Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 13:01

Dingen die ineens doordringen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

23-08-2011 om 07:50

Zie donald duck-draadje hierboven

Na 40 jaar ontdekken dat Guus Geluk een gans is. Mijn visie op het leven is totaal veranderd.

Zinloos geweld

Bij de plaatselijke optocht alhier (zoiets als met carnaval wagens maken, maar dan 'anders') mag jongste meelopen in de optocht. Meelopen betekent ook meehelpen. Dus jongste helpt ijverig en ik help met koffie zetten voor de bouwers en soep klaarmaken enzo.
Een soort kever wordt het zie ik.
Nog steeds dringt het niet door en jongste krijgt haar pakje. Het is een liveheerstbeestje-pakje/cape.
Gut wat leuk denk ik nog.....een speeltuin, een lieveheerstbeestje, wat leuk hebben ze dat bedacht.
Als de optocht langs komt staan we natuurlijk aan de kant en zwaaien. Zó leuk gevonden van die speeltuin, een lieveheersbeestje is schattig en al die trotse kinderen natuuurlijk ook.
Pas bij het lezen van de krant(met de prijzen)...en het zien van de titel van "zinloos geweld' dringt het tot me door wat ze nu eigenlijk bedoelen met dat 'schattige' lieveheerstbeestje.
Had ik dus al een week (!!!!) geholpen daar bij die speeltuin en niet 1 keer was het tot me doorgedrongen!
groeten albana

Bellefleur

Bellefleur

23-08-2011 om 09:02

Het einde der tijden en humor van volwassenen

Als kind zag ik eens een vage maan overdag. Ik kneep 'm als een dief, dacht dat het einde der tijden aangebroken was. Pas op de middelbare school werd het me duidelijk dat het helemaal niet zo gek is om de maan overdag te zien...

In het antennetijdperk. We kregen een nieuwe tv, en er moest iets aan de antenne gedaan worden. Het sneeuwde op dat moment, en mijn oom, die mijn vader hielp, zei dat het niet een handig moment was om iets aan de antenne te veranderen. Want dan kreeg je een sneeuwend beeld. 30 jaar later kwam het besef ineens dat mijn oom een grapje moet hebben gemaakt.

We gingen met een oom en tante op vakantie. In een volkswagenbus. Het was een hele volle volkswagenbus, 4 volwassenen, 9 kinderen. De volwassenen zaten voorin, de kinderen waren hier en daar tussen de tenten gepropt. Elke keer als we onder een viaduct doorreden, riepen de volwassenen 'bukken!' Ik deed dat trouw. Want als volwassenen dat zeggen dan doe je dat. Op de middelbare school kwam van het ene op het andere moment, als een bliksemflits, dat dit ook een grapje moet zijn geweest!

Heel vaak als ik de kinderen iets uitleg...

...dan zie ik logica in woorden of dingen die ik daarvoor totaal gemist heb. Dat electriciteit vernoemd is naar de van-atoom-naar-atoom-springende electronen bijvoorbeeld. Da's toch vooral voor een natuurkundige hilarisch, dat je dat nog nooit bedacht hebt?

En dat het helemaal niet moeilijk is om het verschil tussen horizontaal en verticaal te onthouden, want horizontaal loopt net zoals de horizon...hahaha!

Ingrid

Tijgeroog

Tijgeroog

23-08-2011 om 09:10

Sommige plaatsen

Op de radio werd gezegd dat er "op sommige plaatsen mist" was. En bij ons mistte het. Ik heb dus een tijdje gedacht dat wij "op sommige plaatsen" woonden, en dat het altijd zou misten als ze dat op de radio zeiden.
(maar het heeft niet heel lang geduurd voor ik begreep hoe het werkte)

krin

krin

23-08-2011 om 09:11

Poets

Zo stond er bij ons thuis een lijvig boekwerk met de titel Poets. Dat was vast heel grappig, dacht ik, met allemaal moppen erin. Jammer dat ik nog geen Engels kon lezen, maar later....
Later begreep ik dat het een Engelse dichtbundel was. Augustan and Restoration Poets. Weinig lol aan te beleven.

Gruffalo

Trek het je niet aan, mijn partner weet pas sinds een paar maanden dat die pluizebollen uitgebloeide paardebloemen zijn. Hij is 45. Hij had het gehoord van zoon (die het natuurlijk van mij wist).

Voeg ik wel aan toe dat partner tot zijn 10e in de tropen woonde, waar geen paardebloemen groeien.

Ook ik leer elke dag weer wat - Guus Geluk een gans? Ik ga meteen vanavond een DD erbij pakken!

Zelf was ik al bijna volwassen toen het tot me doordrong dat het bij ons thuis gebruikte woord 'viezeltje' geen gewoon Nederlands woord was.

En ik was echt al volwassen toen het tot me doordrong dat een vrije trap niet hetzelfde is als een strafschop en dat de Europacup iets anders is dan een EK.

Tirza, dank voor dit hilarische draadje.

Groeten,

Temet

O ja

En nu pas lees ik het Duckstaddraadje, en schiet me te binnen dat ik ook nog maar vrij kort weet dat Wiske eigenlijk Louise heet (en Suske Francois, maar dat was ik eigenlijk alweer vergeten).

Groeten,

Temet

Bellefleur

Bellefleur

23-08-2011 om 09:35

Total loss

Vorig jaar ontdekte ik dat je dat heel letterlijk moet vertalen: totaal verloren! Ik vond het ineens zo'n logisch begrip!

tonny

tonny

23-08-2011 om 09:44

Zwager

Ik dacht vroeger dat allerlei mij vaag bekende familieleden 'slager' waren en snapte al niet waarom zoveel mensen dat beroep hadden.

Als kind zong ik in het Wilhelmus 'Ben ik vrij ongeveer' en dat vonden mijn ouders een heel waarheidsgetrouwde vertolking die zij erin hielden!

Sancy

Sancy

23-08-2011 om 10:58

Kieteldood

Op mijn zesde kreeg ik van sinterklaas een boek waarin ik de zin las: "Want aan kietelen had hij een broertje dood.".
Ik liep volledig overstuur naar mijn oudere zus om te vertellen dat ze me nooit meer mocht kietelen want daar kon je aan doodgaan!
Het duurde tot de middelbare school voordat ik begreep waarom zij op de grond viel van het lachen na mijn ontdekking.

Bellefleur

Bellefleur

23-08-2011 om 11:07

Sancy,

Een tante verbood me vroeger mijn neefjes en nichtjes te kietelen. Want die konden daardoor verlamd raken. Ik weet echt niet of dat waar is, of dat het een broodje aap is. Ik ben sinds die tijd heel terughoudend met kietelen.

Snuggle's

Snuggle's

23-08-2011 om 11:12

Bestseller

Mijn vriendin had ook een mooie, die dacht bij bestsellers, dat het een be-steller was

Snuggle's

Zus

Zus

23-08-2011 om 11:17

Blauw

Vroeger had ik een boek dat ging over de fabriek waar sinterklaas zijn snoepgoed maakte. De hoofdpersoon mocht allerlei kleuren suikergoed proeven en bij elke kleur zei hij of zij ( weet ik niet meer zo goed) waar het naar smaakte, aardbei bij rood suikergoed bijv. Bij een blauw suikerbeest riep het kind uit: Dat smaakt naar meer! Ik dacht toen, en het dat tot op volwassen leeftijd gedacht dat iets met een blauwe kleur naar meer smaakte, vooral ook omdat een meer tochnook blauw was.

Wilma

Wilma

23-08-2011 om 11:26

Tuurlijk, commissaris tatort!

Dat heb ik jaren geleden hier bij Ouders Online al eens geschreven. Kwam ik ook jaren terug pas achter, toen mijn vriend (nu man) dubbel lag toen ik 'commisaris Tatort' zei. Ik zei inderdaad ook altijd Taaatort ipv Taat-oort.

Snuggle's

Dat dacht ik als kind ook. Dat die boeken zo goed verkochten dat ze ze moesten bijbestellen.

Zo dacht ik als kind ook een tijdje dat een prijsvraag betekende dat je kon vragen welke prijs je wilde (dit nadat ik een keer een prijsvraag had gezien waarin je daadwerkelijk uit verschillende prijzen kon kiezen)

Groeten,

Temet

Merel

Merel

23-08-2011 om 12:18

Oh het sneeuwt ja

Ergens in de zomer (ook in het tijdperk van de antenne) was mijn vader met mijn buurman daar ook mee bezig, het instellen van dat ding. Tot hij opeens riep dat het sneeuwde (de tv natuurlijk) Ik was echter meteen naar buiten gerend (het was zomer he) en er was natuurlijk geen sneeuw te zien, hevig teleurgesteld was ik. En een keer dat ik achter in de auto lag (ergens in de kattenbak dus, dat mocht toen nog, zonder gordel) en mijn ouders moesten remmen voor een auto. Mijn moeder had het over haaietanden, dus ik zat meteen rechtop waar die haaietanden dan toch waren (ik dacht dat het over echt tanden ging) Het duurde wel een tijdje voordat ik begreep dat het over die geschilderde driehoeken op de weg ging.
Oh en ik dacht altijd dat je die ballen die aan zo'n elektriciteitsdraad hingen, dat je die kon pakken. Ik heb regelmatig aan mijn vader gevraagd of hij er niet eens eentje voor mij wilde halen....

sinas

sinas

23-08-2011 om 12:24

Knopje voor het stoplicht en shell

ok, shell snap ik nu, al begrijp ik nog niet wat dat met benzine te maken heeft eigenlijk.

En ik heb jarenlang gedacht dat mijn vader een knopje in de auto had waarmee hij het stoplicht op groen kon zetten. Lukte niet altijd, maar dan was het knopje stuk zei hij.

Chippie

Chippie

23-08-2011 om 12:26

Sinas

Schelp verwijst denk ik naar het feit dat het een 'fossiele' brandstof is. Als het iets anders is (werkt er iemand bij Shell?) dan hoor ik het graag en dan heb ik mijn bijdrage voor dit draadje ook geleverd.

Rafelkap

Rafelkap

23-08-2011 om 12:49

Ontroerend goed

Ik weet pas sinds een jaar of 10 dat het onroerend goed is, maar ik dacht altijd: ontroerend goed.
Ik moet nu elke keer denken als ik het lees of hoor: onee het is on-roerend. Op zich vind ik de term: ontroerende goederen veel mooier

Jaymza

Jaymza

23-08-2011 om 13:16

Vraagjes

Toch roept deze discussie bij mij ook vragen op?
Die van dat lieveheersbeestje en zinloos geweld snap ik niet. En een kattenbak in je auto, waar je vroeger wel en nu niet meer in mag?

Zelf dacht ik als kind door tv reclames dat wasgoed keurig opgevouwen uit een wasmachine kwam. Dat was in de tijd dat mijn moeder alles nog op de hand deed.

Jaymza

amk

amk

23-08-2011 om 13:20

Kattebak jamyza

de kattebak is de grote laadruimte in een stationwagen waar je vroeger idd gewoon een hele verjaarspartij aan kinderen in vervoerde.

Ingridt- electriciteit

"Dat electriciteit vernoemd is naar de van-atoom-naar-atoom-springende electronen bijvoorbeeld. Da\'s toch vooral voor een natuurkundige hilarisch, dat je dat nog nooit bedacht hebt? "

Voor zover ik weet is het omgekeerd. Het verschijnsel werd electriciteit genoemd en later zijn de deeltjes daarom electronen gaan heten.

Het verschijnsel was statische electriciteit, dat werd gezien als een stuk barnsteen werd opgewreven. Het woord komt vziw van het (oud?)griekse woord voor barnsteen, elektron.

Wikipedia kan e.e.a. vast nog mooier uitleggen maar ik ben te lui om een link te zoeken

Groeten,

Temet

De geboorte van christus, 2000 jaar geleden

Mijn hele lageschooltijd (jaren 70) bleven we vieren dat Christus 2000 jaar geleden werd geboren. En het jaar daarop was het weer "2000 jaar geleden". Dat kan toch niet, als het vorig jaar 2000 jaar geleden was, dan was het nu dus 2000 + 1 jaar geleden.....

Algebra

Vingerzeef

Mijn zoon zeurt me al maanden gek om keepershandschoenen met vingerzeef. Ik snapte er niets van, hij hield bij hoog en bij laag vol dat die dingen beter waren voor je handen, anders klappen je vingers achterover. Bij Intertoys begrepen ze me ook al niet....Nu kom ik er eindelijk eens toe op die dingen te googlen, gaat het om handschoenen met "fingersafe". LOL.
Verder moet ik wel 100 van die ervaringen als jullie gehad hebben (idd o.m. Tatort, dat is toch wel wijdverbreid geloof ik), maar ik kom er even niet op. Hilarisch draadje.

Heel lang gedacht

dat mensen die druk, lollig en het centrum van een feestje zijn, per defintie heel erg zelfverzekerd zijn. Ik vond het echt een heel rare ervaring dat zo iemand bij mij het hart uitstortte en bekende enorm onzeker te zijn, en daarom een masker droeg.

Verder vind ik in dit draadje die liggende fiets een openbaring. Nooit gedacht.

O ja, het duurde ook even voor ik door had dat een rijdend object naast je (of voor je) daadwerkelijk zelf rijdt en niet ik. Bijvoorbeeld, je zit in een stilstaande trein en de trein naast trekt op. Ik heb dan altijd de onwillekeurige meegaande beweging, omdat ik denk dat ik rijd. Zo heb ik eens verwoed op mijn autorem getrapt, bijna in tranen waarom dat ding het niet deed en ik maar vooruit bleef rijden bij een stoplicht. Pas toen ik bumper aan bumper met de voorligger stond, besefte ik pas dat hij de hele tijd achteruit rolde.

Ik zal het nooit leren

Mijn meest schaamtevolle ontdekking hoort eigenlijk in ouderbloopers. Ik toog met mijn dochter naar de V&D voor de aanschaf van een verjaarscadeau voor zoon. Een playstation, zo was besloten.
Dochter ging mee voor de details, maar ik deed natuurlijk heel eigenwijs het woord. "Goedemiddag meneer, heeft u ook Playstation?" deed ik beslist. Eindelijk een directe vraag, moet de man gedacht hebben en hij had er ook direct een terug:"Eén of twee?"
Met stomheid geslagen van zoveel gretigeheid stotterde ik "nou, ik geloof dat één wel genoeg is".
Mijn dochter achter mij zakte door de grond van schaamte, duwde me aan de kant en nam de onderhandelingen over.
Het werd een playstation 2. Dat is een type, weet ik nu. Maar van al die andere dingen weet ik het nummer niet. Zelfs het verschijnsel van zo'n nummer wil maar niet blijven hangen.
Ik tuin er minstens een keer per jaar in.
Groet,
Miriam Lavell

Kattebak

Is dat eigenlijk niet de ruimte achter de achterbank in de oude kevers, dat was afgescheiden van de achterbak, waar de motor in zat ? Ja daar heb ik als klein kind zelfs weleens in geslapen ( ben van '56).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

23-08-2011 om 21:49

Katte(n)bak

Is volgens mij gewoon de bagageruimte zonder hoedenplank, daar klommen wij onder het rijden vroeger ook regelmatig in

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2011 om 22:19

Dacht ook altijd kever

Ik dacht ook altijd dat het bij de Kever hoorde. Ik heb daar vroeger wel eens in gezeten bij mijn oom en tante. ('61)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.