72

Nou,

Ik dacht dat Caesar bewust de taalfouten in zijn post verwerkte om te zien of de mensen die beweren door de fouten heen te lezen, dat ook daadwerkelijk doen.
Ik vond het eigenlijk wel grappig, in lijn met wet van Muphry.

Ook zijn reactie hierop: dat Caesar niet weet wat een verzenelaar is. Oftewel, een kritische lezer zou de post niet de moeite waard vinden om te lezen. .

Morgaine

Morgaine

27-12-2016 om 21:32

Verdorie!

Ik dacht dat ik het hele draadje had gelezen, haha! Niet dus...

Triva

Triva

27-12-2016 om 23:09

morgaine

bieb63

bieb63

27-12-2016 om 23:39

Tja caesar

Dit zeg jij: ".. een geschreven tekst met veel taalfouten is moeilijker serieus te nemen...."

En vervolgens maak je zelf een kromme, foute zin.....
Wie moet nou wie serieus nemen? Ik weet niet of jouw kromme zin luiheid, desinteresse of onkunde is. Interesseert me ook niets. Maar je geloofwaardigheid en stelling doe je hier totaal mee teniet.

Overigens: Heel jammer voor een allochtoon die hier wil posten en z'n stinkende best doet behoorlijk nl te schrijven. Gaat vast niet volledig lukken, logisch, maar weet dan ook meteen hier niet serieus genomen te worden. En is weer weg...... tja, zo werkt dat. Niet?

Caesar

Caesar

28-12-2016 om 10:16

Bieb

De nuance in de tekst die je van mij aanhaalt ontgaat je helemaal hè?

En nu haal je er opeens een beginnend Nederlands schrijvende bij. Mag hoor, maar dat is toch echt een andere situatie. Ik denk dat bijna iedereen die zich normaal wel stoort aan spellingsfouten, dat niet doet bij iemand die net Nederlands leert schrijven. Wellicht zijn deze mensen zelfs eerder geneigd wat tips te geven om de spelling te verbeteren.

Triva

Triva

28-12-2016 om 10:23

Caesar

Waarom accepteer je het wel van een hoogopgeleid persoon die Nederlands wil leren en niet van een autochtoon?

Ojaaa die autochtoon is niet jouw OSM en is laag opgeleid dus zal wel niks nuttigs te vertellen hebben...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-12-2016 om 12:17

Hmmm

Er wordt wel veel bijgehaald hoor.

Het is een draadje over spelfouten en dat je je daar aan kunt ergeren. Of niet. Ik ben er in dit draadje vanuit gegaan dat we het hebben over mensen met normale intelligentie en zonder stooornissen die met onze taal zijn opgegroeid. Dat is de basis waar volgens mij de meesten in deze discussie van uitgaan. Is volgens mijn ook niets mis mee.

Dan kun je wel alle uitzonderingen benoemen omdat je je persoonlijk geraakt voelt vanwege de onmogelijkheden van dyslecten (heb trouwens zelf een dyslectisch kind met een flink spellingsprobleem), omdat je weet van mensen die zich beter mondeling kunnen verwoorden dan schriftelijk, van mensen met buitenlandse achtergrond of het probleem van mensen die cijfers door elkaar haspelen, maar daar ging het niet over. Het ging over mensen die beter zouden moeten kunnen maar toch fouten maken. En daar hoor ik dus ook bij.

Het stoort me dus van mezelf als ik werkwoordsuitgangen niet goed heb, als ik spelfouten en taalfouten maak in de gewone taal. Dat ik echt moeilijke woorden niet paraat heb en nooit het grootdictee zal winnen, vind ik dan weer geen punt. Dat gaat over zulke moeilijke en niet alledaagse taal, die zoek ik gewoon op als ik ze toch een keer zou moeten gebruiken.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-12-2016 om 12:36

Oooow jeeee

Dan lees ik mijn tekst nog eens door en erger ik me kapot. Met name in de eerste grote alinea heb ik me van mijn slechtste kant laten zien. Een zin die beter opgebouwd had moeten worden en 'mijn' waar 'mij' had moeten staan. Geen idee waar die vandaan kwam. Maar doet me pijn aan mijn (toch ook wel kippige) ogen. Sorry!!!

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.