Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

jessica5

jessica5

27-12-2009 om 02:16

De sneeuw zat


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nely

Nely

06-01-2010 om 19:13

Ik ben het

inmiddels spuugzat hoor, het is op veel plekken nog spekglad, lekker als je dan moet werken

3 uur

Onderweg geweest van werk naar huis (normaal 30-45 minuten in de spits). Was er pas om half 8... Gelukkig was een kennis bereid en in staat om mijn kinderen vanaf 6 uur op te vangen (sluitingstijd NSO) zodat ik nog enigszins ontspannen in de auto kon zitten. Lopen was sneller geweest
Vanavond had ik er voor het eerst flink de pest in. Maar de blije gezichten van de kinderen, die de eerste sneeuwval rond kerst hadden gemist ivm vakantie maakt veel goed.

Vic

Vic

06-01-2010 om 20:17

Sneeuwpop

Nadat ik net het Journaal zag, met tig kilometer file rond Amsterdam, ben ik blij dat ik vandaag thuis werkte. Er is vanmiddag ruim 5 cm sneeuw gevallen in een uur. Toen ik de kinderen had opgehaald hebben we wel nog een sneeuwpop in de tuin gemaakt. Die kinderen gaan helemaal los in de sneeuw en vinden het geweldig! Was best leuk Maar ik maak me wel zorgen of ik morgen wel op mijn werk kom. En als ik veel moeite daarvoor doe, of mijn afspraken wel op komen dagen...

Polly Shearman

Polly Shearman

06-01-2010 om 20:42

Vandaag heb ik zooo genoten

Ik heb mijn zoons meegenomen naar de plek waar ik normaal "heuveltraining" doe. ( hardlopen, berg op berg af) prachtig stuk park...
en de heren maar met de slee op en af! het was zo fantastisch om te zien, de heuvels waren heel stijl dus het ging loei hard. Ik stond dat beneden om ze op te vangen voordat ze het ijs op gleden ( dat vertrouw ik nl nog niet)
zo vreselijk genoten!! helaas maar voor 1,5 uur, want toen was ruud tot op zijn arme botten zo koud...en had zo;n pijn! ja dat is vreselijk zielig maar hij heeft zo genoten! kan hem toch maar moeilijk altijd binnen bij de kachel houden...!

groet, polly
zaterdag gaan we weer!!

Polly Shearman

Polly Shearman

06-01-2010 om 20:44

Oh en nog wat

ik geniet ook van het tempo op straat.. iedereen doet zo rustig aan.. lekker langzaam aan, rustig rijden, anders ga je glijden..
dus gewoon lekker rustig aan, dat racen is lekker voorbij.
groet, pol

Het gezeur zat

Nederlanders zijn een moeilijk volkje, hoor. Wordt er al jaren gezeurd dat we zo graag eens een witte kerst willen, want 'oh, die winters van weleer, toen was een winter nog echt winter', en dan SNEEUWT het eindelijk: "Ging die sneeuw nu maar weer eens weg.."
Bah.
Ik geniet intens van die mooie witte wereld. Ja, het blubbert, maar geen wonder als we er kilo's zout overheen strooien, kerstbomen over verslepen om te cremeren en met onze smerige auto's overheen glibberen. Het is en blijft mooier dan de lelijke wereld die we verpest hebben. Is het niet opmerkelijk dat een mooi natuurgebied mooi is en blijft met de sneeuw, maar de stad eventjes mooi is -dankzij de natuurlijke neerslag- en dan verwordt tot een glibbere drekbende?
Héérlijk, al die stapvoets rijdende auto's! Ik kan op m'n fiets crossen over het midden van de rijweg en het wordt me niet kwalijk genomen! Ik fiets even hard als de auto's rijden!
En wat de mobiliteitsbeperking betreft: op alle busbanen is gestrooid, de trein rijdt, dus pak het openbaar vervoer! Alle autowegen zijn ook bestrooid, dus je hoeft alleen maar binnen de beouwde kom langzaam te rijden. Nou èn? Ga je een beetje eerder weg!
De aarde warmt op. Vinden jullie dat wel fijn in dit kader, of moeten we daar ook een zeurdraadje over starten?
Groet, Katvogel

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2010 om 00:30

Haha

Ik geef je voor driekwart gelijk hoor! Ik zei vandaag nog tegen mijn dochter dat onze vreselijke troeptuin er toch maar mooi bij ligt zo onder die dikke laag sneeuw. De tuin wordt met de mantel der sneeuw bedekt om het maar eens dramatisch te zeggen. En ik geniet ook dubbel en dwars van het plaatje. Als ik in de trein zit kies ik de kant met het mooiste uitzicht. Vanmiddag ben ik lopend met de fiets naast me naar de winkel gegaan. Ik ben niet zo'n held meer en had geen zin in gedoe op het fietspad. Al lopend kon ik me suf genieten van het uitzicht en de spelende kinderen. Héérlijk! Echt hoor ik zie de pracht van sneeuw volledig. Maarrrr..... er zit nu eenmaal ook een nadelige kant aan en dat is nu eenmaal het ongemak van gladheid en dus het gevaarlijke kantje. Er zijn veel meer mensen bij de SEH dan normaal vanwege botbreuken. Mensen hébben nu eenmaal auto's en die maken gemene schuivers op gladde wegen. Stapvoets kan vervelende situaties opleveren. Zo is er bij ons in de stad een brug waarvoor je zowel met de fiets als met de auto een flinke helling op moet. Als je de pech hebt om op die helling op de rem te moeten trappen, kan het zomaar zijn dat je de helling niet meer op komt. En zie zo'n auto dan maar eens naar boven te duwen, je schoenen glijden namelijk ook weg.
Klagen is volgens mij een uiting van angst. Waar ik namelijk al bij het vallen voor sneeuw bang voor ben is het moment dat het weer moet verdwijnen. Die blubberbende, dus door de natuur zélf veroorzaakt, baart mij altijd de meeste zorgen. Nú kun je nog goed over de sneeuw lopen, maar bij dooi is het een plak ijs.
Ik ben trouwens met je eens dat ik niet begrijp waarom mensen niet vaker met de trein gaan of met de bus. Met de trein loop je als het tegenzit momenteel een half uur vertraging op, met de auto moet je maar afwachten hoe het zich ontwikkelt. De vader van een klasgenootje van mijn dochter had er vier uur over gedaan om naar huis te komen. Normaal een stukje van een half uur...
Ik deel je enthousiasme voor de schoonheid van sneeuw, maar ik begrijp ook heel goed dat sneeuw reden tot klagen kán geven.
Ik weet niet zeker hoe je je opmerking over de opwarming van de aarde bedoelt. De sneeuw kan een gevolg van de opwarming zijn omdat die opwarming meer neerslag kan veroorzaken, tenminste dat is wat ik ervan begrijp. Opwarming hoeft dus niet automatisch te betekenen dat er minder sneeuw zal vallen. Integendeel zou ik haast zeggen. Dus als je vraagt of mensen het in het kader van dit draadje fijn vinden als de aarde opwarmt, vraag je dat dan met de gedachte dat er daarom minder sneeuw zal vallen, of juist méér?

Bastet

Bastet

08-01-2010 om 07:21

Peenvogel

Sneeuw is geweldig!Helemaal eens.Alleen jammer dat hier inmiddels totale ijsvlakte op trottoirs zijn ontstaan.Ja,mensen houden hier hun stoepje wel schoon,maar de algemene voetpaden zijn spiegelglad en gevaarlijk.Mijn zoon moet elke dag op de fiets naar school,en is al vaak gevallen de afgelopen tijd.
Bastet

Tineke

Tineke

08-01-2010 om 08:07

Iets genuanceerder

Kijk Peenvogel, als je vrije dagen hebt met kerst, en veilig en lekker warm binnen zit, dan willen we best een witte kerst. Dan is het romantisch. Maar praktisch gezien weten we er niet mee om te gaan, en dat zorgt voor de overlast en dus het klagen.
Mijn moeder, en met haar vele anderen, loopt gewoon op haar hakjes buiten. Kinderen op gewone rubberen laarzen zonder echt profiel en zonder isolatielaag en de meeste tieners op hun sneakers. Kijk, je moet natuurlijk met goede sneeuwlaarzen én prikstokken lopen. En goed warme kleding. Het valt me op dat veel mensen hetzelfde dragen als bij een wat frissere zomerdag: spijkerbroek, t-shirt en sweatshirt/vest.
Fietsen? nee, dat moet je niet willen/ hoeven met sneeuw en gladheid. Pak de slee. En auto's hebben lang niet allemaal winterbanden en van sneeuwkettingen heeft nog nooit iemand gehoord. Daarbij worden auto's beroerd schoongemaakt, velen rijden gewoon rond met een pak sneeuw van 20 cm op het dak en een klein kijkgaatje bij de voorruit. Niet best. Kan een hoop ellende veroorzaken. En snelheid aanpassen? Ook daar heeft niet iedereen tijd voor.
In de tijd dat wij in de hoge bergen verbleven, stonden we versteld van de voorbereidingen op de sneeuw die ging komen. Het leven draait daar dan gewoon door, al ligt er anderhalve meter sneeuw. Ook werd daar op de weg trouwens heel veel zand gestrooid. De weg werd gedurende de winter alsmaar hoger. Wat heel komisch was: er woonden ook een stel typische Nederlanders, en die waren iedere dag druk de sneeuw te verwijderen uit hun tuin! Want sneeuw, das maar vieze troep!
We zijn er hier gewoon praktisch niet op voorbereid, en tja en ach, dat kun je ook niemand kwalijk nemen, het is immers 'nooit' zo.
Maar ik geniet!

Yta Chalne

Yta Chalne

08-01-2010 om 08:23

Lekker mopperen

Deze dagen vind ik dat het maar veel energie kost, die kou. Ik kan mezelf slecht op temperatuur houden, ondanks alle mogelijke hulpmiddelen, en dan kom je niet ver. Van mij mag het dus weg. En ik betreur het dat we de optie 'emigreren' niet serieus bekeken hebben toen de oudsten nog de leeftijd hadden dat ze mee zouden gaan
En mooi, mooi, tja. Ik vind bomen in de lente zo mooi.

Overigens ligt hier nauwelijks sneeuw, wel een ijslaag op alles. Dus veel moois is er niet te aanschouwen.

Gratis, zonder cursus

onthaasten, iedereen groeten, Genieten, die berg sneeuw.

Ik vind het zalig in elk geval! Maar, ik kan nog uit de voeten, buitenshuis, mijn scootje snort nog wel over gladde wegen (in een lager tempo, maar ik kom vooruit)

mensen met een aandoening en ouderen hebben het heel wat moeilijker, dus ik kan me voorstellen dat die de sneeuw wel weg willen kijken (of dan tenminste op de looppaden)

reina

reina

08-01-2010 om 09:45

Peenvogel

Normaal ben ik dol op sneeuw, maar ik kan er nu, net terug van de warmte, niet van genieten, vind het vooral koud en lastig . Maar wat ik echt vervelend vind is dat je door het geglibber op stoepen en fietspaden niet goed kan lopen, wat bij mij resulteert in pijnlijke rug, heupen, benen etc., daar ben ik niet blij mee. En ik denk dat dit voor veel mensen geldt, niet alleen voor ouderen, maar als je niet helemaal goed ter been bent is die gladheid nou eenmaal erg lastig. Een weekje binnen kan misschien nog wel, maar 4 weken binnen wordt lastig, tenzij je niet hoeft te werken en een enorme voorraad aan eten in huis hebt . Maar ik ga er komend weekend vam proberen te genieten, beloofd !

Bastet

Bastet

08-01-2010 om 10:41

Sneeuwlaarzen,reina!

reina,ik heb sneeuwlaarzen gekocht,dat scheelt heel veel geglibber!!
bastet

Bastet

Bastet

08-01-2010 om 10:42

Kaatje

je hebt helemaal gelijk hoor,maar voor mijn jongens,die 20 minuten fietsen naar school,is de slee niet echt een optie.
Groetjes,bastet

Vic

Vic

08-01-2010 om 11:35

Tip voor fietsers

Het was gisteren echt een ramp hier in het dorp. Als ik remde had ik minstens 15 meter nodig om stil te staan, en dan reed ik zo'n 15 km/u. Bij kruisingen rijd ik nog langzamer en rem ruim van tevoren. Het gaat pas mis als fietsers en voetgangers denken dat ze nog wel even voor een passerende auto kunnen oversteken. Zelfs als je stapvoets rijdt kun je met de auto niet plotseling remmen als er 5 meter voor je ineens een fietser verschijnt.

Hoe kleed ik mij warm en toch representatief?

Deze reactie betreft Tops: "Ik kan toch moeilijk in een skipak op kantoor verschijnen? Daar is het overigens ook weer bloedheet, dus driedubbeldik aankleden is niet prettig."
Wat wèl kan, is veel dunnere lagen aantrekken die je op kantoor weer uit kunt trekken. Begin bijvoorbeeld met een maillot, eventueel een panty er nog onder. Doe er warme sokken overheen en draag regenlaarzen. Een plastic zakje tussen je maillot en je sokken isoleert heel goed. Trek er dan een warme broek overheen. Aan de bovenkant begin je met bh en hemd, dan een longsleeve dan je nette blouse. Daaroverheen kun je een dikke trui aantrekken. Dan nog je jas, shawl, nuts en wanten en klaar ben je. Pak eventueel een nette rok in je tas, met een paar nette schoenen.
Op kantoor trek je de broek uit en de rok aan, en hang je de trui bij de jas en toebehoren.
Het is wat meer werk en voorbereiding, maar het is best te doen. Ik heb eens per week een vergadering, 5 kilometer verderop, en dan moet ik ook in rok, en dan kleed ik me ook ongeveer zo.

Puck (gisteren nog Puck2)

Puck (gisteren nog Puck2)

08-01-2010 om 12:32

Reina

Ik weet niet of goede wandelschoenen voor jou een optie zijn? En verder heeft er op het forum tijdens jouw vakantie een draadje gelopen: er blijken een soort plastic dingen te zijn voor om je eigen schoenen die je glibberen en glijden besparen.

Tineke

Tineke

08-01-2010 om 12:52

Frisse lucht

Voor mijn kind mag het nog heel lang duren. De longfunctie verbetert met dit weer aanzienlijk. 111%, dat is nog nooit in Nederland voorgekomen, normaal 80%. En ik hoor het van meer astmapatienten, het is de beste winter ooit. Gun ons dat nou nog ff.

reina

reina

08-01-2010 om 13:19

Puck

Ik heb, na jaren gezeur met aangepaste schoenen, nu een merk gevonden waar ik echt goed op kan lopen, maar zodra ik een beetje instabieler of krampachtiger loop is het gewoon mis. Maar daar maak ik me niet echt druk om, want het is meestal maar een paar dagen per jaar ( dit jaar dus meer, maar ik heb er 16 van weten te omzeilen )

reina

reina

08-01-2010 om 13:21

Bastet

Goeie tip, maar niet voor mij , ik heb het meermalen geprobeerd, maar daar kan ik niet op lopen. Maar zoals ik al schreef, het is maar voor even en ik ben gewoon wat luier, laat me zo naar de supermarkt rijden

reina

reina

08-01-2010 om 13:22

Kaatje

Dat is wel weer mooi!

mirreke

mirreke

08-01-2010 om 14:37

Het zal toch steeds vaker gaan voorkomen hoor

dat sneeuwweer, dus we zullen als samenleving ons er wel op moeten gaan instellen. Allemaal winterbanden scheelt al heel veel, dan heb je geen vijftien meter remweg nodig als je vijftien kilometer per uur rijdt. Sneeuwlaarzen, of bergschoenen zodat je niet zo glibbert, dat scheelt net als die winterbanden. Ik denk ook dat ze best met zand kunnen gaan werken, dat zout is weer enorm slecht voor de natuur (en voor je auto).
Ik vind het heerlijk, zalig gewoon die sneeuw en dat die heerlijke frisse koude. Maar ik kan ook onwijs genieten als het lente wordt, en de zomerse warmte, die loomheid die dan heerst, vind ik ook geweldig. Ik geloof dat ik de regenbuien in de herfst nog het minst vindt, maar dan vind ik de kleuren weer prachtig en bovendien heb je ook heerlijke nazomers... Kortom, het gaat toch weer voorbij... Heerlijk gewoon, ons klimaat, ik hoef niet in Scandinavië en ook niet in de tropen.
Aan de andere kant, als je je lekkerder voelt door even te zeuren en te klagen is daar toch ook niks mis mee?

Polly Shearman

Polly Shearman

08-01-2010 om 15:01

Waarom?

nou dacht ik toch echt dat als de aarde opwarmde onze temp alleen maar op zou lopen, dus warmere winters en nog warmere zomers?
dus dit sneeuwweer is toch uniek???
of ben ik nu weer vreselijk blond ( hoewel ik net mijn haar heb geverfd?)

Tineke

Tineke

08-01-2010 om 15:14

De zon is dood, polly

Er zijn geen/ nauwelijks protuberansen (zonne-explosies) meer op de zon, en daarom komt er een ijstijd aan.

mirreke

mirreke

08-01-2010 om 16:01

De zon slaapt, zou ik zeggen en polly

Meen je het echt Kaatje, of zeg je dat spottend (ik kan het even niet uit je berichtje halen). Ik ben nl. zelf echt niet zo overtuigd van de opwarming, en dan ook nog eens van het zogenaamde feit dat het door de mens zou komen. Maar ik merk in gesprekken dat maar weinig mensen mijn mening delen.
Polly: In het Engels (Climate Change) en Duits (Klimawandel) klinkt duidelijker wat eigenlijk bedoeld wordt, namelijk een klimaatverandering, niet persé opwarming. Het idee is dacht ik dat de klimaatzones verschuiven en de extremen toenemen. Het wordt bij ons (volgens de heersende theoriën) daarmee zowel warmer in de zomers, natter in lente en herfst maar ook extremer koud in de winter.
Volgens anderen komt er juist een (kleine) ijstijd aan, vergelijkbaar met de periode in de Middeleeuwen. Toen heerste er ook zo'n vijfhonderd jaar een kleine ijstijd.
Enfin, er zijn een heleboel ideeën de het veranderende klimaat op aarde.
Er worden steeds meer extremen gesignaleerd, denk aan overstromingen in tropische landen, modderstromen (bv. midden-Amerika), grote stormen die over de VS en het Caribisch gebied trekken, grotere hitte en grotere koude bij ons maar ook bv. in midden- en Zuid-Europa, en ook extreme sneeuwbuien daar. Zelf kan ik niet goed vergelijken of dit ook werkelijkheid is. Feit is dat elk nieuwsfeit nu overal ter wereld kan worden vertoond. Dat wij nu meer berichten horen over noodweer, hoeft volgens mij niet te betekenen dat er daarom ook meer noodweer is. Ik kan mij nu nog de berichten uit mijn kindertijd herinneren over de hongersnoden in Afrika doordat er te weinig regen viel, en de overstromingen in weer andere delen van Afrika waardoor ook weer iedereen hongerleed. En dat is misschien wel veertig jaar geleden!
Zelf denk ik dat wij als mens echt niet zoveel invloed op het aardse klimaat kunnen hebben, (al die vulkanen bij elkaar stoten per jaar veel meer uit aan 'schadelijke' stoffen dan de mensen).
Persoonlijk zit ik veel meer met wat wij de diepzee aandoen, maar dat is weer een heel ander (off)topic...
Enfin, dit eigenlijk gewoon heel erg off-topic allemaal...

Tineke

Tineke

08-01-2010 om 16:07

Niet cynisch, serieus

Volgens prof.dr. Kees de Jager is de zon dood. Lees bijv. dit artikeltje: http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/47435/De_zon_is_dood,_maar_dat_is_niet_erg.html
Maar er zijn natuurlijk nog talloze andere artikeltjes te vinden.

Bastet

Bastet

08-01-2010 om 16:10

Winterbanden

Dan pleit ik voor winterbanden voor de fiets!
Bastet

Polly Shearman

Polly Shearman

08-01-2010 om 16:12

En op

de wandelwagen bastet

Petr@

Petr@

08-01-2010 om 16:22

Frisse lucht!

Zalig inderdaad. En het is van je harte gegund Kaatje!Ik kwam gisteren buiten na een hele dag binnen op kantoor te hebben gezeten, en snoof de frisse lucht diep in. En ik geniet ook nog steeds van de witte wereld om mij heen, al is het inderdaad niet altijd makkelijk met de fiets door de sneeuwprut. Bedankt voor de tip Vic, dat had ik mij niet gerealiseerd dat auto's zo'n lange stopweg hebben.
Het huis ruikt nu naar snert, ik ga zo warme chocolademelk voor jongste maken als hij uit school komt, dat hoort voor mijn gevoel echt bij dit weer!

mirreke

mirreke

08-01-2010 om 18:59

Polly, skietjes onder de wandelwagen

Ik las ergens op dit forum dat je ook onderzetski's voor de wandelwagen kan kopen. Vast wel via het internet.
Maar dan moet er weer niet worden gestrooid of geschoven...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.