Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

jessica5

jessica5

27-12-2009 om 02:16

De sneeuw zat


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

08-01-2010 om 19:10

Ah, kaatje, kleine ijstijd

Die wordt ook genoemd in het artikel dat jij aanhaalt. Zie je wel!
Ik zou het toch niet dood noemen, maar slapend, of in coma of iets dergelijks. Als de zon dood is komt hij ook niet meer op gang.
Al zoekend op Kees de Jager en astronoom vond ik dit artikel, http://www.kennislink.nl/publicaties/zon-en-klimaat, waarin nog veel meer wordt uitgelegd. Ik vind het hartstikke interessant.
Oa. omdat ik niet kan geloven dat wij mensen (mieren zijn we, voor de aarde, of nog erger, hoofdluis of zelfs bacteriën, we zijn zo onvoorstelbaar nietig) zoveel invloed hebben op een planeet, een levend systeem. Dit systeem is juist in samenhang en evenwicht met andere systemen, zoals de zon, en ook andere planetenstelsels.
Weer off topic, ik geloof dus helemaal niet in opwarming door toedoen van de mens. Echt niet. Ik geloof wel dat de mens het welzijn van andere levende organismen behoorlijk kan bederven, denk bv. aan de walvissen. Maar dat is wat meer op onze schaal.
Af en toe moet ik denken aan de strip, Storm, de Kronieken van Pandarve, de levende planeet. Wij zijn insignificant, werkelijk. De aarde gaat wel door.
Dit naar aanleiding van wel of geen zin in sneeuw

Nely

Nely

08-01-2010 om 20:47

Idd dingen voor onder je schoenen

met nopjes of pinnetjes eronder, die heb ik vandaag "gekregen" om minder kans te lopen op valpartijen tijdens het bezorgen van de post. Ik moet zeggen dat het toch wel goed werkte, ook op de hele gladde stukken (die ik echter toch zoveel mogelijk probeer te vermijden hoor).

Tineke

Tineke

08-01-2010 om 20:55

Lara

Oh ja, veel piepen door de temp. verschillen, maar dat gaat hier nooit zo ver, nooit tot blauwe lippen, altijd op te lossen met pufjes. Maar geen allergenen in de lucht, en ook ff geen infecties. Wat een opluchting!

Lynna

Lynna

08-01-2010 om 21:25

Snowsteps

Mijn schoonmoeder van 72 doet alles op die snowsteps. Ik heb de anwb gebeld en ze zouden vanaf 25 januari weer geleverd worden. Dan ga ik er dus heen! Altijd handig voor de heb.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2010 om 00:01

Tropisch of ijstijd

Volgens mij zijn de wetenschappers er zelf nog niet uit of er een ijstijd danwel warmere tijd aanbreekt. Nu is het blijkbaar weer een dooie zon, een koude stroming in de oceaan is al voorbijgekomen, tja.. toch de uitlaatgassen? Als geleerde bollen het al niet weten, dan wij helemaal niet. Zolang de temperatuur omhoog gaat, de Kilamanjaro inmiddels een paar meter lager (bij wijze van spreken) is en ijsberen in de problemen komen neig ik meer naar opwarmen, maar wie ben ik?

Ik moet echt zeggen dat ik het toch wel érg mooi vind allemaal hoor. Deze weken zijn echt heel bijzonder. Ik liep vanavond het perron op en de bomen naast het perron staken zo prachtig wit af tegen de donkere lucht! Sprookjesachtig gewoon. Ik hoop dat ik dat morgen nog steeds vind als ik weer op datzelfde station loop, met en gevoelstemperatuur van -15 en stuifsneeuw rond mijn oren

mirreke

mirreke

09-01-2010 om 14:05

En dan komt alles toch weer in orde, didi

Want als er een ijstijd aanbreekt vriezen de ijskappen weer aan, wordt het water weer wat zouter en begint alles weer opnieuw.
Hooguit voor de mens wat lastig, maar ik denk dat wij voor de aarde volstrekt irrelevant zijn. De aarde is een gesloten systeem dat zichzelf in evenwicht houdt, alleen duren die processen voor ons wat lang. De dino's waren in totaal veel langer op deze aarde dan de mens. De dino's 165 miljoen jaar, alhoewel natuurlijk telkens elkaar opvolgende soorten, de mens is zo'n 400.000 tot 200.000 jaar geleden ontstaan. We vinden onszelf wel erg belangrijk...

mirreke

mirreke

09-01-2010 om 14:16

Sneeuwt het?

Sneeuwt het eigenlijk bij jullie? Hier begint het nu met minivlokjes te sneeuwen. Het zou twintig centimeter dik worden maar vooralsnog ziet het er echt niet naar uit.

Stuifsneeuw

Hier in Gelderland inmiddels ook alweer wat centimeters stuifsneeuw erbij. Sneeuw vind ik vooral vervelend als er zoveel ligt dat de grote wegen niet meer begaanbaar zijn en ik niet meer naar mijn werk durf.... Gladheid haat ik.
Maar de schoonheid van de sneeuw zie ik ook.

Vonda

Mirreke

In welk deel van nederland woon jij?
hier in alkmaar ligt al een dag of 12 zo,n 20 cm sneeuw,en het blijft sneeuwen.
ik vind het prachtig.

Waardeloos

die sneeuw. Hier ligt nu al bijna vier week sneeuw. Elke keer weer op de fiets ploeteren over waardeloos geveegde fietspaden of de auto weer uitgraven en vervolgens op gladde parkeerplaatsen parkeren. We hebben eerst wat foto's gemaakt van de sneeuw (toen was het nog leuk) Maar als ik de eerste sneeuwklokjes zie spring ik een gat in de lucht. Laat de lente maar komen!!

Pfff.

niet gedacht dat ik dat zou zeggen, maar ik begin ook een beetje sneeuwmoe te raken. Vandaag heeft het weer de godganse dag gesneeuwd, zeker weer een cm of 15. Bovenop de bulten die er nog steeds lagen van midden december, en van vorige week.

Wonderbaarlijk genoeg was dit weer hele andere sneeuw dan de vorige keer trouwens. Ik begin die eskimo's met hun tig woorden voor sneeuw steeds beter te snappen. Eindelijk echte sneeuwpoppen-plak-sneeuw. De kinderen hadden vanochtend binnen een half uur een pop gerold van bijna 2 meter hoog. Wel een hele mooie, dat geef ik eeuwig toe. Gelukkig staat ie in de tuin, want op de oprit zou hij amper opvallen tussen alle metershoge veegbulten die naast elke oprit liggen.

Maar de ijsbaan was weer dicht, hier valt niet tegen te vegen. En ik zag op buienradar nog minimaal 2 weken vorst. Zonde hoor, want met het echte natuurijs wordt het hier niks zo.

Wel een historische winter, dat zeg ik nu al tegen de kinderen. Onthoud maar goed.

Ingrid

Monique D*

Monique D*

10-01-2010 om 16:35

Weeralarm is niet te vertrouwen, zie ook afgelopen woensdag

Gisteren werd er stuifsneeuw verwacht. Ik heb alleen wel wat van ijskoude wind gemerkt, maar hier geen sneeuw (en stuifsneeuw) te bekennen. Het weeralarm is gisteravond voor Noord-Holland en de noordelijke provincies ingegaan en duurt tot de volgende ochtend. Hier in Amsterdam was het een klein beetje gaan sneeuwen en dat is ook gestopt. Ik ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren... kan ik wel morgen op het werk aankomen?
Afgelopen woensdagmiddag was er geen weeralarm, dat kwam pas toen om ongeveer rond half 3 het verkeer door een enorme sneeuwbui muurvast kwam te zitten. Treinen en bussen reden op dat moment niet. Ik kon daardoor Haarlem, waar mijn werk was, niet verlaten om naar Amsterdam te gaan en dacht erover na om bij een vriend, die niet ver bij het centrum woonde, te overnachten. Later bleken de treinen wel te rijden naar Amsterdam. Ik heb dus een uur langer over gedaan om thuis te komen.
En dan heb ik het nog niet zo slecht gehad, er waren een paar collega's die in Hoofddorp wonen. Omdat er geen bussen reden naar Hoofddorp moesten ze 12 km ploeteren door de sneeuw om thuis te komen...
Wat heb je eigenlijk aan het weeralarm, dat pas afging toen alles zo goed en wel bedekt was met sneeuw...?

Prachtig

Ieder seizoen heeft zijn mooie kanten. Ik geniet me nu suf.

Al die seizoenen samen geven een balans. Met de koude en de sneeuw verdienen we de zomer. Ik vind het juist heel bijzonder dat we nu zo'n ijkpunt hebben door een opmerkelijke winter. Dit geeft heel veel cachet aan het voorjaar straks.

Punt is: je doet er niets aan. Of je nou hoog springt of laag springt. Wat ik zo bijzonder vind aan dit jaargetijde is dat je tot rust gedwongen wordt. Je kunt je niet langer haasten, want dan lig je met een gebroken poot bij de eerste hulp. Je moet wel meer rust in je dag brengen.

Nee, alleen maar mooi wat mij betreft. En wat dacht je van het buiten zijn met de kinderen! Super, slee en schaatsen komen iedere dag uit de schuur. Helemaal rozig komt iedereen weer binnen.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-01-2010 om 17:25

Ik geniet

O ik vind het heerlijk, heerlijk, heerlijk. Voor mijn reumatische botjes is het allemaal niks, maar die botjes zeuren ook bij een grijze kwakkelwinter en dit is zoveel mooier, lichter en vrolijker. Kom net terug van een wandeling van twee uur met dochter in de sneeuw (slee erbij voor als ze moe werd). Dochter (3) heeft duizend sneeuwballen gegooid, met een wildvreemde Rottweiler gespeeld (vond ik nogal griezelig, maar hij was duidelijk erg blij met alle aandacht en dochter vindt honden geweldig), in de sneeuw gerold, gerend, gesprongen. Haar blijdschap, die rode wangen en die schitteroogjes, ik heb genoten van elke minuut. En toen ik thuiskwam, stond man zijn beroemde Marokkaanse gehaktballen te draaien, dus koken hoef ik ook al niet. Lucky me.
Groetjes
Massi
PS: Gisteren moest ik een eind fietsen met tegenwind in een sneeuwbui en ik moet eerlijk toegeven, ik zag geen hand voor ogen. Ik gokte maar waar het fietspad ongeveer was en hoopte dat er geen onverwachte verkeersdeelnemers zouden opdoemen. Echt fijn was het niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 17:41

Monique

Ik reed gister langs de kust in een auto en daar zag ik dat het weeralarm toch wel degelijk terecht was. De sneeuw stoof over de weg en er waren verraderlijke ophopingen waar je met te veel vaart lelijk in terecht zou kunnen komen. Er stond ook een auto langs de weg met de lichten nog aan, maar de inzittenden waren al afgevoerd. Mensen seinden elkaar netjes met knipperlichten in dat er een gevaarlijk punt aankwam.

Biene M.

Biene M.

10-01-2010 om 19:38

Winter

Ik vind het geweldig, dit winterse weer. Het licht en het gedempte geluid, de geur van sneeuw. Dat het zo fijn is om met de verwarming (en evt open haard) aan binnen te zijn, waar ik dan weer heel veel naar buiten kijk, omdat alles er zo anders uitzien dan anders. 's Ochtends kom ik nieuwsgierig mijn bed uit om te kijken of er 's nachts nog wat gevallen is. Ik krijg er de kookkriebels van, sta veel meer in de keuken dan normaal en doe met ongekend plezier het huishouden. Alleen op mijn werk vergeet ik het even, jammer eigenlijk. De wereld lijkt wat verder weg en mijn gezin dichterbij.

Overigens, Monique, wat het weeralarm betreft: gisteren bracht ik om 17.30 uur mijn dochter weg, in Amsterdam, en kwam daarbij twee sneeuwduinen op de weg tegen. Waar gelukkig maar weinig en alleen langzaam rijdend verkeer was. Op de terugweg, nog steeds in Amsterdam, een flinke windvlaag met veel sneeuw waarin ik even helemaal niets meer zag, best eng. Ik ben blij dat ik gewaarschuwd was en dat ook anderen rekening hielden met de risico's.

Izar

Ja, dat schema loopt hier ook door...
Maar ik doe minder vaak boodschappen, we eten wat eenvoudiger en ik laat wat meer de boel de boel. Oudste wil eindelijk op de bso blijven als ik met oudste naar celloles ga, dat maakt het weer wat makkelijker. Maar dan moet ik na celloles eerst naar de bso voordat ik naar huis kan over de glibberwegen (was afgelopen dinsdag) en dan heb ik ook wel even geen zin hoor... kom wel lekker voldaan thuis zo.

En als het zo uitkomt ben ik gewoon te laat op mijn werk of bij de schoolpoort.

Het zou inderdaad zonder meer beter zijn als al die verplichtingen ook waren ondergesneeuwd

Puck

Puck

10-01-2010 om 21:22

Vind het ook nog steeds niet zo erg

Ik kan me voorstellen dat veel mensen het nu wel lastig beginnen te vinden, maar ik heb er persoonlijk nog geen hekel aan. Gewoon alles lekker op je gemak zoals Rodebeuk al zegt(en ik weet 't, ik heb makkelijk praten want ik ben niet afhankelijk van het OV en beschikking over een auto). De kinderen gaan hier dagelijks naar de ijsbaan (BSO ligt ernaast, erg ideaal) en ik geniet van de mooie plaatjes die het oplevert.

amk

amk

10-01-2010 om 21:55

In nrc

stond een mooie colomn over het weeralarm.
Het was een pleidooi om het weeralarm gewoon af te schaffen. Want het is nooit goed. Als iedereen zich er aan houd is het niet nodig want dan is het rustig op de weg. Geven ze het niet af en staat alles vast is het ook niet goed.
Mensen maken hun eigen afwegingen op basis van veel meer info dan waar de overheid over beschikt. Alleen zelf weten we waar we naar toe willen en hoe belangrijk dat is. We kunnen die afweging prima zelf maken. En als het dan misgaat hoeven we alleen onszelf de schuld te geven.

En persoonlijk hoop ik dat het vannacht nu eindelijk eens zo veel sneeuwt dat we morgen met de slee naar school kunnen. Dat wil mijn dochter zo graag. Dat ik daarna dat kreng mee moet nemen naar mijn werk neem ik maar op de koop toe. En verder doen we het hier een tikkie rustiger aan. We gaan wat eerder naar school want we lopen. Vindt dochterlief ook leuker want dan kunnen we gezellig kletsebetsen, dus misschien blijft dat wel. Is ook beter voor haar spekbillen als achterop zitten. Boodschappen doen we met de bus en dan naar huis lopen.
En schaatsen is heerlijk. Ben helaas alleen mijn mobiele telefoon kwijt geraakt ergens bij de ijsbaan.

Huh amk?

Heeft jullie school dan geen sleeparkeerplaats?
Sjees wat lopen ze daar achter

amk

amk

10-01-2010 om 22:24

Hihi rode beuk

ja de school wel, maar niet om een nachtje te laten staan. Het schoolplein is na schooltijd open voor de buurtkinderen om te spelen. En dat risico wil ik niet nemen met MIJN antieke slee. De BSO neemt 'm namelijk niet mee in de bus.

Kadonaj

Kadonaj

10-01-2010 om 22:27

Zwanger, bekkeninstabiliteit en sneeuw

Die drie gaan dus niet samen, ik woon ook nog eens in een doodlopende straat waar de gemeente dus niet komt strooien, dus ik zit de meeste tijd opgesloten binnen, aan de ene kant bang om buiten uit te glijden en te vallen, aan de andere kant kan ik nu natuurlijk niet fietsen en is lopen te zwaar door die instabiliteit...

Gelukkig maar dat ik een lieve moeder heb die me overal heen rijdt zodat ik toch af en toe een frisse neus kan halen en familie/vrienden/collega's nog eens zie...

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 22:53

Arme kadonaj

Ik leef met je mee Toen ik in verwachting was van mijn oudste dochter en nog een maand te gaan had, lag er ook sneeuw en was het flink glad. We hadden toen een hond en een hond moet je uitlaten. Ik slipperde van lantaarnpaal naar lantaarnpaal, daar kon ik even opgelucht ademhalen. Lopen was niet plezierig, maar het arme beest kon daar ook niks aan doen natuurlijk.
Bij mijn jongste dochter heb ik ook een periode gehad waarin mijn bekken niet echt meewerkte maar gek genoeg zwakte dat naar het eind toe weer af.

Stuur de sneeuw deze kant maar op!

Ik geniet nog steeds. Ook al doe ik er dubbel zo lang over om op het werk te komen. Lange wandelingen hier door het bos en de weilanden. De sneeuw knerpt zo fijn. O, het mooie woord knerpen weer te gebruiken. Lastig is alleen dat bij dooi wij lekkage hebben in de bijkeuken en garage. Dus schuift mijn echtgenoot ook diverse keren de sneeuw van het platte dak af. En lekker naar de ijsbaan geweest vandaag. (Ingrid: in R. zelf is ijsbaan wel geopend en is de kwaliteit van het ijs beter dan in N.R.)

mirreke

mirreke

11-01-2010 om 06:54

Sus-anne, niet

Ik woon niet in Nederland, maar wel er vlakbij, in de buurt van Kleve, tussen Nijmegen en Arnhem in. In die bult die Nederland instulpt. Oudste zit in Nld. op school, dus
En hier hebben wij ook niet zoveel sneeuw gehad, misschien een centimeter of drie vier. In grote delen van Duitsland is het werkelijk winter wonderland, met sneeuwduinen zo hoog als de auto's. Vliegvelden dicht, treinen vertraagd of uitgevallen. Maar bij ons viel het net reuze mee. Hier was trouwens wel het zout op en zijn alleen de hoofdwegen gestrooid. Het is hier trouwens evenwel prachtig in de bossen, en de kinderen vinden het buiten heerlijk. Ik ook, ik vind het zo verkwikkend...
Inderdaad is dit een heel gedenkwaardige winter. Ik heb alleen gek genoeg nog niet zoveel foto's.
En hier is het nu juist geen plaksneeuw, maar echte stuifsneeuw met van die korreltjes die op die polystyreenbolletjes lijken.
En enkele weken geleden was het ook van die gekke sneeuw. Prachtig om te zien, vijftien centimeter dik, maar je kon er niet op sleeën. De slee zakte zo weg tot op de grond. Natte sneeuw dus, maar wel heel dik.
Nou, ik ken dan toch plaksneeuw, stuifsneeuw, natte sneeuw. Welke sneeuwwoorden zijn er nog meer?

Kadonaj

Kadonaj

11-01-2010 om 08:55

Kaaskopje,ook hondje hier...

Heel erg om te zeggen, ik heb ook een hondje (nou ja, het is formaat groot konijn ) En ik ben nog nooit zo blij geweest met een tuin, waar ze het gelukkig in de bosjes doet zodat de kinderen er geen last van hebben. Dat wordt wel in het voorjaar de tuin goed schoonmaken, maar ik red het gewoon niet meer tot het park.

Uiteraard gaat ze s avonds wel uit en als mn moeder komt neemt ze haar vaak ook even mee. Veel ballen gooien in huis dus, kan ze toch haar energie kwijt...

reina

reina

11-01-2010 om 10:19

Begint te wennen

Ik begin eindelijk de lol er een beetje van in te zien, gister een wandeling in een sneeuwbui gemaakt, fototoestel mee, was toch wel leuk

Anna

Anna

11-01-2010 om 10:32

De rit met de auto...

vind ik het aller, aller, allerergste !!

Tel daarbij op dat ik 40 km verderop werk, zucht...

Als ik naar mijn werk MOET, dan MOET ik ook met de auto en ik kan je vertellen dat ik al heel wat zenuwslopende, angstige ritten heb gemaakt waarbij ik stapvoets moest rijden maar wel op mijn weghelft een auto weg zag glijden enz...

Als ik nergens heen hoef kan ik ook best beamen dat de sneeuw mooie plaatjes geeft en een hoop speelplezier, maar puur vanwege het feit dat ik steeds in de stress zit vanwege de te maken ritten zal ik heeeel blij zijn als de sneeuw weer weg is....

liefs Anna

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2010 om 13:02

Kadonaj

Onze hond was nogal zindelijk. Hij deed het gewoon niet op eigen terrein. Een geweldige eigenschap natuurlijk, die ik om eerlijk te zijn ook liever niet om zeep hielp, maar minder handig als je met een toeter op ijsplaten waggelt

Bastet

Bastet

18-01-2010 om 07:36

Niks

vrijwel alles is weg!Maar ik zit dan ook vlakbij Den Haag..
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.