Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

De coronamaatregelen en de lange adem


Ixia. schreef op 25-03-2021 om 09:04:

[..]

Hoeveel zou het het VK gekost hebben om deze voorsprong te kopen? En wat gaat de burger daarvan merken?

Goede vraag. Maar dat denk je dat het huidige aanmodderen de Nederlandse burger kost? In Engeland gaat het nu significant de goede kant op, kon je gister op het NOS journaal zien.

We hebben het over een €1-2 euro per vaccin. Dat had je dus gewoon moeten betalen, want nu kost het vele malen meer.

Granola schreef op 25-03-2021 om 09:00:

[..]

Dat heb je mij in elk geval niet horen zeggen. Maar het is logisch dat Johnson dit succes aangrijpt voor zijn eigen gelijk. De lange termijn zal uitwijzen of hij gelijk blijft houden.

Ik ben niet tegen de EU en zou geen Nexit willen. Wel denk ik dat je als land sommige essentiële zaken beter zelf kunt regelen dan je lot in handen van anderen te laten. De verschillen tussen landen zijn te groot en als puntje bij paaltje komt kiest iedereen alsnog voor zichzelf. Dat zie je nu gebeuren, maar ook tijdens de vluchtelingencrisis.

Wat mij betreft voert de EU de regel ook echt  in dat landen die zich niet solidair opstellen wat vluchtelingen betreft, daar financiële  sancties over opgelegd krijgen. Compenseer dan maar wat andere landen daardoor extra moeten doen. Wat mij betreft zou een land als Hongarije direct uit het verdrag van Schengen gezet mogen worden.  

Nederland stelt zich in mijn ogen trouwens ook schandelijk op.

Dat de verschillen groot zijn is waar. Misschien zou het de landen die zo anders zijn, sieren als ze zelf ook eens gingen nadenken over wat dan wel zou kunnen werken. Solidariteit is mooi, maar niet tegen élke prijs als de wil of mentaliteit niet wederzijds even groot of hetzelfde  is.

Granola schreef op 25-03-2021 om 09:34:

[..]

Goede vraag. Maar dat denk je dat het huidige aanmodderen de Nederlandse burger kost? In Engeland gaat het nu significant de goede kant op, kon je gister op het NOS journaal zien.

We hebben het over een €1-2 euro per vaccin. Dat had je dus gewoon moeten betalen, want nu kost het vele malen meer.

je hebt dan ook kunnen zien dat de regels daar een stuk strenger zijn. Wij klagen hier steen en been over regels die te soepel zijn om het tij vlot te kunnen keren en nog denken sommige groepen dat de regels niet voor hen hoeven te zijn. Het irriteert mij mateloos. 

ieder land heeft dezelfde problemen en grosso modo ook dezelfde oplossingen. Het tempo verschilt. En ik weet zeker dat op het Italiaanse forum van ouders online exact dezelfde klachten langskomen . En daarom: lang leve de EU . Benadruk de overeenkomsten en niet de verschillen. 

gr Angela

'In de VS investeerde de regering miljarden dollars in de ontwikkeling van het vaccin en kregen daardoor voorrang. AZ had leveringsproblemen, maar niet in het VK. Rara, hoe zou dat komen?'

Ik dacht dat de EU ook vooraf fors middelen beschikbaar heeft gesteld om het vaccin te ontwikkelen, in ruil voor beschikbaarheid tegen kostprijs. Ik vermoed dat daar nu ook de irritatie vandaan komt: als het elders dan tegen winstprijzen verkocht wordt, dan heb je wel geïnvesteerd, maar krijg je het niet.

'Achtergrond. De Europese Commissie heeft op 17 juni 2020 een Europese strategie gepresenteerd om de ontwikkeling, productie en uitrol van doeltreffende en veilige vaccins tegen COVID-19 te versnellen. Als tegenprestatie voor het recht om binnen een bepaalde termijn een bepaald aantal vaccindoses aan te kopen, zou de Commissie door middel van aankoopovereenkomsten een deel van de aanloopkosten van vaccinproducenten financieren. De verstrekte financiering wordt dan beschouwd als een aanbetaling op de vaccins die daadwerkelijk door de lidstaten zullen worden aangekocht.'

Het zou gaan om 16 miljard.

Bron: http://www.amstelveenweb.com/nieuws-EU-commissie-voert-overleg-over-vaccin-tegen-het

Tsjor

Ixia. schreef op 25-03-2021 om 09:52:

[..]

Wat mij betreft voert de EU de regel ook echt in dat landen die zich niet solidair opstellen wat vluchtelingen betreft, daar financiële sancties over opgelegd krijgen. Compenseer dan maar wat andere landen daardoor extra moeten doen. Wat mij betreft zou een land als Hongarije direct uit het verdrag van Schengen gezet mogen worden.

Nederland stelt zich in mijn ogen trouwens ook schandelijk op.

Dat de verschillen groot zijn is waar. Misschien zou het de landen die zo anders zijn, sieren als ze zelf ook eens gingen nadenken over wat dan wel zou kunnen werken. Solidariteit is mooi, maar niet tegen élke prijs als de wil of mentaliteit niet wederzijds even groot of hetzelfde is.

100% eens. Landen serieus korten als ze zich niet houden aan de afspraken. Sommige landen willen alleen de lusten en niet de lasten. Je kan wel zeggen dat NL zich schandelijk opstelt, maar dat is deel van het onderhandelingsspel. Als wij zouden zeggen dat wij alle vluchtelingen opnemen, voelt Hongarije zich helemaal niet meer gedwongen op haar deel op te nemen. Je moet druk op de ketel houden. Vaak werken financiële consequenties het best.

Verder ook eens met je volgende post. Wij hadden veel strenger moeten zijn. Geen dringende adviezen maar verboden en boetes uitdelen. Nu zijn bijv buitenlandse reizen niet verboden en er is ook geen quarantaine verplichting. 

EmmaT schreef op 25-03-2021 om 08:34:

Bizar, Johnson gebruikt deze crisis en de vaccins om zijn eigen onvermogen met de Brexit te verhullen, en zelfs op dit forum roepen mensen dat NL dan ook maar uit de EU moet.

Volgens mij roept niemand dat Néderland uit de EU moet. Alleen dat de Britten zullen vinden dat zij gelijk hebben gekregen over hún uittreding. Maar zij zaten er ook altijd maar half in, zonder euro.

https://nos.nl/l/2374065

Dit snap je toch niet?  Hoezo was Olongren in het gebouw van de tweede kamer toen ze haar uitslag kreeg? 

Als je getest wordt blijf je thuis tot je de uitslag hebt ontvangen.  Alleen samen krijgen we corona onder controle. 

Wij en beetje meer samen dan zij. De ministerraad wordt nu eindelijk een digitale vergadering. Het zal tijd worden! Hoezo werken wij zoveel mogelijk thuis en zijn na een dag digitaal overleggen helemaal afgebrand en kan politiek Den Haag elke dag gewoon naar kantoor? 

Gelijke monniken gelijke kappen ook als minister kun je digitaal vergaderen,  wij moeten dat tenslotte ook.

Helemaal mee eens, haaknaald. Zie mijn irritatie over de wijze waarop wij steeds worden toegesproken.

Tsjor

Ik verbaasde me ook al steeds over de noodzaak van fysiek vergaderen. Die gesprekken met fractievoorzitters kunnen gemakkelijk digitaal worden gevoerd. En heel veel andere overleggen natuurlijk ook. En inderdaad, het goede voorbeeld geven is op deze posities wel het minste wat je kunt doen. 

Nee hoor, check de site van Rijksoverheid:

Overige contactenDit zijn personen waarmee u langer dan 15 minuten op meer dan 1,5 meter in dezelfde ruimte was, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens een vergadering. Zoals een collega of klasgenoot. Zij hoeven niet in quarantaine maar zij kunnen zich wel laten testen, ook zonder klachten. De GGD vraagt u om informatie met hun te delen. Deze informatie krijgt u van de GGD.

Alleen bij nauwe contacten moet je verplicht in quarantaine naast het testen, ook als je geen klachten hebt.

Haaknaald schreef op 25-03-2021 om 12:50:

https://nos.nl/l/2374065

Dit snap je toch niet? Hoezo was Olongren in het gebouw van de tweede kamer toen ze haar uitslag kreeg?

Als je getest wordt blijf je thuis tot je de uitslag hebt ontvangen. Alleen samen krijgen we corona onder controle.

Wij en beetje meer samen dan zij. De ministerraad wordt nu eindelijk een digitale vergadering. Het zal tijd worden! Hoezo werken wij zoveel mogelijk thuis en zijn na een dag digitaal overleggen helemaal afgebrand en kan politiek Den Haag elke dag gewoon naar kantoor?

Gelijke monniken gelijke kappen ook als minister kun je digitaal vergaderen, wij moeten dat tenslotte ook.

RIVM: Ollongren hield zich als ‘niet nauw contact’ aan protocol

Demissionair minister en verkenner Kajsa Ollongren heeft zich net als de overige leden van de ministerraad aan het geldende protocol bij bron- en contactonderzoek gehouden. Dat zegt Harald Wychgel, corona-woordvoerder van het RIVM. Donderdagochtend werd bekend dat Ollongren positief is getest op Covid-19, waarop de formatiegesprekken zijn geannuleerd.

Ollongren werd woensdag net als de overige leden van de ministerraad getest wegens de positieve test van demissionair staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer (CDA), die maandag bekend werd. Die positieve test riep vragen op of Ollongren en haar collega-bewindslieden niet sowieso hadden moeten thuisblijven.

Het protocol bron- en contactonderzoek (BCO) onderscheidt in dat geval drie categorieën van contacten; huisgenoten waarbij je vaak langer dan vijftien minuten op minder dan 1,5 meter in de buurt bent, overige nauwe contacten met wie je langer dan een kwartier die afstand niet kon bewaren, en zogenoemde overige ‘niet nauwe contacten’ waarbij je de geadviseerde afstand voldoende hebt gehouden of slechts een korte ontmoeting met iemand had op minder dan 1,5 meter afstand.

De ministerraad behoorde tot die laatste groep. Het protocol schrijft dan voor dat contacten in dat geval worden geïnformeerd door de GGD, maar dat zij in afwachting van de testuitslag niet thuis hoeven te blijven. Wychgel: „Zij worden dan verteld om alert te zijn, de algemene coronamaatregelen zoals afstand houden en hygiëne scherp in acht te nemen en zich op of rond de vijfde dag na het laatste contact te laten testen.” In het geval van Ollongren bleek die test dus positief.

Nou, ben al 3 keer getest en als ik een afspraak maakte kreeg ik te horen dat ik niet meer mijn huis uit mocht.  2 keer had ik klachten en vind ik het logisch om thuis te blijven. De derde keer hadden we bezoek gehad van een besmet persoon en hebben we ons op dag 5 laten testen. Keurig uitgelegd aan die dames van de GGD. Thuisblijven was het devies, tot je de uitslag binnen hebt.

Granola schreef op 25-03-2021 om 13:20:

Nee hoor, check de site van Rijksoverheid:

Overige contactenDit zijn personen waarmee u langer dan 15 minuten op meer dan 1,5 meter in dezelfde ruimte was, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens een vergadering. Zoals een collega of klasgenoot. Zij hoeven niet in quarantaine maar zij kunnen zich wel laten testen, ook zonder klachten. De GGD vraagt u om informatie met hun te delen. Deze informatie krijgt u van de GGD.

Alleen bij nauwe contacten moet je verplicht in quarantaine naast het testen, ook als je geen klachten hebt.

Voor de gemiddelde Nederlander is dit niet echt gesneden koek en veel mensen zullen denken dat ze zich niet aan de regels houden. Weer lekker voor het draagvlak. 

overigens ben ik tegen de huidige coronaanpak maar als ik op vrijdag in een vergadering had gezeten met iemand die positief getest was, dan zou ik echt even een week alles digitaal doen. Sowieso snap ik niet waarom al die fracties en al die ministers fysiek vergaderen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.