Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

De coronamaatregelen en de lange adem


En jij denkt dat bijvoorbeeld een land als, laten we zeggen, Nederland, het 'beter' zou hebben gedaan? Omdat jij het dan geregeld zou hebben...? Of omdat Nederland altijd zo goed is in dit soort dingen en Zo groot is dat het bepaalde invloed kan uitoefenen......?

wow  that's some confidence. 

gr Angela

Granola schreef op 24-03-2021 om 22:39:

Even een alinea uit het artikel gekopieerd:

Niet lang daarna bleek die anomalie aanzienlijk structureler van aard. Te midden van de ruzie over verbroken beloftes werd duidelijk dat AstraZeneca de Leidse fabriek óók aan de Britten had beloofd. Sterker, in het heetst van de strijd zei AstraZeneca-topman Pascal Soriot dat de Britten het eerste recht op de fabriek hadden, omdat zij sneller hadden onderhandeld – implicerend dat de EU tijd had verspild aan het bedingen van een gunstige prijs.

Dit is precies waarom ik de EU gister een stelletje amateurs noemde. Neemt niet weg dat AZ een schofterig bedrijf is.

Maar dit klopt niet.  De EU heeft het contract met AZ een dag eerder ondertekend dan het VK. Bovendien mag AZ alleen maar verkopen tegen kostprijs. Hier zit echt wat anders achter. Veel geld,  of iets dat veel geld oplevert. Vergunningen, belastingverlaging, zoiets denk ik. Dat staat alleen niet in het contract. 

Angela1967 schreef op 25-03-2021 om 00:00:

En jij denkt dat bijvoorbeeld een land als, laten we zeggen, Nederland, het 'beter' zou hebben gedaan? Omdat jij het dan geregeld zou hebben...? Of omdat Nederland altijd zo goed is in dit soort dingen en Zo groot is dat het bepaalde invloed kan uitoefenen......?

wow that's some confidence.

gr Angela

Voor de Britten is het in ieder geval het bewijs dat de brexit terecht wax.

MeikeT schreef op 25-03-2021 om 06:53:

[..]

Voor de Britten is het in ieder geval het bewijs dat de brexit terecht wax.

Dat klopt en ik ben in dit opzicht ook echt stikjaloers op ze.  Johnson heeft letterlijk gezegd dat egoïsme en hebzucht van vk en farmacie de motor zijn achter het vaccinatiesucces. Ik wil op dit moment ook een egoistisch land. Maar op alle andere onderwerpen hebben de Britten heel veel last van dat egoïsme. Dus op de langere termijn ben ik beslist niet jaloers.

Pief schreef op 25-03-2021 om 07:20:

[..]

Maar op alle andere onderwerpen hebben de Britten heel veel last van dat egoïsme. 

Welke dan?

Ik begrijp het soms ook niet meer. Bijvoorbeeld: er is een mogelijkheid om te testen of iemand antistoffen heeft. Dat kan. Als iemand al eerder een besmetting heeft doorgemaakt heeft die persoon antistoffen en als je al eerder een besmetting hebt doorgemaakt hoef je maar 1`keer gevaccineerd te worden in plaats van 2 keer.

Dan is dat toch al een goede reden om die test voor antistoffen te gaan benutten? Of praat ik dan teveel in het straatje van Sanguin?

We doen het niet uit angst dat mensen zich dan niet meer aan de maatregelen gaan houden. Die logica snap ik niet.

Tsjor

Ik vond het ook niet plezierig dat in de persconferentie de politie en burgemeesters werden geprezen om hun werk, maar dat wij nog steeds vermanend worden toegesproken: houd je aan de maatregelen. Wat doen we dan al meer dan een jaar? Het simpele beeld dat de besmettingen komen omdat wij het niet goed doen, dat beeld stoort me. Tenzij er echt bewijs is dat mensen die opzettelijk de regels overschrijden bijdragen aan de besmettingen.

Nou ja, even chagrijnig, enerzijds omdat de cijfers zo slecht zijn, anderzijds omdat we met alle flexibiliteit ook weer meer moeten doen om het werk te hervatten. Ten slotte omdat de perspectieven voor lente en zomer eigenlijk nog niet rooskleurig zijn.

Tsjor

Er is volgens mij besloten (bijna?) dat een doorgemaakte besmetting geldt als eerste prik.

gr Angela

Met een test op anti-stoffen kun je zien of mensen (ongemerkt) een besmetting hebben doorgemaakt. Dat scheelt dan miljoenen prikken. Wellicht heeft het iets te maken met de kosten van een en ander, vaccinaties goedkoper dan anti-stoffen-testen?

Logistiek lijkt het me vrij eenvoudig: als iemand komt voor vaccinatie: eerst bloed (denk ik) afnemen voor de anti-stoffentest, vervolgens de vaccinatie. Die eerste moet je toch krijgen. Als je dan binnen een paar weken hoort dat je al anti-stoffen hebt hoef je geen tweede prik. Wat kan de wereld toch simpel zijn, achter je toetsenbord.

Tsjor

Bizar, Johnson gebruikt deze crisis en de vaccins om zijn eigen onvermogen met de Brexit te verhullen, en zelfs op dit forum roepen mensen dat NL dan ook maar uit de EU moet. 

Pief schreef op 25-03-2021 om 00:52:

[..]

Maar dit klopt niet. De EU heeft het contract met AZ een dag eerder ondertekend dan het VK. Bovendien mag AZ alleen maar verkopen tegen kostprijs. 

Dat zeg jij wel erg stellig. Israel betaalt meer én deelt de geanonimiseerde data met de Pfizer. Die zijn natuurlijk veel geld waard: https://www.trouw.nl/buitenland/waarom-half-israel-al-wel-is-ingeent-en-wij-niet~b9cbb0ff/ 

https://www.tijd.be/dossiers/coronavirus/israel-betaalt-pfizer-ook-met-data/10276707.html

Zuid Afrika betaalt juist meer: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zuid-afrika-hoopte-op-korting-maar-betaalt-het-dubbele-voor-vaccin-astrazeneca~bcb83390/, die waren nog later dan Europa met onderhandelen.

In de VS investeerde de regering miljarden dollars in de ontwikkeling van het vaccin en kregen daardoor voorrang. AZ had leveringsproblemen, maar niet in het VK. Rara, hoe zou dat komen?

EmmaT schreef op 25-03-2021 om 08:34:

Bizar, Johnson gebruikt deze crisis en de vaccins om zijn eigen onvermogen met de Brexit te verhullen, en zelfs op dit forum roepen mensen dat NL dan ook maar uit de EU moet.

Dat heb je mij in elk geval niet horen zeggen. Maar het is logisch dat Johnson dit succes aangrijpt voor zijn eigen gelijk. De lange termijn zal uitwijzen of hij gelijk blijft houden.

Ik ben niet tegen de EU en zou geen Nexit willen. Wel denk ik dat je als land sommige essentiële zaken beter zelf kunt regelen dan je lot in handen van anderen te laten. De verschillen tussen landen zijn te groot en als puntje bij paaltje komt kiest iedereen alsnog voor zichzelf. Dat zie je nu gebeuren, maar ook tijdens de vluchtelingencrisis.

Pief schreef op 25-03-2021 om 07:20:

[..]

Dat klopt en ik ben in dit opzicht ook echt stikjaloers op ze. Johnson heeft letterlijk gezegd dat egoïsme en hebzucht van vk en farmacie de motor zijn achter het vaccinatiesucces. Ik wil op dit moment ook een egoistisch land. Maar op alle andere onderwerpen hebben de Britten heel veel last van dat egoïsme. Dus op de langere termijn ben ik beslist niet jaloers.

waar je maar jaloers op wilt zijn. Sinds wanneer zijn egoïsme en hebzucht positieve eigenschappen? 

Weet je nog hoe "we" reageerden op het hamsteren van spullen van "ze" vorig jaar? Belachelijk! Lekker egoïstisch! 

Stel dat je weet dat over twee dagen alles op rantsoen zou gaan. De overheid kan nog niet direct bonnen klaarstomen, dus zijn winkels twee dagen vogelvrij voor hamsteraars. Jij kon niet mee te doen aan die hamsterveldslag, je buren wel. Hoe zou jij je daarbij voelen? "Prima" geloof ik niet. Ikzelf zou dat gedrag asociaal vinden.  

Hoeveel zou het het VK gekost hebben om deze voorsprong te kopen? En wat gaat de burger daarvan merken? 

Granola schreef op 25-03-2021 om 09:00:

Ik ben niet tegen de EU en zou geen Nexit willen. Wel denk ik dat je als land sommige essentiële zaken beter zelf kunt regelen dan je lot in handen van anderen te laten. De verschillen tussen landen zijn te groot en als puntje bij paaltje komt kiest iedereen alsnog voor zichzelf. Dat zie je nu gebeuren, maar ook tijdens de vluchtelingencrisis.

de essentiële zaak is hier voor iedereen het zelfde en dan pleit jij voor zelf zelf zelf doen. Juist niet nu, ook volgens je eigen theorie. Nogmaals, jij doet als Nederland het beter zou hebben gedaan dan deze uitkomst. 50% kans  en misschien zelfs minder . . . 

gr Angela

Angela1967 schreef op 25-03-2021 om 09:13:

[..]

de essentiële zaak is hier voor iedereen het zelfde en dan pleit jij voor zelf zelf zelf doen. Juist niet nu, ook volgens je eigen theorie. Nogmaals, jij doet als Nederland het beter zou hebben gedaan dan deze uitkomst. 50% kans en misschien zelfs minder . . .

gr Angela

Ja omdat -zoals ik al zei- als puntje bij paaltje komt iedereen toch voor zichzelf kiest. Dat had je kunnen zien aankomen en je ziet het nu gebeuren. Ook landen zoals wij (Denemarken) die eigen contracten sluiten, dus niet alleen onbetrouwbare partners als Hongarije.

Ja ik heb meer vertrouwen in NL dan in de EU. Maar of ik of jij gelijk zou hebben, zullen we nooit weten. Maar in mijn ogen: als landen als het VK en Israel goede deals kunnen maken, dan kunnen wij dat ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.